Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.89.2019.2.MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.03.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.89.2019.2.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacja projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 4 marca 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 26 lutego 2019 r. (doręczone 1 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 4 marca 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 26 lutego 2019 r. (doręczone 1 marca 2019 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ze względu na uzyskiwane przychody (dotacja na prowadzoną działalność) zwolnione z podatku VAT.
Aktualnie Stowarzyszenie prowadzi inwestycję Przebudowa i rozbudowa obiektu . przeznaczonego na Warsztat Terapii Zajęciowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w formie współfinansowania UE.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 marca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji Przebudowa i rozbudowa obiektu . nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych.

Zostaną one wykorzystane przez prowadzony w tym obiekcie Warsztat Terapii Zajęciowej (jednostkę prowadzoną przez Stowarzyszenie) realizujący statutową działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej oraz art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Działalność warsztatu terapii zajęciowej jest w całości finansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (90%) i Miasta (10%) na podstawie umowy zlecenia realizacji zadania publicznego zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem a Miastem z dnia 28 listopada 2003 r. z późniejszymi, corocznymi aneksami.

Przychody warsztatu terapii zajęciowej prowadzonego przez Stowarzyszenie pochodzą wyłącznie z ww. dotacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego Projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa mimo że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizowana inwestycja przeznaczona jest na Warsztat Terapii Zajęciowej, który jest finansowany z dotacji na działalność. Przychód z tej działalności jest zwolniony z podatku VAT. Również Stowarzyszenie jako zwolnione z podatku VAT nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W świetle tego, przy realizacji tej inwestycji Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Stowarzyszenie prowadzi inwestycję Przebudowa i rozbudowa obiektu przeznaczonego na Warsztat Terapii Zajęciowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w formie współfinansowania UE.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych. Zostaną one wykorzystane przez prowadzony w tym obiekcie Warsztat Terapii Zajęciowej, realizujący statutową działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej oraz art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Działalność warsztatu terapii zajęciowej jest w całości finansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (90%) i Miasta (10%) na podstawie umowy zlecenia realizacji zadania publicznego zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem a Miastem.

Z uwagi na wskazane wyżej przepisy (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją opisanej inwestycji. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, zakupione towary związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Tym samym należy uznać, że w ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej