
Temat interpretacji
Możliwość korzystania ze zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika tego rozporządzenia oraz możliwość korzystania ze zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika tego rozporządzenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części pytania dotyczącej zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika tego rozporządzenia i nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika tego rozporządzenia.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowanie na kasie rejestrującej sprzedaży biletów na przejazd przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 i/lub 37 Załącznika Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, którego zasadniczy przedmiot działalności stanowi świadczenie usług transportu kolejowego pasażerskiego na trasach (…). W znakomitej większości nabywcami świadczonych usług są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Wśród klientów Spółki znajdują się jednak również przedsiębiorcy, posiadający status podatnika podatku od towarów i usług, nabywający w tym charakterze usługi transportu kolejowego pasażerskiego.
Dokumentem uprawniającym do skorzystania z usług przewozu świadczonych przez Wnioskodawcę jest bilet kolejowy sprzedawany za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji, tj. w kasach biletowych, w automatach biletowych, za pośrednictwem internetowego systemu (…) oraz aplikacji mobilnych.
W przypadku braku możliwości zakupu biletu w w/w kanałach, pasażer ma możliwość zakupu biletu na pokładzie pociągu u drużyny konduktorskiej (osób zatrudnionych na stanowisku konduktor/kierownik pociągu uprawnionych do poboru na rzecz Spółki należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób) lub kontrolera działającego w ramach wewnętrznej kontroli instytucjonalnej.
Drużyny konduktorskie oraz kontrolerzy (dawniej rewizorzy pociągów) wyposażone są w urządzenia - mobilne terminale konduktorskie umożliwiające wydruk biletu, pobór należności za bilety oraz opłat dodatkowych. Każdy sprzedany na pokładzie pociągu bilet drukowany jest z terminala konduktorskiego (drużyny konduktorskie i kontrolerzy, co do zasady nie wystawiają biletów manualnie; bilety blankietowe, odręczne wystawiane są wyłącznie w przypadku awarii terminala konduktorskiego). Dane o tej sprzedaży zapisywane są w pamięci urządzenia i w sposób zautomatyzowany przenoszone do ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów VAT.
Nadmienić także należy, iż bilety jednorazowe na przejazd w komunikacji krajowej sprzedawane przez drużyny konduktorskie lub kontrolerów na pokładzie pociągu zawierają wszystkie elementy pozwalające uznać je za faktury zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2021 r., poz. 1979, ze zm.).
Pasażer nabywający bilet u drużyny konduktorskiej lub kontrolera na pokładzie pociągu ma możliwość dokonania zapłaty za niego gotówką lub kartą płatniczą za pomocą terminala płatniczego (bezprzewodowego PIN-PADA do akceptacji kart płatniczych stanowiącego wyposażenie drużyn konduktorskich i kontrolerów). PIN-PAD jest zintegrowany z terminalem konduktorskim. Każda realizacja płatności jest „wywoływana” z terminala konduktorskiego (PIN-PADY nie umożliwiają dokonywania płatności bezpośrednio z urządzenia), a tym samym powiązana jest z konkretną sprzedażą biletu.
Korzystanie przez Spółkę z PIN-PADÓW odbywa się na podstawie umowy zawartej z agentem rozliczeniowym w rozumieniu Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2003 r. t.j.), który świadczy na rzecz Spółki usługę polegającą na obsłudze i rozliczaniu transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych. Podmiot ten przekazuje należne Spółce kwoty z tytułu dokonanych za pomocą kart płatniczych transakcji bezgotówkowych na rachunek bankowy Spółki nie później niż w kolejnym dniu roboczym po dacie dokonania płatności. Udostępnia też Spółce szczegółowe raporty o przeprowadzonych transakcjach płatniczych. Zawarte w nich dane o dacie i godzinie płatności, kwocie płatności oraz numerze karty i kodzie autoryzacji, w powiązaniu z danymi generowanymi z raportów sprzedaży przez Spółkę zawierającymi w szczególności informacje o dacie i godzinie sprzedaży biletu, numerze biletu i jego cenie, formie płatności i kodzie autoryzacji pozwalają połączyć sprzedaż biletu z konkretną płatnością dokonaną kartą płatniczą.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (§ 2 ust. 1 w zw. z pkt 41 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień), przyjmowanie należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru (w szczególności przez drużyny konduktorskie) na rzecz przewoźnika kolejowego nie wymaga ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wobec braku obowiązku fiskalizacji sprzedaży biletów na pokładzie pociągów, drużyny konduktorskie nie są więc wyposażone w kasy rejestrujące. Nadmienić należy także, iż obecnie na rynku nie są dostępne mobilne urządzenia spełniające wymogi przepisów prawa podatkowego, które pozwalałyby na odprawę podróżnych na pokładzie pociągu i rejestrację tej sprzedaży w trybie fiskalnym.
Dotychczas sprzedaż biletów przez drużyny konduktorskie i kontrolerów odbywała się wyłącznie na pokładzie pociągu i była ograniczona do sprzedaży biletu na przejazd pociągiem, na pokładzie którego znajduje się pasażer w momencie sprzedaży biletu oraz biletu na podróż na kolejne pociągi, którymi podróż była kontynuowana.
W związku z (…) i wynikającym z tego znaczącym zwiększeniem liczby podróżnych zainteresowanych nabyciem biletu na przejazd, Spółka zdecydowała o dopuszczeniu możliwości nabycia biletu u pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów także na dworcach kolejowych. Przy czym co do zasady możliwość nabycia biletu na przejazd w ten sposób ograniczona jest jedynie do biletów na przejazd realizowany od stacji, na której bilet został nabyty (przypadki sprzedaży biletów, których trasa przejazdu rozpoczyna się od innej stacji niż ta, na której bilet został sprzedany są incydentalne) i biletów uprawniających do przejazdu w dniu jego sprzedaży. W istocie jest to zatem taka sama sprzedaż, jaka zrealizowana byłaby na pokładzie pociągu, gdyby pasażer wobec braku możliwości nabycia biletu w kasie biletowej wsiadł do pociągu i na jego pokładzie nabył bilet.
W chwili obecnej rozwiązanie to zostało wprowadzone na stacji (…). Podkreślenia wymaga, iż dopuszczenie takiej możliwości wynika z nadzwyczajnej sytuacji i spowodowane jest niewystarczającą liczbą stanowisk kasowych (kas biletowych), w których mogą być odprawieni podróżni. Ponieważ nie jest możliwe zwiększenie liczby stanowisk kasowych, jedynym rozwiązaniem tej sytuacji okazały się „mobilne” punkty sprzedaży na dworcach obsługiwane przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów.
Wprowadzenie tego rozwiązania pozwala na szybkie i sprawne obsłużenie większej ilości podróżnych, a nadto zabezpiecza przychody Spółki ze świadczenia usług przewozowych (w razie braku możliwości nabycia biletu na przejazd w kasie, a przy znaczącej liczbie podróżnych - także u drużyny konduktorskiej lub kontrolera na pokładzie pociągu, podróżni w wielu przypadkach decydowali się na podróż bez ważnego biletu, co narażało Spółkę na wymierne straty finansowe).
Pracownicy drużyny konduktorskiej i kontrolerzy sprzedają bilety na dworcu przy użyciu tożsamych narzędzi, jak przy sprzedaży na pokładzie pociągu, tj. przy użyciu mobilnego terminala konduktorskiego, z którego drukowany jest bilet na przejazd. Podobnie, jak w przypadku sprzedaży na pokładzie pociągu dane o sprzedaży zapisywane są w pamięci urządzenia i w sposób zautomatyzowany przenoszone do ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów VAT. Różnica pomiędzy sprzedażą przez drużyny konduktorskie na pokładzie pociągu i sprzedażą na dworcu jest taka, że przy tej ostatniej jedyną dopuszczalną formą płatności jest płatność kartą płatniczą (na zasadach tożsamych, jak przy sprzedaży biletu na pokładzie pociągu). Wykluczona natomiast została możliwość zapłaty gotówką.
Sprzedaż biletów dokonywana przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcach, podobnie jak sprzedaż na pokładzie pociągu nie jest przez Spółkę ewidencjonowana z zastosowaniem kas rejestrujących.
Jak wskazano wyżej na chwilę obecną sprzedaż biletów przez pracowników drużyn konduktorskich na dworcu dotyczy co do zasady wyłącznie jednego punktu i jest reakcją na znaczącą liczbę podróżnych (…). Spółka rozważa jednak możliwość stosowania tego rozwiązania także na innych dworcach, gdzie pojawiać się mogą przejściowe problemy z odprawą podróżnych ze względu na ich liczbę lub brak możliwości uruchomienia sprzedaży stacjonarnej.
W szczególności rozwiązanie to może być wprowadzone na niektórych dworcach w okresach wzmożonego ruchu podróżnych, np. w okresach świątecznych, w czasie wakacji czy też incydentalnie ze względu na dynamikę przemieszczania się podróżnych w trakcie imprez masowych o ogólnopolskim charakterze (np. (…)), w celu zabezpieczenia należnych Spółce przychodów, a w konsekwencji także danin na rzecz Skarbu Państwa.
Spółka powzięła jednak wątpliwość, czy dokonywana przy użyciu takich samych urządzeń i na takich samych zasadach (z wyjątkiem różnicy odnośnie dopuszczalnej formy płatności) sprzedaż biletów na dworcach przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów może/będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.
Pytanie
Czy sprzedaż biletów na przejazd dokonywana przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może korzystać/ będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 i/lub 37 Załącznika Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kas fiskalnych w przypadku dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). Mocą jednak Rozporządzenia Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2021 r., poz. 2442, ze zm.) niektóre grupy podatników i niektóre czynności zostały zwolnione z tego obowiązku. I tak, stosownie do § 2 ust. 1 zwolnione z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. są czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Kluczowe dla niniejszej sprawy zwolnienia określone w przedmiotowym załączniku to:
1)wymienione pod pozycją 41: „Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających - również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie)”,
2)wymienione pod poz. 37: „Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.
W ocenie Wnioskodawcy oba w/w zwolnienia znajdują zastosowanie do dokonywanej przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów sprzedaży biletów na przejazd na dworcach, za które odpłatność pobierana jest wyłącznie bezgotówkowo (kartą płatniczą).
Zwolnienie z fiskalizacji wymienione pod poz. 41 Załącznika do Rozporządzenia ma zastosowanie do usług przewozu osób (względnie - przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt), za które należność jest pobierana przez rewizorów, a w transporcie kolejowym - także przez drużyny konduktorskie. Niniejsze zwolnienie z fiskalizacji funkcjonuje w krajowym porządku prawnym od kilkunastu lat, a celem tej regulacji była eliminacja obowiązku fiskalizacji sprzedaży usług przewozu, w sytuacji gdy należność za nią przyjmują rewizorzy i drużyny konduktorskie. Główną przyczyną jej wprowadzenia w transporcie kolejowym były (i są nadal) z jednej strony ograniczenia techniczne związane z użytkowaniem kas rejestrujących przez drużyny konduktorskie i kontrolerów, a z drugiej względy bezpieczeństwa i komfortu pracy konduktorów (kontrolerów). Jednocześnie odejście od fiskalizacji tych czynności nie wiązało się (i nie wiąże nadal) z nadmiernym ryzykiem fiskalnym, co wynika w głównej mierze ze specyfiki czynności, która to specyfika zapewnia, że sprzedaż biletów przez konduktorów i kontrolerów dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i procedur wewnętrznych dotyczących raportowania sprzedaży podlega należytej kontroli bez konieczności używania kas rejestrujących.
Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego sprzedaż biletów na przejazd przez drużyny konduktorskie i kontrolerów realizowana jest za pośrednictwem mobilnych terminali konduktorskich, a zapisane w ich pamięci dane o sprzedaży są w sposób zautomatyzowany przenoszone do ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów VAT. Co więcej każda sprzedaż jest w sposób należyty udokumentowana poprzez wydanie nabywcy/pasażerowi dokumentu - biletu na przejazd. Każdorazowo istnieje zatem dowód potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Zdaniem Wnioskodawcy zważywszy na cel zwolnienia uzasadnione jest twierdzenie, iż sprzedaż biletów dokonywana przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcach, przy użyciu tych samych urządzeń i przy zastosowaniu tych samych zasad raportowania o sprzedaży dla celów VAT może także korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z zastosowaniem kas rejestrujących.
Okoliczność, że sprzedaż dokonywana jest na dworcu a nie na pokładzie pociągu, nie zmienia w żaden sposób ani przedmiotu sprzedaży (nadal jest nim bilet na przejazd stanowiący dowód uiszczenia należności za usługę przewozu i uprawniający do skorzystania z niej), ani podmiotu dokonującego sprzedaży (Spółka poprzez zatrudnionego przez siebie pracownika drużyny konduktorskiej lub kontrolera), ani urządzenia przy pomocy którego sprzedaż jest realizowana i raportowana dla celów VAT (mobilny terminal konduktorski). Brak jest zatem jakiegokolwiek uzasadnienia dla wyłączenia możliwości zwolnienia z obowiązku fiskalizacji w tym przypadku. Tym bardziej, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w praktyce bilet kupiony u konduktora lub kontrolera na dworcu jest takim samym biletem, który pasażer kupiłby u niego na pokładzie pociągu w przypadku braku możliwości jego zakupu w kasie biletowej (bilet na przejazd pociągiem od stacji, na której doszło do zakupu biletu będącą stacją początkową podróży i do zrealizowania w dniu jego sprzedaży).
Mając powyższe na względzie Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż biletów na przejazd dokonywana przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcach kolejowych (na tożsamych zasadach, jak sprzedaż na pokładzie pociągu) może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.
Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku, sprzedaż biletów dokonywana na dworcu przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów objęta jest także zwolnieniem wymienionym pod poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.
Zwolnienie, o którym tu mowa przysługuje o ile spełnione są łącznie następujące warunki:
1)odnośnie przedmiotu sprzedaży - zwolnienie dotyczy świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, niebędących usługami wymienionymi w § 4 pkt 2 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień
2)odnośnie formy płatności - podatnik świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)
3)odnośnie ewidencji - z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
W przedstawionym stanie faktycznym spełnione są wszystkie wskazane powyżej warunki. Niewątpliwie spełniony jest warunek odnośnie przedmiotu sprzedaży - świadczenie realizowane przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej to usługi transportu kolejowego pasażerskiego (przedmiotem sprzedaży nie jest bilet sam w sobie - to wyłącznie dokument uprawniający do skorzystania z usługi przewozu). Tego rodzaju usługi nie zostały w zawartym w § 4 pkt 2 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień katalogu usług, których świadczenie wyklucza możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia.
Spełniony jest również drugi warunek. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jedyną dopuszczalną formą płatności za bilety sprzedawane przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcu jest/będzie płatność bezgotówkowa - kartą płatniczą z wykorzystaniem terminala płatniczego. Całość należności od pasażera z tytułu dokonanej sprzedaży Spółka otrzymuje na własny rachunek bankowy nie później niż w kolejnym dniu roboczym po dacie dokonania płatności, w drodze zbiorczego przelewu realizowanego przez agenta rozliczeniowego, z którym ma zawartą umowę o świadczenie usługi obsługi i rozliczania transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych. Powyższe wynika z istoty tej formy płatności. W najprostszym ujęciu polega ona na ściągnięciu środków z karty płatniczej klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego - agenta rozliczeniowego/operatora płatności. Agent rozliczeniowy współpracujący ze Spółką dokonuje następnie przekazania środków pieniężnych otrzymanych od klientów ze swojego rachunku bankowego (bo tam wpłynęły środki od klientów) na rachunek bankowy prowadzony przez bank Spółki. Oznacza to niewątpliwie, że zapłata za świadczenie została dokonana na rachunek bankowy Spółki, a tym samym spełniony jest warunek wskazany w pkt 37 Załącznika do Rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). W uzasadnieniu orzeczenia, które Spółka wskazuje jako element własnego stanowiska w sprawie, Sąd wyjaśnił, iż: „Rozporządzenie nie przewiduje (...) warunku dokonania płatności w formie „bezgotówkowej”. Kluczowe jest jedynie to, aby płatność została otrzymana za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy). Potwierdza to fakt, że warunek do zastosowania zwolnienia jest spełniony także w przypadku otrzymania płatności za pośrednictwem poczty - przy czym płatność za pośrednictwem poczty jest transakcję gotówkową (gotówkę uiszcza się w kasie poczty). Zatem nie ma żadnych podstaw by twierdzić, że gotówkowy charakter płatności sam w sobie nie pozwala na zastosowanie analizowanego zwolnienia. (...) przepisy rozporządzenia nie przewidują warunku, by płatność była dokonana z rachunku bankowego. Wystarczy, że jest ona otrzymana za pośrednictwem banku, tzn. na rachunek bankowy. Wynika z tego, że nie ma żadnego znaczenia, w jaki sposób płatności dokonuje klient - istotna jest tylko perspektywa odbiorcy płatności. Jeśli np.: klient w celu dokonania zapłaty używa gotówki (np. w punkcie wykonującym przelewy na zlecenie) i z jego perspektywy jest to transakcja gotówkowa, to fakt że odbiorca - pomimo wpłacenia gotówki przez klienta - otrzymał tę płatność na rachunek bankowy, uprawnia odbiorcę do skorzystania ze zwolnienia.
Rozporządzenie nie formułuje także wymogu, aby do płatności zaangażowane były wyłącznie banki. Wymagane jest jedynie „pośrednictwo” banku przy otrzymaniu płatności, zaś bez znaczenia pozostaje np. to, że do płatności zaangażowani są też pośrednicy (np. operator karty płatniczej). Oznacza to, że każda forma płatności, w którą bank jest zaangażowany (i płatność ostatecznie powoduje uznanie na rachunku bankowym odbiorcy) - będzie pozwalała odbiorcy zastosować zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży (przy zachowaniu pozostałych warunków)”. W efekcie zdaniem Sądu przyjmowanie płatności za sprzedane usługi kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego oznacza spełnienie warunku opisanego w pkt 37 Załącznika do Rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Także w interpretacjach indywidualnych organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały, że w przypadku płatności kartą płatniczą obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie zachodzi (np. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2021 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.82.2020.12.KP, z 1 lutego 2018r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.I.AJ oraz z 29 kwietnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP). Wprawdzie w większości tych interpretacji mowa jest o płatności kartą za pośrednictwem systemów płatniczych on-line, tym niemniej ponieważ jedyna różnica pomiędzy tymi płatnościami dotyczy sposobu użycia karty (podanie danych w systemie internetowym albo przyłożenie do terminala płatniczego), zaś sam przepływ środków pieniężnych od klienta do sprzedawcy pozostaje taki sam - w szczególności płatność w ten sposób prowadzi do przekazania należności sprzedawcy na rachunek bankowy - wnioski z nich płynące znajdują w pełni zastosowanie także w opisanej w niniejszym wniosku sprawie.
Ostatnią z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania ze zwolnienia z fiskalizacji, o którym mowa w pkt 37 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, tj. posiadanie ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła - także należy w omawianym przypadku uznać za spełnioną. Podkreślenia wymaga, że ustawodawca nie formułuje w tym zakresie żadnych szczególnych wymogów. Oznacza to, że podatnik może prowadzić tę ewidencję w dowolny sposób i w dowolnej formie o ile wraz ze zgromadzonymi dowodami pozwala ona powiązać jednoznacznie każdą płatność na rachunek z konkretną sprzedażą.
W przypadku Spółki funkcję tę spełniają raporty i zestawienia, w których jest posiadaniu, tj. generowany przez Spółkę raport sprzedaży zawierający informację o dacie i godzinie sprzedaży, numerze biletu i jego cenie oraz formie płatności i kodzie autoryzacji w przypadku płatności kartą w powiązaniu z otrzymywanym od agenta rozliczeniowego raportem o przeprowadzonych transakcjach płatniczych, w którym znajdują się szczegółowe informacje m.in. o dacie i godzinie płatności, kwocie płatności oraz numerze karty i kodzie autoryzacji. W efekcie w oparciu o posiadane zestawienia i raporty da się z łatwością połączyć każdą sprzedaż biletu w terminalu konduktorskim z płatnością na rachunek bankowy Spółki.
Mając powyższe na względzie Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sprzedaż biletów na przejazd dokonywana przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcach, za które odpłatność pobierana jest/będzie wyłącznie w formie bezgotówkowej (kartą płatniczą z wykorzystaniem terminala płatniczego) z zastosowaniem tych samych zasad i narzędzi, jak w przypadku sprzedaży na pokładzie pociągu korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kasy fiskalnej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 i 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w ww. przepisie odbiorców. Odbiorcami tymi są:
1)osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, oraz
2)rolnicy ryczałtowi.
W myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe przepisy zwalniają z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej:
1)określone grupy podatników (zwolnienie podmiotowe),
2)konkretne czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak w poz. 37 załącznika do rozporządzenia zostało zwolnione z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Natomiast w poz. 41 ww. załącznika do rozporządzenia zapisano:
Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających - również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie).
Powyższe zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej są zwolnieniami przedmiotowymi, czyli dotyczą przedmiotu działalności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia. Oznacza to, że podatnik, który wykonuje czynności wskazane w § 4 rozporządzenia, nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej (ani podmiotowego ani przedmiotowego).
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, którego zasadniczy przedmiot działalności stanowi świadczenie usług transportu kolejowego pasażerskiego na trasach (…). W znakomitej większości nabywcami świadczonych usług są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Dokumentem uprawniającym do skorzystania z usług przewozu świadczonych przez Spółkę jest bilet kolejowy sprzedawany za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji, tj. w kasach biletowych, w automatach biletowych, za pośrednictwem internetowego systemu (...) oraz aplikacji mobilnych.
W przypadku braku możliwości zakupu biletu w w/w kanałach, pasażer ma możliwość zakupu biletu na pokładzie pociągu u drużyny konduktorskiej (osób zatrudnionych na stanowisku konduktor/kierownik pociągu uprawnionych do poboru na rzecz Spółki należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób) lub kontrolera działającego w ramach wewnętrznej kontroli instytucjonalnej.
Drużyny konduktorskie oraz kontrolerzy (dawniej rewizorzy pociągów) wyposażone są w urządzenia - mobilne terminale konduktorskie umożliwiające wydruk biletu, pobór należności za bilety oraz opłat dodatkowych. Każdy sprzedany na pokładzie pociągu bilet drukowany jest z terminala konduktorskiego (drużyny konduktorskie i kontrolerzy, co do zasady nie wystawiają biletów manualnie; bilety blankietowe, odręczne wystawiane są wyłącznie w przypadku awarii terminala konduktorskiego). Dane o tej sprzedaży zapisywane są w pamięci urządzenia i w sposób zautomatyzowany przenoszone do ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów VAT.
Pasażer nabywający bilet u drużyny konduktorskiej lub kontrolera na pokładzie pociągu ma możliwość dokonania zapłaty za niego gotówką lub kartą płatniczą za pomocą terminala płatniczego (bezprzewodowego PIN-PADA do akceptacji kart płatniczych stanowiącego wyposażenie drużyn konduktorskich i kontrolerów). PIN-PAD jest zintegrowany z terminalem konduktorskim. Każda realizacja płatności jest „wywoływana” z terminala konduktorskiego (PIN-PADY nie umożliwiają dokonywania płatności bezpośrednio z urządzenia), a tym samym powiązana jest z konkretną sprzedażą biletu.
Korzystanie przez Spółkę z PIN-PADÓW odbywa się na podstawie umowy zawartej z agentem rozliczeniowym w rozumieniu Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2003 r. t. j.), który świadczy na rzecz Spółki usługę polegającą na obsłudze i rozliczaniu transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych. Podmiot ten przekazuje należne Spółce kwoty z tytułu dokonanych za pomocą kart płatniczych transakcji bezgotówkowych na rachunek bankowy Spółki nie później niż w kolejnym dniu roboczym po dacie dokonania płatności. Udostępnia też Spółce szczegółowe raporty o przeprowadzonych transakcjach płatniczych. Zawarte w nich dane o dacie i godzinie płatności, kwocie płatności oraz numerze karty i kodzie autoryzacji, w powiązaniu z danymi generowanymi z raportów sprzedaży przez Spółkę zawierającymi w szczególności informacje o dacie i godzinie sprzedaży biletu, numerze biletu i jego cenie, formie płatności i kodzie autoryzacji pozwalają połączyć sprzedaż biletu z konkretną płatnością dokonaną kartą płatniczą.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (§ 2 ust. 1 w zw. z pkt 41 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień), przyjmowanie należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru (w szczególności przez drużyny konduktorskie) na rzecz przewoźnika kolejowego nie wymaga ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wobec braku obowiązku fiskalizacji sprzedaży biletów na pokładzie pociągów, drużyny konduktorskie nie są więc wyposażone w kasy rejestrujące. Nadmienić należy także, iż obecnie na rynku nie są dostępne mobilne urządzenia spełniające wymogi przepisów prawa podatkowego, które pozwalałyby na odprawę podróżnych na pokładzie pociągu i rejestrację tej sprzedaży w trybie fiskalnym.
Dotychczas sprzedaż biletów przez drużyny konduktorskie i kontrolerów odbywała się wyłącznie na pokładzie pociągu i była ograniczona do sprzedaży biletu na przejazd pociągiem, na pokładzie którego znajduje się pasażer w momencie sprzedaży biletu oraz biletu na podróż na kolejne pociągi, którymi podróż była kontynuowana.
W związku z (…) i wynikającym z tego znaczącym zwiększeniem liczby podróżnych zainteresowanych nabyciem biletu na przejazd, Spółka zdecydowała o dopuszczeniu możliwości nabycia biletu u pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów także na dworcu kolejowym.
Pracownicy drużyny konduktorskiej i kontrolerzy sprzedają bilety na dworcu przy użyciu tożsamych narzędzi, jak przy sprzedaży na pokładzie pociągu, tj. przy użyciu mobilnego terminala konduktorskiego, z którego drukowany jest bilet na przejazd. Podobnie, jak w przypadku sprzedaży na pokładzie pociągu dane o sprzedaży zapisywane są w pamięci urządzenia i w sposób zautomatyzowany przenoszone do ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów VAT. Różnica pomiędzy sprzedażą przez drużyny konduktorskie na pokładzie pociągu i sprzedażą na dworcu jest taka, że przy tej ostatniej jedyną dopuszczalną formą płatności jest płatność kartą płatniczą (na zasadach tożsamych, jak przy sprzedaży biletu na pokładzie pociągu). Wykluczona natomiast została możliwość zapłaty gotówką.
Sprzedaż biletów dokonywana przez drużyny konduktorskie i kontrolerów na dworcach, podobnie jak sprzedaż na pokładzie pociągu nie jest przez Spółkę ewidencjonowana z zastosowaniem kas rejestrujących.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży biletów na dworcach przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów na podstawie poz. 37 i 41 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.
Z analizy wyżej przedstawionych przepisów wynika, że aby przysługiwało podatnikowi prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia - muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
1)usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
3)przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeśli nie spełni wszystkich ww. warunków jednocześnie.
W celu określenia czy z tytułu świadczonych usług będziecie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie zwolnienia z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, należy ustalić w pierwszej kolejności czy usługi te nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia. Usługi wymienione w tym przepisie są bowiem wykluczone z możliwości korzystania z powyższego zwolnienia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.
Zatem usługi transportu kolejowego pasażerskiego na trasach (…), które Państwo świadczycie, nie są usługami wymienionymi wśród usług w § 4 ust. 2 rozporządzenia, które nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.
W dalszej kolejności należy rozpatrzyć pozostałe warunki niezbędne do możliwości korzystania ze zwolnienia z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Jednym z kolejnych warunków do zachowania powyższego zwolnienia jest warunek, aby usługodawca otrzymywał w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).
Natomiast ostatni wymóg, który musi być ziszczony do zachowania uprawnienia do zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej z poz. 37 załącznika do rozporządzenia jest wymóg, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę posiadanych przez usługodawcę (Wnioskodawcę), jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata ta dotyczyła.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że kupując bilet na dworcu u pracowników drużyn konduktorskich jedyną dopuszczalną formą płatności jest płatność kartą płatniczą (na zasadach tożsamych, jak przy sprzedaży biletu na pokładzie pociągu). Wykluczona natomiast została możliwość zapłaty gotówką.
Przy płatnościach bezgotówkowych wykorzystujecie Państwo bezprzewodowego PIN-PADA do akceptacji kart płatniczych stanowiącego wyposażenie drużyn konduktorskich i kontrolerów. PIN-PAD jest zintegrowany z terminalem konduktorskim. Każda realizacja płatności jest „wywoływana” z terminala konduktorskiego (PIN-PADY nie umożliwiają dokonywania płatności bezpośrednio z urządzenia), a tym samym powiązana jest z konkretną sprzedażą biletu.
Korzystanie przez Spółkę z PIN-PADÓW odbywa się na podstawie umowy zawartej z agentem rozliczeniowym w rozumieniu Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2003 r. t.j.), który świadczy na rzecz Spółki usługę polegającą na obsłudze i rozliczaniu transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych. Podmiot ten przekazuje należne Spółce kwoty z tytułu dokonanych za pomocą kart płatniczych transakcji bezgotówkowych na rachunek bankowy Spółki nie później niż w kolejnym dniu roboczym po dacie dokonania płatności. Udostępnia też Spółce szczegółowe raporty o przeprowadzonych transakcjach płatniczych. Zawarte w nich dane o dacie i godzinie płatności, kwocie płatności oraz numerze karty i kodzie autoryzacji, w powiązaniu z danymi generowanymi z raportów sprzedaży przez Spółkę zawierającymi w szczególności informacje o dacie i godzinie sprzedaży biletu, numerze biletu i jego cenie, formie płatności i kodzie autoryzacji pozwalają połączyć sprzedaż biletu z konkretną płatnością dokonaną kartą płatniczą.
W omawianym przypadku zastosowana forma płatności (tj. płatność kartą płatniczą za dokonywaną sprzedaż biletu) wypełnia kryteria wynikające ze wskazanej normy prawa. Transakcja zostanie dokonana za pośrednictwem banku. W związku z powyższym, spełniony jest warunek zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania – otrzymujecie Państwo zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku, a na podstawie otrzymanych raportów od agenta rozliczeniowego możecie Państwo ustalić jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.
Tym samym, należy uznać że powyższe przesłanki są/będą spełnione.
Z uwagi na powyższy fakt należy stwierdzić, że ostatnie dwa warunki niezbędne do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży biletów z poz. 37 rozporządzenia są również zachowane.
Wobec powyższego świadcząc usługi transportu kolejowego pasażerskiego na trasach (…) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży biletów na te przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych możecie/będzie mogli Państwo korzystać do 31 grudnia 2023 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, bowiem zapłata za świadczone usługi dokonywana jest za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.
Zatem, Państwa stanowisko w części pytania dotyczącej zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika tego rozporządzenia należało uznać za prawidłowe.
W tym miejscu należy jeszcze rozważyć możliwość korzystania ze zwolnienia powyższej sprzedaży biletów przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Z opisu sprawy wynika, że zamiarem Wnioskodawcy jest dokumentowanie jak największej liczby transakcji aby zabezpieczyć przychody Spółki ze świadczenia usług przewozowych. Wprowadziliście Państwo obecnie na stacji (…) możliwość sprzedaży biletu na terenie dworca przez drużyny konduktorskie. Dopuszczenie takiej możliwości wynika z nadzwyczajnej sytuacji i spowodowane jest niewystarczającą liczbą stanowisk kasowych (kas biletowych), w których mogą być odprawieni podróżni. Ponieważ nie jest możliwe zwiększenie liczby stanowisk kasowych, jedynym rozwiązaniem tej sytuacji okazały się „mobilne” punkty sprzedaży na dworcach obsługiwane przez pracowników drużyn konduktorskich i kontrolerów. Powyższe jest reakcją na znaczącą liczbę podróżnych (…). Spółka rozważa jednak możliwość stosowania tego rozwiązania także na innych dworcach, gdzie pojawiać się mogą przejściowe problemy z odprawą podróżnych ze względu na ich liczbę lub brak możliwości uruchomienia sprzedaży stacjonarnej.
Z treści zwolnienia z poz. 41 załącznika do rozporządzenia wynika, że zwalnia się z ewidencji na kasie rejestrującej:
Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających - również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie).
Określając zakres ww. zwolnienia należy przyjąć, że odnosi się on do czynności związanych z pobieraniem należności związanych z wykonywaniem usług przewozu (co do zasady będzie to należność za bilet) przez rewizorów (osoba zawodowo sprawdzająca bilety w środkach komunikacji publicznej – znaczenie słownikowe wg. Wielkiego Słownika Języka Polskiego online), jak również przez drużyny konduktorskie na pokładzie pociągu.
Z treści ww. przepisu można zatem wyprowadzić wniosek, że jego celem było zwolnienie z obowiązku ewidencjowania na kasie rejestrującej należności za przejazd pobieranych przez uprawnione osoby od pasażera w związku z „wykonywaniem” usług przewozu, a więc w trakcie podróży środkami komunikacji zbiorowej (stąd „na pokładzie pociągu”).
Przepis określony w poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów należy zatem interpretować „wąsko” jako odnoszący się do braku obowiązku fiskalizacji sprzedaży usług przewozu (biletu), w sytuacji gdy należność za nią przyjmuje pracownik drużyny konduktorskiej i kontroler w trakcie podróży (lub bezpośrednio przed jej rozpoczęciem) na pokładzie środka transportu (np. pociągu). Nie znajduje on natomiast zastosowania do tego typu czynności wykonywanych poza środkiem transportu, przed podróżą, np. na dworcu kolejowym i w odniesieniu do tras w różnych kierunkach.
Zatem, w zakresie sprzedaży biletów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych na przejazdy transportem kolejowym pasażerskim na trasach (…), nie możecie/nie będzie mogli Państwo korzystać do 31 grudnia 2023 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, również w powiązaniu z poz. 41 załącznika do tego rozporządzenia.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w części pytania dotyczącej zwolnienia sprzedaży biletów za przejazdy przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika tego rozporządzenia należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
