Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie infrastruktury rekreacyjnej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.552.2018.1.KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2018, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.552.2018.1.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie infrastruktury rekreacyjnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jest też czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje między innymi zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn.: Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie. Inwestycja obejmuje zagospodarowanie terenu. Inwestycja jest współfinansowana w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania na operację z zakresu tematycznego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, Działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie realizowane jest w dwóch miejscowościach. Pierwsza: Urządzenie przestrzeni publicznej. Realizacja rozpoczęła się w 2017 r. zagospodarowaniem części działki. W ramach zadania wykonane zostało utwardzenie z kostki betonowej, montaż oświetlenia, montaż elementów małej architektury, nasadzenie drzew i krzewów oraz wykonanie trawników. Inwestycja odebrana została podpisaniem protokołu odbioru końcowego robót w dniu 21 maja 2018 r. Druga cześć zadania zagospodarowania przestrzeni publicznej polega na zagospodarowaniu placu w centrum wsi, przy boisku ORLIK. Głównym elementem skweru będzie siłownia zewnętrzna wzdłuż której wybudowany zostanie ciąg pieszy. Na terenie skweru zostaną wykonane nasadzenia drzew i krzewów ozdobnych, ustawione lampy solarne parkowe i kosze na odpady. Druga: Urządzenie terenu rekreacyjnego i sportowego. W ramach zadania zagospodarowany zostanie teren z przeznaczeniem do rekreacji, sportu i wypoczynku. Planowane jest zagospodarowanie terenów zieleni, wyposażenie w elementy małej architektury oraz urządzenia wypoczynkowe. W ramach zadania urządzona zostanie altana rekreacyjna, siłownia plenerowa, miejsce na ognisko oraz łąka piknikowa. Teren wyposażony zostanie w miejsca do siedzenia oraz kosze na odpady. Do kosztów zadania wchodzą również: koszty aktualizacji map, sporządzenie projektu budowlanego wraz z kosztorysem oraz koszty nadzoru inwestorskiego ustalone po rozstrzygnięciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Termin wykonania zadania do 15 października 2018 r.

Gmina w dniu 22 lutego 2018 r. z Zarządem Województwa podpisała umowę o dofinansowanie projektu w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych.

Gmina nie będzie uzyskiwać dochodów w związku z realizacją projektu. Wszystkie elementy infrastruktury będą udostępniane bezpłatnie. Gmina realizując zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji wystawione będą na Gminę, czynnego podatnika VAT. Wykonawcą i dostawcą towarów i usług będzie też czynny podatnik VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją inwestycji Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o rozliczenie projektu składanego przez Gminę interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Gmina jest zobligowana do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując projekt pn.: Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie ma prawo odliczyć z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując zadanie pn.: Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania.

W celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku, od podatnika tego podatku oraz czy pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Gminy, w analizowanej sytuacji nie spełniono jednej przesłanki umożliwiającej odzyskanie VAT naliczonego. Zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. Gmina nie osiągnie przychodów w związku z realizacją tej operacji podczas jej realizacji ani w okresie późniejszym.

Brak możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupowych związanych z realizacją projektu powoduje zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cyt. regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek wszelkie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i spełniają ww. definicję działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i realizuje między innymi zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gmina jest też czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn.: Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie. Inwestycja ta obejmuje zagospodarowanie terenu. Inwestycja jest współfinansowana w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania na operację z zakresu tematycznego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, Działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina podpisała z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych.

W ramach powyższego zadania wykonane zostało utwardzenie z kostki betonowej, montaż oświetlenia, montaż elementów małej architektury, nasadzenie drzew i krzewów oraz wykonanie trawników. Ponadto planowane jest zagospodarowanie przestrzeni publicznej, tj. placu w centrum wsi, przy boisku ORLIK. Głównym elementem skweru będzie siłownia zewnętrzna wzdłuż której wybudowany zostanie ciąg pieszy. Na terenie skweru zostaną wykonane nasadzenia drzew i krzewów ozdobnych, ustawione lampy solarne parkowe i kosze na odpady. Z kolei we wsi w ramach zadania zagospodarowany zostanie teren z przeznaczeniem do rekreacji, sportu i wypoczynku. Planowane jest zagospodarowanie terenów zieleni, wyposażenie w elementy małej architektury oraz urządzenia wypoczynkowe, urządzona zostanie altana rekreacyjna, siłownia plenerowa, miejsce na ognisko oraz łąka piknikowa. Teren wyposażony zostanie w miejsca do siedzenia oraz kosze na odpady. Do kosztów zadania wchodzą również: koszty aktualizacji map, sporządzenie projektu budowlanego wraz z kosztorysem oraz koszty nadzoru inwestorskiego.

Wnioskodawca wskazał, że nie będzie uzyskiwać dochodów w związku z realizacją powyższego projektu. Wszystkie elementy infrastruktury będą udostępniane bezpłatnie. Gmina realizując zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji wystawione będą na Gminę, czynnego podatnika VAT. Wykonawcą i dostawcą towarów i usług będzie też czynny podatnik VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro jak wskazano we wniosku z tytułu realizacji opisanej inwestycji Gmina nie będzie osiągała dochodów i dokonane na potrzeby projektu zakupy nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Wydatki Gminy związane z wykonaniem opisanego zadania nie będą bowiem służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Oznacza to, że Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą Budowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Gminie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto trzeba zaznaczyć, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/ zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej