Skoro realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie stanowi usług wymienionych przez ustawodawcę w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy jako te, do... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.485.2019.2.WH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.485.2019.2.WH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skoro realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie stanowi usług wymienionych przez ustawodawcę w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. Ponadto w przedmiotowym przypadku nie znajdą zastosowania również obniżone stawki podatku. W konsekwencji skoro dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia ani obniżone stawki podatku zatem właściwą stawką podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, jest stawka w wysokości 23%.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym w dniu 4 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 4 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 października 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanych czynności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonywanych czynności.

Wniosek uzupełniony został w dniu 4 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 4 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca), będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadająca siedzibę działalności gospodarczej na terytorium RP zawarła umowę z dnia 26 czerwca 2019 r. ze spółką C. S.A., której przedmiotem są prace polegające na wykonaniu systemów kontroli dostępu (KD), sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN) oraz telewizji dozorowej (CCTV) oraz BMS dla budynku Muzeum (...). Prace wynikające z umowy obejmują również dostarczenie oprogramowania oraz utrzymanie prawidłowego funkcjonowania wykonanych systemów bezpieczeństwa i BMS przez okres gwarancji i rękojmi określony w Umowie. Prace wynikające z umowy będą wykonywane zarówno przed dniem 1 listopada 2019 r. jak i po tym dniu - zgodnie z umową zakończenie wykonania praca wskazano dzień 12 lutego 2021 r.

Zakres Przedmiotu Umowy obejmuje dostarczenie i uruchomienie kompletnego systemu BMS (Building Management System) na budowie Muzeum (...), zgodnego z wytycznymi zawartymi w Dokumentacji projektowej i Szczegółowej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.

Jak wynika z załącznika nr 1 do umowy jej przedmiotem jest dostarczenie i uruchomienie systemu BMS, tj.

  1. Systemu zarządzania zdarzeniami (SZZ).
  2. Systemu zarządzania konserwacją i utrzymaniem obiektu.
  3. Systemu zliczania osób.

W ramach umowy Wnioskodawca dostarczy materiały, uruchomi, zaprogramuje i zapewni nadzór nad realizacją systemów teletechnicznych:

  1. System kontroli dostępu - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.
  2. System sygnalizacji włamania i napadu - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.
  3. Instalacja CCTV - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.

W ramach Przedmiotu Umowy na potrzeby integracji wszystkich przewidzianych systemów budynkowych Wnioskodawca opracuje we współpracy z Zamawiającym i/lub Inwestorem, a następnie przekaże pliki konfiguracyjne systemów i matrycy integracji w ramach systemów:

  1. Enterprise Buildings Integrator.
  2. Digital Video Manager.
  3. Command & Control Suitę.

Systemy będą miały charakter otwarty (niezakodowany), umożliwiający Zamawiającemu i/lub Inwestorowi i/lub podmiotowi przez nich wskazanemu dokonywanie po upływie okresu gwarancji i rękojmi zmian/modyfikacji według swobodnego uznania. W zakresie systemów kontroli dostępu, systemu sygnalizacji włamania i napadu oraz systemu CCTV Wnioskodawca zobowiązany jest do:

  1. Dostawy materiałów dla poszczególnych systemów zgodnie z dokumentacją projektową.
  2. Opracowania dokumentacji warsztatowej uszczegółowiającej zastosowane rozwiązania.
  3. Nadzoru nad pracami związanymi z okablowaniem i montażem urządzeń.
  4. Uruchomienia i zaprogramowania instalacji przy współudziale firmy wykonującej montaż instalacji.
  5. Przekazania bezterminowych licencji do instalowanego oprogramowania.
  6. Przekazania wykonanych i uruchomionych instalacji Inwestorowi.
  7. Dostawy kompletu materiałów koniecznych do podłączenia i zamontowania dostarczanych urządzeń do wykonanego okablowania (np. konwertery, dedykowane uchwyty, obudowy)
  8. Przygotowanie dokumentacji powykonawczej.

Dodatkowo załącznik nr 1 do umowy stanowi, że w zakresie obowiązków Wykonawcy jest m.in.:

  1. Przeprowadzenie szkoleń wraz z egzaminem sprawdzającym/potwierdzającym odpowiedni poziom wiedzy ostatecznych Użytkowników oraz pracowników Użytkownika odpowiedzialnych za bieżący serwis.
  2. Zapewnienie serwisowania w/w systemów w okresie wymaganej gwarancji.
  3. Uzyskanie zatwierdzenia przez Inwestora proponowanych rozwiązań - przygotowanie dokumentacji do zatwierdzenia, jeżeli będzie to wymagane przez nadzór inwestorski.
  4. Zapewnienie wymaganej certyfikacji wszystkich materiałów, urządzeń, systemów i układów składających się na całość poszczególnych instalacji z zakresu Wykonawcy.
  5. Zapewnienie koniecznych instrukcji eksploatacji/obsługi urządzeń, systemów i układów składających się na całość poszczególnych instalacji z zakresu Wykonawcy.
  6. Przeprowadzenie pełnego rozruchu wykonanych instalacji i systemów wg wymaganych zasad, zapewnienie udziału w odbiorach częściowych i końcowych wg obowiązujących przepisów, procedur oraz zapewnienie kompletnej Dokumentacji powykonawczej z zakresu Wykonawcy.
  7. Przekazanie wykonanych instalacji w użytkowanie Inwestorowi poprzez przeprowadzenie szkoleń obejmujących zasady użytkowania instalacji i systemów będących w zakresie Przedmiotu Umowy.
  8. Przeglądy gwarancyjne zapewniające bezusterkową eksploatację w okresie udzielonej gwarancji w liczbie wymaganej przez producenta w okresie gwarancji, w terminie uzgodnionym z Zamawiającym/inwestorem/przyszłym Użytkownikiem Obiektu celem prawidłowej eksploatacji urządzeń w okresie gwarancji i rękojmi.
  9. Konserwacji urządzeń zgodnie z zaleceniami producenta.
  10. Przekazania Zamawiającemu i Inwestorowi wszystkich niezbędnych dokumentów producentów (przedstawicieli producentów) w stosunku do zrealizowanych prac, uruchomionych systemów i zainstalowanych urządzeń.

Jak stanowi załącznik nr 1 do umowy poza zakresem obowiązków Wnioskodawcy jest:

  1. Montaż urządzeń wraz z materiałami montażowymi, prace budowlane, prace instalacyjne, otworowanie stolarki.
  2. Dostawa, ułożenie i podłączenie obustronne kabli wraz z materiałami montażowymi.
  3. Dostawa infrastruktury LAN wraz z wyposażeniem aktywnym w tym switche oraz firewalle.
  4. Dostawa i montaż mebli dla pomieszczeń BMS.
  5. Przygotowanie innych, niedostarczanych systemów do integracji z BMS, w tym dostawa i oprogramowanie bramek komunikacyjnych dla tych systemów.
  6. Dostawa bramek obrotowych dla potrzeb regulowania dostępu (tripody itp.).
  7. Dostawa bramek wykrywających metal, prześwietlarek bagażu RTG.
  8. Dostawa depozytorów kluczy.
  9. Dostosowanie systemu windowego do przyjęcia sygnałów z systemu KD, uzyskania pozwoleń UDT dla wind.
  10. Dostawa słupów do montażu kamer.
  11. Dostawa szaf rack oraz zasilaczy UPS na potrzeby urządzeń systemu CCTV.

Z zapisów umowy i załączników wynika, że Wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia i uruchomienia oferowanych systemów wraz z dostawą i instalacją oprogramowania. Natomiast umowa nie przewiduje wykonywania prac budowlanych, budowlano-montażowych i instalacyjnych. Prace budowlane i budowlano montażowe wykonywane są przez inny podmiot.

Na wezwanie Organu:

  1. W odpowiedzi na pytanie Organu, czym konkretnie jest system BMS, który Wnioskodawca realizuje w ramach umowy Wnioskodawca wskazał, że System BMS (Building Management System) to system zarządzania budynkiem i jego infrastrukturą oraz instalacjami inteligentnymi takimi jak: kontrolą dostępu, automatyką wentylacji oraz klimatyzacji, a także systemami pożarowymi, włamaniowymi oraz CCTV.
    System BMS składa się z szeregu wyspecjalizowanych komputerów na których zainstalowane jest dedykowane oprogramowanie (BMS) do zarządzania budynkiem. Inżynierowie przy użyciu tego oprogramowania dokonują wizualizacji oraz integracji poszczególnych systemów teletechnicznych budynku dostarczonych przez inne podmioty w ramach zadania. Za pomocą systemu BMS operatorzy oraz inżynierowie mogą kontrolować pracę urządzeń i systemów zainstalowanych w budynku oraz dbać o bezpieczeństwo najemców budynku. A. w ramach swojego kontraktu ma przewidzianą dostawę takiego systemu wraz z konfiguracją i oprogramowaniem, a także niezbędne sterowniki obiektowe wymienionych wyżej systemów, które będą instalowane (montowane) przez inne wskazane podmioty Generalnego Wykonawcy.
  2. W odpowiedzi na pytanie Organu, jakiego rodzaju materiały Wnioskodawca dostarcza w ramach realizacji świadczenia Wnioskodawca wskazał, że A. dostarcza: serwery oraz stacje robocze systemu BMS, oprogramowanie BMS, sterowniki systemów kontroli dostępu, włamania oraz kamery IP oraz konfigurację tych systemów z poziomu BMS. W zakresie A. nie ma montażu, instalacji oraz okablowania jak to wskazano w stanie faktycznym.
  3. W odpowiedzi na pytanie Organu, jaki element realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia jest najistotniejszy z punktu widzenia zleceniodawcy, Wnioskodawca wskazał, że najistotniejszym elementem zadania jest właśnie system BMS, bez którego budynek nie może być zarządzany programowo i sterowany. Element ten ma charakter dostawy towarów wraz z ich programowaniem.
  4. W odpowiedzi na pytanie Organu, czy między czynnościami składającymi się na przedmiot umowy istnieje jakaś zależność, czy świadczenia te są ze sobą powiązane, Wnioskodawca wskazał, że Generalny Wykonawca przekazuje front robót tzn. dostarcza okablowanie pod wyżej wymienione systemy, montuje dostarczone sterowniki i kamery, następnie A. dostarcza serwery oraz oprogramowanie BMS i rozpoczyna proces integracji programowej wszystkich zainstalowanych elementów obiektowych w systemie BMS, odpowiednio go konfigurując oraz wykonując wizualizacje pracy poszczególnych urządzeń na maskach graficznych i synoptykach wyświetlanych w systemie BMS.
  5. W odpowiedzi na pytanie Organu, czy kontrahent Wnioskodawcy (zleceniodawca) jest w ramach opisanej inwestycji inwestorem czy generalnym wykonawcą, Wnioskodawca wskazał, że Kontrahent w ramach tego zadania jest Generalnym Wykonawcą.
  6. W odpowiedzi na pytanie Organu, pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia będącego przedmiotem zapytania lub wskazanie, czy świadczenie stanowi usługę wymienioną w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), Wnioskodawca wskazał, że usługi będące przedmiotem wniosku nie są sklasyfikowane bezpośrednio, a nadto znaczącym elementem kosztowym świadczenia są towary, a nie usługi ale można użyć kategorii Inżynieria Specjalna lub coś takiego. Jak wskazano jednoznacznie w samym wniosku jak i w niniejszej odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca nie wykonuje usług budowlanych ani budowlano montażowych, o których mowa w poz. 2 - 48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów. W ocenie Wnioskodawcy świadczenie mieści się w grupowaniach usług inżynieryjnych o symbolu PKWiU 71.12.19.0 Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć.
  7. W odpowiedzi na pytanie Organu, jeżeli kontrahent Wnioskodawcy jest w ramach inwestycji generalnym wykonawcą, to czy nabywa od Wnioskodawcy świadczenie będące przedmiotem zapytania w celu wykonania usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT Wnioskodawca wskazał, że Generalny Wykonawca nabywa od Wnioskodawcy system BMS w związku z budową Muzeum (...). Wiedza, którą posiada Wnioskodawca wskazuje, że nabyte systemy zostaną wykorzystane w kompleksowym świadczeniu w postaci budowy Muzeum.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 23% na wykonywane przez Wnioskodawcę czynności?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zasada podstawowa wynikająca z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy) stanowi, że czynności objęte zakresem podatku od towarów i usług opodatkowane są stawką podatku w wysokości 23% chyba, że przepis szczególny przewiduje stawkę obniżoną lub też zastosowanie znajdzie opodatkowanie na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia. Analiza przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (świadczeniem kompleksowym) polegającym na dostawie towarów oraz świadczeniu usług (udzielenie licencji na oprogramowanie oraz uruchomienie systemów). Co do zasady każde świadczenia należy rozpatrywać jako odrębne i niezależne od siebie przy czym jeżeli kilka świadczeń tworzy z punktu widzenia stron transakcji jedno nierozerwalne świadczenie wówczas zespół czynności, dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy potraktować jako jedno świadczenie. Jednakże kwestia ta nie ma znaczenia w kontekście stanu faktycznego i zadanego pytania bowiem każda z czynności, które wykonuje Wnioskodawca mieści się w katalogu czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatnikami podatku od towarów i usług są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 17 ust. 1h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 tej ustawy stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca. W przypadku spełniania wszystkich powyższych przesłanek usługodawca nie rozlicza podatku należnego, a co za tym idzie na fakturze nie wykazuje tego podatku. W takiej sytuacji podatek rozlicza nabywca na zasadzie odwrotnego obciążenia. Załącznik nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zawiera zamknięty katalog usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2008 r.), podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców. Przy czym podkreślić należy, że są to usługi stricte budowlane i budowlano montażowe znajdujące się w grupowaniu PKWiU od 41 do 43. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Co istotne w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Analiza wskazanych przepisów prowadzi do wniosku, że co do zasady są spełnione warunki dotyczące statusu podmiotowego Wnioskodawcy, jak i zamawiającego, tj. spółki C. S.A. wraz z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności w charakterze podwykonawcy (Wnioskodawca wykonuje czynności na rzecz C. S.A., która jest generalnym wykonawcą inwestycji Muzeum (...). Jednakże analiza załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym wymienione są usługi budowlane prowadzi do wniosku, że w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia bowiem wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie mieszczą się w katalogu usług budowlanych wymienionych w pozycjach 2-48 tego załącznika. Należy bowiem w pierwszym rzędzie zauważyć, że zakres wykonywanych czynności polega na dostarczeniu urządzeń wraz z ich oprogramowaniem oraz uruchomienie systemu. Już taki zakres czynności wyłącza stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia. Dodatkowo jednak załącznik nr 1 do umowy jednoznacznie wskazuje, że po stronie Wnioskodawcy nie znajdują się czynności polegające na montażu urządzeń, pracach budowlanych, pracach instalacyjnych, jak i otworowanie stolarki. W tym stanie rzeczy Wnioskodawca, w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zobowiązany jest do zastosowania dla wykonanych czynności stawki podatku w wysokości 23% bowiem nie zachodzą przesłanki do zastosowania stawki obniżonej, jak i zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z poźn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Wskazany przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych podzleceń podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia podzleconych usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008) podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

