Obowiązek stosowania oznaczenia „TP” do faktur wykazywanych w części ewidencyjnej JPK_V7. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.561.2022.2.EG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.561.2022.2.EG

Temat interpretacji

Obowiązek stosowania oznaczenia „TP” do faktur wykazywanych w części ewidencyjnej JPK_V7.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku stosowania oznaczenia „TP” do faktur wykazywanych w części ewidencyjnej JPK_V7. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 listopada 2022 r. (data wpływu 24 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, realizowane w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę.

Urząd wraz z jej samorządowymi jednostkami traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

Wykonując wskazane wyżej zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

W ramach działań prowadzonych przez Gminę, dokonywane są transakcje handlowe pomiędzy Gminą a osobami fizycznymi - w tym burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin oraz podmiotami gospodarczymi (między innymi spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego), obejmujące przede wszystkim dzierżawę gruntów, najem lokali na rzecz ww. osób i jednostek, które to transakcje podlegają opodatkowaniu VAT i z tego tytułu wystawiane są faktury VAT.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 poz. 2382, dalej: rozporządzenie) ewidencja zawiera oznaczenie "TP" dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931, dalej: ustawa o VAT).

W opisanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją kiedy jedna ze stron transakcji jest powiązana z jednostką samorządu terytorialnego - Gminą (wykonuje w tej jednostce zadania związane z pełnioną funkcją "kierowniczą" w tej jednostce samorządu terytorialnego lub jest członkiem jej rodziny lub pełni funkcję "kierowniczą" w podmiocie zewnętrznym, na który wystawiana jest faktura), a drugą stroną transakcji jest sama jednostka samorządu terytorialnego - Gmina.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1.Pomiędzy Gminą - a podmiotami oraz osobami wskazanymi we wniosku - istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Powiązania między Gminą a podmiotami gospodarczymi (między innymi spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego) oraz osobami objętymi zakresem pytania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostkami samorządu terytorialnego.

3.Na pytanie: „Czy Gmina ma realny wpływ na funkcjonowanie podmiotów objętych zakresem pytania?”

Wskazali Państwo:

Realny wpływ na funkcjonowanie podmiotów objętych zakresem pytania przez Gminę:

na osoby fizyczne i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - nie,

na instytucję kultury i na spółkę ze 100% udziałem gminy - tak.

4.Wpływ Gminy na funkcjonowanie podmiotów objętych zakresem pytania:

na spółkę ze 100% udziałem gminy (…) działając jako udziałowiec w spółce posiadający 100% udziałów w kapitale zakładowym;

na instytucję kultury (która jest samorządową instytucją kultury - … i posiada osobowość prawną) działając jako organizator w zakresie określonym w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.), powołujący dyrektora tej instytucji.

Pytanie

Czy w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Gmina ma obowiązek oznaczenia "TP" transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7M między Gminą a osobami fizycznymi (w tym burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin) oraz podmiotami gospodarczymi (między innymi spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia wskazanego powyżej ewidencja zawiera oznaczenie "TP" dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931, dalej: ustawa o VAT).

Jednocześnie jak wskazano w § 10 ust. 4b rozporządzenia oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

W opinii Gminy taka właśnie sytuacja ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, tj. powiązania między nabywcami - osobami fizycznymi (w tym burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin) i podmiotami gospodarczymi (między innymi spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego) i usługodawcami wynikają wyłącznie z powiązania z Gminą (jednostką samorządu terytorialnego). W konsekwencji zdaniem Gminy transakcje, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, nie będą podlegały obowiązkowi oznaczania kodem TP.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Udzielając odpowiedzi na pytanie III wezwania. Gmina podtrzymuje stanowisko zaprezentowane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z § 10 ust 4 pkt 3 cytowanego rozporządzenia, ewidencja VAT podatników powinna zawierać oznaczenie "TP". jeśli transakcja dotyczy istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 931)- dalej u.p.t.u.

Natomiast § 10 pkt 4b rozporządzenia stanowi, że "Oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3. nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami."

Przepis art. 32 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u. nawiązuje do powiązań pomiędzy podmiotami, o których mowa w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z pózn. zm.) i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.).

Wedle powyższych regulacji, powiązaniami podmiotami są m.in.:

1)podmioty w sytuacji, gdy jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na inny podmiot, lub

2)podmioty, w przypadku, gdy wywiera na nie znaczący wpływ:

3)ten sam podmiot trzeci bądź

4)małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden z danych podmiotów, lub

5)spółka niemająca osobowości prawnej i jej wspólnicy, lub

6)podatnik i jego zagraniczny zakład.

