
Temat interpretacji
Ujmowanie w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW” oraz brak możliwości ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz podatników VAT udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
– prawidłowe w zakresie ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”,
– nieprawidłowe w zakresie ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz podatników VAT udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW” .
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wykazywania sprzedaży dziennej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT dokumentowanej fakturami VAT w JPK_VAT z deklaracją w zbiorczej pozycji z oznaczeniem „WEW”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 listopada 2022 r. (wpływ 10 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz składa miesięczne pliki JPK_VAT z deklaracją. Jednym z wiodących przedmiotów działania Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest sprzedaż hurtowa ... W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje również sprzedaży detalicznej m.in. … prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach Wnioskodawcy, a także za pomocą domów sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
W tym zakresie Spółka sprzedaje towary głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania w Polsce. Zakupów w sklepie Wnioskodawcy można dokonywać za pośrednictwem witryny internetowej znajdującej się pod adresem: … (dalej: „Sklep Internetowy”).
Zamówiony towar dostarczany jest nabywcom za pośrednictwem wybranej przez Wnioskodawcę firmy kurierskiej pod wskazany przez zamawiającego w zamówieniu adres na terenie Polski. Dokonywane dostawy (zarówno na rzecz klientów indywidualnych, jak i firm) dokumentowane są przez Spółkę elektronicznymi fakturami VAT. Faktury wystawiane są wyłącznie podmiotom krajowym. Cena produktów i koszty dostawy płatne są w jeden z następujących sposobów: kartą płatniczą, przelewem on-line, BLIK-iem, Apple Pay oraz Google Pay. Płatność następuje w momencie składania zamówienia w Sklepie internetowym. Posiadane przez Wnioskodawcę dowody dokumentujące zapłatę zawierają informację odnośnie tego, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Realizacja zamówienia ma miejsce po otrzymaniu zapłaty przez Spółkę lub po otrzymaniu informacji o autoryzacji płatności od instytucji płatniczej.
Obecnie Spółka korzysta ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej dla dokonywanej dostawy towarów w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi) na podstawie § 2 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2021 r., poz. 2442). Począwszy od 1 lutego 2022 r. sprzedaż na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) nie jest przez Wnioskodawcę ewidencjonowana na kasie fiskalnej.
Wystawiona faktura jest podstawą do rozliczenia podatku VAT przez Spółkę. Sprzedaż dzienna na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT dokumentowana fakturami VAT wykazywana jest w JPK_VAT z deklaracją w zbiorczej pozycji z oznaczeniem “WEW”.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
Spółka nie dokonuje sprzedaży zwolnionej przedmiotowo.
Wnioskodawca wskazał, że korzysta ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej dla dokonywanej dostawy towarów w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi) na podstawie § 2 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), a zatem przez „sprzedaż zwolnioną” rozumieć należy sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania na kasie.
Powołanie stanowiska Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących nowego pliku JPK_VAT nie powinno sugerować, że w przypadku Spółki również dochodzi do sprzedaży zwolnionej przedmiotowo, tylko, że dokonywana sprzedaż na rzecz osób fizycznych, jak i podatników (podobnie jak w powołanym pytaniu) nie jest rejestrowana na kasie fiskalnej.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT, nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej oraz udokumentowaną fakturami VAT, można ujmować na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT, nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej oraz udokumentowaną fakturami VAT, można ujmować w części ewidencyjnej JPK_VAT z deklaracją na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”. Wnioskodawca może wykazywać taką sprzedaż również na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie zapisu zbiorczego), jeśli wybierze taki sposób.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2. Stosownie natomiast do brzmienia ust. 7c ww. artykułu, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Jednocześnie, w myśl art. 109 ust.3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Z dniem 1 października 2020 r. wszedł w życie art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie ze wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową. Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego. I tak, stosownie do przepisów § 10 ust. 5 rozporządzenia, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
1.„RO” - dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
2.„WEW” - dokument wewnętrzny;
3.„FP” - faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy o VAT.
