Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.727.2022.1.MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.727.2022.1.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Uniwersytetu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Uniwersytetu z 28 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Uniwersytet od dnia ... 2021 r. realizuje projekt z Agencją zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr. Tematem projektu jest „…”. Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi ... zł. Środki na realizację ww. projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania „…”.

Liderem Projektu jest Sp. z.o.o. z siedzibą w ………, która wraz z Uniwersytetem oraz 7 innymi podmiotami (Sp. z o. o., Uniwersytet, Towarzystwo, Ośrodek, Rolnik 1, Rolnik 2, Fundacja) na podstawie Umowy Konsorcjum, utworzyło Grupę Operacyjną działającą pod nazwą …, której głównym celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych na skalę światową modeli (...).

Natomiast celami szczegółowymi są:

 (...).

Do zadań Uniwersytetu w ramach realizacji projektu należy:

1.współrealizacja zadania nr 1. pt. „…”. W zadaniu zrealizowane zostaną pracę badawcze związane z (...),

2.realizacja zadania nr 4. „…”. Zostanie przeprowadzona analiza stosowanych procesów produkcji w aspekcie (...),

3.współrealizacja zadania nr 5. pt. „…”. Ocena jakościowa (...).

Oznaczenie charakterystyki (...). Celem tego zadania będzie (...). Sposobem wdrożenia wyników projektu jest promocja uzyskanych rezultatów badań przez Członków Grupy poprzez:

a)utworzenia i administrowania strony internetowej, opisującej przebieg i rezultaty operacji,

b)upowszechnianie wyników badań i operacji w gospodarstwach produkujących ..., w regionach województwa o największym potencjale do produkcji ...,

c)poprzez opracowania naukowe oraz popularno-naukowe,

d)przez upowszechnianie rezultatów badań poprzez prace dydaktyczne i działania edukacyjne na imprezach branżowych.

Zarówno w umowie Konsorcjum jak i we wniosku o dofinansowanie nie zaplanowano zakupów środków trwałych oraz niskocennych przez Uczelnię, a jedyne dokonywane w Projekcie zakupy dotyczyły materiałów zużywalnych ujmowanych jednorazowo w koszty bieżącego okresu. Powyższe wydatki udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Uniwersytet, będącego czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą służyć do:

1)czynności zwolnionych - prezentowanie wyników projektu podczas odpłatnych zajęć dydaktycznych, które prowadzone będą na studiach niestacjonarnych oraz studiach podyplomowych zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 26 b ustawy o VAT,

2)czynności niepodlegających opodatkowaniu - projekt ma wymiar naukowo badawczy, zdobyte wyniki naukowe będą przedmiotem działalności publikacyjnej, projekt będzie również służył przygotowaniu dysertacji lub prac dyplomowych na stopień naukowy.

Realizacja projektu wiąże się z ewaluacją naukową zaangażowanych pracowników Uniwersytetu, co bezpośrednio wpływa na awanse naukowe. Ilość publikacji naukowych oraz stopnie naukowe pracowników Uniwersytetu bezpośrednio wpływają na wielkość subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego, co wpływa na wysokość przychodu nieopodatkowanego. Dodatkowo wartość nakładów na wydatki związane z realizacją działań B+R raportowane są w rocznym sprawozdaniu GUS co bezpośrednio wpływa na wielkość przyznawanej ww. subwencji, która stanowi przychód nieopodatkowany. Beneficjent zobowiązany jest przedłożyć opinię w zakresie interpretacji prawa podatkowego wystawioną przez upoważniony organ - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r. poz. 800 z późn. zm.). Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej, opodatkowanej podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Uniwersytetowi przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od  towarów i usług (publikacja Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Projekt oraz uzyskane efekty wiązać się będą z:

1)przychodem niepodlegającym opodatkowaniu w postaci zwiększonej subwencji (zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych, ewaluacja naukowa, publikacje, wykazanie wydatków w kategorii B+R),

2)przychodem opodatkowanym stawką „ZW” (prezentowanie wyników projektu na odpłatnych zajęciach dydaktycznych w ramach studiów niestacjonarnych i studiów podyplomowych oraz konferencja naukowych).

Reasumując, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego w dokumentach zakupu towarów i usług, dokonanych w związku z realizacją tego projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Uniwersytet przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. poz. 1360, z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ Państwa Uniwersytet wskazał, że efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej, opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem, Państwa Uniwersytet nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Z tego tytułu Państwa Uniwersytetowi nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Uniwersytet nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane do  czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Uniwersytet przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa Uniwersytet, tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Uniwersytetu będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).