W zakresie prawidłowości wykazywania faktur ustrukturyzowanych w ewidencji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazd... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.420.2022.1.LK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.420.2022.1.LK

Temat interpretacji

W zakresie prawidłowości wykazywania faktur ustrukturyzowanych w ewidencji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej wykazywania faktury ustrukturyzowane w Ewidencji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu oraz nieprawidłowe w części dotyczącej wykazywania faktury ustrukturyzowanej wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wykazywania faktur ustrukturyzowanych w ewidencji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu oraz prawidłowości wykazywania faktur ustrukturyzowanych wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiadacie Państwo siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. Należycie Państwo do międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: Grupa (…) lub Grupa) zajmującej się m.in. produkcją i dystrybucją pojazdów samochodowych (dalej: Pojazdy) w kraju i za granicą. Podstawowym zakresem opodatkowanej VAT Państwa działalności jest sprzedaż pojazdów marki (…).

W prowadzonej przez Państwo działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy nabywca pojazdu chce odebrać go „na własnych kołach”. Wówczas taki pojazd musi być gotowy do poruszania się nim po drogach publicznych. Dopuszczenie pojazdu do ruchu wymaga jego rejestracji dla potrzeb komunikacyjnych - zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym warunkiem dopuszczenia do ruchu pojazdu samochodowego jest zarejestrowanie pojazdu i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne. Rejestracja dla potrzeb komunikacyjnych może mieć charakter również czasowy. Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania właściciela pojazdu, wydając decyzję o czasowej rejestracji pojazdu, pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice rejestracyjne. Do wniosku o rejestrację pojazdu (w tym również czasową) dołącza się m.in. dowód własności pojazdu.

W takich przypadkach wystawiacie Państwo faktury na rzecz nabywcy przed dokonaniem sprzedaży pojazdu (przed przeniesieniem prawa do rozporządzania pojazdem jak właściciel i przed zapłatą za pojazd) - zgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT.

Jako iż w momencie wystawienia faktury nie jest jeszcze znana data faktycznej sprzedaży pojazdów - w polu faktury właściwym dla daty sprzedaży pojazdów wpisujecie Państwo „brak”.

Jako czynny podatnik VAT jesteście Państwo zobowiązani do przesyłania, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencji łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (dalej: Ewidencja) - zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy o VAT.

W związku z tym, że faktury są wystawiane przed datą powstania obowiązku podatkowego, ujmujecie Państwo faktury dla potrzeb VAT w Ewidencji w dacie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT, tj.

1) w dacie przeniesienia przez Państwo na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (=data odbioru pojazdu) albo

2) w dacie zapłaty za pojazd

- w zależności od tego, które z powyższych zdarzeń wystąpi jako pierwsze.

Nie ujmujecie Państwo powyższych faktur w Ewidencji w dacie ich wystawienia albowiem przepisy ustawy o VAT nie dają takiej możliwości (obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zatem dzień wystawienia faktury pozostaje bez wpływu na ten obowiązek).

W przypadku jeżeli z różnych przyczyn finalnie nie dochodzi do zapłaty i odbioru pojazdu (nie powstaje obowiązek podatkowy w VAT), wystawiacie Państwo faktury korygujące do faktur opisanych powyżej. Na chwilę obecną nie wykazujecie Państwo ani faktur, dla których nie powstał obowiązek podatkowy, ani faktur korygujących te faktury.

W związku z wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF) w sposób obligatoryjny, planujecie Państwo zaimplementować w tym zakresie następujący proces:

1) będziecie wystawiać Państwo faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego, tj. przed wydaniem pojazdu/otrzymaniem zapłaty za pojazd, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o VAT. Faktura zostanie wystawiona zgodnie ze schematem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów - w tym sensie data sprzedaży nie zostanie uzupełniona jako iż w dacie wystawienia faktury jest ona nieznana,

2) prześlecie Państwo przedmiotową fakturę do KSeF celem nadania jej numeru identyfikującego potwierdzającego wystawienie faktury ustrukturyzowanej,

3) Fakturę ustrukturyzowaną pobraną z KSeF prześlecie Państwo do nabywcy pojazdu lub wykorzystacie sami celem przedłożenia jej dla potrzeb rejestracji pojazdu.

4) Jeżeli:

‒ sprzedaż dojdzie do skutku - dla potrzeb VAT wykażecie Państwo w Ewidencji fakturę ustrukturyzowaną w dacie powstania obowiązku podatkowego, tj. w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze,

‒ sprzedaż nie dojdzie do skutku – wystawicie Państwo fakturę korygującą do zera do faktury ustrukturyzowanej w KSeF. Obie faktury zostaną wykazane w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej. W rezultacie wartość wykazanej sprzedaży w tym zakresie będzie wynosić 0,00, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji, do której nie doszło.

Pytania

1)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując faktury ustrukturyzowane w Ewidencji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu?

2)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku gdy sprzedaż pojazdu nie dojdzie do skutku będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując fakturę ustrukturyzowaną wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Państwa zdaniem, w opisanym zdarzeniu przyszłym będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując faktury ustrukturyzowane w Ewidencji za okres powstania obowiązku podatkowego w VAT, tj. odpowiednio w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty za pojazd - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze, a nie w dacie wystawienia faktury ustrukturyzowanej (tj. przesłania jej do KSeF i nadania jej numeru identyfikującego).

2) Państwa zdaniem, w opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku gdy sprzedaż pojazdu nie dojdzie do skutku będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując fakturę ustrukturyzowaną wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Ad 1)

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, cyt.:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.”

Na gruncie ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Ustawa o VAT zawiera następujące definicje w odniesieniu do faktur (art. 2 pkt 31-32a ustawy o VAT), ilekroć jest mowa o cyt.:

„31) fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie;

32) fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym;

32a) fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie;”

Jak stanowi art. 106na ust. 1 ustawy o VAT, cyt.:

„Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e- Faktur.”

KSeF służy m.in. do powiadamiania podatników o dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym KSeF oraz dacie i czasie jego przydzielenia (art. 106nd ust. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT).

Niemniej jednak wprowadzenie KSeF pozostaje bez wpływu na pozostałe przepisy ustawy o VAT, w szczególności na moment powstania obowiązku podatkowego oraz obowiązek wystawiania faktur.

Zgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru, całości lub części zapłaty.

W świetle treści powyższego przepisu podatnik ma prawo wystawić fakturę przed dokonaniem dostawy towaru lub otrzymaniem całości/części zapłaty za ten towar zasadniczo do 60 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego w VAT.

Przepisy dot. KSeF nie wprowadzają przy tym żadnych nowych regulacji dot. momentu ujęcia faktur wystawionych przed dokonaniem dostawy/otrzymaniem zapłaty.

Co do zasady obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 (stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Przy czym za dostawę towarów należy uznać przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Określenie „jak właściciel” w tym przepisie wskazuje, że dostawa towarów na gruncie ustawy o VAT sprowadza się w swojej istocie do przeniesienia władztwa nad tym towarem ze sprzedawcy na nabywcę - niekoniecznie prawa własności towaru.

Od tej zasady ogólnej jest wiele wyjątków. Jednym z nich jest otrzymanie zaliczki. Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy o VAT - jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z pewnymi wyjątkami.

W opisanym zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży przez Państwo pojazdów powstaje na zasadach ogólnych, tj.: w momencie dostawy pojazdów. Jeśli jednak przed dostawą pojazdu otrzymacie Państwo zaliczkę, wówczas obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie otrzymania przedmiotowej zaliczki.

Powołane przepisy nie dają jakichkolwiek podstaw do uznania, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje po Państwa stronie w momencie wystawienia faktury ustrukturyzowanej.

Należy zatem rozważyć w ewidencji za jaki okres powinniście Państwo wykazać takie faktury ustrukturyzowane.

Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 3 ustawy o VAT co do zasady podatnicy są zobowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku VAT i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

2)kontrahentów;

3)dowodów sprzedaży i zakupów.

Ponadto, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa powyżej, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika (art. 99 ust. 7c ustawy o VAT).

Przy czym deklaracje podatkowe, o których mowa powyżej, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Dokument elektroniczny, o którym mowa powyżej, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach (art. 99 ust. 11c ustawy o VAT).

Mając na uwadze powołane przepisy, dane jakie powinna zawierać Ewidencja obejmują dane niezbędne do prawidłowego rozliczenia podatku VAT za dany miesiąc. Nie ulega zatem wątpliwości, iż to data powstania obowiązku podatkowego w VAT wyznacza okres, w którym dana transakcja podlega wykazaniu w Ewidencji. W przeciwnym przypadku Ewidencja za dany miesiąc nie odzwierciedlałaby faktycznej kwoty podatku należnego za ten miesiąc.

Jak wynika z powyższych przepisów w zakresie dostawy towarów - obowiązek podatkowy w VAT powstaje w dacie wydania towarów, chyba że wcześniej dostawca otrzymał całość lub część zapłaty za towar. Obowiązek podatkowy w VAT nie powstaje w tym przypadku w dacie wystawienia faktury, w tym w dacie wystawienia faktury ustrukturyzowanej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w związku z wejściem w życie KSeF w sposób obligatoryjny, planujecie Państwo zaimplementować w tym zakresie następujący proces:

będziecie Państwo wystawiać faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, tj. przed wydaniem pojazdu/otrzymaniem zapłaty za pojazd, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o VAT. Faktura zostanie wystawiona zgodnie ze schematem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów - w tym sensie data sprzedaży nie zostanie uzupełniona jako iż w dacie wystawienia faktury jest ona nieznana,

prześlecie Państwo przedmiotową fakturę do KSeF celem nadania jej numer identyfikującego potwierdzającego wystawienie faktury ustrukturyzowanej,

Fakturę ustrukturyzowaną pobraną z KSeF prześlecie Państwo do nabywcy pojazdu lub wykorzystacie sami celem przedłożenia jej dla potrzeb rejestracji pojazdu.

Jeżeli:

sprzedaż dojdzie do skutku - dla potrzeb VAT wykażecie Państwo w Ewidencji fakturę ustrukturyzowaną w dacie powstania obowiązku podatkowego w VAT, tj. w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze,

sprzedaż nie dojdzie do skutku – wystawicie Państwo fakturę korygującą do zera do faktury ustrukturyzowanej w KSeF. Obie faktury zostaną wykazane w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej. W rezultacie wartość wykazanej sprzedaży w tym zakresie będzie wynosić 0,00, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji, do której nie doszło.

W tym stanie rzeczy, w opisanym zdarzeniu przyszłym będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując faktury ustrukturyzowane w Ewidencji za okres powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu wydania pojazdu nabywcy lub zapłaty za pojazd - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze, a nie w dacie wystawienia faktury ustrukturyzowanej (tj. przesłania jej do KSeF i nadania jej numeru identyfikującego).

Powyższe potwierdza przykładowo:

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) w Bydgoszczy z dnia 1 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Bd 835/21, cyt.:

„Zdaniem tut. Sądu, jeżeli faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, które co do zasady podlega opodatkowaniu, to sam fakt wystawienia przedwcześnie faktury nie kreuje obowiązku zapłaty podatku na podstawie art. 108 u.p.t.u. Taka faktura powinna zostać zewidencjonowana i rozliczona na zasadach ogólnych, tj. z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Wystawienie przedwczesnej faktury pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie VAT. Jak już wyżej podano, obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19a u.p.t.u., z chwilą dokonania dostawy towarów lub z chwilą zapłaty, nie zaś z chwilą wystawienia faktury.

Takiej przedwcześnie wystawionej faktury nie można w opisanym stanie faktycznym uznać za "pustą", to jest oderwaną od realnych zdarzeń gospodarczych, przy której obowiązek zapłaty podatku wiąże się z samym tylko faktem wystawienia faktury (por. wyrok WSA w Rzeszowie z 24 stycznia 2019 r., I SA/Rz 1130/18). Przepis art. 108 ust. 1 u.p.t.u. nie znajduje bowiem zastosowania do sytuacji, w której dana czynność podlega opodatkowaniu, zaś podmiot wystawiający fakturę VAT jest podatnikiem, lecz faktura wystawiona została przedwcześnie albo z opóźnieniem (por. wyrok WSA w Białymstoku z 14 lipca 2009 r., I SA/Bk 233/09).

Z uwagi na powyższe, zarzut naruszenia art. 106e ust. 1 pkt 6 u.p.t.u. poprzez błędną jego wykładnię uznać należało za zasadny. Rację ma Spółka, że skoro data dostawy/otrzymania zapłaty na moment wystawienia faktury nie jest znana, to faktura może nie zawierać tej informacji. Wystarczające będzie samo wskazanie daty wystawienia faktury. Po zakończeniu realizacji dostawy i otrzymaniu należności - Spółka nie ma obowiązku korygowania faktury z tej przyczyny. ”

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 stycznia 2021 r. sygn. I SA/Po 410/20, cyt.: „Jeżeli jednak taka transakcja jest realizowana i w konsekwencji taka czynność podlega opodatkowaniu, skarżąca rozlicza wynikający z niej podatek w miesiącu, w którym obowiązek podatkowy z tytułu realizacji transakcji przekształcił się w zobowiązanie podatkowe.

Wystawienie faktury dokumentującej tę dostawę bądź usługę przed tym okresem lub po jego zakończeniu, pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatku VAT. Skoro spółka prawidłowo rozpoznaje moment powstania obowiązku podatkowego, to wystawienie faktury korygującej, która wskaże faktyczną datę otrzymania zaliczki, nie jest konieczne (por. wyrok WSA w Warszawie z 7 listopada 2019 r., III SA/Wa 742/19).”

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 742/19, cyt.: „Wystawienie przedwczesnej faktury pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie VAT. Obowiązek podatkowy powstaje bowiem, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT, z chwilą dokonania dostawy towarów (fizycznego wydania i podpisania protokołu odbioru pojazdu, potwierdzającego tę czynność) lub z chwilą zapłaty (jeśli zapłata nastąpiła przed wydaniem samochodu), nie zaś z chwilą wystawienia faktury.

Okoliczność tę zauważył również organ w przytaczanym orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88, w którym za Trybunałem Sprawiedliwości podał, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, a tym samym momentem powstania obowiązku podatkowego, jest co do zasady przeniesienie praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią, a nie tylko samo wystawienie faktury. Tymczasem, jeżeli dana czynność podlega opodatkowaniu, podatnik wynikający z niej podatek jest obowiązany - stosownie do art. 99 i 103 ustawy o VAT - rozliczyć w miesiącu (okresie), w którym obowiązek podatkowy z tytułu jej realizacji przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, natomiast wystawienie dokumentującej tę sprzedaż faktury przed tym okresem lub po jego zakończeniu, pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatku, który w każdym z tych przypadków powinien zostać zaewidencjonowany i rozliczony w miesiącu zaistnienia zobowiązania podatkowego.”

Ad 2)

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury m.in. podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie lub stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

W odniesieniu do faktur korygujących wystawianych do faktur ustrukturyzowanych - to jak wskazuje art. 106j ust. 4 ustawy o VAT, cyt. „Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.”

Faktura korygująca w postaci ustrukturyzowanej wystawiona do faktury ustrukturyzowanej powinna zawierać m.in. numer identyfikujący w KSeF fakturę, której dotyczy faktura korygująca (art. 106j ust. 2 pkt 2a ustawy o VAT).

Na mocy art. 29a ust. 15 pkt 5 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT, fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej wykazuje się w Ewidencji w dacie wystawienia tej faktury korygującej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w związku z wejściem w życie KSeF w sposób obligatoryjny, planujecie Państwo zaimplementować w tym zakresie następujący proces:

będziecie Państwo wystawiać faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, tj. przed wydaniem pojazdu/otrzymaniem zapłaty za pojazd, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o VAT. Faktura zostanie wystawiona zgodnie ze schematem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów - w tym sensie data sprzedaży nie zostanie uzupełniona jako iż w dacie wystawienia faktury jest ona nieznana,

prześlecie Państwo przedmiotową fakturę do KSeF celem nadania jej numeru identyfikującego potwierdzającego wystawienie faktury ustrukturyzowanej,

Fakturę ustrukturyzowaną pobraną z KSeF prześlecie Państwo do nabywcy pojazdu lub wykorzystacie sami celem przedłożenia jej dla potrzeb rejestracji pojazdu.

Jeżeli:

sprzedaż dojdzie do skutku - dla potrzeb VAT wykażecie Państwo w Ewidencji fakturę ustrukturyzowaną w dacie powstania obowiązku podatkowego w VAT, tj. w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty za pojazd - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze,

sprzedaż nie dojdzie do skutku – wystawicie Państwo fakturę korygującą do zera do faktury ustrukturyzowanej w KSeF. Obie faktury zostaną wykazane w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej. W rezultacie wartość wykazanej sprzedaży w tym zakresie będzie wynosić 0,00, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji, do której nie doszło.

W tym stanie rzeczy, w opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku gdy sprzedaż pojazdu nie dojdzie do skutku Spółka będzie postępować prawidłowo wykazując fakturę ustrukturyzowaną wraz z fakturą korygującą do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej w postaci ustrukturyzowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest :

- prawidłowe w części dotyczącej wykazywania faktury ustrukturyzowane w Ewidencji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu

- nieprawidłowe w części dotyczącej wykazywania faktury ustrukturyzowanej wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:

przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 32 ustawy:

fakturą elektroniczną jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy,

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy,

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jeżeli natomiast przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Z kolei jak stanowi art. 106i ust. 7 ustawy:

Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:

1)dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2)otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Stosownie do art. 106i ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. Podstawowym zakresem opodatkowanej VAT Państwa działalności jest sprzedaż pojazdów. W prowadzonej przez Państwo działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy nabywca pojazdu chce odebrać go „na własnych kołach”. Wówczas taki pojazd musi być gotowy do poruszania się nim po drogach publicznych. Dopuszczenie pojazdu do ruchu wymaga jego rejestracji dla potrzeb komunikacyjnych - zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym warunkiem dopuszczenia do ruchu pojazdu samochodowego jest zarejestrowanie pojazdu i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne. Rejestracja dla potrzeb komunikacyjnych może mieć charakter również czasowy. Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania właściciela pojazdu, wydając decyzję o czasowej rejestracji pojazdu, pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice rejestracyjne. Do wniosku o rejestrację pojazdu (w tym również czasową) dołącza się m.in. dowód własności pojazdu. W takich przypadkach wystawiacie Państwo faktury na rzecz nabywcy przed dokonaniem sprzedaży pojazdu.

W związku z tym, że faktury są wystawiane przed datą powstania obowiązku podatkowego, ujmujecie Państwo faktury dla potrzeb VAT w Ewidencji w dacie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT, tj.  w dacie przeniesienia przez Państwo na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (=data odbioru pojazdu) albo  w dacie zapłaty za pojazd - w zależności od tego, które z powyższych zdarzeń wystąpi jako pierwsze.

W związku z wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur w sposób obligatoryjny, planujecie Państwo zaimplementować w tym zakresie następujący proces:

1) będziecie wystawiać Państwo faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego, tj. przed wydaniem pojazdu/otrzymaniem zapłaty za pojazd, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o VAT. Faktura zostanie wystawiona zgodnie ze schematem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów - w tym sensie data sprzedaży nie zostanie uzupełniona jako iż w dacie wystawienia faktury jest ona nieznana,

2) prześlecie Państwo przedmiotową fakturę do KSeF celem nadania jej numeru identyfikującego potwierdzającego wystawienie faktury ustrukturyzowanej,

3) Fakturę ustrukturyzowaną pobraną z KSeF prześlecie Państwo do nabywcy pojazdu lub wykorzystacie sami celem przedłożenia jej dla potrzeb rejestracji pojazdu.

4) Jeżeli:  sprzedaż dojdzie do skutku - dla potrzeb VAT wykażecie Państwo w Ewidencji fakturę ustrukturyzowaną w dacie powstania obowiązku podatkowego, tj. w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze; sprzedaż nie dojdzie do skutku – wystawicie Państwo fakturę korygującą do zera do faktury ustrukturyzowanej w KSeF. Obie faktury zostaną wykazane w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej. W rezultacie wartość wykazanej sprzedaży w tym zakresie będzie wynosić 0,00, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji, do której nie doszło.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawidłowości wykazywania faktur ustrukturyzowanych w ewidencji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy pojazdu bądź w momencie zapłaty za pojazd.

Łączna analiza przywołanych powyżej norm prawnych – dotyczących zarówno obowiązku podatkowego oraz dokumentowania sprzedaży – prowadzi do wniosku, że w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu dostawy pojazdów powstaje z chwilą dostawy towaru lub w momencie otrzymania całości lub części zapłaty za pojazd.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2076), wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) w zakresie utworzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Ustawa zmieniająca wprowadza możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. rozwiązanie, tj. wystawianie faktur ustrukturyzowanych w ramach KSeF, ma charakter fakultatywny. Planowane jest też wprowadzenie obligatoryjnego KSeF.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 32a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.

Jak stanowi art. 106na ust. 1 ustawy:

Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

Powyższy art. 106na ust. 1 ustawy jednoznacznie określa moment wystawienia faktury ustrukturyzowanej, którym jest dzień jej przesłania do KSeF.

Zgodnie z art. 106na ust. 2 ustawy:

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Natomiast stosownie do art. 106na ust. 3 ustawy:

Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.

Niemniej jednak, jak wyżej wskazano w opisanej sprawie obowiązek podatkowy powstaje w momencie dostawy pojazdu lub ewentualnie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty za pojazd. Należy wskazać, że wprowadzony art. 106na ust. 1 ustawy dotyczy momentu wystawienia faktury. Jednak pozostaje to bez wpływu na opisaną dostawę towarów, gdyż obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. Wskazany wyżej art. 106i ust. 7 ustawy dopuszcza wystawianie faktur przed dostawą towarów, jednak z powołanych przepisów wynika, że faktura może być wystawiona maksymalnie na 60 dni przed dostawą lub otrzymaniem całości lub części zapłaty.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Stosownie do art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszy.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Z wskazanego art. 109 ust. 3 ustawy wynika jakie dane powinna zawierać ewidencja obejmują dane niezbędne do prawidłowego rozliczenia podatku VAT za dany miesiąc. Nie ulega zatem wątpliwości, iż to data powstania obowiązku podatkowego w VAT wyznacza okres, w którym dana transakcja podlega wykazaniu w ewidencji.

W tym stanie rzeczy, w opisanym zdarzeniu przyszłym będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując faktury ustrukturyzowane w ewidencji za okres powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu wydania pojazdu nabywcy lub zapłaty za pojazd - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze, a nie w dacie wystawienia faktury ustrukturyzowanej (tj. przesłania jej do KSeF i nadania jej numeru identyfikującego).

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać jako prawidłowe.

Odnośnie zawartego we wniosku pytania nr 2 należy wskazać, że jak stanowi art. 106j. ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1) (uchylony)

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) (uchylony)

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Zgodnie z art. 106j ust. 4 ustawy:

Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.

Z powyższych przepisów wynika, że faktura dokumentuje sprzedaż. Podatnik dokonujący sprzedaży zobowiązany jest do udokumentowania tej czynności poprzez wystawienie faktury. Faktura jest zatem dokumentem (dowodem) potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego dokonanego przez podatnika VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, tj. potwierdza m.in. dostawę towarów i świadczenie usług. Faktura jest niewątpliwie dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego.

Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Przy czym fakturę korygującą wystawić może jedynie podatnik, który wystawił fakturę pierwotną.

Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Dopuszczalne jest zatem korygowanie „pomyłek w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc – co do zasady – wszelkie możliwe pomyłki.

Tym samym, w sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę, natomiast z jakichkolwiek przyczyn nie dojdzie do sprzedaży, jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej, na postawie art. 106j ust.1 pkt 5 ustawy. W sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą wystawioną na rzecz nabywcy nie została zrealizowana, podatnik wystawia fakturę korygującą „do zera”.

Z opisu sprawy wynika, że jeżeli sprzedaż dojdzie do skutku - dla potrzeb VAT wykażecie Państwo w Ewidencji fakturę ustrukturyzowaną w dacie powstania obowiązku podatkowego w VAT, tj. w dacie wydania pojazdu nabywcy lub w dacie zapłaty za pojazd - w zależności od tego które zdarzenie wystąpi jako pierwsze. Jeżeli sprzedaż nie dojdzie do skutku – wystawicie Państwo fakturę korygującą do zera do faktury ustrukturyzowanej w KSeF.

Pytacie Państwo, czy w sytuacji, w której sprzedaż pojazdu nie dojdzie do skutku będziecie Państwo postępować prawidłowo wykazując fakturę ustrukturyzowaną wraz z fakturą korygującą tę fakturę do zera w Ewidencji za okres wystawienia faktury korygującej ustrukturyzowanej.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. W przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1, tj. w momencie dostawy samochodu, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym ta dostawa została dokonana, bądź zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w momencie otrzymania zaliczki, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym została otrzymana zaliczka w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki i powinien być rozliczony za ten okres.

Odpowiadając zatem na Państwa wątpliwości, wskazać należy, że wobec braku wydania samochodu, sam fakt wystawienia faktury przez Państwa nie rodzi obowiązku podatkowego. Zatem  w powyższych okolicznościach nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy, ponieważ pomiędzy Państwem a Kontrahentem nie dochodzi do zawarcia transakcji, czyli nie dojdzie pomiędzy Stronami do sprzedaży i tym samym wystawiona przez Państwo faktura, dokumentuje czynność, która nie będzie miała miejsca. W związku z tym nie będą Państwo zobowiązani do wykazania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w pliku JPK_VAT z deklaracją. Powyższe odnosi się również do faktury korygującej wystawionej do pierwotnej faktury.

Jeżeli zatem w analizowanej sprawie wystawicie Państwo fakturę korygującą "do zera" do pierwotnej faktury, to nie będziecie Państwo zobowiązani do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pierwotnej faktury oraz "korekty zerującej". Dokumenty te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży i w konsekwencji nie powinny być wykazywane w Ewidencji. Jednocześnie, należy wskazać, że fakturę korygującą należy wystawić w okresie 60 dni od wystawienia faktury (na niezrealizowaną w tym czasie dostawę czy zaliczkę).

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy:

przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

W opisanej sytuacji nie znajdzie zastosowania ww. przepis, gdyż faktury pierwotne będą wystawione zgodnie z ww. art. 106i ust. 7 ustawy. Jeżeli dojdzie do dostawy samochodów, bądź do wpłaty zaliczki/całości przed dostawą, wykażecie Państwo podatek należy z tej faktury. Natomiast w sytuacji, gdy do sprzedaży nie dojdzie, wystawicie Państwo fakturę korygująca „do zera”. Tym samym, wystawione faktury będą odzwierciedlały fatyczny przebieg transakcji gospodarczych.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).