Brak prawa do odliczenia podatku VAT - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.505.2019.1.EG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.09.2019, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.505.2019.1.EG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu eko-pracowni w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu eko-pracowni:

  • w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ...,
  • w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ...,
  • w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ...,
  • w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków.

Gmina w 2019 r. zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z czterema wnioskami o dofinansowanie 4 zadań, w ramach konkursu pod nazwą , polegających na utworzeniu 4 pracowni edukacyjnych w 4 szkołach podstawowych:

  • w Szkole Podstawowej im. w ,
  • w Szkole Podstawowej w ,
  • w Szkole Podstawowej im. w ,
  • w Szkole Podstawowej im. św. w ...

Warunkiem przyznania promesy dotacji jest dostarczenie indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS dotyczącej braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji powyższych zadań. Uzyskana opinia będzie przedłożona wraz z wnioskiem o dofinansowanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

1.

Utworzenie pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w polegać będzie na:

Pomieszczenie, w którym Wnioskodawca planuje zorganizować w Szkole Podstawowej w obecnie spełnia funkcję klasy historycznej. W roku 2010/11 zostały przeprowadzone w szkole prace remontowe obejmujące: wymianę oświetlenia i instalacji elektrycznej, drzwi wraz z ościeżnicami, ułożono posadzkę grysową, malowanie ścian oraz ocieplono budynek. W latach 2007-2010 wymieniono okna, zmodernizowano hydraulikę. W Sali znajduje się 15 stolików uczniowskich, 30 krzeseł, które są zniszczone. Znajduje się 1 szafa - pochodząca z lat 70-tych, która jest mocno zużyta i nie posiada zamknięć. W klasie nie ma bieżącej wody. W klasie panują niesprzyjające warunki do nauki ze względu na zużyte meble, brak pomocy dydaktycznych i sprzętu. W oknach zamontowane są rolety, które zakupione zostały w 2017 r.

Pomieszczenie nie wymaga dużych prac remontowych - należy odświeżyć ściany, położyć glazurę w miejscu przeznaczonym na zlew i zamontować go. Wnioskodawca chciałby stworzyć nowoczesną pracownię fizyczno-chemiczną, w której zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne byłyby atrakcyjne i pobudzały młodzież do aktywnego działania. Przedmioty takie jak fizyka czy chemia są uważane przez uczniów za trudne. Pracownia wyposażona w nowe meble (stoliki uczniowskie, krzesła, szafy), w nowoczesny sprzęt (monitor dotykowy, laptop i tablety) i nowoczesne pomoce dydaktyczne wpłynie na poprawę warunków nauki, spowoduje że uczniowie będą chętnie uczestniczyć w zajęciach, będą rozwijać swoje zainteresowania i rozwijać umiejętności badawcze. Poznanie zjawisk fizykochemicznych, ich zrozumienie wpłynie na wzrost nie tylko wiedzy ale i świadomości - jak dużo zależy od działań człowieka.

Z pracowni będą korzystać nie tylko uczniowie klas VII-VIII na zajęciach fizyki, chemii czy zajęć ekologicznych Wnioskodawca planuje wykorzystanie również na zajęciach z innych przedmiotów w przypadku realizacji tematów nawiązujących do tematyki ekologicznej, np. poznawanie słownictwa na j. angielskim czy wyszukiwanie informacji o materiałach ekologicznych na technice lub też poszukiwanie wrażeń artystycznych związanych z przyrodą na plastyce czy muzyce. Nowocześnie wyposażona pracownia wprowadzi uczniów w fascynujący świat zjawisk, które są nieodłącznym elementem naszego życia i z którymi spotykają się każdego dnia. Zajęcia w pracowni pozwolą na wyjaśnienie i lepsze ich zrozumienie.

Wnioskodawca zaplanował zakup nowych stołów, krzeseł, szaf w których będą przechowywane zakupione pomoce dydaktyczne. Stoły są jedno - i dwu osobowe - by móc je łatwo łączyć w wygodne blaty robocze oraz aby uczniowie czuli się swobodnie w klasie. W sali powstanie wyspa składająca się ze stołu demonstracyjnego i biurka nauczyciela, na którym stanie laptop. Stół demonstracyjny umożliwi obserwację wybranych pokazów nauczyciela. Na zajęciach uczniowie najczęściej będą pracowali metoda badawczą - monitor dotykowy umożliwi korzystanie z instrukcji do wykonywania ćwiczeń (bez dodatkowego drukowania dla poszczególnych uczniów czy grup), oraz wspólne oglądanie pokazowych ćwiczeń eksperymentów prezentacji multimedialnych. Tablety umożliwią uczniom rejestrowanie i dokumentowanie obserwacji, eksperymentów i doświadczeń prowadzonych w pracowni oraz poza budynkiem szkolnym, a także szereg aktywności związanych z opisywaniem swoich prac po powrocie do klasy, analizowanie danych zebranych w trakcie długotrwałych obserwacji, korzystanie z zasobów internetowych w poszukiwaniu informacji w miarę indywidualnych potrzeb (np.: dane statystyczne, skorzystania z układu okresowego czy tabeli rozpuszczalności) a także umożliwią indywidualne sprawdzanie swojej wiedzy poprzez uczestnictwo w rozwiązywaniu testów on-line przy wykorzystaniu różnych aplikacji. Indywidualne wyniki dadzą uczniom i nauczycielowi informację dotycząca stanu wiedzy i umiejętności z danego zagadnienia. Tematyka zajęć wynika z podstawy programowej danych przedmiotów a także wykracza poza nią.

Celem zajęć jest:

  • rozwijanie zainteresowań zjawiskami i procesami zachodzącymi na Ziemi i ukazywanie zależności między nimi;
  • rozwijanie umiejętności badawczych i obserwacyjnych;
  • poszerzanie wiedzy z zakresu zjawisk ekologicznych w powiązaniu z fizyką i chemią;
  • rozwijanie umiejętności aktywnego działania indywidualnego oraz w grupie;
  • rozwijanie umiejętności wykorzystywania wiedzy zdobytej do wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie;
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i odpowiedniego jej wykorzystania;
  • rozwijanie umiejętności dokonywanie analiz porównawczych;
  • rozwijanie umiejętności wykorzystywania nowoczesnych technologii w procesie nauczania i uczenia się;
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego najbliższej okolicy/regionu, kraju/świata;
  • promowanie działań proekologicznych i prozdrowotnych.

Podczas zajęć uczniowie będą głównie pracować metodą naukową będą stawiać pytania problemowe oraz hipotezy, a następnie je udowadniać lub obalać poprzez przeprowadzanie eksperymentów, doświadczeń i obserwacji, dokumentować wyniki swoich badań, analizować je, wyciągać wnioski i je przedstawiać. Uczniowie będą pracować samodzielnie w parach lub w grupach. W trakcie zajęć będą również korzystać z zasobów internetowych będą wyszukiwać informacje, dane statystyczne, rozwiązywać quizy. Zajęcia będą się również odbywać w terenie po uprzednim przygotowaniu do nich uczniów w pracowni.

W trakcie realizacji zajęć uczniowie utrwalą, zdobędą nową wiedzę i umiejętności oraz kształtowane będą postawy uczniów.

Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w , która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ... Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związane z wyposażeniem ekopracowni nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie: Szkoła Podstawowa.

2.

Utworzenie pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ... polegać będzie na:

Pracownia, którą Wnioskodawca chce utworzyć w szkole ma być wykorzystana na wszystkich przedmiotach z zakresu nauk przyrodniczych. Aby temu dobrze służyła należy zadbać o jej estetyczne wnętrze i wyposażyć ją choćby w najkonieczniejsze pomoce dydaktyczne z poszczególnych przedmiotów. Dla wszystkich jednakowo posłuży umeblowanie i doposażenie w nowoczesny sprzęt technologii informatyczno - komunikacyjny. W związku z tym Wnioskodawca planuje odnowienie pomieszczenia - położenie gładzi gipsowej i malowanie ścian, wyrównanie płytami i wyłożenie podłogi nowoczesną, łatwo zmywalną wykładziną PCV oraz zakup nowych zestawów ławek, krzesła nauczycielskiego i krzesełek uczniowskich w liczbie wystarczającej dla najliczniejszej z obecnych klas, kilku szafek na pomoce dydaktyczne i zabezpieczone zamknięciem. Ławki te można będzie łatwo łączyć w zestawy, w zależności od preferowanej formy pracy na danych zajęciach. Ponadto, w celu podkreślenia funkcji pracowni zaplanowane jest położenie fototapety z motywem eko-przyrodniczym promującym krajobraz naszego środowiska. Zakup i montaż tablic korkowych ma na celu prezentację bieżących i okolicznościowych działań uczniów na poszczególnych zajęciach. W celu przeprowadzania obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zaplanowano zakup nowoczesnego stołu laboratoryjnego z zabezpieczonymi metalowymi szafkami na odczynniki chemiczne (jednocześnie służącego jako biurko nauczyciela). Na centralną ścianę pracowni zaplanowano zakup i montaż nowoczesnego interaktywnego monitora dotykowego z oprogramowaniem Androida i systemu OPS, z możliwością przyłączania innych mediów (mikroskopu z kamerą, laptopa, pendraiva, wizualizera, multibooka itp.), w celu szybkiego dostępu do informacji, prezentowania swoich pomysłów i dokonań całej klasy, grupy, obserwacji wyników doświadczeń, eksperymentów np. mikroskopu z kamerą, laptopa itp. Aby zapewnić dobrą widoczność prezentowanych danych z monitora niezbędne jest zainstalowanie w oknach rolet przeciwsłonecznych. W celu sprawnego działania, prowadzenia doświadczeń i obserwacji zaplanowano w pracowni utworzenie przyłącza z bieżącą wodą. Zaplanowane pomoce dydaktyczne przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów będą usystematyzowane w poszczególnych szafach i dostępne do wykorzystania na każdych zajęciach.

Głównym założeniem utworzenia eko-pracowni jest sprzyjanie kształtowaniu zachowań uczniów przyjaznych środowisku i sobie. Zaplecze ma też na celu rozbudzanie świadomości i zainteresowań ekologicznych, relacji człowieka z przyrodą, pogłębiania wiedzy na temat świata roślin i zwierząt, także brania odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska i swojego zdrowia.

Zajęcia odbywać się będą w ekopracowni w formie mini wykładów z pokazem, ćwiczeń, obserwacji, prezentacji multimedialnych, doświadczeń, pogadanek i dyskusji, działań praktycznych, samodzielnych poszukiwań informacji, inscenizacji, quizów i spotkań z ciekawymi ludźmi. Pozyskany sprzęt sprawi, że zaplanowane zajęcia pozalekcyjne staną się zachętą do samodzielnych działań uczniów z wybranym przez nie sprzętem i pomocami. Uczniowie będą poznawać zjawiska fizyczne, przyrodnicze i ekologicznie pracując na zajęciach indywidualnych, w parach, grupach z tekstem lub z użyciem pomocy dydaktycznych i zgromadzonego sprzętu. Zajęcia będą się również odbywać w terenie po uprzednim nakierunkowaniu uczniów w pracowni.

Efektem prowadzonych zajęć z wykorzystaniem pozyskanego sprzętu i utworzenia ekopracowni będzie ubogacenie i uatrakcyjnienie procesu nauczania i poszerzenie wiadomości uczniów poparte samodzielnie wykonanymi doświadczeniami oraz zdobytymi informacjami w dostępnych w sali źródłach informacji i ich prezentacji za pomocą nowoczesnych multimediów. Uczestnicy programu zdobędą szerszą wiedzę na temat ochrony gatunkowej w Polsce oraz pracy instytucji działających na rzecz ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Oprócz zdobytej wiedzy uczestnictwo w programie gwarantuje większe poczucie wiary we własne możliwości, otwartość i współodpowiedzialność. Po zakończeniu realizacji programu u uczniów wzrośnie współodpowiedzialność za stan środowiska przyrodniczego, poziom świadomości ekologicznej i propagowanie takich działań w środowisku lokalnym.

Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związane z wyposażeniem ekopracowni nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie Szkoła Podstawowa.

3.

Utworzenie pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ... polegać będzie na:

Pomieszczenie przeznaczone na ekopracownię o powierzchni 49,41 m2 jest nowym pomieszczeniem udostępnionym szkole. Ściany wymagają położenia tynku, zrobienia sufitu podwieszanego, wstawienia parapetów, wykonania podłogi o nawierzchni 49,41 m2, wstawienia drzwi wejściowych, podłączenia wody i odpływu do umywalki. Prace te są w fazie realizacji innego zadania pod nazwą: .... W szkole nie ma pracowni dostosowanej do prowadzenia lekcji z działu nauk fizyczno-chemicznych. Po poprzedniej reformie oświaty wszystkie pomoce dydaktyczne do nauczania takich przedmiotów jak chemia, fizyka, geografia i biologia zostały przekazane do gminnego gimnazjum. Zgodnie z nową reformą oświaty przedmioty te wracają do szkół podstawowych. Zatem niezbędna jest Wnioskodawcy pracownia do nauczania przedmiotów fizyka, chemia, geografia biologia na miarę XXI wieku, którą Gmina musi stworzyć od podstaw. Na obecną chwilę Gmina nie dysponuje ani jedną pomocą dydaktyczną do nauczania fizyki i chemii. Planowana pracownia będzie wykorzystywana na zajęcia z chemii i fizyki oraz na rozwijające zajęcia pozalekcyjne. Marzeniem Wnioskodawcy jest stworzyć pracownię na miarę XXI wieku. Nowoczesna ekopracownia wyposażona w nowe meble, sprzęt audio video, komputerowy oraz w różnorodne pomoce dydaktyczne umożliwi uczniom w małej wiejskiej szkole lepsze zrozumienie świata przyrody, a także pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych.

Projektowana pracownia przyczyni się do kształtowania wśród uczniów świadomości ekologicznej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne i uaktywni młodzież do podejmowania działań proekologicznych oraz pozwoli na organizację ciekawych zajęć w grupach. Rozmieszczenie wysokość i zróżnicowanie wielkości stolików umożliwi tworzenie różnorodnych kombinacji zespołowej pracy uczniów. Pracownia, którą Wnioskodawca pragnie stworzyć w szkole, ma mieć charakter laboratoryjno-ekologiczny. Uczniowie pracować w niej będą metodą projektów, badań i doświadczeń. Duży nacisk będzie również kładziony na pracę w grupach. Chcąc spełnić te marzenia Gmina musi dostosować ławki i krzesła uczniowskie. Chce zakupić do nowopowstałej pracowni: 12 ławek dwuosobowych o zróżnicowanej wysokości a do nich 24 krzeseł uczniowskich o różnych wysokościach, by docelowo łączyć je w wygodne grupy blatów roboczych, a także biurko i krzesło nauczycielskie, 2 szafy wysokie z drzwiami drewnianymi i szklanymi zamykane, 2 szafy wysokie z drzwiami drewnianymi zamykane, 1 szafę wysoką z drzwiami drewnianym (zamykane) i półką. Zostanie również zakupiona na odczynniki chemiczne szafa metalowa zamykana. Mając na uwadze charakter laboratoryjny pracowni Gmina chce w niej stworzyć miejsce, w którym uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi laboranci. Wnioskodawca chce zakupić stół laboratoryjny, przy którym nauczyciel a także uczniowie będą wykonywali badania laboratoryjne. Na dłuższej ścianie pracowni Gmina chce stworzyć stanowisko laboratoryjne do mycia jednokomorowe. Nowoczesny sprzęt audiowizualny w postaci monitora dotykowy 75" 4K z systemem Android oraz komputerem OPS z Windows 10 pozwoli na wprowadzenie innowacyjnych metod i form nauczania. Zakupiony laptop z CD-ROM posłuży do podłączenia z monitorem dotykowym gdyż jeszcze często wiele pomocy dydaktycznych (filmy dydaktyczne, których szkoła posiada bogatą kolekcję) jest w postaci płyt CD. Uczniowie także często przygotowują prezentacje multimedialne w postaci płyt CD.

Wnioskodawca planuje również zakupić modułowe pracownie przyrodnicze: moduł - powietrze i moduł woda. Modułowe Pracownie Przyrodnicze umożliwiają realizację nadrzędnych celów edukacji w zakresie przedmiotów przyrodniczych. Które pozwolą na:

  1. Rozbudzenie zainteresowań uczniów światem przyrodniczym poprzez rozwijanie ciekawości świata i chęci aktywnego poznawania przyrody: rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej: kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej.
  2. Kształtowanie u uczniów postawy badawczej poprzez: rozwijanie dociekliwości oraz chęci i umiejętności zadawania pytań; kształtowanie umiejętności formułowania hipotez i ich weryfikowania, np. poprzez doświadczenia i eksperymenty: kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i systematyczności; rozwijanie samodzielności.
  3. Wykształcenie u uczniów nawyków bezpiecznego eksperymentowania poprzez: kształtowanie nawyku planowania i przygotowania eksperymentu (miejsce, sprzęt, kolejność działań, środki bezpieczeństwa): kształtowanie nawyków bezpiecznego wykonania doświadczenia.
  4. Rozwinięcie u uczniów umiejętności prawidłowego prowadzenia eksperymentów naukowych poprzez wykonywanie podstawowych pomiarów (dokładność, konieczność powtórzeń); posługiwanie się urządzeniami pomiarowymi i obserwacyjnymi: dokumentowanie obserwacji i doświadczeń, opis jakościowy i ilościowy, używanie prawidłowej terminologii; kształtowanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji; nauka prezentacji wyników z zastosowaniem narzędzi TIK.
  5. Rozwinięcie u uczniów kompetencji pracy w grupie w tym: rozwijanie umiejętności podziału pracy na zadania składowe i rozdzielania zadań w zespole; nauka odpowiedzialności za rezultat pracy całego zespołu.

Wnioskodawca ma nadzieję, że tak wyposażona pracownia będzie sprzyjać samodzielnemu i kreatywnemu rozwojowi uczniów. Wartości merytoryczne: Rozwijanie zainteresowań ekologicznych w oparciu o wiedzę chemiczną, fizyczną, biologiczną i przyrodniczą i badania laboratoryjne służące monitorowaniu stanu środowiska naturalnego z wykorzystaniem bezpiecznych i obrazowych metod pracy, kształtujących umiejętności twórcze, dynamiczne myślenie oraz postawę proekologiczną.

Głównym celem projektu jest promowanie edukacji na rzecz ekorozwoju oraz działań proekologicznych w społeczności lokalnej. Ponadto, celem projektu będzie nabycie przez ucznia wiedzy o zagrożeniach środowiska, a zwłaszcza środowiska lokalnego oraz konieczności zapobiegania i likwidowania zagrożeń. Uczeń będzie miał możliwość nabycia wiedzy i umiejętności, które sprawią, że będzie człowiekiem odpowiedzialnym za stan środowiska, w którym żyje i pracuje. Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związane z wyposażeniem ekopracowni nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę jako nabywcę a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie Szkoła Podstawowa.

4.

Utworzenie pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ... polegać będzie na:

Sala, w której planuje się utworzenie ekopracowni, obecnie jest salą lekcyjną. Korzystają z niej uczniowie klasy V na niemal wszystkich godzinach zajęć. W sali znajduje się podstawowe wyposażenie: biurko i krzesło nauczyciela, 6 stolików uczniowskich i 12 krzeseł, dwie szafy wysokie i dwie szafki niskie na pomoce materiały dydaktyczne oraz tablica ścienna kredowa. Wyposażenie zostanie przeniesione do innej sali lekcyjnej. Meble nie są dostosowane do prowadzenia w bezpiecznych warunkach zajęć laboratoryjnych na lekcjach z chemii czy fizyki. W pomieszczeniu jest jeden punkt dostępu do bieżącej wody, jednak należy wykonać jeszcze jedno doprowadzenie do stanowiska laboratoryjnego. Wyboru pomieszczenia dokonano ze względu na fakt, że z dolnej kondygnacji korzystają uczniowie poruszający się na wózkach inwalidzkich. Bariery architektoniczne uniemożliwiają im przemieszczanie się na górną kondygnację, gdzie znajduje się ekopracownia utworzona w 2014 roku. Nauczyciele częściowo korzystają ze sprzętu i pomocy dydaktycznych zgromadzonych w pierwszej ekopracowni - lornetki, lupy, mikroskopy, mapy, przewodniki. Przenoszenie w/w wymaga wydłużenia czynności organizacyjnych. Nie mają jednak możliwości wykorzystania np. bogatego zbioru filmów edukacyjnych i programów multimedialnych, ponieważ w salach dostępnych dla uczniów niepełnosprawnych brak sprzętu do ich odtwarzania i prezentacji.

Pomieszczenie przeznaczone na pracownię edukacyjną zostanie gruntownie odnowione, wyposażone w meble (10 dwuosobowych stolików uczniowskich i 20 krzeseł), biurko i krzesło dla nauczyciela, dwie szafy na pomoce dydaktyczne, jedną szafę do bezpiecznego przechowywania odczynników chemicznych oraz laboratoryjny stół demonstracyjny. Zabezpieczenie okien roletami przed nadmiarem światła słonecznego pozwoli na lepszy odbiór przekazu audio-video z monitora interaktywnego. Planowane ustawienie mebli pozwoli na swobodne korzystanie przez uczniów i nauczycieli z dostępnych pomocy dydaktycznych. Nowoczesny sprzęt audiowizualny pozwoli prowadzącemu na wprowadzenie atrakcyjnych dla uczniów metod i form realizacji programów edukacyjnych z zakresu nauk przyrodniczych. Wykorzystanie pomocy multimedialnych planowanych do zakupu oraz dostępnych w dotychczasowej bazie szkoły, jak również bogatych zasobów Internetu ułatwia uczniom poznanie i zrozumienie nowych, trudnych treści dotyczących złożonych zjawisk zachodzących w przyrodzie. Zakup tabletów uatrakcyjni i zdynamizuje pracę indywidualną i zespołową poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji w zasobach Internetu, dokumentowanie prowadzonych obserwacji i badań, prezentację ich wyników w czasie zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych. Sprzęt ten może być szeroko wykorzystany do interaktywnych ćwiczeń utrwalających zdobytą wiedzę np. testów, quizów, gier dydaktycznych przygotowanych przez nauczycieli lub tworzonych samodzielnie przez uczniów dostępnych w aplikacjach na platformach edukacyjnych (learningapps, mcourser).

Szczególne znaczenie dla wprowadzenia innowacyjnej metody badawczej poznawanie przez odkrywanie ma planowany zakup modułowych pracowni przyrodniczych Woda i Powietrze. Zestawy klasowe zawierają po 6 kompletów sprzętu i materiałów do samodzielnego przeprowadzania przez uczniów doświadczeń i eksperymentów - praca w max 4 osobowych grupach. Zwiększa to aktywność dzieci i ich zaangażowanie w poznawanie otaczającego świata.

