Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług udostępniania zasobów wiedzy, na rzecz obecnych członków oraz na rzecz po... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.894.2022.1.IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.894.2022.1.IK

Temat interpretacji

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług udostępniania zasobów wiedzy, na rzecz obecnych członków oraz na rzecz podmiotów zewnętrznych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług  w zakresie uznania czy otrzymane wynagrodzenie z tytułu usług udostępniania zasobów wiedzy, na rzecz obecnych członków i na rzecz podmiotów zewnętrznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 3) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług m.in. w zakresie uznania czy otrzymane wynagrodzenie z tytułu usług udostępniania zasobów wiedzy, na rzecz obecnych członków i na rzecz podmiotów zewnętrznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 3).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Stowarzyszenie (dalej jako: „I”, „Wnioskodawca”, „Podatnik”) jest dobrowolną organizacją osób fizycznych i prawnych o celach niezarobkowych, zarejestrowaną w KRS i posiadającą osobowość prawną.

Zgodnie z treścią statutu I, celem stowarzyszenia jest m.in. wspieranie działalności oświatowej i kulturalnej realizowanej poprzez wspieranie rozwoju oraz budowanie tożsamości przedsiębiorstw i przedsiębiorców działających w obszarze technologii informacyjnej (IT), a w szczególności:

a) budowanie wspólnej marki

b) współpracę z jednostkami samorządowymi w celach rozwoju i promocji sektora IT,

c) kreowanie wizerunku i budowanie prestiżu środowiska IT,

d) występowanie w obronie interesów członków Stowarzyszenia,

e) organizowanie i uczestniczenie w misjach gospodarczych środowiska IT,

f) działalność promocyjna na rzecz Stowarzyszenia,

g) promowanie idei budowy ogólnopolskiego klastra IT i wspieranie tego przedsięwzięcia.

Ponadto celem jest działalność naukowa, naukowo-techniczna oraz oświatowa, w tym także realizowana poprzez partnerską współpracę m.in. z uczelniami i jednostkami badawczymi, a w szczególności poprzez:

a) promowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń i idei w środowisku IT,

b) budowanie profesjonalizmu, synergii i innowacyjności sektora IT,

c) rozwijanie kreatywności i ułatwianie realizacji nowych rozwiązań software'owych,

d) wspieranie działalności gospodarczej członków Stowarzyszenia poprzez organizowanie i uczestniczenie w projektach szkoleniowych i edukacyjnych,

e) wzajemną pomoc w rozwiązywaniu problemów prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych, podatkowych związanych z prowadzeniem działalności.

Celem Wnioskodawcy jest również działalność charytatywna oraz działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność społeczna, charytatywna oświatowa, kulturalna w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji skierowana do dzieci i młodzieży.

I. prowadzi także działania których celem jest rozwój współpracy zagranicznej, w szczególności poprzez:

a) organizowanie i uczestniczenie w misjach gospodarczych środowiska IT,

b) zagraniczna działalność promocyjna na rzecz stowarzyszenia,

c) promowanie środowiska IT poprzez organizowanie i uczestniczenie w targach handlowych i targach pracy w Polsce i na świecie.

Zgodnie ze swoim statutem stowarzyszenie I. realizuje powyższe cele poprzez:

  a) pracę społeczną własnych członków,

  b) czynny udział w życiu środowiska IT,

  c) podnoszenie poziomu wiedzy zawodowej i menadżerskiej,

  d) inicjowanie i organizowanie spotkań integrujących środowisko IT,

  e) organizowanie konferencji, szkoleń, seminariów, spotkań informacyjnych dotyczących m.in. technologii IT, zarządzania projektami i prawodawstwa dotyczącego branży oraz udział w takich wydarzeniach,

   f) organizowanie konferencji, szkoleń, seminariów i spotkań dla kadry menedżerskiej IT oraz udział w takich wydarzeniach,

   g) organizowanie innych działań edukacyjnych i informacyjnych dotyczących celów i działań Stowarzyszenia,

  h) współpraca z jednostkami samorządowymi oraz organizacjami o podobnych celach,

   i) delegowanie swoich członków do organów doradczych władzy, opracowywanie oraz przedkładanie opinii,

   j) prowadzenie portalu informacyjnego i dyskusyjnego dla środowiska IT,

   k) prowadzenie systemu informacji służącej nawiązaniu kontaktów gospodarczych,

   l) promowanie środowiska IT poprzez organizowanie i uczestniczenie w targach handlowych i targach pracy w Polsce i Europie,

   m) działania lobbingowe na rzecz środowiska IT,

   n) wymianę doświadczeń wśród członków Stowarzyszenia,

   o) publikowanie materiałów informacyjnych, biuletynów, broszur, książek,

   p) promowanie idei budowy ogólnopolskiego klastra IT i wspieranie tego przedsięwzięcia,

   q) zdobywanie środków finansowych i materialnych służących realizacji celów statutowych,

   r) przekazywanie dotacji i darowizn dla osób fizycznych, osób prawnych lub innych jednostek posiadających zdolność prawną,

   s) przyznawanie stypendiów umożliwiających podejmowanie przez ich beneficjentów konkretnych działań leżących w zakresie celów Stowarzyszenia,

   t) prowadzenie własnej działalności charytatywnej poprzez: organizowanie kwest pieniężnych, organizowanie zbiórek pieniężnych w kraju i za granicą, pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych.

Dla realizacji swoich Celów może także:

a) prowadzić działalność wydawniczą,

b) prowadzić prace badawczo-rozwojowe,

c) organizować konferencje naukowe i technologiczne,

d) opracowywać, administrować i zarządzać programami lub projektami innych organizacji, instytucji oraz zespołów profesjonalistów i grup nieformalnych.

I. prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia obejmuje:

a) 62.0 Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana,

b) 63.99 Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,

c) 64.9 Pozostała finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

d) 66.19.Z Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

e) 70.2 Doradztwo związane z zarządzaniem,

f) 72.1 Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,

g) 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej,

h) 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

i) 82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,

j) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

k) 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zgodnie ze statutem, I. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Cały dochód z tej działalności przeznaczany jest na działalność statutową I. i nie może być przeznaczony do podziału między członków stowarzyszenia.

I. w ramach prowadzonej działalności statutowej zrzesza podmioty biznesowe z branży IT. Członkowie I. na chwilę obecną zobowiązani są do opłacania miesięcznej składki członkowskiej (jest związana z pozostawaniem członkiem tej organizacji) i jednocześnie I. nie jest zobowiązane do świadczeń wzajemnych na rzecz swoich członków. Wszystkie dotychczasowe dochody uzyskiwane przez stowarzyszenie I. w całości przeznaczane są na jego cele statutowe, w konsekwencji I. korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku ze znacznym poszerzeniem kręgu podmiotów należących do I. oraz ze względu na zwiększenie zasobów wiedzy, I. planuje zmianę sposobu finansowania swojej działalności statutowej polegającą na:

    - ustaleniu stałej, rocznej składki członkowskiej dla obecnych członków stowarzyszenia I. na poziomie dużo niższym od dotychczasowego,

    - zawieraniu z obecnymi członkami stowarzyszenia I. umów o odpłatne świadczenie usług udostępniania zasobów wiedzy, zgromadzonych dotychczas przez I.,

    - odpłatnym udostępnianiu podmiotom zewnętrznym niebędącym członkami I., także w ramach świadczonych usług, zgromadzonych zasobów wiedzy - na zasadach i po cenach analogicznych, jak dla obecnych członków.

I. w czasie swojej dotychczasowej działalności zebrało znaczne zasoby wiedzy. Obecnie jest to baza wielu nagrań webinarów, a także liczne raporty, opracowania i publikacje. Zasoby te stale rosną zyskując przy tym coraz większą wartość komercyjną. W związku z tym wymagają też coraz większych nakładów organizacyjnych ze strony I., generując po stronie I. koszty obsługi, agregowania, porządkowania, przechowywania i udostępniania.

Co niezwykle ważne, zebrane i opracowane przez I. zasoby wiedzy mają także znaczną wartość dla podmiotów niebędących członkami I., którym Wnioskodawca zamierza również świadczyć odpłatne usługi związane z ich udostępnianiem.

Ponadto dynamicznie w ciągu ostatnich lat wzrosła liczba członków Stowarzyszenia. Powoduje to, iż nowi członkowie korzystaliby z zasobów zebranych w czasie, gdy nie byli członkami I. i nie płacili składek.

Przedmiotowe usługi nie byłyby zatem świadczone tylko na rzecz członków I., ale również na rzecz zewnętrznych podmiotów, co oznacza, iż charakter takiej działalności przyjąłby postać zbliżoną do modelu działania podmiotu komercyjnego, działającego na rynku usług związanych z wiedzą. Wprowadzenie zmian w powyższym zakresie spowoduje, że świadczenie przez I. usług polegających na udostępnianiu zasobów wiedzy na rzecz zarówno swoich obecnych członków jak i podmiotów zewnętrznych związane będzie z otrzymywaniem przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, które nie będzie jednak miało charakteru składek członkowskich a będzie zapłatą za konkretną usługę.

Należy podkreślić, iż działalność gospodarcza będzie miała charakter pomocniczy i służebny w stosunku do celów statutowych I., poprzez umożliwienie ich finansowania.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 3

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług udostępniania zasobów wiedzy, na rzecz obecnych członków oraz na rzecz podmiotów zewnętrznych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie otrzymywane w związku z usługami udostępniania zasobów wiedzy, świadczonymi zarówno dla obecnych członków stowarzyszenia I. jak i podmiotów zewnętrznych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje, iż w opisie zdarzenia przyszłego wyraźnie wskazał na zakres i charakter prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, wskazując, iż będzie świadczył usługi udostępniania zasobów wiedzy.

Jednocześnie jedyne zwolnienie jakie przewidział dla stowarzyszeń ustawodawca w podatku od towarów i usług wynika z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT. Zgodnie z nim zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Biorąc pod uwagę, iż stowarzyszenie należy zdaniem Wnioskodawcy do kręgu podmiotów wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT, należy rozważyć, czy zachodzą pozostałe przesłanki zawarte w powyższym przepisie uprawniające I. do zwolnienia w podatku VAT.

Aby to rozważyć należy odpowiedzieć na następujące pytania:

1) czy Stowarzyszenie jest organizacją realizującą cele natury politycznej, związkowej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej,

2) czy Stowarzyszenie nie osiąga dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,

3) czy Stowarzyszenie wykonuje usługi na rzecz swoich członków w zamian za składki,

4) czy zwolnienie podatkowe tej organizacji nie prowadziłoby do zakłócenia konkurencji

- przy czym dla uzyskania zwolnienia konieczne jest spełnienie wszystkich przesłanek.

Biorąc pod uwagę iż:

    - część dochodów I., pomimo zwolnienia ich z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o CIT w związku z przeznaczeniem tych dochodów w całości na cele statutowe Wnioskodawcy, pochodzi z działalności gospodarczej;

    - otrzymane wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez I. usług nie jest wynikiem wpłacanych składek członkowskich przez członków stowarzyszenia; ale zapłatą za świadczenie usług;

    - potencjalne zwolnienie mogłoby zakłócać warunki konkurencyjności na rynku usług związanych z wiedzą;

- należy uznać, iż działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na udostępnianiu zasobów wiedzy na rzecz swoich członków jak i podmiotów zewnętrznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku w zakresie pytania nr3 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j.Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT,

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednocześnie ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie, z którego ewentualnie moglibyście Państwo skorzystać to zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy,

zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim – w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi realizowane przez organizacje realizujące określone cele, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy formułuje warunki, od których zależy zwolnienie:

- zwolnienie dotyczy organizacji, które nie są nastawione na osiąganie zysku z tytułu prowadzonej działalności;

- są organizacjami o określonym charakterze i rodzaju – organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne i obywatelskie;

- wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki,

- zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji.

Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołany stan prawny należy uznać, że w sytuacji wypełniania przez Państwa przesłanki podmiotowej wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, tzn. uznania Państwa za organizacje powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim, to z uwagi na fakt, że otrzymane wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Państwa usług nie jest wynikiem wpłacanych składek członkowskich przez członków stowarzyszenia, ale zapłatą za świadczenie usług, a potencjalne zwolnienie mogłoby zakłócać warunki konkurencyjności na rynku usług związanych z wiedzą, należy uznać, iż działalność gospodarcza Państwa polegająca na udostępnianiu zasobów wiedzy na rzecz swoich członków jak i podmiotów zewnętrznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3  jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ocena prawna Państwa stanowiska  w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii zakreślonej pytaniem nr 4 oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana w odrębnych rozstrzygnięciach.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).