Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.879.2022.1.AMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.879.2022.1.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 30 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W dniu (...) listopada 2022 roku Gmina „(…) zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy dla operacji „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „(...)” w ramach poddziałania „(...)”. Do wniosku o przyznanie pomocy zostanie załączone oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym Gmina „(…) oświadczyła, że nie może odzyskać w żaden sposób poniesionych kosztów VAT, gdyż nie spełnia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Projekt dofinansowany będzie w następującym montażu finansowym:

- 63,63 % kosztów kwalifikowanych z PROW,

- 36,37 % kosztów kwalifikowanych stanowi wkład własny Gminy „(…) i Powiatu „(…) (po 50%).

Droga jest drogą obsługującą m.in. mieszkańców Gminy „(…), stanowi drogę dojazdową prowadzącą przez miejscowość „(…)i „(…). Realizacja inwestycji doprowadzi do poprawy komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa użytkowników tej drogi. Gmina „(…), w trakcie realizacji zadania i 5 lat od dnia ostatecznego rozliczenia inwestycji z zewnętrzną Instytucją Finansującą, zobowiązuje się do zarządzania drogą powiatową nr „(…) (dz. nr „(…)obręb „(…), dz. nr „(…), obręb „(…)) na odcinku wsi „(…)i „(…)w szczególności poprzez:

-opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,

-pełnienie funkcji inwestora,

-utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,

-przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich,

-wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych zabezpieczających,

-przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

-przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,

-zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych (na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych, art. 5 ust.2. i 3 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Uchwała Rady Powiatu „(…) w sprawie przekazania Gminie „(…) zarządzania odcinkiem drogi powiatowej nr „(…) w celu realizacji zadania pn. „(…)).

Gmina nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją, ani nie zamierza generować, pobierać dochodów z tytułu zarządzania drogą czy innych dochodów. Zmodernizowany odcinek drogi nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Droga powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie użytkowana bezpłatnie przez wszystkich użytkowników, będzie drogą ogólnodostępną. Czynności inwestycyjne „Przebudowa drogi powiatowej nr „(…) na odcinku wsi „(…) i „(…)” będą obejmowały następujący zakres prac: roboty przygotowawcze, roboty ziemne, odwodnienie, podbudowy, nawierzchniowe, roboty wykończeniowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, elementy ulic i mostów, pielęgnacja i utrzymanie zieleni. Przedsięwzięcie będzie realizowane w przypadku pozyskania dofinansowania o którym mowa powyżej. Gmina „(…) ogłosi postępowanie w trybie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych na realizację inwestycji w formie „zaprojektuj i wybuduj”. Zakończenie zadania, w tym złożenie wniosku o płatność końcową, nastąpi do 30 czerwca 2025 r. Wraz ze wnioskiem o płatność należy dostarczyć interpretację przepisów prawa w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Wraz z wnioskiem o dofinansowanie przedłożono oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Beneficjent ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych.

Pytanie

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do planowanej inwestycji pn. „(…), na realizację której Gmina zamierza pozyskać środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „(...)” w ramach poddziałania „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy „(…)nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Do wniosku o przyznanie pomocy zostanie załączone „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT”, w którym to Gmina „(…)oświadczyła, iż nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, a realizacja przedmiotowego zadania nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu niniejszej inwestycji droga nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina „(…)nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.  z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 tej ustawy,

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że składają Państwo wniosek o przyznanie pomocy dla operacji „(…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „(...)” w ramach poddziałania „(...)”. Droga jest drogą obsługującą m.in. mieszkańców Gminy „(…), stanowi drogę dojazdową prowadzącą przez miejscowość „(…)i „(…). Realizacja inwestycji doprowadzi do poprawy komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa użytkowników tej drogi. Gmina nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją, ani nie zamierza generować, pobierać dochodów z tytułu zarządzania drogą czy innych dochodów. Zmodernizowany odcinek drogi nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Droga powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie użytkowana bezpłatnie przez wszystkich użytkowników, będzie drogą ogólnodostępną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, bowiem jak wskazali Państwo w opisie sprawy, realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, zmodernizowany odcinek drogi nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w przypadku projektu, który będzie realizowany, brak będzie związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).