Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.473.2022.2.AR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.473.2022.2.AR

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 listopada 2022 r. (data wpływu 14 listopada 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowanego w piśmie z 9 listopada 2022 r.)

Spółka w ramach prowadzonej działalności zajmuje się usługami pośrednictwa transakcyjnego i wsparcia Zawodnika piłki nożnej w zakresie reprezentowania i doradztwa.

W szczególności usługami polegającymi na:

·reprezentowaniu interesów Zawodnika w zakresie wszelkich stosunków faktycznych i prawnych z każdym klubem piłkarskim zatrudniającym Zawodnika;

·negocjowaniu na rzecz Zawodnika warunków kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz warunków, wysokości i sposobu wynagrodzenia;

·świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika, w tym doradztwa dotyczącego kreacji osoby Zawodnika w mediach;

·świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie prowadzenia wszelkich spraw jako Zawodnika piłki nożnej;

·negocjowaniu, zawieraniu i zmianie w imieniu i na rzecz Zawodnika wszelkich umów związanych z uprawianiem piłki nożnej, w tym również umów marketingowych i sponsorskich;

·reprezentowaniu Zawodnika przed organami FIFA oraz PZPN we wszystkich sprawach.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.

1.Spółka nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie świadczyć usługi m.in. udzielania porad i opinii w zakresie prowadzonych spraw jako Zawodnika piłki nożnej oraz w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika.

3.Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać usług innych niż usługi doradcze, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4.Spółka (...), tj. w roku 2021, w związku z powyższym sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.

5.Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w roku podatkowym (...). Przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

6.Usługi będące przedmiotem zadanego we wniosku pytania będą świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

7.Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług od (…) 2022 r.

8.Spółka nie utraciła prawa do zwolnienia i nie zrezygnowała ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

9.Spółka korzysta od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej (tj. (…)) ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy świadczenie usług pośrednictwa transakcyjnego i wsparcia zawodnika piłki nożnej w zakresie reprezentowania i doradztwa może korzystać ze zwolnienia z VAT?

Czy usługi w szczególności polegające na:

-reprezentowaniu interesów zawodnika w zakresie wszelkich stosunków faktycznych i prawnych z każdym klubem piłkarskim zatrudniającym zawodnika;

-negocjowaniu na rzecz zawodnika warunków kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz warunków, wysokości i sposobu wynagrodzenia;

-świadczeniu na rzecz zawodnika doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika, w tym doradztwa dotyczącego kreacji osoby Zawodnika w mediach;

-świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie prowadzenia wszelkich spraw jako zawodnika piłki nożnej;

-negocjowaniu, zawieraniu i zmianie w imieniu i na rzecz Zawodnika wszelkich umów związanych z uprawianiem piłki nożnej, w tym również umów marketingowych i sponsorskich;

-reprezentowaniu zawodnika przed organami FIFA oraz PZPN we wszystkich sprawach

mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

W tym miejscu wskazujemy, że w części E poz. 56 wniosku ORD-IN (9) „Przepisy prawa podatkowego (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego z przedstawionych we wniosku stanowisk odnośnie do zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (…)” wskazali Państwo: „art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.)”.

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych, finansowych, prawnych, technicznych, itp. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Tym samym, w przypadku świadczenia na rzecz zawodnika doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską organy podatkowe mogą przyjąć stanowisko, zgodnie z którym mamy do czynienia ze świadczeniem usług w zakresie doradztwa, co w konsekwencji uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, i skutkuje obowiązkiem rejestracji w charakterze podatnika VAT czynnego.

Reprezentacja podmiotu (Zawodnika, Trenera lub Klubu), prowadzenie negocjacji z podmiotami trzecimi w celu zawarcia umowy, jak i wykonanie zlecenia jej zawarcia czy poszukiwanie potencjalnych podmiotów do współpracy, nie stanowią doradztwa. Można przyjąć w uproszczeniu, że doradztwem nie będzie działanie w imieniu i na rzecz podmiotu, ale takie działanie, w którym to podmiot sam podejmuje działania, w oparciu o wiedzę, doświadczenie i sposób postępowania wskazane przez doradcę. Czynności agenta sportowego nie wyłączają więc z zakresu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 u.p.t.u.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się usługami pośrednictwa transakcyjnego i wsparcia Zawodnika piłki nożnej w zakresie reprezentowania i doradztwa, w szczególności usługami polegającymi na: reprezentowaniu interesów Zawodnika w zakresie wszelkich stosunków faktycznych i prawnych z każdym klubem piłkarskim zatrudniającym Zawodnika; negocjowaniu na rzecz Zawodnika warunków kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz warunków, wysokości i sposobu wynagrodzenia; świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika, w tym doradztwa dotyczącego kreacji osoby Zawodnika w mediach; świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie prowadzenia wszelkich spraw jako Zawodnika piłki nożnej; negocjowaniu, zawieraniu i zmianie w imieniu i na rzecz Zawodnika wszelkich umów związanych z uprawianiem piłki nożnej, w tym również umów marketingowych i sponsorskich; reprezentowaniu Zawodnika przed organami FIFA oraz PZPN we wszystkich sprawach. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie świadczyć usługi m.in. udzielania porad i opinii w zakresie prowadzonych spraw jako Zawodnika piłki nożnej oraz w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika. Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać usług innych niż usługi doradcze, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w roku podatkowym (...). Przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Usługi będące przedmiotem zadanego we wniosku pytania będą świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka korzysta od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy powzięliście Państwo wątpliwość, czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług – o których mowa we wniosku –będziecie Państwo mogli korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy,

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy zauważyć, że ustawodawca co do zasady przewidział zastosowanie zwolnienia dla podatników, u których wielkość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie 200.000 zł oraz dla podatników rozpoczynających sprzedaż w trakcie roku, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł. Dodatkowo ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zwolnienia w stosunku do czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

I taj, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

 2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie dokonuje dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy lub nie świadczy usług wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy.

Zatem aby odpowiedzieć na Państwa wątpliwości należy w pierwszej kolejności przeanalizować czy świadczycie Państwo/będziecie Państwo świadczyć usługi wymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy.

Odnosząc się do powołanych wyżej wyłączeń w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy zauważyć że ustawodawca w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „doradztwo”. W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Należy stwierdzić, że istotne znaczenie ma tu charakter wykonywanych czynności. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Zatem o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z powyższych regulacji wynika, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży do momentu przekroczenia limitu tego zwolnienia. Natomiast w przypadku, gdy dokonuje przynajmniej jednej czynności wyszczególnionej w art. 113 ust. 13 ustawy, przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT nawet wówczas, gdy nie przekroczy limitu zwolnienia z VAT.

W analizowanej sprawie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będziecie Państwo świadczyć m.in. usługi w zakresie doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy. Jak wynika bowiem z opisu sprawy: „W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie świadczyć usługi m.in. udzielania porad i opinii w zakresie prowadzonych spraw jako Zawodnika piłki nożnej oraz w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika. Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać usług innych niż usługi doradcze, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

Zatem, nie będziecie Państwo mieli prawa do korzystania ze zwolnienia, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, bowiem zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa.

Podsumowując, świadcząc usługi pośrednictwa transakcyjnego i wsparcia zawodnika piłki nożnej w zakresie reprezentowania i doradztwa oraz usługi polegające na reprezentowaniu interesów zawodnika w zakresie wszelkich stosunków faktycznych i prawnych z każdym klubem piłkarskim zatrudniającym zawodnika; negocjowaniu na rzecz zawodnika warunków kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz warunków, wysokości i sposobu wynagrodzenia; świadczeniu na rzecz zawodnika doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji strategii kierowania karierą piłkarską Zawodnika, w tym doradztwa dotyczącego kreacji osoby Zawodnika w mediach; świadczeniu na rzecz Zawodnika doradztwa w zakresie prowadzenia wszelkich spraw jako zawodnika piłki nożnej; negocjowaniu, zawieraniu i zmianie w imieniu i na rzecz Zawodnika wszelkich umów związanych z uprawianiem piłki nożnej, w tym również umów marketingowych i sponsorskich i reprezentowaniu zawodnika przed organami FIFA oraz PZPN we wszystkich sprawach, nie będą Państwo mieli możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).