Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.143.2019.1.KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.143.2019.1.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jako członek Konsorcjum złożonego z czterech podmiotów naukowych złożył projekt. Środki na realizacje ww. projektu zostały przyznane w ramach Programu Operacyjnego.

Projekt obejmuje wyhodowanie w warunkach kontrolowanych w wylęgarni ośrodków doświadczalnych i stawowych krzyżówki karpia. Materiał ten poddany zostanie testom na zakażenia ww. wirusami w stadium narybku przy współpracy z Uniwersytetem M. Następnie na Uniwersytecie W. zostaną przeprowadzone badania pokolenia nad odpowiedzią immunologiczną oraz immunologicznymi podstawami odporności, które mogą doprowadzić do znalezienia markerów genetycznych odporności. Operacja przewiduje także testowanie otrzymanych w projekcie krzyżówek w gospodarstwach rybackich w warunkach tradycyjnej hodowli stawowej. W trakcie operacji przewidziane są także szkolenia partnerów na Uniwersytecie M. oraz w kraju na temat zakażeń i paramyksowirusem oraz odpowiedzi immunologicznej i podstaw odporności na zakażenia wirusowe u karpia. Operacja przewiduje także przeprowadzenie porównawczej analizy fizykochemicznej mięsa z uzyskanych krzyżówek karpia z karpiami czystych linii hodowlanych karp zatorski, karp ropszański i sazan amurski. Analizy te będą wykonywane na Uniwersytecie R. Po podsumowaniu wyników operacji planuje się przeprowadzenie szkoleń dla hodowców i studentów w ramach konferencji naukowych i branżowych. Operacja przewiduje także podsumowanie wyników hodowlanych z etapu badawczego i wdrożeniowego w warunkach hodowli stawowej oraz opracowanie ekonomicznych efektów zastosowania nowych krzyżówek karpi o podwyższonej odporności na choroby wirusowe na podstawie uzyskanych wyników produkcyjnych w gospodarstwach stawowych biorących udział w projekcie.

Zgodnie ze stanowiskiem otrzymanym przez Lidera Konsorcjum od Agencji w przypadku gdy podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym operacji konieczne jest uzyskanie indywidualnej opinii właściwego Urzędu Skarbowego o braku możliwości jego odzyskania. W kwestii kwalifikowalności podatku VAT należy wskazać, iż zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, dalej rozporządzenie ogólne, podatek od wartości dodanej, dalej VAT, jest kosztem niekwalifikowalnym, z wyjątkiem podatku, którego nie można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Do zadań Uniwersytetu R. w ramach realizacji projektu będzie należało:

  1. Ocena fizykochemiczna mięsa nowych krzyżówek karpia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które wykażą odporność na badane choroby wirusowe - karp narybek, Ocena fizykochemiczna mięsa nowych krzyżówek karpia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które wykażą odporność na badane choroby wirusowe - karp kroczek.,
  2. Ocena fizykochemiczna mięsa nowych krzyżówek karpia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które wykażą odporność na badane choroby wirusowe - karp handlowy.

Wnioskowany projekt ma charakter projektu badawczego, a jego realizacja nie będzie związana z przekazywaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy, który będzie służył jedynie działalności publikacyjnej, przygotowaniu desertacji lub prac dyplomowych na stopień naukowy. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Uniwersytet R. czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Uniwersytetowi R. przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu opisanego w pkt 74?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (publikacja Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, że opisany w pkt 74 projekt nie przewiduje wykorzystywania uzyskanych efektów do prowadzenia opodatkowanej działalności komercyjnej, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego w dokumentach zakupu towarów i usług, dokonanych w związku z realizacja tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako członek Konsorcjum złożonego z czterech podmiotów naukowych złożył projekt. Środki na realizacje ww. projektu zostały przyznane w ramach Programu Operacyjnego.

Projekt obejmuje wyhodowanie w warunkach kontrolowanych w wylęgarni ośrodków doświadczalnych i stawowych krzyżówki karpia o zwiększonej odporności na wirusy. Materiał ten poddany zostanie testom na zakażenia ww. wirusami w stadium narybku przy współpracy z Uniwersytetem M. Następnie na Uniwersytecie W. zostaną przeprowadzone badania pokolenia nad odpowiedzią immunologiczną oraz immunologicznymi podstawami odporności, które mogą doprowadzić do znalezienia markerów genetycznych odporności. Operacja przewiduje także testowanie otrzymanych w projekcie krzyżówek w gospodarstwach rybackich w warunkach tradycyjnej hodowli stawowej. W trakcie operacji przewidziane są także szkolenia partnerów na Uniwersytecie M. oraz w kraju na temat zakażeń i paramyksowirusem oraz odpowiedzi immunologicznej i podstaw odporności na zakażenia wirusowe u karpia. Operacja przewiduje także przeprowadzenie porównawczej analizy fizykochemicznej mięsa z uzyskanych krzyżówek karpia z karpiami czystych linii hodowlanych karp zatorski, karp ropszański i sazan amurski. Analizy te będą wykonywane na Uniwersytecie R. Po podsumowaniu wyników operacji planuje się przeprowadzenie szkoleń dla hodowców i studentów w ramach konferencji naukowych i branżowych. Operacja przewiduje także podsumowanie wyników hodowlanych z etapu badawczego i wdrożeniowego w warunkach hodowli stawowej oraz opracowanie ekonomicznych efektów zastosowania nowych krzyżówek karpi o podwyższonej odporności na choroby wirusowe na podstawie uzyskanych wyników produkcyjnych w gospodarstwach stawowych biorących udział w projekcie.

Wnioskowany projekt ma charakter projektu badawczego, a jego realizacja nie będzie związana z przekazywaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy, który będzie służył jedynie działalności publikacyjnej, przygotowaniu desertacji lub prac dyplomowych na stopień naukowy. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Uniwersytet R. czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym projektem.

Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn.zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej