Brak prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup pomocy dydaktycznych w ramach realizacji zadania pn. „…” dla Zespo... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.326.2022.2.MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.326.2022.2.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup pomocy dydaktycznych w ramach realizacji zadania pn. „…” dla Zespołu Szkół.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup pomocy dydaktycznych w ramach realizacji zadania  pn. „…” dla Zespołu Szkół. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. (data wpływu 10 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT, rozlicza i składa comiesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego Urzędu Skarbowego, od dnia 1 stycznia 2017 roku Państwa Powiat podjął scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi m.in. z Zespołem Szkół.

Państwa Powiat w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2017 r. poz. 1868, zm. Dz. U z 2020 r. poz. 920), wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. prowadzenia placówek oświatowych, kultury fizycznej i turystyki, edukacji publicznej, pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z uwagi na podpisaną w dniu 23 marca 2022 roku umowę między Powiatem, a Urzędem Marszałkowskim Województwa zamierza przystąpić do realizacji zadania (projektu unijnego) pn. „…” finansowanego z środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działanie Kształcenie zawodowe, Poddziałanie Kształcenie zawodowe. Realizacja tego zadania mieści się w katalogu zadań publicznych do realizacji, do których Powiat został powołany. Zgodnie z brzmieniem ustawy o samorządzie powiatowym, do zadań własnych powiatu należą w szczególności sprawy edukacji publicznej.

Celem projektu jest dostosowanie, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, kierunków kształcenia zawodowego w Zespole Szkół do potrzeb regionalnego rynku pracy, ukierunkowane na poprawę zdolności do zatrudnienia 32 uczniów szkoły oraz poprzez wzrost kompetencji zawodowych 4 nauczycieli kształcenia zawodowego, doposażenie pracowni i warsztatów szkolnych, poprzez organizację dla uczniów staży oraz dodatkowych zajęć w zakresie robotyki, obsługi i programowania obrabiarek CNC, projektowania detali i budynków oraz obsługi urządzeń i instalacji energetycznych do 1KV.

Liczba uczestników projektu objętych wsparciem wynosi 36 (5K/31M), w tym 32 uczniów szkoły (4K/28M) oraz 4 nauczycieli kształcenia zawodowego (1K/3M).

Efektem realizacji projektu będzie nabycie/poszerzenie kompetencji kluczowych wśród uczniów szkoły i podwyższenie kompetencji zawodowych nauczycieli oraz unowocześnienie pomocy, materiałów dydaktycznych, sprzętów i zmodernizowania, a także doposażenia pracowni/warsztatów szkolnych. Wpłynie to na zwiększenie atrakcyjności szkoły w środowisku lokalnym oraz zwiększenie jakości świadczonych przez nią usług edukacyjnych. W ramach zadań od 1 do 5 zaplanowano we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym realizację 6 zadań, w tym: specjalistycznych kursów/szkoleń rozwijających kompetencje i kwalifikacje zawodowe uczniów; organizację praktycznej nauki zawodu w formie staży dla uczniów; doskonalenie kompetencji nauczycieli. W ramach zadania 6 zostanie dokonany zakup na doposażenie pracowni szkolnych. Zakup sprzętów  i wyposażenia obejmuje: sprzęt TIK, roboty wraz z oprzyrządowaniem, oprogramowanie wraz z literaturą, oprogramowanie ....., symulator ....., zestaw spawarek wraz z wyciągiem stanowiskowym. Wyposażenie pracowni zapewnia wysoką jakość kształcenia  i jest zgodne z podstawą programową kształcenia dla zawodów: Technik budownictwa i architektury wnętrz, Technik Mechanik, Technik mechatronik, Technik pojazdów samochodowych.

Wnioskodawca: Powiat….

Realizator: Zespół Szkół …

Całkowita wartość zadania: 495.120,15zł brutto

Kwota dofinansowania: 445.608,13zł brutto

Okres realizacji: 01.09.2022 - 28.02.2023.

W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu:

1.Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa Powiat, za pośrednictwem Zespołu Szkół, zakupione pomoce dydaktyczne w ramach realizacji zadania pn. „..”, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Na kogo będą wystawione faktury VAT dokumentujące wydatki na zakup pomocy dydaktycznych w ramach realizacji ww. zadania?

Państwa Powiat wskazał:

1.Zdaniem Powiatu będzie to podpunkt C - niepodlegających opodatkowaniu od podatku od towaru i usług

2.Nabywca: POWIAT

Odbiorca: Zespół Szkół ……..

UZASADNIENIE:.

Zespół Szkół jest jednostką budżetową Państwa Powiatu, powołaną  w celu realizacji zadań własnych Powiatu, narzuconych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 578, z póżn. zm.). Do zadań własnych Powiatu zalicza się m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem wszelka działalność organu zmierzająca do realizacji nałożonych przepisami prawa zadań nie podlega opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem tych realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy do której zastosowanie znajdzie reżim prawa prywatnego).

Nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Państwa Powiat w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Państwa Powiatu m.in., edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, wykorzystane zostaną wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy   o VAT.

W opisanym powyżej przypadku nie zostają spełnione żadne z tych warunków, nie można więc mówić o działalności gospodarczej w zakresie realizacji procesu nauczania przy użyciu pomocy dydaktycznych.

Należy uznać, iż szkoła działa na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, czyli w przypadku kiedy realizuje proces nauczania przy użyciu pomocy dydaktycznych, nie wykonuje zadań w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Państwa Powiat będzie miał możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT od zakupu pomocy dydaktycznych (w tym sprzęt TIK, roboty wraz z oprzyrządowaniem, oprogramowanie wraz z literaturą, oprogramowanie ....., symulator ...., zestaw spawarek wraz z wyciągiem stanowiskowym, materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli, pomocy naukowych itp.) dla Zespołu Szkół?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa Powiatu, nie ma możliwości prawnych do odliczenia podatku VAT zapłaconego w trakcie realizacji zadania. Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z dn. .....2004 r o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem, czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych  na nie zadań nie występują jako podatnicy VAT. Organy te mogą zostać uznane za podatników VAT jedynie w przypadku, gdy wykonują czynności niemieszczące  się w zakresie zadań własnych organu lub wykonują czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym, Państwa Powiat uczestnicząc w projekcie, którego celem jest zakup pomocy dydaktycznych występuje jako organ władzy publicznej, a nabycie pomocy dydaktycznych związane jest z realizacją zadań własnych i w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, wydatki poniesione na zakup pomocy dydaktycznych nie będą związane z wykonywaniem przez Państwa Powiat w przyszłości czynności opodatkowanych. Tym samym nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Projekt jako całość ma charakter niekomercyjny - zakupione pomoce dydaktyczne nie będą służyły wykonywaniu żadnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych skutkujących sprzedażą opodatkowaną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Powiat przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931,z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 528, z późn. zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Państwa Powiat we wniosku – zakupione pomoce dydaktyczne w ramach realizacji zadania pn. „…” będą wykorzystywane przez Państwa Powiat, za pośrednictwem Zespołu Szkół do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania. Z tego tytułu Państwa Powiatowi nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie, Państwa Powiat nie będzie miał także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4  ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwa Powiat nie będzie spełniał ww. warunków rozporządzenia, nie znajdzie zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Tym samym, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup pomocy dydaktycznych w ramach realizacji zadania pn. „…” dla Zespołu Szkół, ponieważ zakupione pomoce dydaktyczne w ramach realizacji ww. zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Powiat przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Powiatu musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).