Brak prawa do odliczenia w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.111.2019.1.AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.111.2019.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park ... dalej (P.) działa na podstawie ustaw:

  • ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r.,
  • ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.,
  • ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej parku ...,
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia w sprawie utworzenia Parku ...

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Składa miesięczne deklaracje VAT-7. Realizuje zadania wynikające z działalności statutowej (zadania z zakresu ochrony przyrody) oraz uzyskuje przychody z działalności niezwiązanej z działalnością statutową, a podlegające art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT (działalność gospodarcza). Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż drewna, sprzedaż wydawnictw i materiałów edukacyjnych, biletów wstępu do ośrodka edukacyjnego i na teren parku, wynajem lokali na cele niemieszkalne) oraz zwolnione z podatku VAT (najem lokali na cele mieszkalne).

Do zadań statutowych , które są wykonywane nieodpłatnie należy:

  1. prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej zasobów przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywracanie stanu zasobów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenie siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, zwierząt i grzybów
  2. udostępnianie obszaru parku na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody oraz zarządzeniach Dyrektora Parku,
  3. prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Wnioskodawca będzie realizował zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Działanie: Poddziałanie: , Nazwa projektu: .

Okres realizacji: 2019-2020. Przedmiotem projektu jest modernizacja istniejących ścieżek oraz wytyczenie nowych wraz z wyposażeniem w odpowiednią infrastrukturę. W ramach projektu powstaną dwie nowe ścieżki oraz odnowiona i zmodernizowana jedna ścieżka dydaktyczna .

Ścieżki dydaktyczne będące przedmiotem oceny znajdują się w terenie otwartym i istnieje całodobowa możliwość poruszania się po ich terenie. Dostęp do ścieżek i poruszanie się nimi będzie bezpłatne, gdyż nie będą pobierane opłaty za wstęp. Nadrzędnym celem zdefiniowanym w celach projektu jest ochrona przyrody parku poprzez ograniczenie antropopresji na obszary cenne przyrodniczo. Z tego powodu projekt zakłada odprowadzenie znacznej części potencjalnych odwiedzających kopułę szczytową w niższe partie na ścieżki dydaktyczne. Projekt spełnia również rolę społeczną poprzez stworzenie strefy wypoczynku również dla osób niepełnosprawnych i grup marginalizowanych. Projekt jest zgodny również z koncepcją zintegrowanej sieci tras rowerowych, biegowych oraz narciarskich w województwie . Proponowane ścieżki zaczynają się i kończą w punktach węzłowych szlaków w łatwo dostępnych miejscach koncentracji ruchu turystycznego, z których można korzystać o każdej porze roku. Sama nazwa projektu wskazuje, że mają formę pętli i jego koncepcja idealnie wpisuje się w podjęte działania na rzecz ochrony przyrody, udostępniania i promocji dziedzictwa kulturowego regionu. W związku z tą dostępnością bezsprzecznie kojarzy się fakt, iż nie mogą one być powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca realizując ww. projekt będzie realizował cele statutowe w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej oraz ochrony przyrody. Działania realizowane w ramach ww. projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą miały wpływu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność odpłatną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, który zamierza realizować projekt ,, będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją planowanego projektu nie będzie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisów podatkowych wynika, że prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów towarów i usług przysługuje w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, musi istnieć związek zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego powstanie zobowiązanie podatkowe. Realizacja projektu służyć będzie działalności statutowej Wnioskodawcy z zakresu ochrony przyrody i edukacji przyrodniczej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat zarówno na etapie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu. Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne wobec czego Wnioskodawca na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. uznaje, że takie stanowisko jest uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach planowanego projektu powstaną dwie nowe ścieżki oraz odnowiona i zmodernizowana jedna ścieżka dydaktyczna , które znajdują się w terenie otwartym i istnieje całodobowa możliwość poruszania się po ich terenie. Dostęp do ścieżek i poruszanie się nimi będzie bezpłatne gdyż nie będą pobierane opłaty za wstęp.

Nadrzędnym celem zdefiniowanym w celach projektu jest ochrona przyrody Parku poprzez ograniczenie antropopresji na obszary cenne przyrodniczo. Z tego powodu projekt zakłada odprowadzenie znacznej części potencjalnych odwiedzających kopułę szczytową w niższe partie na ścieżki dydaktyczne. Proponowane ścieżki zaczynają się i kończą w punktach węzłowych szlaków w łatwo dostępnych miejscach koncentracji ruchu turystycznego, z których można korzystać o każdej porze roku. Wnioskodawca realizując ww. projekt będzie realizował cele statutowe w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej oraz ochrony przyrody. Działania realizowane w ramach ww. projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą miały wpływu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność odpłatną.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w świetle przywołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej