Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.530.2022.1.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.530.2022.1.MW

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 18 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 wpłynął 18 października 2022 r. Wniosek został uzupełniony przesłanym dodatkowo formularzem ORD-IN/A, który wpłynął 18 października 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (data rozpoczęcia działalności gospodarczej 12 września 2022 r.). Prowadzona działalność gospodarcza polega na świadczeniu kompleksowych usług w zakresie:

-sporządzania projektu architektoniczno - budowlanego w odniesieniu do konstrukcji obiektu,

-sporządzania projektu zagospodarowania działki lub terenu wyłącznie w zakresie uzyskanej specjalności,

-sprawdzania projektów budowlanych wykonawczych w zakresie specjalności konstrukcyjno - budowlanej i sprawowanie nadzoru autorskiego,

-wykonywania ekspertyz i opinii technicznych w specjalności konstrukcyjno-budowlanych,

-sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych,

-kierowania robotami budowlanymi w odniesieniu do konstrukcji obiektu oraz architektury obiektu,

-kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzór i kontrola techniczna wytwarzania tych elementów,

-wykonywania nadzoru inwestorskiego,

-sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.

Nadmienił Pan, iż sporządzanie projektów w ww. zakresie, projektowanie oraz kierowanie i nadzorowanie robotami budowlanymi jest również zaliczane do działalności związanej z wykonywanie samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie - projektanta, kierownika i inspektora nadzoru (art. 12 ust. 1. oraz art. 20-27 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. z późniejszymi zmianami). Wszystkie czynności w ramach prowadzonej działalności są zakwalifikowane pod numerem PKD: 71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Zaznacza Pan, iż nie świadczy usług doradztwa technicznego ani żadnego innego.

Jako prowadzący działalność chce Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do czasu przekroczenia progu określonego w art. 113 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy pomimo rejestracji firmy i wyboru czynności określonych kodem PKD 71.12.Z, a nie świadcząc usług o charakterze doradczym, będąc osoba fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do czasu przekroczenia progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która nie przekroczyła progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług powinien Pan mieć prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do czasu przekroczenia ww. progu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

-towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 12 września 2022 r. działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu kompleksowych usług w zakresie:

-sporządzania projektu architektoniczno - budowlanego w odniesieniu do konstrukcji obiektu,

-sporządzania projektu zagospodarowania działki lub terenu wyłącznie w zakresie uzyskanej specjalności,

-sprawdzania projektów budowlanych wykonawczych w zakresie specjalności konstrukcyjno - budowlanej i sprawowanie nadzoru autorskiego,

-wykonywania ekspertyz i opinii technicznych w specjalności konstrukcyjno-budowlanych,

-sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych,

-kierowania robotami budowlanymi w odniesieniu do konstrukcji obiektu oraz architektury obiektu,

-kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzór i kontrola techniczna wytwarzania tych elementów,

-wykonywania nadzoru inwestorskiego,

-sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.

Sporządzanie projektów w ww. zakresie, kierowanie i nadzorowanie robotami budowlanymi jest zaliczane do działalności związanej z wykonywanie samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie - projektanta, kierownika i inspektora nadzoru. Wszystkie czynności w ramach prowadzonej działalności są zakwalifikowane pod numerem PKD: 71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Zaznacza Pan, iż nie świadczy usług doradztwa technicznego ani żadnego innego.

Wątpliwości Pana dotyczą ustalenia, czy pomimo rejestracji firmy i wyboru czynności określonych kodem PKD 71.12.Z, nie świadcząc usług o charakterze doradczym, będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do czasu przekroczenia progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności (projektowanie oraz kierowanie i nadzorowanie robotami budowlanymi) wykonywanych w ramach Pana działalności gospodarczej. Zakres świadczonych przez Pana usług wskazuje, że nie są to czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem charakter prowadzonej przez Pana działalności nie wyklucza stosowania zwolnienia podmiotowego.

Natomiast przywołany przez Pana w zadanym pytaniu art. 113 ust. 1 ustawy wskazuje, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z wniosku wynika, że rozpoczął Pan działalność gospodarczą 12 września 2022 r., zatem nie prowadził Pan działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym (roku 2021).

W związku z powyższym, w Pana przypadku, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, kluczowe dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, czy wartość sprzedaży – w proporcji do okresu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 – nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Zatem w 2022 r. utarci Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego nie w momencie przekroczenia wartości sprzedaży w wysokości 200.000 zł tj. kwoty wymienionej w art. 113 ust 1 ustawy, lecz w sytuacji gdy Pana sprzedaż przekroczy proporcjonalną wartość kwoty 200.000 zł przypadającą na okres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2022 r.

Zatem biorąc pod uwagę, że rozpoczął Pan działalność w trakcie trwania roku podatkowego 2022, a we własnym stanowisku opisanego zdarzenia przyszłego odnosi się Pan do możliwości zastosowania zwolnienia z art. 113 ust. 1 do czasu przekroczenia progu 200.000 zł, a nie do kwoty wynikającej z proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 (art. 113 ust. 9), to stanowisko Pana, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).