Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.121.2019.1.DM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.121.2019.1.DM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. w ramach działania 4.5 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Numer umowy o dofinansowanie ... Interpretacja podatkowa na temat braku możliwości odzyskania podatku VAT z realizowanego zadania będzie koniecznym załącznikiem do wniosku o płatność projektu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana, spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994) do zadań własnych gminy należą m.in. zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Realizacja projektu pn. stanowi realizację tych zadań. Utworzenie Izby poświęconej błogosławionemu ... właścicielowi ziemskiemu, działaczowi X., szambelanowi papieskiemu przez zagospodarowanie niewykorzystanych dotąd pomieszczeń oraz doposażenie Izby Muzealnej w dużym stopniu podniesie atrakcyjność Gminy i przyczyni się do rozwoju turystyki również na całym obszarze LGD. Operacja jest nastawiona na wykorzystanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez zachowanie i promocję lokalnego dziedzictwa. Upamiętnienie postaci błogosławionego..., którego prochy spoczywają na okrągłym cmentarzu w założeniu pałacowo-parkowym w ... w znaczącym stopniu przyczyni się do zachowania lokalnego dziedzictwa, promocji i rozwoju miejsca kultu. Doposażenie Izby Muzealnej w ... w równym stopniu przyczyni się do zachowania lokalnego dziedzictwa, a wzrost atrakcyjności obiektu przyczyni się do promocji miejsca pamięci. Utworzenie nowego i atrakcyjnego obiektu pełniącego funkcję muzealną i doposażenie istniejącej Izby Muzealnej bezsprzecznie przyczyni się do zachowania dziedzictwa lokalnego. Izba Pamięci ... zostanie utworzona w oficynie zespołu pałacowo-parkowego w ... na działce .... Właścicielem nieruchomości jest Zgromadzenie ..., które wyraziło zgodę na realizację projektu na terenie swojej nieruchomości, co najmniej przez okres trwałości projektu. Na Izbę przeznaczono 3 pomieszczenia o powierzchni 55,26 m2. Pomieszczenie pierwsze poświęcone... budowniczemu pałacu, historii obecności zgromadzenia w... oraz rodzinie ..., z której wywodzi się małżonka ... Pomieszczenie wyposażone będzie w płaszczyzny informacyjne mocowane na stałe do ścian w różnych formatach wzbogacone o materiał faktograficzny. Na jednej ze ścian zamontowany zostanie na uchwycie ściennym TV w technologii Smart TV z licznymi funkcjami multimedialnymi, wyświetlane będą filmy, pliki dźwiękowe i zdjęcia. Na środku umieszczona zostanie pufa/podnóżek klasyczny - (sztuka). W pomieszczeniu drugim odtworzony zostanie gabinet .... utrzymany w stylistyce lat 30 XX wieku. Na jednej ze ścian przewidziano - na płaszczyźnie informacyjnej - imitację okna z widokiem na park. Pomieszczenie 3 ukazywać będzie - na płaszczyznach informacyjnych działalność ... w X., jego męczeńską śmierć w obozie koncentracyjnym w i dokumentację zdjęciową z wprowadzenia relikwii. W pomieszczeniu 3 zaplanowano 3 pufy/podnóżki klasyczne i gabloty ekspozycyjne aluminiowo-szklane. Dla całości Izby zostanie opracowany w ramach operacji projekt graficzny. Operacja obejmuje dostawę i montaż. Istniejąca Izba Muzealna w ... na działce 297 składa się z 3 pomieszczeń. Zadanie obejmuje doposażenie trzeciego pomieszczenia poświęconego upamiętnieniu ... Zaplanowano opracowanie graficzne materiałów na tablicach informacyjnych w tym planszy przedstawiającej żołnierza polskiego z okresu II wojny światowej z opisem umundurowania i wyposażenia i stopni wojskowych, systemu naściennego do prezentowania dokumentów składającego się z 10 paneli obrotowych. Ponadto zostanie opracowana i wykonana fotościanka przedstawiająca scenkę sytuacyjną żołnierzy polskich z czasów II wojny św. Wykonana zostanie także pieczątka automatyczna z logo izby. Operacja obejmuje dostawę i montaż. Zadanie to będzie realizowane na nieruchomości stanowiącej własność Gminy. Izba Muzealna wraz z przyległym terenem stanowi majątek Gminy niewyodrębniony organizacyjnie, niestanowiący Instytucji Kultury. Gmina nie będzie prowadzić wynajmu pomieszczeń Izby Pamięci... w Zespole Pałacowo-Parkowym w ... oraz Izby Muzealnej w ... Majątek powstały w wyniku realizacji Inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z pomieszczeń. Faktura VAT dokumentująca wydatki związane z realizacją zadania zostanie wystawiona na Gminę. Zgodnie z założeniami projektu zostanie zrealizowany cel: zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez utworzenie Izby Pamięci w ... i doposażenie Izby Muzealnej w ... Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również efekty realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu Izby Pamięci w ... i doposażeniu istniejącej Izby Muzealnej w ... ma prawo do odliczenia bądź odzyskania w jakikolwiek sposób sumy kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur otrzymanych w związku z przedmiotowym zadaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem Izby Pamięci w ... i doposażeniem istniejącej Izby Muzealnej w ... Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem Izby Pamięci w ... i doposażeniem istniejącej Izby Muzealnej w ... gdyż obiekty te nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Przedmiotowy teren Izby Pamięci i Izby Muzealnej będzie służył wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy. Z tytułu jej użytkowania, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1686, z późn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż jak wskazano we wniosku efekty realizowanej operacji nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej