Prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które będą podpisane i odebrane w imieniu Rolnika przez osobę przez n... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.411.2022.2.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.411.2022.2.AKR

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które będą podpisane i odebrane w imieniu Rolnika przez osobę przez niego upoważnioną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które będą podpisane i odebrane w imieniu Rolnika przez osobę przez niego upoważnioną. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2022 r. (wpływ 5 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 8 grudnia 2022 r. (wpływ 8 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest ubój i rozbiór bydła.

Wśród dostawców bydła są m.in. osoby fizyczne zajmujące się hodowlą bydła w ramach indywidualnych gospodarstw rolnych i posiadające status rolników ryczałtowych (dalej łącznie jako: „Rolnicy”, a pojedynczo jako: „Rolnik”). Skup bydła w Spółce odbywa się na podstawie umów sprzedaży, zgodnie z którymi w zależności od zapotrzebowania Spółki, bydło jest odbierane od Rolnika i przewożone do siedziby Spółki celem uboju, a następnie wykonania oceny poubojowej, która ma wpływ na cenę zakupu bydła.

W momencie odbioru bydła Rolnik otrzymuje odpowiednie dokumenty potwierdzające jego przyjęcie. Po wykonaniu oceny poubojowej bydła nabywanego od Rolników, wystawiana jest przez Spółkę faktura VAT RR zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.  o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”), a jej oryginał i kopię Wnioskodawca przekazuje Rolnikom do podpisu m.in. za pośrednictwem poczty.

Spółka co do zasady otrzymuje od Rolników faktury VAT RR z ich podpisem, stosownie do  art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, ale niestety zdarzają się także sytuacje, że niektórzy Rolnicy nie odsyłają takich faktur lub odsyłają je z dużym opóźnieniem, tj. po terminie płatności wskazanym w umowie. Ze względu na dużą ilość transakcji oraz nabywanie bydła od Rolników zamieszkałych na terenie całego kraju, nie jest możliwe osobiste dostarczanie faktur VAT RR bezpośrednio Rolnikom i odbieranie od nich podpisanych kopii tych faktur.  Z uwagi na powyższe trudności z uzyskaniem podpisu na kopii faktury VAT RR, natomiast ich brak powoduje, że Spółka nie ma możliwości odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, Wnioskodawca zamierza wprowadzić mechanizm ułatwiający rozliczenie transakcji z Rolnikami, który polegałby na tym, że:

1.Rolnik zawierający ze Spółką umowy sprzedaży na dostawę bydła udzieli pisemnego pełnomocnictwa na rzecz imiennie wskazanych pracowników Spółki do odbioru w jego imieniu faktury VAT RR wystawianej przez Spółkę oraz jej podpisania (zaakceptowania) w imieniu Rolnika. Jednocześnie pracownik Spółki umocowany przez Rolnika do odbioru faktury VAT RR, nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w imieniu Spółki jako nabywcy.

2.W oparciu o udzielone pełnomocnictwo, pracownik Spółki będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu Rolnika, na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę  (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT), jako osoba upoważniona przez Rolnika do odbioru faktury.

3.Po złożeniu podpisów na fakturze VAT RR (oryginale i kopii) przez pracownika Spółki, który działać będzie w imieniu Rolnika, oryginał faktury będzie przesyłany pocztą na adres Rolnika. W przyszłości możliwe będzie także, że pełnomocnictwo udzielane przez Rolnika na rzecz pracownika Spółki będzie dotyczyło odbioru faktury VAT RR oraz jej podpisania w imieniu Rolnika stosownie do wymogów w zakresie faktur VAT RR wynikających z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, tj. będzie dotyczyło faktur przesyłanych  w formie elektronicznej.

Wnioskodawca wskazuje na potrzeby wniosku, że poza ww. mechanizmem jaki ma być wprowadzony w Spółce dla spełnienia warunku z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, spełnione byłyby pozostałe warunki wynikające z art. 116-118 ustawy o VAT, dla skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku. Ponadto, w przypadku faktur VAT RR wystawianych, podpisywanych i przesyłanych w formie elektronicznej, Spółka uzyskałaby stosowną zgodę od Rolników jako dostawców.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów  i usług.

2.Bydło nabywane od Rolników będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

3.Rolnik będzie miał wgląd do faktur VAT RR, bowiem po złożeniu podpisów na fakturze VAT RR (oryginale i kopii) przez pracownika Spółki upoważnionego przez Rolnika, oryginał faktury będzie przesyłany pocztą na adres Rolnika. Taki sposób pozwoli Rolnikowi na zgłoszenie Spółce ewentualnych niezgodności na wystawionej fakturze VAT RR i dokonanie jej korekty przez Spółkę.

W przypadku faktur VAT RR w formie elektronicznej, taka faktura byłaby podpisywana przez pracownika Spółki w sposób zgodny z upoważnieniem udzielonym przez Rolnika,  z uwzględnieniem wymogu przewidzianego w art. 116 ust. 3a ustawy o VAT (kwalifikowanym podpisem elektronicznym), jak również zostałaby udostępniona Rolnikowi (przesłana) na adres mailowy wskazany w umowie w zawartej z Rolnikiem.

4.Wydatki dokumentowane fakturami VAT RR nie będą dotyczyć wydatków wymienionych  w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które zostały odebrane i podpisane w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru faktur VAT RR, tj. czy taki sposób złożenia podpisu przez Rolnika pod fakturami VAT RR będzie spełniać wymóg z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy  o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem art. 116 ust. 3a tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT RR podpisana w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na mocy udzielonego jej przez Rolnika pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów  i usług, z uwzględnieniem art. 116 ust. 3a tej ustawy, a zatem Spółka będzie uprawniona do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które będą podpisane w powyższy sposób.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Natomiast zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3)(uchylony)

4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5)nazwy nabytych produktów rolnych;

6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10)kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11)wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12)kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13)czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Jak wynika z ww. przepisu, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej elementy wymienione w art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, w tym kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych, o której mowa w art. 116 ust. 2 pkt 10 ustawy o VAT.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Zgodnie z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Ponadto, stosownie do art. 116 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2  pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się  w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Natomiast jak wynika z art. 116 ust. 4a ustawy o VAT, oświadczenie określone w ust. 4 może być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnym podpisem składającego oświadczenie w formie elektronicznej, określonym w ust. 4, dokument powinien być opatrzony przez składającego oświadczenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie nabywcy oryginału oświadczenia rozumie się jego przesłanie w formie elektronicznej.

Dalej należy zauważyć, iż zgodnie z przepisem art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej jako: „KC”), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 KC).

Zgodnie natomiast z art. 96 KC, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei, w myśl art. 99 § 1 KC, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

W świetle powyższych przepisów, pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa, w ocenie Wnioskodawcy, skoro Rolnik jako dostawca nabywanych przez Wnioskodawcę produktów rolnych, będzie udzielać na rzecz pracowników Spółki pełnomocnictwa do odbioru i podpisywania (zaakceptowania) w jego imieniu faktur VAT RR wystawionych przez Spółkę, to zawarcie na tych fakturach podpisu pracownika Spółki działającego z upoważnienia Rolnika (na podstawie i w zakresie wynikającym  z pełnomocnictwa), odpowiadać będzie wymogowi wynikającemu z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT.

Jak to wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pracownik Spółki dokonujący odbioru  i złożenia podpisu na fakturze VAT RR nie będzie jednocześnie umocowany do podpisywania faktur VAT RR w imieniu Wnioskodawcy.

Reasumując, faktura VAT RR podpisana w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez Rolnika do odbioru i podpisywania (zaakceptowania) faktur w jego imieniu, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które będą podpisane w powyższy sposób. Powyższy skutek wystąpiłby w ocenie Wnioskodawcy, zarówno w przypadku faktur VAT RR podpisanych przez pracownika Spółki  w sposób tradycyjny (podpis na fakturze w formie pisemnej), jak również faktur VAT RR  w formie elektronicznej podpisanej przez pracownika Spółki zgodnie z warunkami wynikającymi z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej – rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 115 ust. 1 ustawy:

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

W myśl art. 115 ust. 2 ustawy:

Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Z art. 116 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu:

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3)(uchylony);

4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5)nazwy nabytych produktów rolnych;

6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10)kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11)wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12)kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13)czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Jak wynika z powyższego przepisu, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej elementy wymienione w ust. 2 tego artykułu, w tym kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych, o której mowa w art. 116 ust. 2 pkt 10 ustawy.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Jak stanowi art. 116 ust. 3a ustawy:

Faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Stosownie do art. 116 ust. 4a ustawy:

Oświadczenie określone w ust. 4 może być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnym podpisem składającego oświadczenie w formie elektronicznej, określonym w ust. 4, dokument powinien być opatrzony przez składającego oświadczenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie nabywcy oryginału oświadczenia rozumie się jego przesłanie w formie elektronicznej.

Na mocy art. 116 ust. 5 ustawy:

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy:

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Takie regulacje umożliwiają skuteczny nadzór nad funkcjonowaniem systemu ryczałtowego dla rolników. Jednocześnie należy podkreślić, że system ten ma celu ułatwienie rolnikom prowadzenia działalności poprzez odciążenie ich od obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych, które mogłyby okazać się zbyt dużym obciążeniem dla podmiotów prowadzących działalność rolniczą oraz zrekompensowanie podatku uiszczonego przy zakupie środków do produkcji rolnej, którego rolnicy korzystając ze zwolnienia od podatku nie mogą odliczyć.

Złożenie podpisu na fakturze przez rolnika jest aprobatą dla poprawności zawartych w niej zapisów, co do danych m.in. określających przedmiot transakcji od strony rzeczowej, wartościowej i jakościowej oraz równocześnie potwierdzeniem zawartego w fakturze oświadczenia, że jest on rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Spełnienie wymogów formalnych dotyczących faktur VAT RR oznacza nie tylko samo potwierdzenie otrzymania przez rolnika tego dokumentu, ale również ma znaczenie dowodowe – potwierdza rzeczywisty charakter przeprowadzonej transakcji, w tym co do poprawności zastosowanej procedury – składając oświadczenie rolnik potwierdza również swój status rolnika ryczałtowego na dzień dokonania transakcji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest ubój i rozbiór bydła.

Wśród dostawców bydła są m.in. osoby fizyczne zajmujące się hodowlą bydła w ramach indywidualnych gospodarstw rolnych i posiadające status rolników ryczałtowych. Skup bydła w Spółce odbywa się na podstawie umów sprzedaży, zgodnie z którymi w zależności od zapotrzebowania Spółki, bydło jest odbierane od Rolnika i przewożone do siedziby Spółki celem uboju, a następnie wykonania oceny poubojowej, która ma wpływ na cenę zakupu bydła.

W momencie odbioru bydła Rolnik otrzymuje odpowiednie dokumenty potwierdzające jego przyjęcie. Po wykonaniu oceny poubojowej bydła nabywanego od Rolników, wystawiana jest przez Spółkę faktura VAT RR zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, a jej oryginał i kopię Wnioskodawca przekazuje Rolnikom do podpisu m.in. za pośrednictwem poczty.

Spółka co do zasady otrzymuje od Rolników faktury VAT RR z ich podpisem, stosownie do  art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, ale niestety zdarzają się także sytuacje, że niektórzy Rolnicy nie odsyłają takich faktur lub odsyłają je z dużym opóźnieniem, tj. po terminie płatności wskazanym w umowie. Ze względu na dużą ilość transakcji oraz nabywanie bydła od Rolników zamieszkałych na terenie całego kraju, nie jest możliwe osobiste dostarczanie faktur VAT RR bezpośrednio Rolnikom i odbieranie od nich podpisanych kopii tych faktur.  Z uwagi na powyższe trudności z uzyskaniem podpisu na kopii faktury VAT RR, natomiast ich brak powoduje, że Spółka nie ma możliwości odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, Wnioskodawca zamierza wprowadzić mechanizm ułatwiający rozliczenie transakcji z Rolnikami, który polegałby na tym, że:

1.Rolnik zawierający ze Spółką umowy sprzedaży na dostawę bydła udzieli pisemnego pełnomocnictwa na rzecz imiennie wskazanych pracowników Spółki do odbioru w jego imieniu faktury VAT RR wystawianej przez Spółkę oraz jej podpisania (zaakceptowania) w imieniu Rolnika. Jednocześnie pracownik Spółki umocowany przez Rolnika do odbioru faktury VAT RR, nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w imieniu Spółki jako nabywcy.

2.W oparciu o udzielone pełnomocnictwo, pracownik Spółki będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu Rolnika, na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę  (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT), jako osoba upoważniona przez Rolnika do odbioru faktury.

3.Po złożeniu podpisów na fakturze VAT RR (oryginale i kopii) przez pracownika Spółki, który działać będzie w imieniu Rolnika, oryginał faktury będzie przesyłany pocztą na adres Rolnika. W przyszłości możliwe będzie także, że pełnomocnictwo udzielane przez Rolnika na rzecz pracownika Spółki będzie dotyczyło odbioru faktury VAT RR oraz jej podpisania w imieniu Rolnika stosownie do wymogów w zakresie faktur VAT RR wynikających z art. 116 ust. 3a ustawy o VAT, tj. będzie dotyczyło faktur przesyłanych  w formie elektronicznej.

Poza ww. mechanizmem jaki ma być wprowadzony w Spółce dla spełnienia warunku  z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, spełnione byłyby pozostałe warunki wynikające z art. 116-118 ustawy, dla skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku. Ponadto, w przypadku faktur VAT RR wystawianych, podpisywanych i przesyłanych w formie elektronicznej, Spółka uzyskałaby stosowną zgodę od Rolników jako dostawców.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Bydło nabywane od Rolników będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Rolnik będzie miał wgląd do faktur VAT RR, bowiem po złożeniu podpisów na fakturze VAT RR (oryginale i kopii) przez pracownika Spółki upoważnionego przez Rolnika, oryginał faktury będzie przesyłany pocztą na adres Rolnika. Taki sposób pozwoli Rolnikowi na zgłoszenie Spółce ewentualnych niezgodności na wystawionej fakturze VAT RR i dokonanie jej korekty przez Spółkę. W przypadku faktur VAT RR w formie elektronicznej, taka faktura byłaby podpisywana przez pracownika Spółki w sposób zgodny z upoważnieniem udzielonym przez Rolnika, z uwzględnieniem wymogu przewidzianego w art. 116 ust. 3a ustawy o VAT (kwalifikowanym podpisem elektronicznym), jak również zostałaby udostępniona Rolnikowi (przesłana) na adres mailowy wskazany w umowie w zawartej z Rolnikiem. Wydatki dokumentowane fakturami VAT RR nie będą dotyczyć wydatków wymienionych w art. 88 ustawy.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które zostały odebrane i podpisane w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru faktur VAT RR, tj. czy taki sposób złożenia podpisu przez Rolnika pod fakturami VAT RR będzie spełniać wymóg  z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, z uwzględnieniem art. 116 ust. 3a ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 116 ust. 6 ustawy, nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Ciężarem mechanizmu „zryczałtowanego zwrotu podatku” dla rolników ryczałtowych obarczono przede wszystkim podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników bezpośrednio, przede wszystkim: punkty skupu, hurtownie, przetwórnie, niektóre sklepy itp. Ponadto na nabywającego od rolnika ryczałtowego produkty rolne (usługi rolnicze), a nie na tego rolnika nałożono obowiązek udokumentowania tej transakcji dostawy (usługi).

Podatnik omawianego podatku bowiem, nabywający te produkty, rozliczając podatek, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako „Faktura VAT RR”. Aby jednak powyższe obowiązki nałożone na tych podatników były dla nich neutralne, w art. 116 ust. 6 ustawy przewidziano możliwość odzyskania kwoty podatku zryczałtowanego zapłaconego rolnikom, przy spełnieniu warunków podanych w tym przepisie.

Określony w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy, mechanizm prawa do odliczenia przez podatników wypłaconych kwot zryczałtowanej rekompensaty rolnikom ryczałtowym jest wyrazem zasady neutralności wypłacanych kwot dla kontrahentów rolników ryczałtowych. W zakresie, w jakim nabywane produkty lub usługi służą działalności uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego, kwoty wypłaconej zryczałtowanej rekompensaty nie mogą być ciężarem, w sensie ekonomicznym, dla podatników.

Mechanizm ten w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedla art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w jej art. 116 ust. 6, stanowi kwotę podatku naliczonego, która obniża podatek należny podatnika stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. W pełni zatem znajduje tu zastosowanie zasada neutralności dla podatnika tego podatku, która wyraża się tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie ponosi faktycznie ekonomicznego ciężaru tego podatku. Realizacja zasady neutralności wyraża się w stworzeniu takich rozwiązań legislacyjnych, w ramach których podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług do celów jego działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia kosztowego. Konieczność przestrzegania tej zasady jest akcentowana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone w tym celu, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, że obowiązek wystawienia faktury VAT RR spoczywa na podatniku podatku od towarów i usług, który nabył produkty rolne od rolnika ryczałtowego.

Zatem zasady sporządzania faktur VAT RR zostały szczegółowo zdefiniowane w art. 116 ustawy. Jednocześnie nie została wydana delegacja ustawowa upoważniająca Ministra Finansów do określenia w przepisach wykonawczych dodatkowych regulacji w stosunku do Faktur VAT RR.

Należy podkreślić, że faktury VAT RR nie są fakturami w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 31 (definicja faktury) i pkt 32 (definicja faktury elektronicznej) ustawy o podatku od towarów i usług. Nie znajdują więc do nich zastosowania regulacje dotyczące faktur zawarte w art. 106a-106q ustawy, w tym dotyczące zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury oraz posługiwania się fakturami elektronicznymi.

Natomiast regulacje dotyczące faktur VAT RR i szczególnej procedury przewidzianej dla rolników ryczałtowych uregulowano w art. 115-118 ustawy. Regulacje te wypełniają pkt 50 preambuły Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

W odniesieniu do rolników państwa członkowskie powinny zachować swobodę stosowania procedury szczególnej obejmującej zastosowanie zryczałtowanych rekompensat VAT naliczonego na rzecz rolników nieobjętych zasadami ogólnymi. Należy ustanowić podstawowe zasady tej procedury szczególnej oraz przyjąć wspólną metodę określania wartości dodanej zrealizowanej przez takich rolników, do celów poboru zasobów własnych.

Jednocześnie stosowanie do art. 304 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie podejmują wszystkie środki niezbędne do skutecznej kontroli wypłat zryczałtowanych rekompensat rolnikom ryczałtowym.

W myśl powołanego wyżej art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych oznaczona jako „Faktura VAT RR” powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób. Powyższy wymóg, aby wystawiana przez nabywcę produktów rolnych będącego podatnikiem VAT faktura VAT RR posiadała czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania tej faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób jest jedną z przesłanek warunkujących prawo nabywcy do odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku zapłaconego rolnikowi. Ponadto faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług” (art. 116 ust. 3 ustawy).

Takie regulacje umożliwiają skuteczny nadzór nad funkcjonowaniem systemu ryczałtowego dla rolników. Jednocześnie należy podkreślić, że system ten ma celu ułatwienie rolnikom prowadzenia działalności poprzez odciążenie ich od obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych, które mogłyby okazać się zbyt dużym obciążeniem dla podmiotów prowadzących działalność rolniczą oraz zrekompensowanie podatku uiszczonego przy zakupie środków do produkcji rolnej, którego rolnicy korzystając ze zwolnienia od podatku nie mogą odliczyć.

Złożenie podpisu na fakturze przez rolnika jest aprobatą dla poprawności zawartych w niej zapisów, co do danych m.in. określających przedmiot transakcji od strony rzeczowej, wartościowej i jakościowej oraz równocześnie potwierdzeniem zawartego w fakturze oświadczenia, że jest on rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Spełnienie wymogów formalnych dotyczących faktur VAT RR oznacza nie tylko samo potwierdzenie otrzymania przez rolnika tego dokumentu, ale również ma znaczenie dowodowe – potwierdza rzeczywisty charakter przeprowadzonej transakcji, w tym co do poprawności zastosowanej procedury – składając oświadczenie rolnik potwierdza również swój status rolnika ryczałtowego na dzień dokonania transakcji.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, którą regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) zwanej dalej Kodeksem cywilnym, w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

Na mocy art. 108 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95-109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Z przywołanych przepisów wynika, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Należy wskazać, że swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów  w granicach zakreślonych przez prawo. Na swobodę umów składają się cztery elementy:

-swoboda w zawieraniu umowy;

-swoboda w wyborze kontrahenta;

-swoboda w kształtowaniu treści umowy;

-swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.

Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Analizując powyższe należy wskazać na zasady obrotu gospodarczego, które zezwalają na istnienie różnych form prawnych zawieranych umów. Co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego.

Powtórzyć również należy, że jak stanowi art. 116 ust. 3a ustawy, faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Należy wskazać, że złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego przez pełnomocnika rolnika ryczałtowego, należycie umocowanego do działania w imieniu rolnika ryczałtowego, w sytuacji gdy obrót fakturami elektronicznymi będzie odbywał się zgodnie z przepisami prawa (w szczególności Spółka otrzyma akceptację na wystawianie, podpisywanie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur) pozwala na uznanie, że warunek wskazany w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy zostanie dochowany.

Co istotne, odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego decydujące znaczenie będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z obecnymi lub przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, posiadanie faktury zawierającej elementy wskazane  w przepisach oraz niezaistnienie okoliczności powodujących brak możliwości odliczenia,  o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Wnioskodawcę produktów rolnych, będzie udzielać, na rzecz pracownika Spółki, pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR. Zawarcie na tych fakturach czytelnych podpisów osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, w tym odbiór przez osobę upoważnioną  w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, przy założeniu, że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Spółki) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W powyższym przypadku pracownik ten nie będzie bowiem jednocześnie umocowany do podpisywania faktur VAT RR w imieniu Spółki, których odbiór będzie poświadczał w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy).

Wobec powyższego, faktura VAT RR podpisana w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki, jako osobę umocowaną na podstawie pełnomocnictwa przez Rolnika do odbierania  i podpisywania faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2  pkt 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika również, że możliwe będzie pełnomocnictwo udzielone przez Rolnika na rzecz pracownika Spółki, które będzie dotyczyło odbioru faktury VAT RR oraz jej podpisywania w imieniu Rolnika stosowanie do wymogów w zakresie faktur przesyłanych  w formie elektronicznej. Elektroniczne faktury VAT RR będą zawierały elementy wymagane przepisami ustawy. W przypadku faktur VAT RR wystawionych, podpisywanych  i przesyłanych w formie elektronicznej, Spółka uzyska stosowną zgodę od Rolników jako dostawców. W przypadku faktur VAT RR w formie elektronicznej, taka faktura byłaby podpisywana przez pracownika Spółki w sposób zgodny z upoważnieniem udzielonym przez Rolnika, z uwzględnieniem wymogu przewidzianego w art. 116 ust. 3a ustawy (kwalifikowanym podpisem elektronicznym), jak również zostałaby udostępniona Rolnikowi (przesłana) na adres mailowy wskazany w umowie w zawartej z Rolnikiem.

Zatem, faktura VAT RR podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki, jako osobę umocowaną na podstawie pełnomocnictwa przez Rolnika do odbierania i podpisywania faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 116 ust. 3a ustawy.

W konsekwencji, skoro bydło nabywane od Rolników będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

to Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku z faktur VAT RR wystawionych zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej (przy zachowaniu pozostałych warunków odliczenia podatku naliczonego przy nabyciach dokonywanych od rolników ryczałtowych).

Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, które zostały odebrane i podpisane w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru faktur VAT RR, tj. taki sposób złożenia podpisu przez Rolnika pod fakturami VAT RR będzie spełniać wymóg z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, z uwzględnieniem art. 116 ust. 3a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek  o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.  W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).