Prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.324.2022.2.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.324.2022.2.AKR

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEIDG. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Podatek dochodowy rozlicza Pan na zasadnych ogólnych, według skali podatkowej.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej są prace brukarskie (m.in. polegające na wykonywaniu utwardzeń terenu na posesjach, zjazdów z dróg publicznych, podjazdów, chodników, infrastruktury ogrodowej, układaniu nawierzchni z kostki brukowej, wykonywaniu odwodnień, instalacji wod-kan). Usługi są opodatkowane 23% lub 8% stawką podatku VAT. Prace wykonywane są u odbiorców indywidualnych, firm oraz na dużych placach budowy na inwestycjach deweloperskich. Prace z uwagi na charakterystykę branży odbywają się zazwyczaj w hałasie ze względu na wykorzystywany sprzęt budowlany,  tj.: wibratory, ubijarki, szlifierki, koparki, walce, samochody ciężarowe, które powodują duże natężenie hałasu. Prace budowlane oraz przepisy BHP wymagają zachowania dużej ostrożności i zwracania uwagi na różnego rodzaju systemy ostrzegawcze, w tym dźwiękowe.

Jako właściciel firmy, dokonuje Pan wszelkich ustaleń z klientami, dostawcami, architektami, inżynierami, ogrodnikami, a także w niektórych sytuacjach z pracownikami nadzoru budowlanego lub zarządu dróg. Najczęściej wszystkie ustalenia co do zakresu, sposobu wykonywania prac, wymagań technicznych i prawnych są dokonywane na placu budowy, podczas realizacji prac. W tej sytuacji bardzo istotne jest, aby wszystkie przekazywane informacje były zrozumiałe, aby nie dochodziło do nieporozumień na żadnej płaszczyźnie. Ponadto, na Panu jako przedsiębiorcy ciążą takie obowiązki jak znalezienie klienta, przeprowadzenie spotkania w celu wyceny prac, przedstawienie mu oferty, zamawianie materiałów budowlanych, organizacja logistyki materiałów i sprzętu, organizacja podwykonawców, organizacja sprzętu budowlanego, kontakt z administracją państwową, itp. Kwestie te najczęściej omawiane są telefonicznie, zarówno na placu budowy jak  i podczas prowadzenia pojazdu. Zaznacza Pan, że część transportów np. sprzętu lub niektórych materiałów budowlanych organizuje Pan we własnym zakresie, ponieważ posiada Pan samochód dostawczy.

Ze względu na wadę słuchu, w celu właściwej realizacji pracy niezbędne jest zastosowanie aparatu słuchowego. Aparat słuchowy będzie umożliwiał wykonywanie obowiązków związanych z działalnością gospodarczą oraz prawidłową komunikację z otoczeniem  w ramach prowadzonej działalności. Dodatkowo, zakupiony aparat słuchowy będzie posiadał funkcję zestawu słuchawkowego, co umożliwi przeprowadzenie rozmów telefonicznych podczas prowadzenia pojazdu, czy też w dużym hałasie na placu budowy. Do tej pory było to bardzo ograniczone a wręcz niemożliwe, ponieważ żadne inne zestawy słuchawkowe czy głośnomówiące nie spełniają swojej funkcji w Pana przypadku. Brak aparatu ogranicza Pana konkurencyjność na rynku, nieporozumienia powstałe przy wstępnych rozmowach  z potencjalnymi klientami mogą powodować utratę zlecenia. Aparat słuchowy przyczyni się także do minimalizacji ryzyka związanego z błędnym rozumieniem zaleceń klienta czy architekta lub nadzoru budowlanego, a takie nieporozumienia mogą narazić Pana jako przedsiębiorcę na bardzo duże straty finansowe i utratę przychodu.

Ponadto, w celu rozwoju działalności gospodarczej planuje Pan zakup przyczepy do samochodu, o ładowności do 3,5 tony, aby móc zoptymalizować wydajność i opłacalność pracy. Do poruszania się takim zestawem niezbędne jest posiadanie prawa jazdy typ B+E, natomiast do rozpoczęcia kursu oraz do poruszania się samochodem niezbędne jest posiadanie aparatu słuchowego. Tym samym, bez aparatu niemożliwe jest rozwijanie i optymalizacja kosztów działalności gospodarczej, co przekłada się na mniejsze przychody.

Pytanie

Czy od zakupu aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu ma Pan prawo do odliczenia VAT naliczonego?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.1128 t.j. z dnia 2021.06.24), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15,przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wspomniano na wstępnie, jest Pan podatnikiem w rozumieniu art. 15, oraz dokonuje Pan czynności opodatkowane. Usługi wykonywane przez Pana nie mieszczą się w zastrzeżeniu powołanym w przytoczonym powyżej zapisie ustawy, a zakupiony aparat słuchowy będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zakup będzie dokonany od podatnika VAT czynnego i udokumentowany fakturą  w rozumieniu ustawy VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego aparatu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem  art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stosownie do którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej są prace brukarskie (m.in. polegające na wykonywaniu utwardzeń terenu na posesjach, zjazdów z dróg publicznych, podjazdów, chodników, infrastruktury ogrodowej, układaniu nawierzchni z kostki brukowej, wykonywaniu odwodnień, instalacji wod-kan). Usługi są opodatkowane 23% lub 8% stawką podatku VAT. Prace wykonywane są u odbiorców indywidualnych, firm oraz na dużych placach budowy na inwestycjach deweloperskich. Prace z uwagi na charakterystykę branży odbywają się zazwyczaj w hałasie ze względu na wykorzystywany sprzęt budowlany,  tj.: wibratory, ubijarki, szlifierki, koparki, walce, samochody ciężarowe, które powodują duże natężenie hałasu. Prace budowlane oraz przepisy BHP wymagają zachowania dużej ostrożności i zwracania uwagi na różnego rodzaju systemy ostrzegawcze, w tym dźwiękowe. Jako właściciel firmy, dokonuje Pan wszelkich ustaleń z klientami, dostawcami, architektami, inżynierami, ogrodnikami, a także w niektórych sytuacjach z pracownikami nadzoru budowlanego lub zarządu dróg. Najczęściej wszystkie ustalenia co do zakresu, sposobu wykonywania prac, wymagań technicznych i prawnych są dokonywane na placu budowy, podczas realizacji prac. W tej sytuacji bardzo istotne jest, aby wszystkie przekazywane informacje były zrozumiałe, aby nie dochodziło do nieporozumień na żadnej płaszczyźnie. Ponadto, na Panu jako przedsiębiorcy ciążą takie obowiązki jak znalezienie klienta, przeprowadzenie spotkania w celu wyceny prac, przedstawienie mu oferty, zamawianie materiałów budowlanych, organizacja logistyki materiałów i sprzętu, organizacja podwykonawców, organizacja sprzętu budowlanego, kontakt z administracją państwową, itp. Kwestie te najczęściej omawiane są telefonicznie, zarówno na placu budowy jak  i podczas prowadzenia pojazdu. Zaznacza Pan, że część transportów np. sprzętu lub niektórych materiałów budowlanych organizuje Pan we własnym zakresie, ponieważ posiada Pan samochód dostawczy. Ze względu na wadę słuchu, w celu właściwej realizacji pracy niezbędne jest zastosowanie aparatu słuchowego. Aparat słuchowy będzie umożliwiał wykonywanie obowiązków związanych z działalnością gospodarczą oraz prawidłową komunikację z otoczeniem w ramach prowadzonej działalności. Dodatkowo, zakupiony aparat słuchowy będzie posiadał funkcję zestawu słuchawkowego, co umożliwi przeprowadzenie rozmów telefonicznych podczas prowadzenia pojazdu, czy też w dużym hałasie na placu budowy. Do tej pory było to bardzo ograniczone a wręcz niemożliwe, ponieważ żadne inne zestawy słuchawkowe czy głośnomówiące nie spełniają swojej funkcji w Pana przypadku. Brak aparatu ogranicza Pana konkurencyjność na rynku, nieporozumienia powstałe przy wstępnych rozmowach z potencjalnymi klientami mogą powodować utratę zlecenia. Aparat słuchowy przyczyni się także do minimalizacji ryzyka związanego z błędnym rozumieniem zaleceń klienta czy architekta lub nadzoru budowlanego, a takie nieporozumienia mogą narazić Pana jako przedsiębiorcę na bardzo duże straty finansowe  i utratę przychodu. Ponadto, w celu rozwoju działalności gospodarczej planuję zakup przyczepy do samochodu, o ładowności do 3,5 tony, aby móc zoptymalizować wydajność  i opłacalność pracy. Do poruszania się takim zestawem niezbędne jest posiadanie prawa jazdy typ B+E, natomiast do rozpoczęcia kursu oraz do poruszania się samochodem niezbędne jest posiadanie aparatu słuchowego. Tym samym, bez aparatu niemożliwe jest rozwijanie i optymalizacja kosztów działalności gospodarczej, co przekłada się na mniejsze przychody.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu.

W omawianych okolicznościach, nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu. O ile nie można wykluczyć, że wspomniany zakup może usprawnić pracę wykonywaną przez Pana, to jednak nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu.  W przedmiotowej sprawie brak jest związku dokonanego nabycia z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest bowiem to, aby danemu towarowi nadać tylko i wyłącznie charakter służbowy a nie osobisty. Tak więc aby podatek naliczony od dokonanych zakupów podlegał odliczeniu zakupy te winny utracić charakter zakupów na cele osobiste podatnika poza firmą. Zakup aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu, stanowi wydatek związany w ogóle z faktem funkcjonowania danej jednostki  w życiu społecznym niezależnie od tego, czy prowadzi ona działalność gospodarczą.

Zakup aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu dokonany przez Pana tylko z tego powodu, że – w Pana ocenie – bez aparatu niemożliwe jest rozwijanie  i optymalizacja kosztów działalności gospodarczej, nie przesądza, że wydatek ten jest wydatkiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uzyskiwanie obrotów  w ramach działalności gospodarczej nie jest bowiem uzależnione od rodzaju aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu, gdyż jego posiadanie niezbędne jest dla wykonywania wielu czynności poza sferą działalności gospodarczej.

Odnosząc się zatem do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego stwierdzić należy, że zakup aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu jest związany  z Pana stanem zdrowia. Natomiast zakupy uwarunkowane stanem zdrowia osoby prowadzącej działalność gospodarczą należą do wydatków o charakterze osobistym.  W przypadku wady słuchu, w gestii osoby fizycznej (prywatnej) leży poczynienie zakupu aparatu słuchowego niezależnie od tego czy prowadzi działalność gospodarczą, czy też działalności takiej nie prowadzi. Tak więc, dokonanie tego rodzaju zakupu jest związane  z Pana korzyściami osobistymi, a nie z prowadzonym przez Pana przedsiębiorstwem.  W związku z powyższym brak podstaw aby uznać, że dokonanie zakupu aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu ma bezpośredni związek z prowadzeniem przez Pana działalności gospodarczej. Pomimo wskazania, iż aparat słuchowy będzie umożliwiał wykonanie obowiązków związanych z działalnością gospodarczą oraz prawidłową komunikacją z otoczeniem w ramach prowadzonej działalności, powyższy zakup jest uwarunkowany Pana stanem zdrowia, a więc jest zakupem o charakterze osobistym niezależnym od prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem z punktu widzenia celu poniesienia kosztów będących przedmiotem wniosku nie można ich uznać za poniesione na potrzeby całości działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana. Biorąc pod uwagę istotę nabywanego towaru należy stwierdzić, że przyczyną jego nabycia jest stan Pana zdrowia.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania  ww. art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego  o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi w ramach działalności gospodarczej.

Podsumowując, nie ma Pan prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatu słuchowego z funkcją zestawu słuchawkowego do telefonu.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek  o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.  W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).