Zatem, ustalenie czy dane świadczenie podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
  • usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.

Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Natomiast stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca w ustawie oraz rozporządzeniach do niej wydanych przewidział również obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla wskazanych towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium RP zawarł umowę, której przedmiotem są prace polegające na wykonaniu systemów kontroli dostępu (KD), sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN) oraz telewizji dozorowej (CCTV) oraz BMS dla budynku Muzeum (...). Prace wynikające z umowy obejmują również dostarczenie oprogramowania oraz utrzymanie prawidłowego funkcjonowania wykonanych systemów bezpieczeństwa i BMS przez okres gwarancji i rękojmi określony w Umowie.

Zakres Przedmiotu Umowy obejmuje dostarczenie i uruchomienie kompletnego systemu BMS (Building Management System) na budowie Muzeum (...), zgodnego z wytycznymi zawartymi w Dokumentacji projektowej i Szczegółowej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. System BMS to system zarządzania budynkiem i jego infrastrukturą oraz instalacjami inteligentnymi takimi jak: kontrolą dostępu, automatyką wentylacji oraz klimatyzacji, a także systemami pożarowymi, włamaniowymi oraz CCTV. System BMS składa się z szeregu wyspecjalizowanych komputerów na których zainstalowane jest dedykowane oprogramowanie (BMS) do zarządzania budynkiem. Inżynierowie przy użyciu tego oprogramowania dokonują wizualizacji oraz integracji poszczególnych systemów teletechnicznych budynku dostarczonych przez inne podmioty w ramach zadania. Za pomocą systemu BMS operatorzy oraz inżynierowie mogą kontrolować pracę urządzeń i systemów zainstalowanych w budynku oraz dbać o bezpieczeństwo najemców budynku. Wnioskodawca w ramach swojego kontraktu ma przewidzianą dostawę takiego systemu wraz z konfiguracją i oprogramowaniem, a także niezbędne sterowniki obiektowe wymienionych wyżej systemów, które będą instalowane (montowane) przez inne wskazane podmioty Generalnego Wykonawcy.

Wnioskodawca dostarcza serwery oraz stacje robocze systemu BMS, oprogramowanie BMS, sterowniki systemów kontroli dostępu, włamania oraz kamery IP oraz konfigurację tych systemów z poziomu BMS. W zakresie Wnioskodawcy nie ma montażu, instalacji oraz okablowania. Wnioskodawca wskazał, że najistotniejszym elementem zadania jest właśnie system BMS, bez którego budynek nie może być zarządzany programowo i sterowany. Element ten ma charakter dostawy towarów wraz z ich programowaniem. Generalny Wykonawca przekazuje front robót tzn. dostarcza okablowanie pod wyżej wymienione systemy, montuje dostarczone sterowniki i kamery, następnie Wnioskodawca dostarcza serwery oraz oprogramowanie BMS i rozpoczyna proces integracji programowej wszystkich zainstalowanych elementów obiektowych w systemie BMS, odpowiednio go konfigurując oraz wykonując wizualizacje pracy poszczególnych urządzeń na maskach graficznych i synoptykach wyświetlanych w systemie BMS.

W ramach umowy Wnioskodawca dostarczy materiały, uruchomi, zaprogramuje i zapewni nadzór nad realizacją systemów teletechnicznych:

  1. System kontroli dostępu - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.
  2. System sygnalizacji włamania i napadu - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.
  3. Instalacja CCTV - dostawa materiałów i oprogramowania, uruchomienie i programowanie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę, której przedmiotem są prace polegające na wykonaniu systemów kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, telewizji dozorowej oraz BMS. Zakres przedmiotu umowy obejmuje dostarczenie i uruchomienie kompletnego systemu BMS. Wnioskodawca wskazał, że nie wykonuje usług budowlanych ani budowlano-montażowych wskazanych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca klasyfikuje realizowane świadczenie do PKWiU 71.12.19.0.

Zatem skoro realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie stanowi usług wymienionych przez ustawodawcę w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. Ponadto w przedmiotowym przypadku nie znajdą zastosowania również obniżone stawki podatku.

W konsekwencji skoro dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia ani obniżone stawki podatku zatem właściwą stawką podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, jest stawka w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy jednocześnie wskazać, że zgodnie z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), z dniem 1 listopada 2019 r. w art. 17 w ust. 1 uchyla się pkt 7 i 8 oraz uchyla się ust. 1c-1h. Przy czym jak stanowi art. 10 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, wymienionych w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, dokonanych:

  1. przed dniem 1 listopada 2019 r., dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po dniu 31 października 2019 r.
  2. po dniu 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed dniem 1 listopada 2019 r.

stosuje się przepisy art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, ust. 1c-1h i 2-2b, art. 18c ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a i b, art. 99 ust. 9, art. 101a, art. 102 ust. 3, art. 106e ust. 1 pkt 18 i ust. 4 pkt 1 oraz art. 108 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej