
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z inwestycją dotyczącą budowy kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym oraz modernizacji i rozbudowy cmentarza.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z inwestycją dotyczącą budowy kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym oraz modernizacji i rozbudowy cmentarza w miejscowności (...). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej „Gmina”) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do Jej zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.). Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych usytuowanych na terenie Gminy w miejscowościach: (...), na których świadczone są odpłatne usługi (dalej: „Usługi Cmentarne”), w szczególności:
·udostępniania miejsca pod grób z prawem do ustawiania pomnika;
·udostępniania miejsca pod grób z prawem do wymurowania grobowca i ustawiania pomnika;
·udostępnienie miejsca w kolumbarium do postawienia urny z prochami;
·udostępniania kaplicy;
·wyjazdu na teren cmentarza;
·przedłużenie użytkowania istniejących miejsc pochówku.
Gmina otrzymała z GUS potwierdzenie klasyfikacji Usług Cmentarnych. Zgodnie z informacją GUS usługi te mieszczą się w klasyfikacji ,,Usługi pogrzebowe i pokrewne”, w grupowaniu PKWiU 96.03.12.0. Świadcząc Usługi Cmentarne na cmentarzach komunalnych Gmina zleca „techniczną” obsługę wybranych obowiązków Firmie Handlowo-Usługowej (dalej: „Zarządca”) na podstawie „Umowy na zarządzanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych usytuowanych na terenie gminy (...)” zawieranych z Zarządcą. Usługi te są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% i 23% w tym: sprzedaż usług świadczonych na terenie cmentarza.
Zgodnie z zawartą Umową z 18 grudnia 2019 r. do obowiązków zarządcy cmentarza należało/należy m.in.:
· zawarcie stosownej polisy OC;
· inwentaryzacja mogił, prowadzenie dokumentacji cmentarzy zgodnie z przepisami prawnymi;
· nadzór nad prawidłowym korzystaniu z cmentarzy – dokonywanie pochówków i ekshumacji, wykonywaniem nagrobków wskazanie miejsca pochówku, nadzór nad przeprowadzeniem ekshumacji, nadzór nad pracami związanymi z postawieniem nowego i rozbiórką starego pomnika, w tym dopilnowanie uprzątnięcia terenu cmentarza, na którym prowadzone były prace – m.in. wywóz elementów z rozbiórki pomnika;
· dyspozycyjność na wypadek przewiezienia zwłok na zlecenie Policji lub Prokuratury.
Na podstawie Umowy Zarządca był/jest także zobowiązany do pobierania w imieniu i na rzecz Gminy opłat za z tytułu Usług Cmentarnych oraz do comiesięcznego przekazywania ich na właściwy rachunek Urzędu Gminy. Wysokość opłat za Usługi Cmentarne wynika ze stosowanych Uchwał Rady Gminy w (...), w chwili obecnej zaś z Uchwały Nr (...) marca 2022 r. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych na terenie gminy (...), która uchyliła poprzednio obowiązującą w tym zakresie Uchwałę nr (...) z 21 listopada 2016 r.
Zgodnie z zapisami § 7 Umowy, Zarządca za wykonane usługi nie będzie pobierał wynagrodzenia od Zleceniodawcy. Będzie pobierał opłatę z tytułu nadzoru nad pracą innego zakładu pogrzebowego. Gmina ponosiła /ponosi/ będzie ponosiła koszty wywozu nieczystości (odpadów) związanych z utrzymaniem cmentarzy, koszty mediów, awarii urządzeń technicznych, systematycznego sprzątania ogólnodostępnych części cmentarzy, alejek oraz terenów niewykorzystanych na mogiły, utrzymywania zimowego alejek cmentarnych, dbałość i porządek w obiektach przekazanych w użytkowanie Zarządcy (kapliczka, zadaszenia na ołtarzem, konserwacja i bieżące remonty ogrodzeń cmentarzy), wycinka drzew, drobne remonty etc., a także wydatki inwestycyjne dotyczące nowych lub rozbudowy, modernizacji i remontów istniejących cmentarzy komunalnych. Przedstawione wyżej wydatki (zarówno te związane z bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, jak również wydatki inwestycyjne) dokumentowane były/są/będą przez kontrahentów Gminy fakturami, na których wykazywane są kwoty podatku VAT.
Gmina pragnie podkreślić, iż powyższe wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych położonych w Gminie i działalności cmentarnej. W szczególności omawiane wydatki nie są wydatkami o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych. Gmina nie odliczała/nie odlicza podatku naliczonego od wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych.
W roku 2021 Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego zmierzającego do wybudowania kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym w (...). Niezbędne było wykonanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych uzgodnień i pozwoleń. Następnie wybrano wykonawcę budowy kolumbarium modułowego, który w 2022 r. zrealizował zadanie. Wydatki związane z realizacją prac były udokumentowane wystawionymi na Nabywcę (Gmina) i Odbiorcę (Gminę) fakturami VAT z wykazaną stawką podatku VAT. Cmentarz komunalny w (...), jak i cmentarze w m. (...) służą w całości działalności opodatkowanej. Przeprowadzane na cmentarzach inwestycje nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.
Obecnie cmentarz komunalny w (...), który podlega modernizacji i rozbudowie poprzez budowę kolumbarium modułowego nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.) czyli do czynności niepodlegających VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanych inwestycji będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Sporadycznie mogą wystąpić sytuacje świadczenia pochówku nieodpłatnie, sytuacje uregulowane w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz w ustawie o pomocy społecznej, w szczególności taki przypadek, że obszar gminy będzie miejscem zgonu osoby, której krewni nie zorganizowali pochówku lub pochówek dotyczy osób bezdomnych i gmina pokrywa wydatki lub są one dokonywane z masy spadkowej zmarłego lub zasiłku pogrzebowego nie ma odbiorcy świadczenia. Jednak zmarli ci nie będą chowani w kolumbarium na Cmentarzy Komunalnym w (...). Jedynym miejscem pochówku ww. zmarłych będzie cmentarz komunalny we (...). W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pytania Gminy, odnoszące się do możliwości odliczenia VAT naliczonego od przeszłych wydatków związanych z cmentarzami komunalnymi, dotyczy wyłącznie tych wydatków, co do których prawo do odliczenia VAT nie wygasło/nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w otrzymanych fakturach, które Gmina otrzymała od wykonawców za realizację inwestycji zmierzających do budowy kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym w (...) i innych wydatków inwestycyjnych w latach następnych w ramach dalszej modernizacji i rozbudowy cmentarza?
Państwa stanowisko w sprawie.
Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami dotyczącymi budowy kolumbarium modułowego, jak i od wydatków bieżących, związanych z utrzymaniem cmentarza w (...).
Należy zauważyć, że ponoszenie wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarzy jest konieczne i bezpośrednio powiązane z dokonywanymi na terenie cmentarza odpłatnymi czynnościami. Bez ich poniesienia świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Przeprowadzane na cmentarzu w (...) inwestycje nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług. A realizowana modernizacja i rozbudowa poprzez budowę kolumbarium modułowego nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 ze zm.) oraz ustawy dnia z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1 z późn. zm.) czyli do czynności niepodlegających VAT.
Towary i usługi zakupione w ramach realizowanych inwestycji będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W sytuacji kiedy nie występuje odbiorca Usług Cmentarnych nie można mówić o świadczeniu usług, zatem Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z funkcjonowaniem i utrzymywaniem jedynie cmentarza komunalnego we (...).
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
· w interpretacji z 13 kwietnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.91.2021.2.MD, której stwierdzono iż: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że cmentarz będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”,
· w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 czerwca 2014 r. znak: ITPP1/443-416/14/DM, w której „Odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy”,
· w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 stycznia 2014 r. znak ITPP2/443-01089/13/RS, w której stwierdzono iż : „Gminie przysługuje/ będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków Administrowania, które były/ będą związane ze świadczonymi przez Gminę opodatkowanymi Usługami Cmentarnymi. W odniesieniu do pozostałych nakładów na cmentarze komunalne, tj. wydatki bieżące utrzymania cmentarzy oraz wydatków inwestycyjnych, istnieje bezpośredni związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT – oświadczeniem Usług Cmentarnych. Odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy”.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy skoro Gmina jest /będzie podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT Usług Cmentarnych będących świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT, w zakresie inwestycji polegającej na budowie kolumbarium modułowego na cmentarzu komunalnym w (...) wykonanej przez Gminę działającą, jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym, tym samym przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT od poniesionych nakładów na prace budowlane w zakresie inwestycji i inne wydatki inwestycyjne w latach następnych w ramach dalszej modernizacji i rozbudowy cmentarza.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 932 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Należy w tym miejscu również wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi przez podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2021 r. Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego zmierzającego do wybudowania kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym w (…). Wydatki związane z realizacją prac były udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami z wykazaną stawką podatku VAT. Cmentarz komunalny w (…), jak i cmentarze w m. (…) służą w całości działalności opodatkowanej. Przeprowadzane na cmentarzach inwestycje nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług. Obecnie cmentarz komunalny w (…), który podlega modernizacji i rozbudowie poprzez budowę kolumbarium modułowego nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizowanych inwestycji będą służyły wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mogą wystąpić sytuacje świadczenia pochówku nieodpłatnie, dotyczące osób bezdomnych, których wydatki pokrywa Gmina lub są one dokonywane z masy spadkowej zmarłego. Jednak zmarli ci nie będą chowani w kolumbarium na cmentarzy komunalnym w (…).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z inwestycją dotyczącą budowy kolumbarium modułowego na Cmentarzu (…) oraz modernizacji i rozbudowy cmentarza.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą budowy kolumbarium na Cmentarzu Komunalnym w (…) jaki i dalsza modernizacja i rozbudowa cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto z wniosku wynika, że na przedmiotowym cmentarzu nie będą odbywały się pochówki nieodpłatne dotyczące osób, których krewni nie zorganizowali pochówku oraz osób bezdomnych, które Gmina pokrywa z własnych środków.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że realizowane inwestycje na cmentarzu w (…) są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kolumbarium modułowego na Cmentarzu Komunalnym w (…) oraz innych wydatków inwestycyjnych realizowanych w latach następnych dalszej modernizacji i rozbudowy cmentarza. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania), tj. budowy kolumbarium modułowego oraz dalszej modernizacji i rozbudowy Cmentarza Komunalnego w (…). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (…).
Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Wydając przedmiotową interpretację oparliśmy się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że w chwili obecnej Gmina nie zamierza dokonywać na cmentarzu będącym przedmiotem wniosku pochówku osób, których finansowanie pogrzebu odbywa się ze środków Gminy. Osoby takie będą chowane na innym cmentarzu na terenie Gminy. Gmina będzie wykorzystywać towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanej inwestycji oraz wydatki bieżące objęte zakresem wniosku do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przeszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, w szczególności w przypadku wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
