Brak możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT od wydatków ponoszonych na inwestycję zarówno w trakcie realizowania ww. inwestycji, jak... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.690.2022.1.JS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.690.2022.1.JS

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT od wydatków ponoszonych na inwestycję zarówno w trakcie realizowania ww. inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT od wydatków ponoszonych na inwestycję pn. „…” zarówno w trakcie realizowania ww. inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto … jako Jednostka Samorządu Terytorialnego złoży wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację operacji „…”.

Załącznikiem wymagalnym do dokumentacji dotyczącej pozyskania środków finansowych jest interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Miasto … jako Wnioskodawca zaliczy koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym będzie ubiegała się o ich dofinansowanie, musi jednak wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Przedmiotem projektu jest: Przebudowa drogi gminnej nr … wraz z infrastrukturą techniczną. Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej wielobranżowej wraz z wszelkimi niezbędnymi uzgodnieniami i pozwoleniem na budowę przebudowy drogi gminnej nr … wraz z infrastrukturą techniczną, wykonanie robót budowlanych w systemie „zaprojektuj i wybuduj” oraz pełnienie nadzoru autorskiego.

W zależności od przyjętych i zatwierdzonych rozwiązań projektowych może się okazać konieczne uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Przedmiotem zadania będzie:

a)zaprojektowanie - tj. opracowanie - zgodnie z przepisami - kompletnej dokumentacji projektowej dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „…” w zakresie wszystkich branż wraz z wymaganymi uzgodnieniami i pozwoleniami - uzyskanie w imieniu Zamawiającego pozwolenia na budowę lub decyzji ZRID;

b)budowa - tj. wykonanie, na podstawie zatwierdzonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej dla ww. zadania inwestycyjnego, robót budowlanych związanych z przebudową drogi gminnej nr … wraz z infrastrukturą techniczną w zakresie umożliwiającym uzyskanie, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, pozwolenia na użytkowanie obiektów/zgłoszenia zakończenia budowy oraz użytkowanie tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem;

c)zapewnienie nadzoru autorskiego - tj. pełnienie nadzoru autorskiego przez projektantów dokumentacji projektowej przez cały czas trwania inwestycji.

Droga przebiega przez teren Gminy …. Początek trasy zaczyna się na rancie drogi ....Przebudowywana droga posiada klasę „L”. Droga przebiega przez tereny o zabudowie jednorodzinnej i obiektów użyteczności publicznej oraz przez tereny rolnicze. Bezpośrednio do pasa drogowego km rob. 0+425 - 0+580 przylega …. Obok szkoły zlokalizowane są miejsca postojowe z trylinki.

Droga posiada przekrój trasowy, jednojezdniowy, droga dwukierunkowa. Jezdnia o nawierzchni bitumicznej. Długość przebudowywanego odcinka: 600,00 mb.

-istniejąca nawierzchnia bitumiczna: szerokość zmienna od 6,00 m do 8,00 m,

-chodnik z kostki brukowej betonowej szerokość zmienna,

-szerokość pasa drogowego zmienna od 12,00 m do 20,00 m.

Wzdłuż drogi ... znajdują się rowy odparowujące. W ciągu drogi zlokalizowana jest również kanalizacja deszczowa. Droga posiada niepełne i nieprawidłowe oznakowanie pionowe.

Wzdłuż drogi znajduje się napowietrzne i podziemne uzbrojenie techniczne tj. linia telekomunikacyjna, energetyczna, gazowa i wodociągowa oraz ciepłownicza. Część drogi gminnej jest oświetlona. Istniejące słupy energetyczne oświetleniowe posiadają oprawy oświetleniowe LED.

Stan projektowany

Planuje się wykonanie przebudowy drogi w km rob. 0+000 - 0+600 tj. 600,00 mb poprzez podniesienie jej parametrów:

-szerokości jezdni, chodników i poboczy - normatywna,

-klasa techniczna L,

-obciążenie KR2,

-kategoria ruchu 100 kN/oś,

-okres eksploatacji 20 lat,

-prędkość projektowa - 50 km/h.

Na przedmiotowej drodze koncepcja zagospodarowania terenu przewiduje:

1.roboty przygotowawcze i rozbiórkowe,

2.korytowanie wraz z profilowaniem,

3.wykonanie nawierzchni jezdni:

-wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej - AC11S 50/70 gr. 4 cm - warstwa ścieralna,

-wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej - AC16W 35/50 gr. 5 cm - warstwa wiążąca,

-wykonanie podbudowy z kruszywa, z kruszywa łamanego ze skał litych (niewapiennych) C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza,

-warstwa mrozoochronna z piasku gr. 15 cm,

-wykonanie stabilizacji gruntu cementem do Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - podbudowa pomocnicza,

4.wykonanie nawierzchni zjazdów bitumicznych:

-wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej - AC11S 50/70 gr. 4 cm - warstwa ścieralna,

-wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej - AC16W 35/50 gr. 5 cm - warstwa wiążąca,

-wykonanie podbudowy z kruszywa, z kruszywa łamanego ze skał litych (niewapiennych) C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm - podbudowa zasadnicza,

-warstwa mrozoochronna z piasku gr. 10 cm,

-wykonanie stabilizacji gruntu cementem do Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - podbudowa pomocnicza,

5.wykonanie nawierzchni zjazdów z kostki:

-nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm - kolor czerwony - na podsypce cementowo piaskowej gr. 5 cm,

-wykonanie podbudowy z kruszywa, z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 15 cm - podbudowa zasadnicza,

-wykonanie stabilizacji gruntu cementem do Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - podbudowa pomocnicza,

6.wykonanie nawierzchni miejsc postojowych:

-nawierzchnia z płyt ażurowych MEBA gr. 12 cm - kolor antracyt i kostki brukowej betonowej gr. 8 cm - kolor antracyt,

-wykonanie podbudowy z kruszywa, z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza,

-warstwa mrozoochronna z piasku gr. 15 cm,

7.wykonanie chodnika:

-nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm - kolor szary - na podsypce cementowo - piaskowej gr. 5 cm,

-podbudowa z kruszywa niezwiązanego C90/3 gr. 10 cm,

-stabilizacja gruntu cementem do Rm = 2,50 MPa gr. 10 cm,

8.wykonanie poboczy żwirowych z kruszywa naturalnego 0-31,5 z dodatkiem 50% łamanego ze skał litych gr. 10 cm,

9.wykonanie wyniesionego przejścia dla pieszych z kostki brukowej betonowej gr 8 cm na podsypce cementowo piaskowej gr. 5 cm, różnicę wysokości pomiędzy konstrukcją nawierzchni a podsypką należy uzupełnić kruszywem, nawierzchnię z kostki należy zabezpieczyć opornikiem drogowym na połączeniu nawierzchni z kostki z nawierzchnią bitumiczną,

10.wykonanie oznakowanych aktywnym oznakowaniem i oświetlonych przejść dla pieszych,

11.budowę kanalizacji deszczowej,

12.budowę kanału technologicznego (w przypadku konieczności budowy) obejmującego wykonanie kanałów technologicznych dla umożliwienia bezkolizyjnego ułożenia nowych sieci teletechnicznych oraz innych sieci uzbrojenia podziemnego,

13.wykonanie sieci linii energetycznej oświetleniowej z oprawami LED - moce opraw dobrać do normy „nie prześwietlać”,

14.wykonanie przebudowy kolidującej infrastruktury technicznej,

15.wykonanie zieleńców poprzez humusowanie gr. 10 cm wraz z obsianiem trawą,

16.wycinkę kolidujących drzew,

17.reprofilację istniejących rowów,

18.wykonanie robót wykończeniowych i porządkowych,

19.oczyszczenie istniejącej kanalizacji sanitarnej po wykonanych robotach budowlanych,

20.montaż małej architektury (tablice informacyjne),

21.wykonanie oznakowania poziomego i pionowego - należy uwzględnić aktywne oznakowanie przejść dla pieszych oraz aktywna tablica z pomiarem prędkości (stała organizacja ruchu),

22.przestrzeganie i ponoszenie kosztów uzgodnień branżowych,

23.inne prace niezbędne do wykonania przebudowy drogi wraz z infrastrukturą techniczną.

Miasto … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowaną inwestycją będą wystawione na Miasto i Gminę ….

Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług.

Miasto … realizując projekt będzie realizowała zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2022, poz. 559 ze zm.), a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie mógł więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2022, poz. 931 ze zm.) art. 86 ust. 1.

Pytanie

Czy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym dotyczącym przebudowy drogi gminnej nr … wraz z infrastrukturą techniczną Miasto … będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją dotyczącą przebudowy drogi gminnej, w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz.931, ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

W opisanym przypadku zakup towarów i usług, w ramach projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.) realizując zadanie publiczne w tym zakresie Miasto … nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Miasto … w związku z ww. inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na inwestycję jak i po jej zakończeniu.

Miasto … ma zatem prawo do potraktowania tego podatku jako koszt kwalifikowalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosowanie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1376 z późn. zm.), zgodnie z którym:

Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W świetle art. 2 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o drogach publicznych:

Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1)drogi krajowe;

2)drogi wojewódzkie;

3)drogi powiatowe;

4)drogi gminne.

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.

Według art. 2a ust. 2 cyt. ustawy o drogach publicznych:

Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

W myśl art. 7 ust. 1 – ust. 3 ustawy o drogach publicznych:

1. Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych.

2. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.

3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.

Na podstawie art. 19 ust. 1 cyt. ustawy o drogach publicznych:

Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Jak wynika z art. 19 ust. 2 ww. ustawy o drogach publicznych:

Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1)krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2)wojewódzkich - zarząd województwa;

3)powiatowych - zarząd powiatu;

4)gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 20 pkt 3 i pkt 11 ww. ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności:

- pełnienie funkcji inwestora,

- wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 i ust. 5, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy. Jeżeli jednostka taka nie została utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca.

Przywołane powyżej regulacje prawne w sposób jednoznaczny wskazują, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga.

Działania zarządców dróg mieszczą się w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym i wynikają z wykonywania przez te jednostki władztwa publicznoprawnego.

Jak już wskazano wcześniej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania dróg publicznych ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W omawianych okolicznościach sprawy nie będzie występował więc związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z Państwa wydatkami. Będziecie Państwo bowiem ponosić wydatki związane z przebudową dróg, które służą realizacji zadań publicznych.

Podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, nie będziecie mieć Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji. Z tego tytułu Państwu również nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

W świetle powyższego, nie będziecie mieli Państwo możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT od wydatków ponoszonych na inwestycję pn. „…” zarówno w trakcie realizowania ww. inwestycji, jak i po jej zakończeniu, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – nabywane w ramach inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).