Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania sprzedaży pierza i puchu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.15.2022.1.KP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.15.2022.1.KP

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania sprzedaży pierza i puchu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz prawa do wystawienia faktury VAT RR dokumentującej ww. dostawę.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania sprzedaży pierza i puchu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz prawa do wystawienia faktury VAT RR dokumentującej ww. dostawę.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.; dalej: Ustawa VAT).

Spółka jest podmiotem z branży żywieniowej. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zajmuje się również produkcją kołder i poduszek puchowych z naturalnym puchem gęsim. Puch i pierze, wykorzystywane do tego celu nabywane są m.in. od rolników ryczałtowych w rozumieniu art. 2 pkt 19 Ustawy VAT, zgodnie z którym przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Puch i pierze nabywane przez Wnioskodawcę od rolników ryczałtowych, zdejmowane są z żywych gęsi, w okresie naturalnego pierzenia się gęsi, z zachowaniem zasad dobrostanu, z zastosowaniem techniki pozyskiwania ręcznego przez wyczesywanie, szczotkowanie, gładzenie.

Pytania

1)Czy dostawa pierza i puchu dokonywana przez rolników ryczałtowych wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności gospodarczej będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT?

2)Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, Spółka będzie miała obowiązek wystawiania faktur VAT RR z tytułu powyższych transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Dostawa pierza i puchu dokonywana przez rolników ryczałtowych wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności gospodarczej będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT.

2)W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, Spółka będzie miała obowiązek wystawiania faktur VAT RR z tytułu powyższych transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi.

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jak wynika z art. 2 pkt 16 Ustawy VAT przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 Ustawy VAT przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W polskich przepisach nie pojawia się inna definicja produktów rolnych.

Pióra, puch, pierze znajdują się pod pozycją 10.12.50.0 klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 (PKWiU), tj. w dziale artykułów spożywczych w sekcji produktów przetwórstwa przemysłowego.

Dotychczas uznawało się, że dostawa puchu i pierza nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, gdyż nie została wymieniona w załączniku nr 2 do Ustawy VAT.

Załącznik nr 2 do ww. ustawy został uchylony przez art. 1 pkt 26 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019. 1751). Natomiast, w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej zaproponowano objęcie definicją produktów rolnych wszystkich towarów pochodzących z (będących efektem) działalności rolniczej rolnika ryczałtowego (gdzie wraz z rozwojem techniki i technologii istnieje możliwość produkowania w Polsce coraz szerszej gamy tego rodzaju towarów), w tym:

-    produktów roślinnych i zwierzęcych przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (spełniających warunki określone w art. 20 ust. 1c-1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Tym samym rozszerzono katalog produktów rolnych przykładowo o następujące towary: orzeszki ziemne, kiwi, owoce tropikalne i podzwrotnikowe, rośliny wykorzystywane głównie w przemyśle perfumeryjnym, farmacji lub do celów owadobójczych, grzybobójczych i innych podobnych (m.in. bazylia pospolita, lipa, oregano Origanum vulgare (Lebiodka pospolita), mięta), ryby morskie, materiały roślinne w rodzaju stosowanych głównie do wyplatania, wyściełania, wypychania lub w farbowaniu lub garbowaniu (przy założeniu, że pochodzą z własnej działalności rolnika ryczałtowego - dotychczasowy warunek). W konsekwencji powyższej zmiany uchylono także odniesienie do uchylanego załącznika w definicji produktów rolnych zawartej w art. 2 pkt 20 Ustawy VAT.

Celem ustawodawcy było rozszerzenia pojęcia produktów rolnych o wszelkie produkty, które rzeczywiście powstają w wyniku prowadzonej przez rolników ryczałtowych działalności rolniczej, a więc produkty mają pochodzić z własnej działalności rolniczej rolnika dokonującego ich dostawy.

W ocenie Wnioskodawcy, wytwarzanie pierza i puchu dokonywane jest przez rolnika ryczałtowego mimo, iż są one „wytworem” zwierząt, to rolnik przetwarza surowiec w taki sposób, aby stał się on towarem, który przedsiębiorcy mogą nabywać. Na podobnej zasadzie działa również wytwarzanie np. jajek kurzych, czy mleka krowiego. To rolnik nadaje tym surowcom taką postać, w której będą mogły służyć w działalności gospodarczej potencjalnych nabywców. Zdaniem Wnioskodawcy dla uznania produktów (w tym przetworzonych) za produkty rolne istotne są cechy (właściwości) samego produktu i sposób jego uzyskania.

W związku z powyższym, puch i pierze jest produktem rolnym, w rozumieniu Ustawy VAT, a tym samym ich dostawa będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT.

Ad 2

Zgodnie z art. 115 ust. 1 Ustawy VAT rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 Ustawy VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Tym samym, Spółka będzie miała obowiązek wystawiania faktur VAT RR z tytułu transakcji zakupu pierza i puchu, zawieranych z rolnikiem ryczałtowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy,

przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy,

przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy,

przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128).

Przepisy art. 115 – 118 ustawy określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 115 ust. 1 ustawy,

rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy,

podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Elementy jakie powinna zawierać faktura VAT RR wskazuje przepis art. 116 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy,

faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym ww. przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się również produkcją kołder i poduszek puchowych z naturalnym puchem gęsim. Puch i pierze, wykorzystywane do tego celu nabywane są m.in. od rolników ryczałtowych w rozumieniu art. 2 pkt 19 Ustawy VAT, zgodnie z którym przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Puch i pierze nabywane przez Wnioskodawcę od rolników ryczałtowych, zdejmowane są z żywych gęsi, w okresie naturalnego pierzenia się gęsi, z zachowaniem zasad dobrostanu, z zastosowaniem techniki pozyskiwania ręcznego przez wyczesywanie, szczotkowanie, gładzenie.

Spółka ma wątpliwości czy dostawa pierza i puchu dokonywana przez rolników ryczałtowych wykorzystywana przez Spółkę na cele działalności gospodarczej będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w konsekwencji czego Spółka będzie miała obowiązek wystawiania faktur VAT RR z tytułu powyższych transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi.

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 20 ustawy wynika, że definicją produktów rolnych objęto m.in. wszystkie towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego. Spółka wskazała, że pierze i puch gęsi nabywane są/będą od rolników ryczałtowych w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy oraz pierze i puch gęsi zdejmowane są z żywych gęsi, w okresie naturalnego pierzenia się gęsi, z zachowaniem zasad dobrostanu, z zastosowaniem techniki pozyskiwania ręcznego przez wyczesywanie, szczotkowanie, gładzenie. Zatem należy uznać, że pierze i puch gęsi pochodzą z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego i tym samym spełniają definicję produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy.

W konsekwencji należy się zgodzić ze Spółką, że dostawa pierza i puchu dokonywana przez rolników ryczałtowych wykorzystywana przez Spółkę na cele działalności gospodarczej będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Spółka będzie miała obowiązek wystawienia faktury VAT RR dokumentującej sprzedaż pierza i puchu gęsiego pochodzącej z uprawy własnej rolnika ryczałtowego na zasadach określonych w art. 116 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności gdyby pierze i puch były przetwarzane przez rolnika), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).