Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.911.2022.1.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.911.2022.1.AKA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pt. „....

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Miasto .... w dniu ... r. podpisało umowę o dofinansowanie projektu pn. „... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej ... Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19, Działanie ... Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19, typ projektu 2: Rozwój usług elektronicznych w administracji.

Projekt obejmuje:

1.Rozbudowę infrastruktury informatycznej urzędu, w tym:

-zakup serwera z systemem operacyjnym i bazodanowym (rodzaj wydatku: sprzęt komputerowy/multimedialny, typ: serwer);

-rozbudowę systemów dziedzinowych o elementy niezbędne do świadczenia e-usług – funkcjonalności, moduły lub dodatkowe systemy np. obsługa rachunków indywidualnych, przelewów masowych, system zarządzania budżetem (rodzaj wydatku: usługi pozostałe, typ: usługi informatyczne – programistyczne i/lub wdrożeniowe).

2.Elektronizację usług publicznych świadczonych przez urząd na 4. poziomie, w tym:

-zapewnienie interoperacyjności i integracja systemów wewnętrznych urzędu (przygotowanie systemów dziedzinowych do wsparcia dla obsługi dokumentów elektronicznych sporządzonych przy pomocy formularzy elektronicznych, do generowania dokumentu elektronicznego w celu wysyłki do klienta bez konieczności ręcznego wprowadzania danych, do współpracy z systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją, integrację sytemu dziedzinowego z systemami bankowymi w zakresie generowania przelewów do banku oraz automatyzacja obsługi wyciągów bankowych, przygotowanie sytemu EZD do pełnej obsługi dokumentów elektronicznych oraz udostępniania systemom dziedzinowym dokumentów elektronicznych przy pomocy formularzy elektronicznych; rodzaj wydatku: usługi informatyczne – programistyczne i/lub wdrożeniowe);

-zakup i wdrożenie oprogramowania Centralnej Platformy e-Usług (Platforma ma być systemem dostępnym on-line, przeznaczonym do zdalnej obsługi mieszkańca. Platforma będzie udostępniać interesantom spersonalizowane dane podatkowe pobierane z systemów dziedzinowych, dzięki czemu będą mogli oni sprawdzić stan swoich rozliczeń z urzędem oraz opłacić zobowiązania w sposób zautomatyzowany przy wykorzystaniu bankowości internetowej. Platforma będzie udostępniać formularze elektroniczne umożliwiające zdalne załatwienia spraw z zakresu podatków i opłat lokalnych, rodzaj wydatku: oprogramowanie, typ: systemy informatyczne klasy front-office z interfejsem webowym);

-opracowanie i wdrożenie e-usług (większość opracowanych w ramach zadania e-usług 14 z 15 cechować się będzie 4. poziomem dojrzałości (personalizacja), umożliwiając dokonanie wszystkich czynności niezbędnych do załatwienia danej sprawy drogą elektroniczną wraz z ewentualną płatnością. Jedna z e-usług zostanie zrealizowana na 3. poziomie dojrzałości, zapewniając transfer danych w dwóch kierunkach: wypełnienie formularza wniosku/zapytania przez interesanta i odesłanie danych przez system informatyczny urzędu realizujący e-usługę, rodzaj wydatku: usługi pozostałe, typ: usługi informatyczne programistyczne i/lub wdrożeniowe);

-szkolenie użytkowników w zakresie elektronizacji usług publicznych świadczonych przez urząd.

3.Udostępnienie zasobów rejestrów publicznych, w tym:

-przetworzenie rejestrów do postaci cyfrowej (rodzaj wydatku: usługi pozostałe, typ: usługi informatyczne programistyczne i/lub wdrożeniowe);

-udostępnienie rejestrów na Centralnej Platformie e-Usług oraz poprzez API (rodzaj wydatku: usługi pozostałe, typ: usługi informatyczne programistyczne i/lub wdrożeniowe);

-szkolenie użytkowników w zakresie udostępnienia zasobów rejestrów publicznych (typ: usługiszkolenia użytkowników systemów informatycznych – wdrożeniowe).

4.Przeprowadzenie testów bezpieczeństwa (rodzaj wydatku: usługi pozostałe, typ: usługi audytu informatycznego).

5.Koszty pośrednie, w tym:

-usługa inżyniera projektu (typ: usługa doradztwa technicznego);

-zakup tablicy informacyjnej/pamiątkowej.

Wykaz planowanych do uruchomienia e-usług:

1.Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych.

2.Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych.

3.Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych.

4.Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych.

5.Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych.

6.Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych.

7.Prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych.

8.Prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

9.Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.

10.Składanie oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w ubiegłym roku w punkcie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży/w miejscu sprzedaży.

11.Wniosek o udzielenie informacji publicznej z rejestru zawartych umów.

12.Wniosek o udzielenie dotacji z budżetu.

13.Pozyskiwanie informacji w zakresie mienia komunalnego.

14.Zgłoszenie awarii latarni.

15.Uzyskanie informacji o lokalu wyborczym.

Termin rzeczowej realizacji projektu: XII 2022 r. – XII 2023 r.

Finansowanie projektu: środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 85% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny finansowany z budżetu Miasta ..... – 15% kosztów kwalifikowalnych.

Wśród wymienionych wyżej elementów projektu nie będzie generujących sprzedaż opodatkowaną. Projekt będzie realizowany w województwie …, w mieście na prawach powiatu ..... Systemy informatyczne związane ze świadczeniem e-usług planowanych do uruchomienia w ramach projektu będą przetwarzane na stanowiskach pracy zlokalizowanych w budynku głównym Urzędu Miejskiego w.... przy ul. … . oraz – w mniejszym zakresie – w budynku przy ul. … w ..... Przedmiotem projektu jest: rozwój usług elektronicznych wspierający odbudowę gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19. Usługi elektroniczne w Mieście..... będą świadczone nieodpłatnie.

Elementy projektu powstałe w wyniku jego realizacji nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, ich realizacja nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, Miasto ..... w przedmiotowym zakresie nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, w momencie ich ponoszenia nie mają i nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta ......, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Wykonanie przedmiotowego zakresu nie będzie służyło działalności Miasta..... opodatkowanej podatkiem VAT. Miasto ..... z ich tytułu nie będzie osiągało dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Miasto..... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowany zakres projektu obejmuje zakres zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego – Miasto.....– przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna jest niezbędna do rozliczenia projektu celem potwierdzenia, iż właściwie zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych, od których liczona jest kwota dofinansowania (85% kosztów kwalifikowalnych) oraz występuje brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzenia wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (w okresie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu. W tym celu Miasto ...... musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Miasto ...... może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny opisanego projektu.

Pytanie

Czy Miasto ...... ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ...”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Miasto ...... nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. ..., zarówno w fazie realizacyjnej oraz operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie ma prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT, którego wysokość została wskazana w budżecie Projektu.

Miasto ...... występuje jako organ władzy publicznej, wykonując zadania nałożone przepisami prawa, stąd też od wydatków ponoszonych w projekcie Miasto ...... nie będzie miało prawa odliczyć podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo -przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – elementy projektu powstałe w wyniku jego realizacji nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, Miasto w przedmiotowym zakresie nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, wydatki w momencie ich ponoszenia nie mają i nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Wykonanie przedmiotowego zakresu nie będzie służyło działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem, Państwa Miasto nie ma/nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji. Z tego tytułu Państwa Miastu nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Państwa Miasto nie ma/nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. „..., ponieważ efekty ww. projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).