Z powyższego wynika, iż opracowana struktura JPK_VAT zakłada, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wykazywać w pliku na podstawie dokumentu zbiorczego z oznaczeniem „RO”, tj. dokumentu zbiorczego wewnętrznego, zawierającego sprzedaż z kas rejestrujących.
W opisanym stanie faktycznym, Spółka korzystając ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej nie będzie dysponowała dokumentem zbiorczym „RO”, o którym mowa powyżej, który mógłby być podstawą wykazania podatku należnego związanego ze sprzedażą dokonaną na rzecz konsumentów. Należy również wskazać, iż zgodnie z § 10 ust. 5 rozporządzenia, ewidencja może też zawierać oznaczenie „WEW” - dokument wewnętrzny.
Poza ww. przepisem § 10 ust. 5 rozporządzenia ustawodawca nie uregulował kwestii wystawiania dokumentów wewnętrznych na gruncie podatku VAT. Należy mieć na uwadze art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Wynika z tego, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, można wykazać na podstawie dokumentu zbiorczego, a nie tylko odrębnie na podstawie poszczególnych faktur. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że w pliku JPK_VAT z deklaracją, w przypadku sprzedaży zwolnionej (niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, czy na rzecz podatników) wystarczy ujęcie jej zapisem zbiorczym, z oznaczeniem „WEW”. Jednocześnie, faktury wystawiane przez Spółkę w przedstawionym stanie faktycznym nie powinny podlegać oznaczeniu „FP”, gdyż nie dotyczą sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej.
Należy też wskazać, powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.61.2021.1.JG, wydanej w zbliżonym stanie faktycznym, w której Organ interpretacyjny uznał, iż „Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy z uwzględnieniem powołanych przepisów prawa należy wskazać, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej, należy wykazać na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego „WEW”. Nie ma przy tym znaczenia, czy transakcja została udokumentowana fakturą oraz kiedy faktura została wystawiona. Jednakże należy wskazać, że Wnioskodawca może wykazywać taką sprzedaż również na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie zapisu zbiorczego), jeśli wybierze taki sposób ”.
Ponadto, podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących nowego pliku JPK_VAT (https: //www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/faq-jpk-vat-z-deklaracja), tj. na pytanie o następującej treści: „Czy w przypadku sprzedaży zwolnionej przedmiotowo, która nie jest rejestrowana na kasie fiskalnej, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub podatników wystarczy ujmowanie zbiorcze, niezależnie od tego, czy dla danej transakcji wystawiono ostatecznie fakturę (późniejsze wystawienie faktury mogłoby się wiązać z koniecznością korygowania już złożonych plików JPK)? odpowiedziało, że „w nowym JPK_VAT z deklaracją w przypadku sprzedaży zwolnionej wystarcza jej ujęcie zapisem zbiorczym. Niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, czy na rzecz podatników, z oznaczeniem WEW”.
Należy zatem uznać, że nie ma przeciwskazań, aby transakcje dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz podatników VAT Spółka wykazywała dokumentem zbiorczym - oznaczonym symbolem „WEW”, sporządzonym na podstawie wystawionych faktur (w którym zostanie ujęta sprzedaż dokonana dla określonych grup nabywców). Spółka może również wykazywać taką sprzedaż na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie dokumentu zbiorczego oznaczonego „WEW”), jeśli wybierze taki sposób.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;.
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Stosownie do art. 109 ust. 3c ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:
1)za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;
2)za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie do złożenia tej deklaracji.
Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:
˗szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),
˗szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy)
wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, ze zm.; dalej: rozporządzenie) określające:
1.szczegółowy zakres danych zawartych w:
a.deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
b.ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;
2.objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej „deklaracjami”, oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.
Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.
Zgodnie z § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia:
1. Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:
1) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:
a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,
b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,
c) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy,
d) eksportu towarów;
2) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z uwzględnieniem oraz oznaczeniem korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:
a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%,
b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%,
c) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%;
3) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy;
4) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy;
5) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
6) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy, potwierdzone zgłoszeniem celnym lub deklaracją importową, o której mowa w art. 33b ustawy;
7) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z:
a) opodatkowania w szczególnej procedurze rozliczenia podatku, w podziale na stawki podatku:
- świadczenia usług turystyki,
- dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
b) dostawy towarów oraz świadczenia usług dokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, w podziale na stawki podatku, z wyłączeniem paragonów fiskalnych uznanych za faktury wystawiane zgodnie z tym przepisem, ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a,
c) importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,
d) importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,
e) dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;
8) wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające ze zbiorczych informacji z ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
9) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego:
a) wynikające z faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, pod warunkiem że nie zostały ujęte w ewidencji zgodnie z pkt 8,
b) nieudokumentowane fakturami,
c) nieobjęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 1-7
- wykazywane w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku;
10) wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy;
11) wysokość zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy;
12) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, wykazaną w wysokości podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy;
13) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy;
14) wartość sprzedaży brutto dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych na zasadach marży zgodnie z art. 119 i art. 120 ustawy.
2. Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera następujące dane:
1) z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:
a) numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,
b) imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 7 lit. b,
c) numer odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,
d) datę wystawienia odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,
e) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,
f) datę upływu terminu płatności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy lub datę uregulowania lub zbycia należności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy;
2) ze zgłoszenia celnego lub z deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy, dokumentujących dokonanie importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy:
a) numer zgłoszenia celnego lub deklaracji importowej,
b) datę przyjęcia zgłoszenia celnego lub datę deklaracji importowej,
c) imię i nazwisko lub nazwę nadawcy w przypadku zgłoszenia celnego.
Stosownie do przepisów § 10 ust. 5 rozporządzenia:
Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
1)„RO” – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
2)„WEW” – dokument wewnętrzny;
3)„FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.
Z powyższego wynika, że sprzedaż z kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, należy wykazać na podstawie dokumentu zbiorczego.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz składa miesięczne pliki JPK_VAT z deklaracją. Spółka sprzedaje towary głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania w Polsce. Dokonywane dostawy (zarówno na rzecz klientów indywidualnych, jak i firm) dokumentowane są przez Spółkę elektronicznymi fakturami VAT. Obecnie Spółka korzysta ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej dla dokonywanej dostawy towarów w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi) na podstawie § 2 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wystawiona faktura jest podstawą do rozliczenia podatku VAT przez Spółkę. Sprzedaż dzienna na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT dokumentowana fakturami VAT wykazywana jest w JPK_VAT z deklaracją w zbiorczej pozycji z oznaczeniem “WEW”.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT, nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami VAT, na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości z uwzględnieniem powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w JPK_VAT z deklaracją sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej, mogą Państwo wykazać na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego symbolem „WEW”. Nie ma przy tym znaczenia, czy transakcja została udokumentowana fakturą oraz kiedy faktura została wystawiona. Należy także wskazać, że mogą Państwo wykazywać taką sprzedaż również na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie zapisu zbiorczego), jeśli taki sposób Państwo wybiorą. Faktury nie podlegają oznaczeniu „FP”, gdyż – co jednoznacznie wynika z opisu sprawy – nie dotyczą sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej.
Natomiast sprzedaży na rzecz podatników VAT udokumentowanej fakturami VAT nie mogą Państwo w JPK_VAT z deklaracją wykazywać na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”. We wniosku wskazali Państwo bowiem, że Spółka nie dokonuje sprzedaży zwolnionej przedmiotowo od podatku od towarów i usług, a jedynie taką sprzedaż można wykazać w formie zapisu zbiorczego.
Zatem w JPK_VAT z deklaracją sprzedaż na rzecz podatników VAT udokumentowaną fakturami VAT powinni Państwo wykazywać na podstawie poszczególnych faktur zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 10 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w części, dotyczącej ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej oraz udokumentowaną fakturami VAT na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW” a także możliwości wykazywania takiej sprzedaży na podstawie poszczególnych faktur, jest prawidłowe.
Z kolei Państwa stanowisko, w części dotyczącej ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz podatników VAT, udokumentowaną fakturami VAT na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
