Aktualizacja zgłoszenia rejestracyjnego (wsteczna rejestracja). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.619.2022.2.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.619.2022.2.AMA

Temat interpretacji

Aktualizacja zgłoszenia rejestracyjnego (wsteczna rejestracja).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 12 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. możliwości dokonania aktualizacji złożonego zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan pismem z 4 października 2022 r. (wpływ 6 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 2 czerwca 2022 roku na podstawie wniosku złożonego w Urzędzie Gminy w (...), dokonano wpisu do ewidencji i informacji o działalności gospodarczej. Rozpoczął Pan tym samym prowadzenie działalności gospodarczej pod firmą (...). Dokonał Pan wszystkich wymaganych zgłoszeń dotyczących zarówno spraw podatkowych jak i do ZUS. Podpisał Pan upoważnienie do przekazywania elektronicznego wszelkich dokumentów i deklaracji dla księgowego i rozpoczął Pan prowadzenie firmy w przeświadczeniu, że wypełnione zostały wszystkie obowiązki wobec US, ZUS.

Działał Pan jako czynny podatnik VAT, wystawiał Pan faktury dotyczące dostaw usług, nabywał Pan materiały i towary niezbędne do ich świadczenia. Ponieważ świadczy Pan m.in. usługi transportowe – przewozu, dokonał Pan zakupu dwóch środków trwałych – ciągnika samochodowego i naczepy.

Za miesiąc czerwiec 2022 roku złożył Pan deklarację VAT-7 za ten okres oraz JPK_V7M(2) – jednolity plik kontrolny w zakresie rozliczania podatku należnego i naliczonego, wszystko w obowiązującym terminie.

W dniu 22 lipca 2022 r. dowiedział się Pan, iż przez przeoczenie nie zostało złożone do US zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, co oznacza jednoznacznie, iż pomimo działania w pełnym przeświadczeniu jako czynny podatnik VAT, nie został Pan zgłoszony i praktycznie nie jest Pan czynnym podatnikiem. Natychmiast złożył Pan w US zgłoszenie z prośbą o zarejestrowanie Pana do VAT od początku prowadzonej przez Pana działalności tzn. od 2 czerwca 2022 r. Zostały rozpoczęte czynności US w tej sprawie, które trwają do dnia dzisiejszego.

Przez miesiąc lipiec również prowadził Pan firmę, z przeświadczeniem, że jest Pan czynnym podatnikiem VAT – wystawiał Pan faktury dostaw, otrzymywał Pan faktury dotyczące dostaw.

Przez cały okres trwania Pana firmy – jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – zachowywał się Pan i podejmował wszelkie działania jak podatnik czynny VAT, odliczał Pan podatek naliczony od nabyć – jak czynny podatnik VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 4 października 2022 r. (wpływ 6 października 2022 r.) wskazał Pan, że:

1)wszystkie nabyte towary, usługi oraz pozostałe koszty były i są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana firmę,

2)wszystkie nabyte towary i usługi były i są wykorzystywane tylko i wyłącznie do świadczonych przez Pana usług - czynności w całości opodatkowanych.

Pytanie (oznaczenie jak we wniosku)

1)Czy istnieje prawna możliwość dokonania aktualizacji złożonego w dniu 22 lipca 2022 r. zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług – od dnia 2 czerwca 2022 r., czyli od początku prowadzenia przez Pana działalności?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Uważa Pan, iż jak najbardziej może Pan dokonać aktualizacji złożonego VAT-R, samo złożenie bowiem tego zgłoszenia jest wymogiem czysto technicznym. Najważniejsze jest zachowanie przedsiębiorcy - Pan działał od początku działalności jak podatnik VAT czynny, wszystkie Pana ruchy przedsiębiorcy były wykonywane w przeświadczeniu, że jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Reasumując - Pana zdaniem ma Pan prawo do złożenia aktualizacji złożonego VAT-R w kwestii terminu zgłoszenia się jako czynny podatnik VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie dotyczącym pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do tego artykułu:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w  ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust.1 ustawy:

podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3 ustawy:

podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 96 ust. 4a:

naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

1)dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub

2)podmiot ten nie istnieje, lub

3)mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem, lub

4)podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, lub

5)z posiadanych informacji wynika, że podatnik może prowadzić działania z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej, lub

6)wobec tego podmiotu sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

A zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 99 ustawy:

podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak wynika z opisu sprawy, w dniu 2 czerwca 2022 roku rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej. Przez cały okres trwania Pana firmy – jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – zachowywał się Pan i podejmował wszelkie działania jak podatnik czynny VAT, wystawiał Pan faktury dotyczące dostaw usług, nabywał Pan materiały i towary niezbędne do ich świadczenia, odliczał Pan podatek naliczony od nabyć. Ponadto za miesiąc czerwiec 2022 r. złożył Pan deklarację VAT-7 za ten okres oraz JPK_V7M(2) – jednolity plik kontrolny w zakresie rozliczania podatku należnego i naliczonego, wszystko w obowiązującym terminie. W dniu 22 lipca 2022 r. złożył Pan w urzędzie skarbowym zgłoszenie z prośbą o zarejestrowanie Pana do VAT od początku prowadzonej przez Pana działalności tzn. od 2 czerwca 2022 r. Zostały rozpoczęte czynności urzędu skarbowego w tej sprawie, które na moment złożenia wniosku nadal trwały.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii możliwości dokonania aktualizacji złożonego w dniu 22 lipca 2022 r. zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług – od dnia 2 czerwca 2022 r., czyli od początku prowadzenia przez Pana działalności.

Wskazane wyżej okoliczności sprawy wskazują, że pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywał się Pan jak zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT. Takie zachowanie wskazuje, że od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał Pan być czynnym podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji należy stwierdzić, że ma Pan prawo skorygować złożone w dniu 22 lipca 2022 r. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R poprzez jego aktualizację i wskazanie w nim daty faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. 2 czerwca 2022 r. oraz wskazanie faktycznego okresu rozliczeniowego, za który złożył Pan pierwszą deklarację VAT.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie dotyczącym pytania nr 1  jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu możliwości dokonania aktualizacji złożonego w dniu 22 lipca 2022 r. zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług - od dnia 2 czerwca 2022 r., czyli od początku prowadzenia przez Pana działalności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od początku prowadzenia działalności tj. 2 czerwca 2022 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).