Opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych i kosztów wysyłki. Zwolnienie od podatku jako rolnik ryczałtowy w przypadku przekroczenia li... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.468.2022.4.JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.468.2022.4.JM

Temat interpretacji

Opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych i kosztów wysyłki. Zwolnienie od podatku jako rolnik ryczałtowy w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych, opodatkowania podatkiem VAT kosztów wysyłki gekonów orzęsionych, prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy dla sprzedaży gekonów orzęsionych w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.   

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2022 r. (wpływ 2 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Mieszka Pan na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polski, przebywa Pan w kraju dłużej niż 183 dni w roku. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pan zatrudniony u jednego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na pełny etat z wynagrodzeniem wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Wszystkie interesy ma Pan na terytorium Polski. Nie posiada Pan gospodarstwa rolnego ani statusu rolnika w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Dla własnych celów hobbystycznych zajmuje się Pan hodowlą jaszczurek – gekonów orzęsionych. Hodowlą tą zajmuje się Pan od około roku. Obecnie do tej hodowli przeznacza Pan około 10,5 m2 mieszkania, którego jest Pan współwłaścicielem (udział ½, całkowita powierzchnia mieszkania około 72 m2).

Gekony żywi Pan:

·świerszczami (różne odmiany), które kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych,

·karmą typu instant, którą kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych.

Zgodnie z informacją umieszczoną na stronie internetowej, gekony orzęsione są wszystkożerne, żywią się wszelkimi bezkręgowcami i owocami.

Hodowla gekonów nie wymaga uprawy roślin żywicielskich. W ogóle nie przeznacza Pan powierzchni do uprawy roślin żywicielskich. Czas wylęgania małych wynosi od 2 do 6 miesięcy. Po tym okresie nowe osobniki będą gotowe do sprzedaży.

Z uwagi na rozszerzenie hodowli chciałby Pan rozpocząć sprzedaż hodowanych gekonów przez Internet. Czas przetrzymywania w hodowli gekonów przeznaczonych do sprzedaży nie byłby krótszy niż 2 miesiące, z uwagi na czas wylęgania, który jak Pan wskazał wynosi od 2 do 6 miesięcy. Gekony zamierza Pan sprzedawać zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Zakłada Pan gotówkowe i bezgotówkowe rozliczanie tych transakcji, w zależności od formy dostawy. W sprzedaży na stronach internetowych każdorazowo będzie Pan zamieszczał ceny poszczególnych gekonów oraz informację, że koszty dostawy pokrywa kupujący. Koszty dostawy mogą się różnić np. w zależności od warunków atmosferycznych. W związku z planowaną sprzedażą przewiduje Pan dwie formy dostawy: odbiór osobisty i wysyłkę, przy czym koszt dostawy w formie wysyłki za każdym razem będzie Pan w stanie dokładnie ustalić i nabywcę obciąży Pan wyłącznie faktycznie poniesionymi wydatkami związanymi z dostawą. Do kosztu wysyłki nie zamierza Pan doliczać marży.

Jest wiele odmian barwnych oraz cech strukturalnych gekonów orzęsionych i w związku z tym planuje Pan sporadycznie kupować nowe gekony, żeby rozszerzyć hodowlę. Tym samym planuje Pan dokupować gekony od innych hodowców z przeznaczeniem hodowlanym, tj. będzie Pan rozmnażał zakupione osobniki, by dopiero po tym procesie pozyskiwać przychód z gekonów.

Do odsprzedaży będą trafiały wyłącznie gekony, które wyklują się w hodowli.

Nie zamierza Pan kupować gekonów w celu ich dalszej odsprzedaży.

Ponadto nie jest Pan zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.), zgodnie z którym przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub mających miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstwa w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

W odpowiedzi na wezwanie, przekazuje Pan informacje uzupełniające wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

1.Oczekuje Pan wydania interpretacji w zdarzeniu przyszłym.

2.W uzupełnieniu:

-w zakresie podatku od towarów i usług:

a)W związku ze sprzedażą gekonów orzęsionych nie zamierza Pan być czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3.Opłata w kwocie 40 zł w odniesieniu do pytania nr 6 zadanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odnosi się do zdarzenia przyszłego. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej błędnie użył Pan stwierdzenia stan faktyczny – niezgodnie z przedstawionym w wezwaniu do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w części „Dlaczego uzupełnienie wniosku o elementy wskazane w punkcie 1 wezwania jest konieczne” wyjaśnieniem pojęcia „stan faktyczny” oraz pojęcia „zdarzenie przyszłe” (miał Pan na myśli obecną sytuację, tj. fakt, że posiada Pan gekony i że po wyhodowaniu nowych gekonów planuje Pan rozpocząć sprzedaż). Wszystkie pytania we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczą zdarzenia przyszłego, gdyż jeszcze nie rozpoczął Pan sprzedaży gekonów.

4.Z uwagi na treść odpowiedzi w pkt 4 tego pisma, nie dokonał Pan dopłaty do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

5.Uwzględniając Pana powyższe odpowiedzi, ilość zdarzeń przyszłych wynosi 6 (3 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych i 3 w odniesieniu do podatku od towarów i usług).                   

Pytania

1)(we wniosku 4 ) Czy w Pana przypadku sprzedaż gekonów orzęsionych będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

2)(we wniosku 5) Czy koszt wysyłki gekonów orzęsionych, w przypadku gdy koszt ten będzie obejmował wyłącznie faktycznie poniesione wydatki na dostawę, będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług?

3)(we wniosku 6) Czy dokonywanie sprzedaży gekonów zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i wydarzeniem przyszłym oznaczać będzie posiadanie statusu rolnika ryczałtowego i czy tym samym dokonywana sprzedaż gekonów jest zwolniona z podatku od towarów i usług również po przekroczeniu limitu 200 000,00 zł?   

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1 (we wniosku Ad. 4) Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i wydarzeniem przyszłym sprzedaż gekonów orzęsionych będzie zwolniona z VAT.

Uwzględniając powyższe uregulowanie prawne, dokonując sprzedaży gekonów orzęsionych będzie Pan posiadał status rolnika ryczałtowego i w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT będzie Pan zwolniony z VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywanych przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W myśl natomiast art. 2 pkt 21 ustawy o VAT przez usługi rolnicze rozumie się usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich.

Ad. 2 (we wniosku Ad. 5) Koszty wysyłki gekonów orzęsionych w przypadku, gdy koszt ten będzie obejmował wyłącznie faktycznie poniesione wydatki na dostawę (nie będzie marży), nie będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3 (we wniosku Ad. 6) Sprzedaż gekonów zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i wydarzeniem przyszłym oznaczać będzie posiadanie statusu rolnika ryczałtowego, a dokonywana sprzedaż będzie zwolniona z podatku od towarów i usług również po przekroczeniu limitu 200 000,00 zł.

Przy założeniu posiadania statusu rolnika ryczałtowego i świadczenia usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy o VAT, sprzedaż będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zatem limit 200 000,00 zł przychodów rocznie nie będzie Pana obowiązywał.          

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Mocą art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Art. 2 pkt 19 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.):

Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro.

W związku z tym, rolnik ryczałtowy po osiągnięciu progu 2 000 000 euro obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan hodowlą jaszczurek – gekonów orzęsionych. Gekony żywi Pan świerszczami (różne odmiany), które kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych, karmą typu instant, którą kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych. Chciałby Pan rozpocząć sprzedaż hodowanych gekonów. W związku ze sprzedażą gekonów orzęsionych nie zamierza Pan być czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych, opodatkowania podatkiem VAT kosztów wysyłki gekonów orzęsionych, prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy dla sprzedaży gekonów orzęsionych w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.       

W sytuacji, gdy będzie Pan prowadził sprzedaż gekonów orzęsionych, w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy będzie Pan spełniał definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro zamierza Pan dokonywać dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, to będzie Pan rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, o ile nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że przekroczenie limitu obrotu 200.000,00 złotych z tytułu sprzedaży gekonów orzęsionych nie spowoduje utraty ww. zwolnienia od podatku, a w konsekwencji, nie będzie Pan zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym Pana stanowisko w części opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych oraz prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy dla sprzedaży gekonów orzęsionych w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy jest prawidłowe.     

Odnośnie Pana wątpliwości w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kosztów wysyłki gekonów orzęsionych, należy zauważyć, że na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że w sprzedaży na stronach internetowych każdorazowo będzie Pan zamieszczał ceny poszczególnych gekonów oraz informację, że koszty dostawy pokrywa kupujący. Koszty dostawy mogą się różnić np. w zależności od warunków atmosferycznych. W związku z planowaną sprzedażą przewiduje Pan dwie formy dostawy: odbiór osobisty i wysyłkę, przy czym koszt dostawy w formie wysyłki za każdym razem będzie Pan w stanie dokładnie ustalić i nabywcę obciąży Pan wyłącznie faktycznie poniesionymi wydatkami związanymi z dostawą. Do kosztu wysyłki nie zamierza Pan doliczać marży.

W rozpatrywanej sprawie należy uznać, że kwota stanowiąca całość świadczenia należnego Panu (sprzedawcy) będzie obejmować również inne elementy kształtujące kwotę żądaną od nabywcy, wobec tego wszystkie elementy składające się na transakcję, w aspekcie gospodarczym, tworzą jedną całość.

Zatem w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z jednym przedmiotem opodatkowania – jedną czynnością, tj. dostawą towarów (gekonów orzęsionych), dla której podstawą opodatkowania będzie łączna wartość dostawy towarów, wraz z kosztami wysyłki. Tym samym koszty wysyłki będą podwyższały podstawę opodatkowania dostawy towarów dokonanej w ramach planowanych transakcji przedstawionych w opisie sprawy.

Wobec powyższego będzie Pan uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy do wysyłki gekonów orzęsionych, po spełnieniu przesłanek dla zastosowania tego zwolnienia względem sprzedaży tych towarów (gekonów orzęsionych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Pana gekonów orzęsionych, które stanowią produkty rolne w myśl art. 2 pkt 20 ustawy oraz ich wysyłka będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy – o ile nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności gospodarczej.

Tym samym Pana stanowisko w części opodatkowania podatkiem VAT kosztów wysyłki gekonów orzęsionych jest prawidłowe.     

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług odnośnie:

-opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gekonów orzęsionych,

-opodatkowania podatkiem VAT kosztów wysyłki gekonów orzęsionych,

-prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy dla sprzedaży gekonów orzęsionych w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).