Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w postaci importowanych srebrnych monet. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.488.2022.2.PRM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.488.2022.2.PRM

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w postaci importowanych srebrnych monet.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w postaci importowanych srebrnych monet. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 29 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Pan działalność w zakresie sprzedaży detalicznej srebrnych monet kolekcjonerskich. Pozyskuje Pan monety w drodze importu z kraju trzeciego.

Monety nie są środkami płatniczymi w kraju pochodzenia. Cena rynkowa monet znacząco przewyższa wartość kruszcu srebra zużytego do wyrobu monety. Monety bite są w ilości limitowanej.

Cena srebrnych monet zależna jest w głównej mierze od tzw. kursu spot srebra, czyli ceny za 1 uncję trojańską srebra na profesjonalnych rynkach kruszców. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na cenę danej monety są koszty produkcji w zależności od zastosowanej technologii, koszty pracy czy nakładów marketingowych. Na rynku srebrnych monet znaczenie mają także siły popytu i podaży, które determinują ceny produktów z poszczególnych mennic. Rosnący popyt na srebro powoduje często niemożliwość jego zaspokojenia w 100%, a w konsekwencji wzrost cen produkowanych monet. Jednocześnie, ceny monet kształtować się mogą istotnie powyżej wartości samego srebra, co podyktowane jest w głównej mierze wielkością popytu przy ograniczonej podaży, świadcząc o walorach kolekcjonerskich i numizmatycznych monet.

Pomimo że monety mają wartość kolekcjonerską agencja celna dokonując importu czasami odprawia je jako przedmiot kolekcjonerki na stawce 8% VAT, a czasami jako zwykły przedmiot ze stawką 23% VAT, gdyż monety zostały wybite w większym nakładzie np. kilku tysięcy.

Zgodnie z rzeczywistością monety mają wartość kolekcjonerską i według Pana tak powinny zostać zaimportowane. W tym zakresie złożył Pan jednocześnie wniosek o wydanie WIS.

Pytanie

Czy jest Pan uprawniony do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (tzw. procedury VAT-marża), o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, przy dostawie srebrnych monet uprzednio importowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ma Pan prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), przy dostawie srebrnych monet uprzednio importowanych, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 23% od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, z uwzględnieniem uprzednio zapłaconego podatku z tytułu importu przy obliczaniu marży, zgodnie z art. 120 ust. 12 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Jak wynika z przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, za przedmioty kolekcjonerskie uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

W konsekwencji, ustalając, czy monety stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ustawy ocenić należy, czy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub czy mają one wartość numizmatyczną (CN 9705). Zaistnienie jednej z dwóch przesłanek spowoduje, że dana moneta uznana być powinna za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy i w konsekwencji jako przedmiot kolekcjonerski na potrzeby stosowania art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Należy przyjąć, że srebrna moneta niebędąca środkiem płatniczym może być uznana za przedmiot kolekcjonerski w sytuacji, w której przeważnie, na ogół, w normalnych sytuacjach nie jest używana jako środek płatniczy.

W świetle powyższego w Pana ocenie za monetę, która nie jest zwykle używana jako środek płatniczy uznać należy monetę, która z uwagi na zaistnienie określonych zdarzeń nie występuje w roli środka płatniczego (moneta ma wartość kolekcjonerską, znacznie przewyższającą wartość użytego do jej wybicia kruszcu).

Cena monet zależy w dużym stopniu od cen rynkowych srebra, w związku z czym nabywane są one głównie w celach inwestycyjnych. Są one także jednymi z wyżej wycenianych srebrnych monet na rynku, przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką zawartość srebra w obu produktach.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy przedmiotów kolekcjonerskich nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zauważyć należy, że zastosowanie procedury szczególnej VAT-marża w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest jak wynika z art. 120 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy, od statusu dostawcy tychże przedmiotów oraz procedury, w jakiej dokonano ich dostawy.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jednocześnie, na podstawie art. 120 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:

1)dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;

2)dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;

3)dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

Zgodnie natomiast z art. 120 ust. 12 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o których mowa w art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy, tj. dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych, przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4, kwotę nabycia przedmiotu powiększa się o należny podatek z tytułu importu tego przedmiotu.

W myśl natomiast art. 120 ust. 13 ustawy, przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie. Przytoczony przepis wyznacza więc warunek zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w przypadku ich importu.

Planuje Pan dokonywać dostaw srebrnych monet uprzednio importowanych do Polski. Monety te, w Pana ocenie, stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, niezależnie w jaki sposób i czy poprawnie dokonała zgłoszenia agencja celna.

Zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, spełniony będzie warunek wymieniony w art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy - będzie Pan dokonywać dostawy przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio przez Pana importowanych.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy zawiadomi Pan na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy, to wypełniony zostanie warunek dotyczący statusu dostawcy i procedury nabycia będących przedmiotem obrotu monet, o którym mowa w art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, Pana zdaniem, ma Pan prawo zastosować przewidzianą w art. 120 ust. 4 ustawy szczególną procedurę opodatkowania (tzw procedurę VAT-marża) przy dostawie uprzednio importowanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, srebrnych monet stanowiących w Pana ocenie przedmioty kolekcjonerskie na potrzeby stosowania analizowanych przepisów.

Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku marża stanowiąca co do zasady różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przy obliczaniu marży kwota nabycia powiększona jednakże będzie o należny podatek z tytułu importu, obliczony wg stawki VAT wynoszącej 8% lub 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:

Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Stosownie do treści art. 120 ust. 5 ustawy:

Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.

W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:

Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania szczególnej procedury VAT-marża dla dostawy srebrnych monet uprzednio zaimportowanych.

Jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się m.in. przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, transakcje dotyczące m.in. monet ze złota, srebra lub innego metalu są wyłączone ze zwolnienia w dwóch przypadkach:

gdy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub

gdy monety mają wartość numizmatyczną.

Należy zauważyć, że ustawodawca posługuje się pojęciami, „nie są zwykle używane jako środek płatniczy” lub „wartość numizmatyczna”.

W związku z tym, że w ustawie brak jest definicji słowa „zwykle” oraz „numizmatyczny” należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl „zwykle” oznacza „najczęściej”, „przeważnie”, zaś „numizmat” to „dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową”.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje Pan sprzedaży srebrnych monet kolekcjonerskich. Monety te nie są środkiem płatniczym w kraju pochodzenia. W konsekwencji ww. monety, stanowią przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, co wynika z odniesienia się ustawodawcy do treści art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Co do możliwości zastosowania procedury marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), należy zauważyć, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od sposobu nabycia tych przedmiotów, statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy.

W przypadku dostawy przedmiotów kolekcjonerskich, będących przedmiotem wniosku, które zostały przez Pana zaimportowane, możliwość stosowania szczególnej procedury VAT-marża wynika z cytowanego powyżej art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy. Przy czym kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich tj. srebrnych monet, w przypadku ich importu – jest dokonanie przez Pana zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy ww. monet zawiadomił Pan na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to może Pan korzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że dokonując dostawy srebrnych monet, uprzednio importowanych, wypełniających definicję przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, wymienionych w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy może Pan korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy w przypadku ich nabycia w ramach importu towarów, w sytuacji spełnienia przez Pana warunku, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).