Wywieranie znaczącego wpływu to m.in. faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Jak natomiast wynika z art. 23m ust. 2 u.p.d.o.f. oraz art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p. przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. a i b u.p.d.o.f. oraz art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a i b u.p.d.o.p. rozumie się:

1.posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2.faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3.pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

W świetle przytoczonych przepisów, pomiędzy gminą, a burmistrzem gminy, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy i najbliższymi członkami ich rodzin występują powiązania, o których mowa w powołanych przepisach. Osoby te bowiem są osobami wywierającymi znaczący wpływ na gminę w rozumieniu art. 23m ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. oraz art. 11a ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. - mają one faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez tę jednostkę.

Między stronami transakcji istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Sprawowane przez burmistrza Gminy, skarbnika Gminy, zastępcę burmistrza Gminy, sekretarza Gminy funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (burmistrza Gminy, skarbnika Gminy, zastępcy burmistrza Gminy, sekretarza Gminy) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną. Należy natomiast zauważyć, że w odpowiedzi Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 27.10.2020 r., DPAT1.054.1.2020, na interpelację poselską nr 12443 wskazano, że "w przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami, jako dostawca i nabywca, są powiązane wyłącznie poprzez jednostkę samorządu terytorialnego, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie w zakresie cen transferowych (rynkowych). Powiązania w tym przypadku sprowadzałyby się do sytuacji, w której to jednostka samorządu terytorialnego wywiera znaczący wpływ zarówno na nabywcę, jak i na dostawcę.

Znaczenie w sprawie ma także fakt istnienia ograniczonych możliwości techniczno-organizacyjnych monitorowania tego rodzaju powiązań przez same zainteresowane podmioty, a w szczególności w odniesieniu do osób fizycznych oraz członków ich rodzin (w tym byłych), mogących wywierać znaczący wpływ na czynności podejmowane przez te podmioty. Może to wynikać z ich wielości, częstotliwości zmian proporcji udziałów, słabości wzajemnych powiązań gospodarczych pomiędzy tymi podmiotami, czy też ustawowego zwolnienia podmiotów z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych”.

Bacząc zatem na powyższe wytyczne, o ile osoby na stanowiskach kierowniczych mają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowane decyzje, o tyle osoby te są powiązane jedynie przez jednostkę samorządu terytorialnego i nie ma Obszarów narażonych na nadużycia podatkowe.

Podkreślić też trzeba, iż problematyka zawarta we wniosku była już przedmiotem interpretacji indywidualnych. W interpretacji indywidualnej np. z dnia 31 stycznia 2022r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.841.2021.2.ALN wyraził stanowisko, że transakcje dokonywane z osobami na stanowiskach kierowniczych nie wymagają oznaczenia „TP”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W świetle art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy :

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na mocy art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Art. 109 ust. 3b ustawy o VAT, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r. stanowi, że:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 109 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie deklaracji i ewidencji, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy ww. rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy – oznaczenie „TP”.

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) wynikające ze stosunku pracy;

3) wynikające z tytułu przysposobienia.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.):

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych:

Przez podmioty powiązane należy rozumieć:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

 - ten sam inny podmiot lub

 - małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

W świetle art. 11a ust. 2 ustawy o podatku od osób prawnych:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy,

 w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), zwane dalej rozporządzeniem zmieniającym.

Na mocy § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie lit. f rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 oraz z 2020 r. poz. 576, 1127 i 2326), wprowadza się zmianę, polegającą na tym, że w § 10 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b.

Z treści wprowadzonego do ww. rozporządzenia ustępu 4b wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu „TP”) nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

We wniosku wskazali Państwo, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, realizowane w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę.

W ramach działań prowadzonych przez Gminę, dokonywane są transakcje handlowe pomiędzy Gminą a osobami fizycznymi - w tym burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin oraz podmiotami gospodarczymi (spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego), obejmujące przede wszystkim dzierżawę gruntów, najem lokali na rzecz ww. osób i jednostek, które to transakcje podlegają opodatkowaniu VAT i z tego tytułu wystawiane są faktury VAT. Pomiędzy Gminą - a podmiotami oraz osobami wskazanymi we wniosku - istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiązania między Gminą a podmiotami gospodarczymi (spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego) oraz osobami objętymi zakresem pytania wynikają wyłącznie z powiązania z jednostkami samorządu terytorialnego.

Wątpliwości Gminy dotyczą kwestii czy w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Gmina ma obowiązek oznaczenia "TP" transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7M między Gminą a osobami fizycznymi (w tym burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin) oraz podmiotami gospodarczymi (spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego).

Jak wskazano powyżej, w ewidencji sprzedaży tj. w pliku JPK_V7 oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, jednakże obowiązek stosowania oznaczenia „TP” przez jednostki samorządu terytorialnego został wyłączony w odniesieniu do transakcji, w których powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Organami gminy są:

1) rada gminy;

2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Przy czym zgodnie z ust. 3 ww. regulacji, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in.: uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Natomiast art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Do zadań wójta należy w szczególności:

przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

2) określanie sposobu wykonywania uchwał;

3) gospodarowanie mieniem komunalnym;

4) wykonywanie budżetu;

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym stanowi:

Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.

Natomiast ust. 2 pkt 3, 5 i 6 art. 60 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Wójtowi przysługuje wyłączne prawo:

3. dokonywania wydatków budżetowych;

5. dysponowania rezerwami budżetu gminy;

6. blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

Z obowiązujących przepisów prawa wynika także, że skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), natomiast sekretarz Gminy to swoisty „pomocnik” wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530 ze zm.):

W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej „sekretarzem”.

W trybie przywołanego wcześniej art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

Ponadto, w art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że:

Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Stosowanie do art. 5 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.

Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.

Zaś zgodnie z art. 36 ust. 1 ww. ustawy:

Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

Natomiast, art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przytoczonego § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia zmieniającego obowiązującego od 1 lipca 2021 r. wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu „TP”) nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy wskazać, że wyłączenie z obowiązku stosowania oznaczenia „TP” odnosi się nie tylko do transakcji, w których dostawca i nabywca są powiązani kapitałowo przez udziały z jednostką samorządu terytorialnego. Wyłączenie to dotyczy wszystkich transakcji, w których powiązanie między jej stronami wynika bezpośrednio lub pośrednio z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego. Oznacza to, że jeżeli między dostawcą i nabywcą istnieją powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i powiązania te wynikają jedynie ze związków jednej lub obu stron transakcji z jednostką samorządu terytorialnego, to w JPK_VAT do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia „TP”.

W analizowanej sprawie między stronami transakcji istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Sprawowane przez burmistrza Gminy, zastępcę burmistrza, skarbnika, sekretarza Gminy opisane powyżej funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (burmistrza Gminy, zastępcy burmistrza, skarbnika, sekretarza Gminy) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Gminę ).

Również rada gminy poprzez swoich członków (w tym przewodniczącego rady gminy, który jest wybierany spośród radnych) wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy. Można zatem uznać, że pozycja członków rady gminy z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się również w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W świetle powyższego należy również w tym przypadku przyjąć, że ww. podmioty posiadają, z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne, faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę.

Zatem mamy do czynienia z sytuacją, kiedy jedna ze stron transakcji jest powiązana z jednostką samorządu terytorialnego (wykonuje w tej jednostce zadania związane z pełnioną funkcją „kierowniczą” w tej jednostce samorządu terytorialnego), a drugą stroną transakcji jest sama jednostka samorządu terytorialnego. Tym samym znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że również rada gminy przez swoich członków wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy oraz jej jednostek organizacyjnych. Można zatem uznać, że pozycja członków rady gminy z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się w dyspozycji art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W tych więc przypadkach występują powiązania wskazane w § 10 ust. 4b rozporządzenia zmieniającego pomiędzy następującymi osobami: burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, a Gminą (tj. jednostką samorządu terytorialnego) w transakcjach handlowych, które obejmują przede wszystkim dzierżawę gruntów, najem lokali.

Tym samym w ww. przypadkach znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług i Gmina nie ma obowiązku oznaczania transakcji zawieranymi z ww. podmiotami (tj. burmistrzem, zastępcą burmistrza, skarbnikiem, sekretarzem) znacznikiem „TP” w ewidencji sprzedaży w JPK_V7.

Tak samo należy stwierdzić w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy Gminą a sołtysem. W myśl przywołanego art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina może tworzyć jednostki pomocnicze, np. sołectwa. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy (czyli organ uchwałodawczy gminy), w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Natomiast zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy. Zaś zgodnie z art. 36 ust. 1 organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys, którego działalność wspomaga rada sołecka. Zatem należy uznać, że istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, pomiędzy Gminą a sołtysem. Mamy tu do czynienia z sytuacją, kiedy jedna ze stron transakcji jest powiązana z jednostką samorządu terytorialnego (wykonuje w jednostce pomocniczej powołanej przez Gminę zadania związane z pełnioną funkcją „publiczną”), a drugą stroną transakcji jest sama jednostka samorządu terytorialnego. Tym samym w tym przypadku również znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia.

W zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji pomiędzy Gminą, a dyrektorami i kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy wskazać należy, w celu realizacji zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), a stosownie do przywołanego wyżej art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań wójta należy w szczególności zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że na dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Gminie realny wpływ ma Gmina, która działa przez swoje Organy, w tym Wójta. Gmina wywiera więc wpływ na dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych sobie podległych. Tym samym zachodzą powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b tiret pierwszy ustawy o CIT. Niemniej zachodzące powiązania są powiązaniami, o których mowa § 10 ust. 4b rozporządzania w sprawie danych zawartych w ewidencji.

Oznaczenie „TP” nie stosuje się również do transakcji pomiędzy Gminą a członkami rodzin burmistrza, zastępcy burmistrza, skarbnika, sekretarza gdyż obie strony transakcji powiązane są poprzez osobę burmistrza.

Powiązania występujące pomiędzy członkami rodzin burmistrza, zastępcy burmistrza, skarbnika, sekretarza a Gminą są powiązaniami, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT, tj. powiązaniami w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Zatem skoro powiązania te wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami, to zgodnie z § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia „TP”.

Tak samo oznaczeń „TP” nie stosuje się do transakcji pomiędzy Gminą a członkami rodzin sołtysów, radnych, kierowników/dyrektorów jednostek podległych i pracowników Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych.

Powiązań obligujących do stosowania oznaczenia „TP” nie można dostrzec w relacjach pomiędzy Gminą, a pracownikami Urzędu Gminy. Urząd Gminy stanowi jednostkę organizacyjną Gminy, będącą aparatem pomocniczym wójta Gminy (który jest kierownikiem urzędu wykonującym uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników tego urzędu - zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym). Trudno w tej sytuacji przyjąć, że pracownicy Urzędu Gminy mający powiązania z Gminą ze stosunku pracy mają znaczący wpływ na funkcjonowanie Gminy i podejmowane przez nią decyzje gospodarcze.

Ustawodawca w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia wskazuje w kontekście stosowania oznaczenia „TP” na powiązania między dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, natomiast o powiązaniach wynikających ze stosunku pracy jest mowa w art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy. Ponadto. przepisy ustaw o podatku dochodowym, do których odwołuje się art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, nie wskazują na powiązania wynikające ze stosunku pracy.

Tym samym oznaczeń „TP" nie stosuje się także do transakcji pomiędzy Gminą a członkami rodzin pracowników Urzędu Gminy.

Podsumowując Gmina nie ma obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Gminą a burmistrzem, zastępcą burmistrza, sekretarzem, skarbnikiem, sekretarzem, radnymi, sołtysami, kierownikami/dyrektorami jednostek podległych i pracownikami Gminy, pełniącymi funkcje kierownicze i niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami ich rodzin , na podstawie § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w związku z § 10 ust. 4b tego rozporządzenia.

Kolejna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest kwestia określenia relacji pomiędzy Gminą a podmiotami gospodarczymi (spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego).

W ramach prowadzonych działań, Gmina działa przez spółki zależne i instytucje kultury i dokonuje z nimi transakcji. Pomiędzy Gminą a ww. Podmiotami zależnymi istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Powiązania te wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gmina ma obowiązek stosowania w ewidencji sprzedaży w pliku JPK_V7 oznaczenia „TP” w stosunku do transakcji pomiędzy Gminą a podmiotami gospodarczymi (spółką ze 100% udziałem gminy, instytucją kultury, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego).

Jak wskazano powyżej, w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, jednakże obowiązek stosowania oznaczenia „TP” przez jednostki samorządu terytorialnego został wyłączony w odniesieniu do transakcji, w których powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Skoro zatem powiązania między Gminą a spółką ze 100% udziałem gminy oraz między Gminą a instytucją kultury oraz między Gminą a Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jak Państwo wskazaliście wynikają wyłącznie z powiązania z jednostkami samorządu terytorialnego, to zastosowanie znajdzie przepis § 10 ust. 4b rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, obowiązujący od 1 lipca 2021 r. W związku z powyższym Gmina nie ma obowiązku stosowania w ewidencji sprzedaży oznaczenia „TP” do transakcji dokonywanych z Podmiotami zależnymi.

W związku z powyższym stanowisko Państwa jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).