Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Utworzenie Centrum Wsparcia Organizacji Pozarządowych w gminie () - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.587.2019.1.KP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2019, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.587.2019.1.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Utworzenie Centrum Wsparcia Organizacji Pozarządowych w gminie ()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Utworzenie (...) w gminie () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina () jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2019 r. Gmina realizuje Projekt pn. () na podstawie umowy zawartej między Gminą () a Województwem (). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej - w tym wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury.

W wyniku realizacji ww. projektu osiągnięty zostanie cel: Wzmocnienie działań organizacji pozarządowych z terenu gminy () poprzez stworzenie im warunków do działania oraz podnoszenie ich profesjonalizmu.

Podstawową funkcją () będzie szeroko rozumiane wsparcie wszystkich organizacji pozarządowych działających na terenie gminy (), zwłaszcza tych, które nie mają miejsca na spotkania, adresu do korespondencji, nie posiadają sprzętu biurowego, komputera, dostępu do Internetu, a także potrzebują szkoleń i informacji. Celem działalności () będzie również pomoc we wzmacnianiu tych organizacji, które osiągnęły już pewien stopień rozwoju i chcą stać się bardziej profesjonalne, samodzielne i kreatywne.

() powstało w nowo wybudowanym Domu Kultury w (). Jedno z pomieszczeń nowego Domu Kultury zostało, w ramach Projektu wyposażone w podstawowy sprzęt biurowy (2 szafy, 2 regały, 14 stolików konferencyjnych, 30 krzeseł, 3 biurka z fotelami, rolety okienne) i komputerowy (3 zestawy komputerowe, laminarkę, niszczarkę, telefon/fax, bindownicę, urządzenie wielofunkcyjne) aby stworzyć dogodne warunki do działania organizacji pozarządowych.

Budynek Domu Kultury jest własnością Gminy (), oddanym przez Gminę () do instytucji kultury jako samorządowej osoby prawnej, na podstawie umowy użyczenia, w bezpłatne użyczenie.

Zapisy powyższej umowy dają możliwość dyrektorowi Domu Kultury wynajmowania sal i pomieszczeń budynku Domu Kultury i pobierania pożytków z tego tytułu, z wyłączeniem sal przeznaczonych na (). Pomieszczenia, w których mieści się (...) nie będą wynajmowane odpłatnie. Przy budowie budynku Domu Kultury gmina nie odliczała podatku VAT.

Przedstawiciele organizacji pozarządowych, działających na terenie Gminy (), będą mogli korzystać bezpłatnie z zasobów sali. Będą mieli możliwość bezpłatnego wydruku, zrobienia ksero materiałów szkoleniowych, możliwość organizacji szkoleń, spotkań roboczych a także prowadzenia różnorodnej działalności artystycznej i kulturalnej. W ramach operacji zorganizowanych został cykl bezpłatnych szkoleń z zakresu księgowości i pozyskiwania środków zewnętrznych, w których wzięli udział przedstawiciele organizacji pozarządowych. Były to szkolenia nieodpłatne i odbyły się w (...) w 2019 roku w ramach niniejszego projektu. Zakupiony sprzęt po zakończonej serii szkoleń służył będzie organizacjom pozarządowym nieodpłatnie.

Na terenie Gminy () funkcjonuje 31 organizacji pozarządowych. Prowadzą one działalność w obszarach związanych ze wspieraniem i rozwojem kultury fizycznej, ochroną dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego, turystyką, kulturą, edukacją, sportem i bezpieczeństwem. Duża część tych organizacji od kilku lat intensywnie pracuje na rzecz wzmocnienia sektora pozarządowego. Organizacje we współpracy z Domem Kultury prowadzą działalność w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczności gminy (). Prowadzą warsztaty rękodzieła artystycznego, warsztaty różnorodnych technik plastycznych, organizują spotkania międzypokoleniowe, senioriady itp. Rękodzieło i wyroby powstałe w ramach tych zajęć będą prezentowane na różnego rodzaju wystawach i wernisażach, w celu promowania lokalnej kultury. Nie będą przeznaczone do sprzedaży. Zadania te są zadaniami własnymi gminy w zakresie kultury a także w zakresie współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych. Dlatego prowadzone zajęcia warsztaty przez powyższe organizacje w tej sali będą bezpłatne. Sala w której mieści się (...) będzie służyła do wykonywania zadań publicznych, nie związanych z działalnością gospodarczą.

Projekt jest finansowany ze środków unijnych. Faktury w ramach projektu wystawione zostały na Gminę (). Podatek VAT nie został odliczony ze względu na brak powiązania zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w ramach korekty w całości lub części, w związku z poniesionymi wydatkami na realizację opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina () nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w związku z wydatkami na realizację opisanego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto należy również wskazać na art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Dodatkowo należy również wskazać art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którym gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym pkt 9 w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 17 w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz pkt 19 w zakresie współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37).

Aby móc skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z procedurą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy łącznie spełnić dwie pozytywne przesłanki: odliczenie może dokonać tylko czynny podatnik VAT, nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dodatkowo nie mogą zaistnieć przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji dla oceny możliwości skorzystania przez podatnika VAT z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zdaniem gminy w przedmiotowym zadaniu brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie może więc skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zdaniem Gminy, czynności związane z realizacją Projektu i udostępnianiem jego efektów nie należy klasyfikować jako podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina podkreśla, że w tym obszarze swojej aktywności, działa ona jako organ władzy publicznej realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa.

Wykonana w wyniku realizacji Projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna bezpłatnie dla wszystkich członków organizacji pozarządowych, w związku z ich funkcjonowaniem, Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat z tego tytułu. Mając powyższe na uwadze, w opinii Gminy czynności te nie będą opodatkowane podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów łub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 pkt 6, 15, 17 i 19 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.), a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2019 r. Gmina realizuje Projekt pn. Utworzenie (...) w gminie (). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej - w tym wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury. Podstawową funkcją (...) będzie szeroko rozumiane wsparcie wszystkich organizacji pozarządowych działających na terenie gminy (), zwłaszcza tych, które nie mają miejsca na spotkania, adresu do korespondencji, nie posiadają sprzętu biurowego, komputera, dostępu do Internetu, a także potrzebują szkoleń i informacji. Celem działalności CWOP będzie również pomoc we wzmacnianiu tych organizacji, które osiągnęły już pewien stopień rozwoju i chcą stać się bardziej profesjonalne, samodzielne i kreatywne. (...) powstało w nowo wybudowanym Domu Kultury w (). Przedstawiciele organizacji pozarządowych, działających na terenie Gminy (), będą mogli korzystać bezpłatnie z zasobów sali. Będą mieli możliwość bezpłatnego wydruku, zrobienia ksero materiałów szkoleniowych, możliwość organizacji szkoleń, spotkań roboczych a także prowadzenia różnorodnej działalności artystycznej i kulturalnej. Zakupiony sprzęt po zakończonej serii szkoleń służył będzie organizacjom pozarządowym nieodpłatnie. Na terenie Gminy () funkcjonuje 31 organizacji pozarządowych. Prowadzą one działalność w obszarach związanych ze wspieraniem i rozwojem kultury fizycznej, ochroną dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego, turystyką, kulturą, edukacją, sportem i bezpieczeństwem. Duża część tych organizacji od kilku lat intensywnie pracuje na rzecz wzmocnienia sektora pozarządowego. Organizacje we współpracy z Domem Kultury prowadzą działalność w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczności Gminy (). Zadania te są zadaniami własnymi Gminy w zakresie kultury a także w zakresie współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych. Dlatego prowadzone zajęcia i warsztaty przez powyższe organizacje w tej sali będą bezpłatne. Sala, w której mieści się (...) będzie służyła do wykonywania zadań publicznych, nie związanych z działalnością gospodarczą. Projekt jest finansowany ze środków unijnych. Faktury w ramach projektu wystawione zostały na Gminę (). Podatek VAT nie został odliczony ze względu na brak powiązania zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w ramach korekty w całości lub części, w związku z poniesionymi wydatkami na realizację opisanego projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy realizacja projektu pn. Utworzenie (...) w gminie () należy do zakresu zadań własnych, do realizacji których Gmina jest zobowiązana przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedstawiciele organizacji pozarządowych, działających na terenie Gminy, będą mogli korzystać bezpłatnie z zasobów sali. Będą mieli możliwość bezpłatnego wydruku, zrobienia ksero materiałów szkoleniowych, możliwość organizacji szkoleń, spotkań roboczych a także prowadzenia różnorodnej działalności artystycznej i kulturalnej. Prowadzone zajęcia i warsztaty przez powyższe organizacje w tej sali będą bezpłatne. Zatem nabywane towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z projektem pn. Utworzenie (...) w gminie ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (), ul. (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej