Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.660.2022.2.JSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2022.2.JSZ

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 24 października 2022 r. (wpływ 25 października 2022 r. oraz 27 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – … – Miasto na prawach powiatu – jednostka samorządu terytorialnego – jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia 01.01.1994 r. i składa miesięczne deklaracje w zakresie podatku od towarów i usług VAT_V7M. Miasto jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

W związku z realizacją inwestycji miejskiej pod nazwą: „…”, pojawiła się wątpliwość w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z wydatków poniesionych na realizację wymienionego projektu.

Jednostką realizującą inwestycję jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w … (dalej: MOSiR) – jednostka budżetowa Miasta …, która od dnia 01.01.2017 r. podlega centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Miastem. Wszystkie faktury zakupowe dotyczące ww. projektu wystawiane będą na Miasto tj.: Nabywca: … – Miasto na prawach powiatu …, natomiast inwestorem, odbiorcą faktur oraz podmiotem ponoszącym wydatki będzie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w ...

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego pawilonu wraz z adaptacją pomieszczeń zaplecza, które będą przeznaczone w całości wyłącznie pod najem lub dzierżawę na prowadzenie działalności gospodarczej w branży gastronomicznej. Żadne pomieszczenia nie będą przeznaczone na prowadzenie działalności statutowej przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Przewiduje się prace ziemne, roboty remontowe, naprawcze i wzmacniające, a także termomodernizację pawilonu. Wykonany zostanie demontaż wyposażenia, stolarki okiennej i drzwiowej, pokrycia dachowego z blachy trapezowej, a także rozbiórka fundamentów, instalacji, ścian zewnętrznych i wewnętrznych, okładzin ściennych i sufitowych, schodów i posadzek. Elementy budynku przeznaczone do rozbiórki będą sukcesywnie usuwane na teren składowania, skąd nastąpi ich wywóz i utylizacja.

Jednokondygnacyjny pawilon będzie pełnił funkcję małej gastronomii. Wschodnią część budynku przeznaczono na strefę konsumpcji, w zachodniej części natomiast będą znajdowały się pomieszczenia zaplecza gastronomicznego, takie jak barek, zaplecze barku, zmywalnia, pomieszczenia sanitarne, gospodarcze i magazynowe, a także zaplecze socjalne wraz z sanitariatami. Wszystkie pomieszczenia będą wyposażone w niezbędny sprzęt.

Przebudowywany budynek pawilonu wyposażony będzie w instalacje niezbędne do funkcjonowania obiektu. Projekt w zakresie instalacji budynku pawilonu przewiduje wewnętrzną instalację grzewczą, wodno-kanalizacyjną, instalację klimatyzacji, wentylacji mechanicznej, monitoring, instalację elektryczną i oświetleniową, oświetlenie awaryjne i przeciwpożarowy wyłącznik prądu. Wokół pawilonu przewiduje się wykonanie palisady przy schodach terenowych w północno-wschodniej części elewacji, powiększenie strefy wokół budynku wykonane z kostki betonowej oraz nawierzchnię żwirową.

Działka, na której planowana jest inwestycja oddana jest w trwały zarząd na rzecz MOSiR i stanowi część terenu rekreacyjnego wchodzącego w skład Ośrodka Wypoczynku …, na którym oprócz pawilonu objętego inwestycją znajduje się akwen otoczony lasem, amfiteatr, tężnia solankowa, korty tenisowe, wodny plac zabaw dla dzieci oraz urządzenia rekreacyjne dla osób niepełnosprawnych.

Teren Ośrodka Wypoczynku … jest użytkowany sezonowo i nie jest ogrodzony. Szacowana kwota inwestycji to około … zł.

Prowadzona w budynku pawilonu działalność gospodarcza w całości będzie opodatkowana. Pomieszczenia wspomnianego pawilonu będą w drodze przetargu przeznaczone pod najem lub dzierżawę na sezonowe prowadzenie działalności gastronomicznej w okresie od połowy kwietnia do połowy października każdego roku. Po tym okresie obiekt będzie wyłączony z użytkowania. Kwota czynszu za najem lub dzierżawę ustalona zostanie wg stawek przyjętych Zarządzeniem Prezydenta Miasta. Z tego tytułu szacuje się miesięczny dochód około … zł brutto.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że umowa najmu lub dzierżawy będzie zawierana na trzy sezony. Umowa będzie zawierana z jednym najemcą (dzierżawcą) na trzy sezony. Kwota czynszu dzierżawnego pawilonu będzie zmienna. Przy ustalaniu czynszu dzierżawnego będą brane pod uwagę ceny rynkowe oraz wysokość wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana bez uwzględnienia kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych. Planowany koszt przedmiotowej inwestycji na etapie składania wniosku wynosił … zł, obecnie po zwiększeniu planu wynosi … zł. Roczny czynsz dzierżawny szacowany jest na około … zł brutto i będzie stanowił około 2% nakładów poniesionych na inwestycję. Zwrot poniesionych w ramach inwestycji nakładów przy szacowanej ww. wysokości czynszu dzierżawy, nastąpi po ok. 50 latach.

Wnioskodawca informuje, że każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Gminy, w tym dochody (obrót) z tytułu czynszu dzierżawnego majątku powstałego w wyniku realizacji ww. inwestycji. Dochody z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem MOSiR będą kształtować się na poziomie ok. 3%, natomiast w stosunku do dochodów ogółem całej Gminy na poziomie 0,01%, a w stosunku do dochodów własnych całej Gminy na poziomie 0,02%.

Kalkulacja czynszu dzierżawnego nastąpi w oparciu o ceny rynkowe, lokalizację obiektu oraz wysokość wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wysokość czynszu dzierżawnego nie będzie ustalana w oparciu ani o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotowego pawilonu, ani o długość okresu użytkowania wspomnianego pawilonu. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. W okresie trwania umowy odpłatnej dzierżawy za odpowiedni stan techniczny przedmiotu dzierżawy będzie odpowiedzialny dzierżawca. Poza okresem dzierżawy za prawidłowy stan techniczny pawilonu gastronomicznego wraz z zapleczem odpowiadał będzie zarządzający całym terenem Ośrodka Wypoczynku … – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w ...

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji pn. „…” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości, czyli w 100% od wydatków poniesionych na realizację inwestycji „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości tj. w 100% od wydatków poniesionych na realizację inwestycji „…”.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Odnosząc powyższe na grunt analizowanej kwestii wskazać należy, iż z powyżej cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj.:

podmiotem, który zamierza dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest podatnik podatku od towarów i usług; oraz

gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym przesłanki warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w analizowanej sytuacji zostaną spełnione tj. odliczenia dokonuje zarejestrowany podatnik VAT i wydatki poniesione w ramach ww. inwestycji będą związane z działalnością gospodarczą i sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia 01.01.1994 r. i składają Państwo miesięczne deklaracje w zakresie podatku od towarów i usług VAT_V7M. Realizują Państwo inwestycję miejską pod nazwą: „...”. Jednostką realizującą inwestycję jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w ... – jednostka budżetowa Miasta ..., która od dnia 01.01.2017 r. podlega centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Miastem. Wszystkie faktury zakupowe dotyczące ww. projektu wystawiane będą na Miasto. Prowadzona w budynku pawilonu działalność gospodarcza w całości będzie opodatkowana. Pomieszczenia wspomnianego pawilonu będą w drodze przetargu przeznaczone pod najem lub dzierżawę na sezonowe prowadzenie działalności gastronomicznej w okresie od połowy kwietnia do połowy października każdego roku. Po tym okresie obiekt będzie wyłączony z użytkowania. Kwota czynszu za najem lub dzierżawę ustalona zostanie wg stawek przyjętych Zarządzeniem Prezydenta Miasta ... Umowa najmu lub dzierżawy będzie zawierana na trzy sezony. Umowa będzie zawierana z jednym najemcą (dzierżawcą) na trzy sezony. Kwota czynszu dzierżawnego pawilonu będzie zmienna. Przy ustalaniu czynszu dzierżawnego będą brane pod uwagę ceny rynkowe oraz wysokość wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy odpłatne udostępnienie pawilonu na podstawie umowy dzierżawy będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z kolei na podstawie art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa (najem) jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego (wynajmującego), polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy (najemcy), polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy (najmu) jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego (wynajmującego), jak i dzierżawcę (najemcę) – określone przepisami obowiązki.

W związku z tym dzierżawa (najem) stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie/najmie) budynku pawilonu objętego wnioskiem, za którą będziecie Państwo pobierali wynagrodzenie. W związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa budynku pawilonu w oparciu o umowę dzierżawy/najmu, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie, nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą korzystali Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki związane z ww. pawilonem będącym przedmiotem dzierżawy (najmu) będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku realizacją projektu pn. „…”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia opisu sprawy tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego zdarzenia przyszłego.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z którego wynika, że kalkulacja czynszu dzierżawnego nastąpi w oparciu o ceny rynkowe, lokalizację obiektu oraz wysokość wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, umożliwi zwrot poniesionych nakładów, oraz że inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienne zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).