Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z real... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.331.2022.2.MPU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.331.2022.2.MPU

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” oraz możliwości uzyskania zwrotu podatku, wpłynął 27 czerwca 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 25 sierpnia 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 22 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od dnia (…)(…) 2016 r. Powiat (…) (dalej „Powiat”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym NIP (…) i począwszy od (…) 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem (…).(…).2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U z 2016 r., poz. 1454) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat (…) będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu transportu zbiorowego i dróg publicznych określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2022 poz. 528 z późn. zm.) oraz w przepisach ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. 2021 poz. 1376 z późn. zm.). Powiatowy Zarząd Dróg w (…) jest powiatową jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

Z tytułu zarządzania drogami powiatowymi na mocy decyzji administracyjnych pobierane są, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, wynikające z ustawy o drogach publicznych opłaty za zajęcie pasa drogowego, umieszczanie urządzeń nie związanych z budową, przebudową lub remontem dróg.

Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym) wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w (…) ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację operacji pod nazwą: „(…)”. Projekt ten ma polegać na realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Realizacja zadania przyczyni się do podwyższenia parametrów technicznych oraz użytkowych istniejącej drogi powiatowej nr (…) w miejscowości K.. W zakresie rzeczowym inwestycja obejmuje: przebudowę (…) metrów jezdni bitumicznej, wraz z poszerzeniem jezdni do (…) metrów; budowę chodnika dla pieszych w ciągu drogi powiatowej, na całej długości przebudowy; budowę kanalizacji deszczowej w celu prawidłowego odwodnienia jezdni i projektowanego chodnika; przebudowę pobocza; przebudowę zjazdów indywidualnych i publicznych; przebudowę ogrodzeń posesji kolidujących z projektowanym chodnikiem; przebudowę dwóch przepustów pod droga powiatową; ułożenie za chodnikiem ścieku korytkowego odprowadzającego wody deszczowe z terenu sąsiadującego z projektowanym chodnikiem; montaż stalowej bariery ochronnej oraz budowę kanału technologicznego. Realizacja zadania przyczyni się do poprawy jakości infrastruktury transportowej na terenie wiejskim oraz znacznie podniesie bezpieczeństwo kierowców i pieszych.

Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie inwestycji będzie Powiatowy Zarząd Dróg w (…). Termin zakończenia projektu przewidziany jest na miesiąc (…) 2024 roku. Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat (…). Na podstawie wystawionych faktur, które stanowią podstawę do wydatkowania, Powiat sporządzi wnioski o płatność. Wnioski te będą podstawą do wystąpienia o refundację poniesionych kwalifikowanych kosztów w ramach projektu. Kwota dofinansowania obejmuje podatek VAT (VAT jest wydatkiem kwalifikowanym). Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych. Przebudowana droga powiatowa nr (…) będzie nadal stanowiła, w całości, ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

Pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)

1.Czy Powiatowi (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.:„ (…)”?

2.Czy Powiat (…) realizując powyższy projekt, ma możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu. Ponadto, realizując niniejszy projekt, a także w okresie trwałości nie ma prawnej możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT z Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 15. ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2022 poz. 931 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Zadanie realizowane w ramach projektu, polegające na utrzymywaniu dróg powiatowych, będzie realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg w (…), który jest jednostką budżetową. Odcinek drogi przebudowany w ramach niniejszego projektu, nie będzie wykorzystywany przez Powiat (…) oraz wyżej wymienioną jednostkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dlatego też, nie będzie możliwe obniżenie przez Powiat (…) i wyżej wymienioną jednostkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 wyżej wymienionej ustawy. Powiat (…) podczas realizacji projektu pod nazwą „(…)” działać będzie jako organ władzy publicznej a realizacja projektu związana będzie z działalnością statutową jednostki, dlatego też beneficjent nie występuje, w tym przypadku, jako podatnik VAT.

Wyżej wymieniony projekt nie wygeneruje czynności opodatkowanych, ponieważ podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu beneficjent będzie mógł pobierać wyłącznie kary i opłaty ustalane w drodze decyzji administracyjnej.

Beneficjent z związku z realizacją projektu: „(…)” nie wykorzysta nabytych w ramach projektu towarów/usług/środków trwałych itp. do wykonywania czynności opodatkowanych oraz zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania VAT, gdyż realizacja projektu ma związek z działalnością statutową jednostki określoną w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2022 poz. 528 ze zm.).

Z kolei, w myśl art. 1 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz.1376 ze zm.) - dalej „ustawa o drogach publicznych”, drogą publiczną jest droga zaliczana na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w ustawie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych drogi powiatowe zalicza się do dróg publicznych.

W świetle art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych drogi powiatowe stanowią własność powiatu. W myśl art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych zarządcą dróg dla dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu.

Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych do zarządcy drogi należy w szczególności:

­opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich (pkt. 2);

­pełnienie funkcji inwestora (pkt. 3);

­utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą (pkt.4);

­wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt.11).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, zarządca drogi o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 3 może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi utworzonej w szczególności przez radę powiatu (tu Powiatowy Zarząd Dróg w (…)). Przywołane wyżej regulacje w sposób jednoznaczny wskazują, że budowa, przebudowa, remont i utrzymanie dróg oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu na którym jest droga.

Działania zarządu dróg stanowią czynności o charakterze publicznoprawnym i wynikają z wykonywanego przez samorząd władztwa publicznego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, w tym braku statusu podatnika VAT czynnego.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W przedstawionym opisie sprawy wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Od (…).(…).2017 r. podjęli Państwo rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiatowy Zarząd Dróg w (…) jest powiatową jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi. Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w (…) ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji pod nazwą: „(…)”. Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat (…). Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych. Przebudowana droga powiatowa nr (…) będzie nadal stanowiła, w całości, ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

Mają Państwo wątpliwości dotyczące przysługiwania prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wynika z jej opisu Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych.

Zatem, w związku z tym, że realizując przedmiotowe zadanie nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku VAT od wyżej opisanego projektu.

W związku z powyższym, skoro nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, to nie będą Państwo mieli także możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji tak przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.:„(…)”, a także nie będą Państwo mieli możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji tej Inwestycji.

Zatem Państwa stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).