Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.334.2023.2.MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.334.2023.2.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w  związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 lipca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwa Gmina realizowała od 06.09.2019 r. do 28.02.2023 r. projekt „…”. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Numer umowy o dofinansowanie projektu: …... Wartość projektu: ... zł, w tym ... zł wydatki niekwalifikowalne, dofinansowanie: ... zł, poziom dofinansowania 80,99%. Podatek VAT był kwalifikowalny do dofinansowania projektu w 100%.

Projekt polegał na termomodernizacji 3 budynków użyteczności publicznej na terenie Państwa Gminy

Lokalizacja i zakres:

1.Wiejski Dom Kultury:

Docieplenie ścian zewnętrznych, dachu, podłogi na gruncie.

Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej.

Wymiana źródła ciepła - kocioł na pellet drzewny.

Oświetlenie LED oraz instalacja fotowoltaiczna.

2.Wiejski Dom Kultury:

Docieplenie ścian zewnętrznych, dachu cz. parterowej, podłogi strychu, podłogi na gruncie w pomieszczeniach ogrzewanych, podłogi balkonu od zewnątrz.

Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej

Wymiana źródła ciepła - kocioł gazowy.

Oświetlenie LED oraz instalacja fotowoltaiczna.

3.budynek użyteczności publicznej, ul……

Docieplenie ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych budynków głównego, ścian zewnętrznych nadziemnych piwnic-cokół, ścian zewnętrznych przy gruncie, dachu poddasza użytkowego, stropodachu płaskiego, podłogi podziemia ogrzewanego głównej części budynków.

Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej.

Wyposażenie instalacji w urządzenia do miejscowej regulacji temperatury, licznik zużycia energii cieplnej.

Oświetlenie LED oraz panele fotowoltaiczne.

W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu:

1)Czy Państwa Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2)Na kogo są wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacjąprojektu pn. „…”?

3)Czy właścicielem budynków użyteczności publicznej będących przedmiotem ww. projektu, tj.: Wiejskiego Domu Kultury, Wiejskiego Domu Kultury i budynku użyteczności publicznej ul…, jest Państwa Gmina?

4)Czy budynki użyteczności publicznej będące przedmiotem ww. projektu, tj.: Wiejski Dom Kultury, Wiejski Dom Kultury i budynek użyteczności publicznej ul. …, są wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Państwa Gminy? Jeżeli tak, to należy wskazać które to są budynki?

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 4 jest twierdząca (tj. budynki użyteczności publicznej będące przedmiotem ww. projektu lub któryś z tych budynków są wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Państwa Gminy) to należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

5)Jakie jednostki organizacyjne Państwa Gminy, wykorzystują ww. budynki użyteczności publicznej i w jakim zakresie (w jaki sposób)?

6)Czy jednostka organizacyjna wykorzystująca ww. budynki/budynek jest jednostką budżetową czy zakładem budżetowym?

7)Do jakich czynności Państwa Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

8)Czy Państwa Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

9)W sytuacji, gdyww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

10)Czy ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?

11)W sytuacji gdy ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

12)Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla jednostki organizacyjnej Państwa Gminy, wykorzystującej ww. budynek, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

13)W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi on 0%?

14)Ile wynosi proporcja ustalona dla ww. jednostki organizacyjnej Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy?

15)W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

Odpowiedzi na powyższe pytania 5-15 należy udzielić odrębne do każdego budynku, będącego przedmiotem projektu.

Natomiast, jeśli budynki użyteczności publicznej będące przedmiotem ww. projektu, tj.: Wiejski Dom Kultury, Wiejski Dom Kultury i budynek użyteczności publicznej ul. ……, lub któryś z tych budynków nie są/nie jest wykorzystywane/wykorzystywany przez jednostki organizacyjne Państwa Gminy, to należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

16)Do jakich czynności Państwa Gmina wykorzystujeww. budynki będące przedmiotem ww. projektu, tj. do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

17)Czy Państwa Gmina wykorzystuje ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu:

a.do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.)?

b.do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c.zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

18)W sytuacji, gdyww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

19)Czy ww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?

20)W sytuacji gdyww. budynki będące przedmiotem ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

21)Jaka jednostka organizacyjna Gminy obsługuje/zarządza budynkami objętymi zakresem pytania we wniosku, tj.:

a.urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b.jednostka budżetowa,

c.zakład budżetowy.

22)Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla ww. jednostki organizacyjnej Państwa Gminy, wymienionej w odpowiedzi na pytanie nr 21, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

23)W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi on 0%?

24)Ile wynosi proporcja ustalona dla ww. jednostki organizacyjnej Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy?

25)W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

Odpowiedzi na powyższe pytania 16-25 należy udzielić odrębne do każdego budynku, będącego przedmiotem projektu.

wskazali Państwo:

1)Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Faktury VAT dot. niniejszego projektu są wystawione na Gminę.

3)Budynki użyteczności publicznej będące przedmiotem niniejszego projektu są własnością Gminy.

4)Wiejski Dom Kultury i Wiejski Dom Kultury są wykorzystywane przez Centrum …. W Wiejskim Domu Kultury ma swoją siedzibę również Ochotnicza Straż Pożarna. W budynku użyteczności publicznej przy ul. …… przed termomodernizacją była Szkoła Podstawowa.

Centrum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Wójta Gminy. Centrum jest jednostką organizacyjną gminy - Instytucja Kultury [Uchwała nr Rady z dnia …… w sprawie zmiany statutu Gminy]. Zgodnie z §4 ust. 2 Statutu Centrum (uchwała nr …… Rady Gminy z ……w sprawie zmiany uchwały Nr …… Rady Gminy z dnia ……. w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej – w jedną instytucję kultury) w skład Centrum wchodzą ww. obiekty tj.: Gminny Ośrodek Kultury, Dom Kultury, Dom Kultury i klub. Są to obiekty/lokalizacje, w których Centrum prowadzi swoją statutową działalność.

Centrum to samorządowa instytucja kultury, która ma odrębną i samodzielną osobowość prawną.

5)Gmina przekazała budynki Wiejskiego Domu Kultury i Wiejskiego Domu Kultury na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia dla Centrum. Kopie zawartych umów w załączeniu do niniejszych wyjaśnień.

Informuję, iż w budynku WDK nie ma mieszkań na wynajem, ani nie jest prowadzona działalność usługowa - sklep spożywczo przemysłowy, o których mowa w pierwotnej umowie najmu.

Gmina 02 stycznia 2004 r. zawarła umowę użyczenia z Ochotniczą Strażą Pożarną na bezpłatne używanie części budynku WDK. Kopia umowy w załączeniu.

Budynek użyteczności publicznej przy ul. ….. jest w dyspozycji Gminy, nie zawarto umów najmu/dzierżawy/użyczenia na ten obiekt z  jednostkami organizacyjnymi gminy ani podmiotami zewnętrznymi.

6)OSP oraz Centrum nie są ani jednostką budżetową ani zakładem budżetowym Gminy.

OSP to stowarzyszenie, które nie działa dla zysku. Jest to organizacja pozarządowa. Podmiot ten nie świadczy usług i nie oferuje towarów na rynku. Podmiot nie prowadzi działalności gospodarczej. OSP nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Centrum to jednostka organizacyjna Gminy - instytucja kultury. Centrum nie jest czynnym podatnikiem VAT, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedzi nr 7 - 15 dot. budynków Wiejski Dom Kultury i Wiejski Dom Kultury OSP wykorzystuje budynek WDK do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Centrum również nie jest czynnym podatnikiem VAT, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

7)OSP i Centrum nie wykorzystuje budynków objętych projektem do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Centrum może prowadzić działalność gospodarczą, z której przychody przeznacza na cele statutowe. Wydarzenia związane z prowadzoną działalnością gospodarczą tj. sprzedaż pamiątek w galerii, imprezy z odpłatnym wejściem są organizowane w budynku głównym Centrum, który nie został objęty projektem: „…”. Statut Centrum przekazuję w załączeniu do niniejszych wyjaśnień.

8)Budynki objęte projektem nie są wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej. 100% wydatków jest przyporządkowana do celów innych niż działalność gospodarcza.

9)Budynki będące przedmiotem ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług.

10)Nie dotyczy.

11)Nie dotyczy.

12)Nie dotyczy.

13)Nie dotyczy.

14)Nie dotyczy.

Odpowiedzi nr 16 - 20 dot. budynku użyteczności publicznej przy ul. …..

15)Budynek użyteczności publicznej przy ul. ……… nie jest wykorzystywany przez jednostki organizacyjne i zakłady budżetowe Gminy.

Budynek użyteczności publicznej przy ul. ….. to budynek po Szkole Podstawowej - edukacja szkolna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

16)W budynku użyteczności publicznej przy ul. ….. nie jest prowadzona działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

17)Budynek użyteczności publicznej przy ul. ……. jest wykorzystywany tylko do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

18)Nie dotyczy.

19)Nie dotyczy.

20)Budynkami wskazanymi we wniosku zarządza Urząd Gminy.

21)Prewspółczynnik ustalony dla ww. jednostki organizacyjnej gminy za 2022 r. wynosił 10%.

22)Nie dotyczy.

23)Proporcja ustalona dla ww. jednostki organizacyjnej gminy zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy za 2022 r. wynosiła 90%.

24)Nie dotyczy.

Pytanie

Czy Państwa Gmina ma/miała w związku z realizacją projektu możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina w ramach wyżej wymienionego zadania, realizując inwestycję tworzy środek trwały przyjmując go na majątek trwały. Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zezwala na obniżenie kwoty podatku lub zwrot podatku należnego w przypadku związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Realizowane w ramach projektu usługi dotyczą termomodernizacji istniejących budynków użyteczności publicznej służących realizacji zadań własnych Gminy. W budynkach objętych projektem, tj. Wiejski Dom Kultury, budynku użyteczności publicznej prowadzona jest statutowa działalność gminy i nie służą one Gminie do prowadzenia działalności gospodarczej tzn. świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Podatek VAT stanowi poniesiony koszt i nie ma możliwości jego odzyskania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – budynki objęte projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wskazali Państwo, że budynki objęte projektem nie są wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej. 100% wydatków jest przyporządkowana do celów innych niż działalność gospodarcza. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie ma prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z  wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie  przysługuje Państwa Gminie prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z  16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku  naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww.  rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Państwa Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w  związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ budynki, które były przedmiotem termomodernizacji nie są wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem nie jestem uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydaję jedynie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).