Praca uczniów z w/w zestawami pomocy służy m.in.:

  • rozbudzaniu zainteresowania światem przyrodniczym: rozwijanie ciekawości świata i chęci aktywnego poznawania przyrody; rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej; kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej,
  • kształtowaniu u uczniów postawy badawczej: rozwijanie dociekliwości oraz chęci i umiejętności zadawania pytań; kształtowanie umiejętności formułowania hipotez i ich weryfikowania, np. poprzez doświadczenia i eksperymenty; kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i systematyczności; rozwijanie samodzielności,
  • wykształceniu nawyków bezpiecznego eksperymentowania kształtowanie nawyku planowania i przygotowania eksperymentu (miejsce, sprzęt, kolejność działań, środki bezpieczeństwa); kształtowanie nawyków bezpiecznego wykonania doświadczenia,
  • rozwinięcia umiejętności prawidłowego prowadzenia eksperymentów naukowych: wykonywanie podstawowych pomiarów (dokładność, konieczność powtórzeń); posługiwanie się urządzeniami pomiarowymi i obserwacyjnymi; dokumentowanie obserwacji i doświadczeń, opis jakościowy i ilościowy, używanie prawidłowej terminologii; kształtowanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji; nauka prezentacji wyników z zastosowaniem narzędzi TIK,2,
  • rozwijania kompetencji pracy w grupie: rozwijanie umiejętności podziału pracy na zadania składowe i rozdzielania zadań w zespole; nauka odpowiedzialności za rezultat pracy całego zespołu.

Wartości merytoryczne projektu: Edukacja ekologiczna ma za zadanie kształtowanie postaw sprzyjających trosce o środowisko. Podstawa programowa nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej uwzględnia nabycie przez uczniów umiejętności badawczych i obserwacyjnych związanych z tematyką ekologii. Realizacja tematyki ekologicznej powinna być prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych, bezpiecznych i różnorodnych pomocy dydaktycznych, metod i form pracy. Zajęcia z chemii, fizyki, biologii, przyrody opierają się na doświadczeniu i eksperymencie, a więc takich metodach, które kształtują umiejętności twórcze i dynamiczne myślenie. Rozwijanie zainteresowań ekologicznych w oparciu o wiedzę chemiczną, fizyczną, przyrodniczą, biologiczną, geograficzną i badania laboratoryjne służące monitorowaniu stanu środowiska naturalnego z wykorzystaniem bezpiecznych i obrazowych metod pracy sprzyja kształtowaniu postaw proekologicznych. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych z wykorzystaniem metod badawczych, programów multimedialnych, quizów i gier dydaktycznych, przygotowanie do udziału w konkursach przyrodniczych i ekologicznych. Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związane z wyposażeniem ekopracowni nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie Szkoła Podstawowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu utworzenia ekopracowni w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis spraw należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zarówno w przypadku projektu polegającego na utworzeniu pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ..., jak i projektu polegającego na utworzeniu pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ..., projektu polegającego na utworzeniu pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ... oraz projektu polegającego na utworzeniu pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ... warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, głównym celem obydwu projektów jest promowanie edukacji na rzecz ekorozwoju oraz działań proekologicznych w społeczności lokalnej. Wszystkie wnioski będą dotyczyły zakupu pomocy dydaktycznych oraz odpowiedniego wyposażenia pracowni lekcyjnych celem utworzenia pracowni edukacyjnych. Gmina, mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane odpowiednio do ww. szkół, które są jednostkami budżetowymi Gminy powołanymi do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotów projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług związane z wyposażeniem obydwu ekopracowni nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektów.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektów:

  • utworzenia pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej im. ... w ...,
  • utworzenia pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej w ...,
  • utworzenia pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej im. ... w ...,
  • utworzenia pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej im. ... w ....

w ramach konkursu ..., ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektów będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu eko-pracowni w Szkole Podstawowej w ... w ramach konkursu .....

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu eko-pracowni w Szkole Podstawowej w ..., ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, że wskazane we wniosku przez Wnioskodawcę publikatory ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. 2016. 710 ze zm. oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm. są nieaktualne. Aktualnie obowiązujący publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm., natomiast publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to w Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu eko-pracowni w Szkole Podstawowej w ... Natomiast w zakresie pozostałych projektów realizowanych przez Gminę objętych wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku

z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej