Opodatkowanie podatkiem VAT transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej w drodze licytacji sądowej. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.238.2022.3.NS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.238.2022.3.NS

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej w drodze licytacji sądowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego wraz z gruntem;

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego wraz z gruntem.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej w drodze licytacji sądowej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 24 sierpnia 2022 r. (wpływ 29 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.).  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) będzie sprzedawał na licytacji publicznej nieruchomość należącą do dłużnika – A, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze (…).

Jest to nieruchomość o powierzchni (…) ha i sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (Br- RVI) oraz nieużytki (N). Działka gruntu zabudowana jest budynkiem hotelowym w budowie, budynkiem administracyjno-mieszkalnym z jadalnią, budynkami campingowymi, budynkiem garażu, budynkiem gospodarczym – sanitariatem, budynkiem gospodarczym – warsztatem, budynkiem drewnianym mieszkalnym.

Budowę rozpoczęto w 1998 r. – wówczas obecny właściciel nieruchomości był użytkownikiem wieczystym.

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika od Gminy (…) w drodze warunkowej umowy sprzedaży zawartej aktem notarialnym z dnia (…)2008 r. Repertorium „A” nr (…) za kwotę (…) zł, na którą składała się kwota netto oraz podatek VAT w stawce 22% w wysokości (…) zł. Następnie aktem notarialnym z dnia (…)2008 r. Repertorium „A” nr (…) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości na dłużnika.

Aktualnie teren nieruchomości nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Rada Gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu obejmującego działkę nr geod. 1 obręb (…). Obowiązujący na terenie Gminy miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy obejmujący swym zasięgiem działki nr geod. 2 i 1 położone w obrębie (…), zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tj., Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) utracił ważność z dniem 1 stycznia 2003 r.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (…) zatwierdzonym Uchwałą Nr (…) Rady Gminy z dnia (…) 2021 roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (…) uchwalonego Uchwałą Nr (…) Rady Gminy z dnia (…) 2015 roku, działka nr geod. 1 położona w obrębie (…) znajduje się na terenach przeznaczonych do zainwestowania w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z funkcją R – rekreacyjne.

Według rejestrów Wójta Gminy od 1995 roku o wydanych decyzjach o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego, dla terenu objętego działką 1 w obrębie (…) została wydana decyzja nr (…) z dnia (…)2004 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (znak sprawy …) dla inwestycji polegającej na budowie zbiorowego zaopatrzenia w wodę (…).

W dniu (…)1997 roku Wójt Gminy wydał decyzję znak (…) o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w (…) zlokalizowanego na działce nr 1 w obrębie (…) w zakresie: wyburzenia w części domków campingowych, pozostawienia (…) domków – ok.  (…) miejsc noclegowych, modernizacji i przebudowie budynku głównego na obiekt z kotłownią na paliwo płynne na ok. (…) miejsc noclegowych i stołówce na (…) osób, adaptacji budynku mieszkalno-administracyjnego na budynek mieszkalny dla personelu na ok. (…) osób.

Według oświadczenia dłużnika nieruchomość znajduje się cały czas na etapie realizacji.

W odpowiedzi na wezwanie I wskazał Pan pismem z dnia 24 sierpnia 2022 r. (wpływ 29 sierpnia 2022 r.):

1.Czy nieruchomość, którą zamierza Pan sprzedać to działka nr 1?

Odp. Przedmiotem sprzedaży będzie działka gruntu nr 1.

2.Czy działka będąca przedmiotem licytacji w momencie nabycia jej w 2008 r.przez dłużnika była zabudowana czy niezabudowana?

Odp. W momencie nabycia nieruchomości przez dłużnika w 2008 r. była ona zabudowana.

3.Czy przy nabyciu nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego? Jeżeli tak, należy wskazać, czy z tego prawa dłużnik skorzystał. Jeśli nie przysługiwało, należy wskazać dlaczego.

Odp. Dłużnik – „A” oświadczył, że przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie uzasadnił swojego oświadczenia. Komornik nie posiada wiedzy, czy dłużnik skorzystał z tego prawa.

4.W jaki sposób, do jakich celów dłużnik od dnia nabycia do dnia sprzedaży wykorzystywał nieruchomość będącą przedmiotem licytacji?

Odp. Nieruchomość nie jest użytkowana przez dłużnika. Jeszcze przed jej nabyciem, dzierżawiąc nieruchomość od Gminy, rozpoczęła się inwestycja polegająca na adaptacji i rozbudowie ośrodka wczasowego na ośrodek wczasowo-rehabilitacyjny (…). Inwestycja miała być realizowana w oparciu o wydaną w dniu (…)1997 r., przez (…) decyzję (…) udzielającą na rzecz „A” pozwolenia na budowę i zatwierdzającą projekt budowlany na wykonanie robót budowlanych na działkach nr ewid. 2, 1, 3, 4, 5 i 6w miejscowości (…) polegających na: modernizacji ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego w (…) w zakresie modernizacji i przebudowy budynku głównego z budową kotłowni na paliwo płynne, budowy oczyszczalni ścieków oraz wyburzenia części domków kempingowych.

Budynek po modernizacji pełnić będzie główne funkcje projektowanego ośrodka rehabilitacyjno-wczasowego w zakresie bazy hotelowej, usług rehabilitacyjnych, gastronomii, rekreacji i zaplecza technicznego. Według oświadczenia dłużnika ostatnie prace wykonane były w 2002 r. Od tej pory nieruchomość nie jest użytkowana.

5.Jakie dokładnie naniesienia znajdować się będą na nieruchomości będącej przedmiotem licytacji na moment ich sprzedaży przez Pana? Ponadto należy dokładnie wskazać:

a)który obiekt jest budynkiem, a który budowlą lub ich częścią, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na działce.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, budynek to taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, jak stanowi art. 3 pkt 3 cyt. ustawy, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

b)jeśli na nieruchomości będącej przedmiotem postępowania egzekucyjnego znajdują się urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, to należy wskazać, jakie są to urządzenia oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego urządzenia znajdującego się na działce.

W myśl art. 3 pkt 9 ww. ustawy, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Odp. Na nieruchomości w momencie sprzedaży będą znajdować się następujące budynki:

budynek garażowy wybudowany w latach 70-tych XX w.,

budynek letniskowy wybudowany w latach 70-tych XX w.,

budynek administracyjno-mieszkalny wybudowany na początku XX w.,

budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy (w budowie) – budowę rozpoczęto w 1998 r.,

budynek gospodarczy (natryski, sanitariat) wybudowany w latach 10-tych XX w.,

drewniany budynek mieszkalny wybudowany na początku XX w.

6.Czy znajdujące się na nieruchomości budynki, budowle lub ich części nabyte zostały wraz z nieruchomością, czy dłużnik je wybudował? Jeżeli wybudował, to:

a)czy i kiedy budowa budynków, budowli lub ich części została zakończona?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

b)w jakim dokładnie celu dłużnik wybudował budynki, budowle lub ich części?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

c)czy dłużnikwybudował budynki, budowle lub ich części w celu wykorzystywania ich w prowadzonej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to jakiej dokładnie.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

d)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy budynków, budowli lub ich części? Jeżeli tak, należy wskazać, czy z tego prawa dłużnik skorzystał. Jeśli nie przysługiwało, należy wskazać dlaczego.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

Odp. Wszystkie wymienione wyżej budynki dłużnik nabył wraz z nieruchomością. Wyjątkiem jest budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy, który został wzniesiony przez dłużnika w czasie gdy ten dzierżawił przedmiotową nieruchomość. Budowa nie została zakończona. Grunt działki zagospodarowywany jest na cele ośrodka wczasowo-rehabilitacyjnego (w trakcie realizacji inwestycji). Budynek po modernizacji pełnić będzie główne funkcje projektowanego ośrodka rehabilitacyjno- wczasowego w zakresie bazy hotelowej, usług rehabilitacyjnych, gastronomii, rekreacji i zaplecza technicznego. W budynku mieścić się będą pokoje hotelowe 1, 2 i 4 osobowe, zespół rehabilitacji z gabinetami zabiegowymi, gastronomia – jadalnia z zapleczem kuchennym i magazynowym, pomieszczenie rekreacyjne z uniwersalną salą konferencyjną, pomieszczenia techniczne takie jak kotłownia olejowa, hydrofornia, wentylatornia oraz pomieszczenia socjalne i magazynowe. Komornik nie posiada informacji czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy budynku.

7.Jeśli dłużnik nie wybudował tych budynków, budowli lub ich części, to należy wskazać, kto ponosił nakłady związane z wybudowaniem ww. obiektów znajdujących się na nieruchomości będącej przedmiotem licytacji?

Odp. Nie dotyczy.

8.Jeśli inny podmiot niż dłużnik poniósł nakłady na wybudowanie budynków, budowli lub ich części, to należy wskazać, czy przed dokonaniem licytacji tej nieruchomości dojdzie do rozliczenia nakładów między dłużnikiem, a podmiotem ponoszącym nakłady na wybudowanie budynków, budowli lub ich części i czy to dłużnik będzie dysponować ww. obiektami jak właściciel?

Odp. Nie dotyczy.

9.Czy na działce będącej przedmiotem licytacji znajdują się budynki, budowle lub ich części, które były udostępniane przez dłużnika osobom trzecim np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeśli tak, to w jakim czasie i czy były to umowy odpłatne?

Informacji należy udzielić odrębnie w odniesieniu do każdego budynku, budowli lub ich części.

Odp. Nie dotyczy.

10.W jaki sposób, do jakich celów dłużnik od dnia nabycia/wybudowania do dnia sprzedaży wykorzystywał/będzie wykorzystywał budynki, budowle lub ich części znajdujące się na nieruchomości?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

Odp. Nie udzielono odpowiedzi na zadane pytanie.

11.Czy budynki, budowle lub ich części były wykorzystywane przez dłużnika w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy? Jeśli tak, to w jakiej dokładnie działalności.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

Odp. Inwestycja jest w trakcie realizacji. Dłużnik nie wykorzystywał jeszcze nieruchomości w działalności gospodarczej

12.Czy którekolwiek budynki, budowle lub ich części były/są wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki, budowle lub ich części wykonywał/wykonuje dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

Odp. Nie dotyczy.

13.Czy w odniesieniu do ww. budynków, budowli lub ich części, będących przedmiotem dostawy dojdzie – do momentu ich sprzedaży – do pierwszego zasiedlenia, tj. do pierwszego zajęcia budynku, budowli lub ich części (oddania do używania)? Jeżeli tak, to kiedy?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

·wybudowaniu lub

·ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odp. Jest mało prawdopodobnym, żeby inwestycja mogła zakończyć się do czasu sprzedaży licytacyjnej nieruchomości. Wszystkie budynki wzniesione na nieruchomości są w złym stanie technicznym, a budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy jest na etapie budowy.

14.Czy między pierwszym zasiedleniem (oddaniem do użytkowania) przedmiotowych budynków, budowli lub ich części, a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części.

Odp. Nie.

15.Czy dłużnik lub ktoś inny (np. wynajmujący lub poprzedni właściciele) ponosił wydatki na ulepszenie lub przebudowę danego budynku, budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. dokonał istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia?

Odp. Według oświadczenia dłużnika poniósł on wydatki na modernizację w wysokości co najmniej 30% – ostatnio w 2002 r. – dotyczy to jedynie budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego.

Jeżeli wydatki były ponoszone to:

a)kto je ponosił?

Odp. Wydatki ponosił dłużnik.

b)kiedy były one ponoszone?

Odp. Ponoszone były do 2002 r.

c)czy po dokonaniu tych ulepszeń były one oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

Odp. Budynki do tej pory nie zostały oddane do użytkowania.

d)czy przysługiwało ponoszącemu wydatki prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?

Odp. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

e)jeśli inny podmiot niż dłużnik (np. wynajmujący) poniósł nakłady na ulepszenie budynków, budowli lub ich części, to należy wskazać, czy przed dokonaniem dostawy egzekucyjnej tych budynków, budowli lub ich części dojdzie do rozliczenia nakładów między dłużnikiem, a podmiotem ponoszącym nakłady na ulepszenie ww. obiektów i czy to dłużnik będzie dysponować budynkami, budowlami lub ich częściami jak właściciel?

Odp. Nie dotyczy.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części.

16.Czy na moment sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą na niej posadowione (usytuowane) budynki, czy też budynki te zostaną przed sprzedażą z tej nieruchomości usunięte, rozebrane, wyburzone?

Odp. W momencie sprzedaży nieruchomość będzie zabudowana ww. budynkami

17.Czy ewentualna rozbiórka tych budynków zostanie dokonana bądź rozpocznie się przed dostawą nieruchomości?

Odp. Nie dotyczy.

18.Czy przed dniem sprzedaży nieruchomości zostanie:

a)założony dziennik rozbiórki?

b)odpowiednio zabezpieczony teren budowy (rozbiórki)?

c)umieszona na terenie budowy, w widocznym miejscu:

tablica informacyjna

oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochronyzdrowia?

Odp. Nie dotyczy.

19.W przypadku gdy Komornik Sądowy nie posiada szczegółowych informacji dotyczących sprzedawanej nieruchomości niezbędnych do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnienia od podatku, wówczas należy wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika?

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Odp. Nie udzielono odpowiedzi na zadane pytanie.

W odpowiedzi na wezwanie II wskazał Pan pismem z dnia 19 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.):

1.Czy budynki tj.:

-budynek garażowy,

-budynek letniskowy,

-budynek administracyjno-mieszkalny,

-budynek gospodarczy (natryski, sanitariaty),

-drewniany budynek mieszkalny,

(skoro były wybudowane w XX wieku) były przez poprzednich właścicieli w jakikolwiek sposób wykorzystywane – doszło do ich zajęcia (doszło do ich pierwszego zasiedlenia)?

2.Czy na ww. budynkach zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę danego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia? Jeżeli wydatki były ponoszone to:

a)kiedy były one ponoszone?

b)czy przysługiwało ponoszącemu wydatki prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?

3.Czy po poniesieniu nakładów stanowiących co najmniej 30 % wartości początkowej ww. budynków doszło do pierwszego zasiedlenia ulepszonych budynków.

Odpowiedzi na pytania 1-3 należy udzielić odrębnie dla każdego budynku.

Odp.

I.Budynek garażowy – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku garażowym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek garażowy.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

II.Budynek letniskowy – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku letniskowym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek letniskowy.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

III.      Budynek administracyjno-mieszkalny – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku administracyjno-mieszkalnym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek administracyjno-mieszkalny.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego, do budynku dobudowana została stołówka, warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

IV.Budynek gospodarczy (natryski, sanitariaty) – obecnie nie jest użytkowany i stanowi pustostan po budynku gospodarczym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako sanitariat, natryski.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

V.Drewniany budynek mieszkalny – obiekt obecnie nie jest użytkowany i stanowi pustostan po budynku mieszkalnym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek mieszkalny.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie I pismem z dnia 24 sierpnia 2022 r. – wpływ 29 sierpnia 2022 r.)

Czy komornik sądowy jako płatnik (na podstawie art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług) powinien zbywając tę nieruchomość na licytacji sądowej pobrać podatek VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem przedmiotowa nieruchomość jest objęta podatkiem VAT 23%.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie I pismem z dnia 24 sierpnia 2022 r. (wpływ 29 sierpnia 2022 r.) doprecyzował Pan własne stanowisko w sprawie o następujące informacje:

Komornik sądowy jako płatnik (na podstawie art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług) powinien zbywając tę nieruchomość na licytacji sądowej pobrać podatek VAT. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli i ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim – pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z obowiązującą od dnia 1 września 2019 r. treścią art. 2 pkt 14, stosownie do art 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1520) – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

-wybudowaniu lub

-ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku, na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

-w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

-dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być zatem spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust 10 ustawy – podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku budowli lub ich części:

-są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

-złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W niniejszym przypadku nie doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości. Budynki są nieprzerwanie od 1998 r. w trakcie modernizacji/budowy. Żaden z budynków nie jest wykorzystywany przez „A” do działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego wraz z gruntem;

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego wraz z gruntem.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów, będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości zarówno gruntowych jak i zabudowanych dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z wniosku wynika, że Dłużnikiem jest „A”. Przedmiotem sprzedaży będzie zabudowana działka gruntu nr 1.  

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika od Gminy w drodze warunkowej umowy sprzedaży zawartej aktem notarialnym z dnia (…)2008 r. Repertorium „A” nr  (…) za kwotę (…) zł, na którą składała się kwota netto oraz podatek VAT w stawce 22% w wysokości (…) zł. Następnie aktem notarialnym z dnia (…)2008 r. Repertorium „A” nr (…) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości na dłużnika. Dłużnik oświadczył, że przy nabyciu przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. 

W rozpatrywanej sprawie na wstępie należy wskazać, że analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży ww. nieruchomości należy uznać Dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zbycie nieruchomości opisanej w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do „A”. W przypadku majątku „A” trudno wskazywać na majątek prywatny takiego podmiotu.

W konsekwencji, dostawa przez Pana nieruchomości należącej do „A” w trybie licytacji publicznej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do Pana wątpliwości, czy komornik sądowy jako płatnik (na podstawie art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług) powinien zbywając tę nieruchomość na licytacji sądowej pobrać podatek VAT, należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują do niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, zawierających zwolnienie dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W niniejszej sprawie, aby dostawa nieruchomości korzystała ze zwolnienia od podatku VAT należy zbadać, czy względem budynków, posadowionych na przedmiotowej działce nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres czasu upłynął od tego momentu.

Z opisu sprawy wynika, że działka nr 1 została nabyta przez dłużnika od Gminy w drodze warunkowej umowy sprzedaży zawartej aktem notarialnym z dnia (…)2008 r. Repertorium „A” nr (…) za kwotę (…) zł, na którą składała się kwota netto oraz podatek VAT w stawce 22% w wysokości (…) zł. Następnie aktem notarialnym z dnia (…) 2008 r. Repertorium „A” nr (…) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości na dłużnika. W chwili jej nabycia była ona zabudowana.

Nieruchomość nie jest użytkowana przez dłużnika. Jeszcze przed jej nabyciem, dzierżawiąc nieruchomość od Gminy, rozpoczęła się inwestycja polegająca na adaptacji i rozbudowie ośrodka wczasowego na ośrodek wczasowo-rehabilitacyjny (…). Inwestycja miała być realizowana w oparciu o wydaną w dniu (…)1997 r., przez (…) decyzję Nr (…) udzielającą na rzecz „A” pozwolenia na budowę i zatwierdzającą projekt budowlany na wykonanie robót budowlanych na działkach nr ewid. 2, 1, 3, 4, 5 i 6 w miejscowości (…) polegających na: modernizacji ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego w (…) w zakresie modernizacji i przebudowy budynku głównego z budową kotłowni na paliwo płynne, budowy oczyszczalni ścieków oraz wyburzenia części domków kempingowych.

Budynek po modernizacji pełnić będzie główne funkcje projektowanego ośrodka rehabilitacyjno-wczasowego w zakresie bazy hotelowej, usług rehabilitacyjnych, gastronomii, rekreacji i zaplecza technicznego. Według oświadczenia dłużnika ostatnie prace wykonane były w 2002 r. Od tej pory nieruchomość nie jest użytkowana.

Na nieruchomości w momencie sprzedaży będą znajdować się następujące budynki :

budynek garażowy wybudowany w latach 70-tych XX w.,

budynek letniskowy wybudowany w latach 70-tych XX w.,

budynek administracyjno-mieszkalny wybudowany na początku XX w.,

budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy (w budowie) – budowę rozpoczęto w 1998 r.,

budynek gospodarczy (natryski, sanitariat) wybudowany w latach 10-tych XX w.,

drewniany budynek mieszkalny wybudowany na początku XX w.

Wszystkie wymienione wyżej budynki dłużnik nabył wraz z nieruchomością. Wyjątkiem jest budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy, który został wzniesiony przez dłużnika w czasie gdy ten dzierżawił przedmiotową nieruchomość. Budowa nie została zakończona. Grunt działki zagospodarowywany jest na cele ośrodka wczasowo-rehabilitacyjnego (w trakcie realizacji inwestycji). Budynek po modernizacji pełnić będzie główne funkcje projektowanego ośrodka rehabilitacyjno-wczasowego w zakresie bazy hotelowej, usług rehabilitacyjnych, gastronomii, rekreacji i zaplecza technicznego. Ponadto:

I.Budynek garażowy – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku garażowym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek garażowy.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

II.Budynek letniskowy – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku letniskowym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek letniskowy.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

III.Budynek administracyjno-mieszkalny – obecnie nie jest użytkowany i stanowi zdewastowany pustostan po budynku administracyjno-mieszkalnym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek administracyjno-mieszkalny.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego, do budynku dobudowana została stołówka, warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

IV.    Budynek gospodarczy (natryski, sanitariaty) – obecnie nie jest użytkowany i stanowi pustostan po budynku gospodarczym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako sanitariat, natryski.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

V.Drewniany budynek mieszkalny – obiekt obecnie nie jest użytkowany i stanowi pustostan po budynku mieszkalnym.

Budynek był użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako budynek mieszkalny.

Według ustaleń poczynionych przez biegłego warunki użytkowania i utrzymania, w tym gospodarkę remontowo-zapobiegawczą prowadzoną na przestrzeni ostatnich lat określono jako nieprawidłową. Można zatem domniemywać, że na budynku nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie lub przebudowę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, iż przy sprzedaży w drodze licytacji publicznej budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego, będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż planowana sprzedaż tych nieruchomości nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą tych budynków minie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto na tych budynkach nie były ponoszone nakłady przekraczające 30 % wartości początkowej.

W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż tej części gruntu, przypisanej do budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego, będzie zwolniona od podatku.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistnieją przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy tej częsci działki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż budynek rehabilitacyjno-wypoczynkowy został wzniesiony przez dłużnika w czasie gdy ten dzierżawił przedmiotową nieruchomość. Budynek ten jest na etapie budowy. Budowa nie została zakończona i jest mało prawdopodobnym żeby mogła zakończyć się do czasu sprzedaży w drodze licytacji komorniczej nieruchomości. Komornik nie posiada informacji czy dłużnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy budynku. W stosunku do przedmiotowego budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego dłużnik poniósł ostatnio w 2002 r. wydatki na modernizację w wysokości co najmniej 30 %, od których przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym dostawa budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zasadne staje się więc przeanalizowanie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z analizy przepisów wynika, iż zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Ponadto w odpowiedzi na zadane pytanie:

Czy którekolwiek budynki, budowle lub ich części były/są wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki, budowle lub ich części wykonywał/wykonuje dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia.

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części.

wskazano nie dotyczy.

Mając więc powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przy sprzedaż budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego nie zostały również spełnione warunki uprawniające do zwolnienia od podatku VAT, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy.

Tym samym, sprzedaż budynku rehebilitacyjno-wypoczynkowego, w związku z niespełnieniem warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt. 2, 10 i 10a ustawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia. W konsekwencji dostawa pozostałej części przedmiotowej działki będzie przez Pana opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki.

Podsumowując, sprzedaż budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego wraz z przynależnym gruntem (część działki nr 1), w związku z art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, natomiast dostawa budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego wraz z przynależnym gruntem (część działki nr 1), będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki. 

Będzie więc Pan jako płatnik, zobowiązany zbywając tą działkę gruntu w drodze licytacji sądowej do pobrania podatku VAT od części dotyczącej budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego wraz z gruntem.

Tym samym Pana stanowisko w sprawie należało uznać za:

-prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku rehabilitacyjno-wypoczynkowego wraz z gruntem;

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki dostawy budynku garażowego, budynku letniskowego, budynku administracyjno-mieszkalnego, budynku gospodarczego oraz drewnianego budynku mieszkalnego wraz z gruntem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).