Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie rejestrującej - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.814.2022.1.MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.814.2022.1.MN

Temat interpretacji

Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie rejestrującej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ewidencji na kasie rejestrującej usług czyszczenia samochodów przy użyciu samoobsługowego odkurzacza. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Firma W. świadczy usługi w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów samochodowych, napraw pojazdów, usługi myjni samoobsługowych oraz samochodowych odkurzaczy samoobsługowych. Stacje prowadzone są w trzech różnych miejscowościach: Z., G.oraz Z.

Ministerstwo Finansów zdecydowało o zainstalowania urządzeń fiskalnych i prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących od dnia 1 lutego 2023 r. Dotyczy to mycia, czyszczenia samochodów i innych podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta.

Z uwagi na wysokie koszty związane z montażem i instalacją kas fiskalnych w odkurzaczach samoobsługowych w stosunku do wysokości uzyskiwanych przychodów, Spółka chciałby przekształcić formę płatności w odkurzaczach na żetony. Wówczas klient który będzie chciał skorzystać z usługi odkurzania pojazdu będzie obowiązany przyjść do budynku głównego (tu: do Stacji Kontroli Pojazdów mieszczącej się kilka metrów od zamontowanego odkurzacza) i zakupić żetony, za które będzie mógł zrealizować usługę. W momencie sprzedaży żetonów zostaną one sfiskalizowane za pomocą kasy fiskalnej, która jest obecnie w użytkowaniu stacji kontroli pojazdów. Żetony będą dostępne do nabycia w godzinach pracy stacji kontroli pojazdów.

Mając na uwadze art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. m Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących który brzmi:

„Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku: ... 2) świadczenia usług: ... m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej)”.

Oraz w związku z art 6. 1. pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących który brzmi:

„Podatnicy, prowadząc ewidencję:

1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12”.

Spółka zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej czy proponowane rozwiązanie w sprawie płatności żetonami w celu skorzystania z usług samoobsługowego odkurzacza samochodowego będzie zgodne z obowiązującymi przepisami.

Pytanie

Czy proponowane rozwiązanie w sprawie płatności żetonami w celu skorzystania z usług samoobsługowego odkurzacza samochodowego jest dopuszczalne i będzie zgodne z obowiązującymi przepisami?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem nie będziecie naruszać przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących, ponieważ taka forma płatności będzie dotyczyła tylko jednego miejsca, a klient w momencie dokonania płatności w budynku Stacji Kontroli Pojazdów otrzyma wystawiony paragon fiskalny dotyczący ilości i wartości zakupionych żetonów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.); dalej zwana ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy,

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy,

minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia,

zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia,

w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 40 załącznika do rozporządzenia wymieniono,

usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

1) bilonie lub banknotach, lub

2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie § 4 rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m) rozporządzenia, który początkowo miał obowiązywać od 1 lipca 2022 r. zapisano,

zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Powyższy przepis wskazywał, że od 1 lipca 2022 r. usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne usługi (PKWiU 45.20.30.0), także usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej. W zakresie tych usług nie będzie zatem miało zastosowania zwolnienie wskazane w poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Jednak w tym miejscu dodatkowo należy zaznaczyć, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2022 r, poz. 2029), termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży tych usług został przesunięty na 1 lutego 2023 r.

Ponadto zgodnie z § 6 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625),

podatnicy, prowadząc ewidencję:

1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;

2) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczycie Państwo usługi w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów samochodowych, napraw pojazdów, usługi myjni samoobsługowych oraz samochodowych odkurzaczy samoobsługowych. Stacje prowadzone są w trzech różnych miejscowościach.

Jak Państwo wskazali, w związku z tym, że Ministerstwo Finansów zdecydowało o zainstalowaniu urządzeń fiskalnych i prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących od dnia 1 lutego 2023 r.– dotyczy to mycia, czyszczenia samochodów i innych podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta – z uwagi na wysokie koszty związane z montażem i instalacją kas fiskalnych w odkurzaczach samoobsługowych w stosunku do wysokości uzyskiwanych przychodów, Spółka chciałby przekształcić formę płatności w odkurzaczach na żetony. Wówczas klient który będzie chciał skorzystać z usługi odkurzania pojazdu będzie obowiązany przyjść do budynku głównego (tu: do Stacji Kontroli Pojazdów mieszczącej się kilka metrów od zamontowanego odkurzacza) i zakupić żetony, za które będzie mógł zrealizować usługę. W momencie sprzedaży żetonów zostaną one sfiskalizowane za pomocą kasy fiskalnej, która jest obecnie w użytkowaniu stacji kontroli pojazdów. Żetony będą dostępne do nabycia w godzinach pracy stacji kontroli pojazdów.

Spółka ma wątpliwości czy sposób w jaki Spółka dokonywała będzie ewidencji sprzedaży usług czyszczenia samochodów, będzie prawidłowy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że od 1 lutego 2023 r. sprzedaż usług sklasyfikowanych pod nr PKWiU 45.20.30.0. tj. usług mycia i czyszczenia auta w tym usług realizowanych w myjni samoobsługowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych należy ewidencjonować na kasie rejestrującej.

W przedstawionych okolicznościach sprawy, aby dostosować się do zmiany przepisów postanowili Państwo przekształcić formę płatności w odkurzaczach samoobsługowych na żetony. Klient który będzie chciał skorzystać z usługi odkurzania pojazdu będzie obowiązany przyjść do budynku głównego stacji kontroli pojazdów i zakupić żetony, za które będzie mógł zrealizować usługę. W momencie sprzedaży żetonów usługa zostanie zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej i usługobiorca otrzyma paragon fiskalny. Żetony będą dostępne do nabycia w godzinach pracy stacji kontroli pojazdów.

Z powyższych wskazań wynika, że nie będzie można skorzystać z samoobsługowego odkurzacza samochodowego bez uprzedniego zakupu żetonu.

Tym samym mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wskazuje Spółka - w celu skorzystania z usługi odkurzania samochodu klient będzie musiał na stacji (siedziba Spółki) zakupić żeton i transakcja ta będzie każdorazowo ewidencjonowana na kasie fiskalnej (klient będzie otrzymywał paragon) to należy zgodzić się ze Spółką, że sprzedaż ta byłaby zaewidencjonowana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i  stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).