Brak prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy, przez podmiot świadczący usługi opisane we wniosku. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.74.2022.2.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.74.2022.2.JG

Temat interpretacji

Brak prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy, przez podmiot świadczący usługi opisane we wniosku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy, przez podmiot świadczący usługi opisane we wniosku. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 marca 2022 r. (data wpływu 15 marca 2022 r.) oraz pismem z 14 marca 2022 r. (data wpływu 18 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan  działalność gospodarczą w zakresie głównie pośrednictwa nieruchomościami, od początku prowadzenia działalności, tj. 2000 r. był Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT; w roku 2011 miał Pan trudności finansowe i nie miał przychodu jedynie straty; od roku 2012 zaprzestał Pan składania deklaracji VAT 0 bowiem nie miał żadnego przychodu tylko wydatki związane z działalnością gospodarczą. W roku 2014 podpisał Pan stałą umowę o współpracy z kontrahentem i na jej podstawie co miesiąc wystawiał fakturę VAT za usługi wraz z podatkiem VAT; ale przez cały ten czas nadal nie składał Pan deklaracji VAT i sam potrącał sobie VAT naliczony, z tym który zapłacił w rachunkach w poprzednich latach, gdy miał jedynie straty. W roku 2017 dowiedział się Pan, że już w roku 2014 urząd skarbowy wyrejestrował Pana jako podatnika VAT na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy; kontrahent domaga się zwrotu podatku VAT naliczonego jako bez podstawy prawnej. Zakres usług jakie wykonywał Pan dla kontrahenta to:

-zarządzanie Komercjalizacją (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych,

-pozyskiwanie klientów i prowadzenie negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, tj. w szczególności do najmu, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości stanowiących własność (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych,

-pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, oraz prowadzenie negocjacji i podejmowanie innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży w/w gruntów,

-planowanie strategii rozwoju, komercjalizacji lub sprzedaży dla poszczególnych nieruchomości,

-badania rynku, analiza potencjału projektów Spółki, ocena konkurencji, współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami,

-        współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami, agencjami nieruchomości i innymi podwykonawcami/dostawcami.

Wobec powyższego Pana zdaniem powyższe usługi są usługami doradczymi i podlegają podatkowi VAT, nie korzystają ze zwolnienia nawet do kwoty 150.000 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku

W prowadzonej działalności, o której mowa w zapytaniu o interpretację podatkową nie korzystał Pan ze zwolnienia z podatku VAT, od początku tej działalności, tj. od 2007 r. był Pan podatnikiem podatku VAT, dopiero w 2017 r. dowiedział się Pan, że od marca 2014 r. jest wykreślony jako podatnik podatku VAT ze względu na zaprzestanie działalności choć ta cały czas była prowadzona. Wykreślenie nastąpiło przez Urząd Skarbowy bez żadnej informacji czy decyzji w marcu 2014 r. na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy. Usługi były przez Pana wykonywane od maja 2014 r. do lutego 2017 r., wartość sprzedaży nie przekroczyła 150.000 zł, w żadnym roku wartość sprzedaży nie przekroczyła 200.000 zł. Po uzyskaniu informacji w lutym 2017 r. o wykreśleniu z rejestru czynnych podatników VAT nie zarejestrował się Pan ponownej jako czynny podatnik VAT, od maja 2018 r. działalność jest zawieszona.

Jedyne usługi jakie były wykonywane to te na rzecz kontrahenta (...) S. A. zgodnie z umową, która obejmowała następujący zakres usług: zarządzanie Komercjalizacją (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów i prowadzenie negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, tj. w szczególności do najmu, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości stanowiących własność (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, oraz prowadzenie negocjacji i podejmowanie innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży w/w gruntów, planowanie strategii rozwoju, komercjalizacji lub sprzedaży dla poszczególnych nieruchomości, badania rynku, analiza potencjału projektów Spółki, ocena konkurencji, współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami, agencjami nieruchomości i innymi podwykonawcami/dostawcami.

Według Pana ten zakres obejmuje zadania związane z usługami doradczymi.

Czynności wykonywane w ramach ww. zadań obejmowały również sporządzanie zestawień, opinii, podsumowań, porównań, wyjaśnień, interpretacji danych, negocjacje, preferowanie rozwiązań.

Pytanie

Czy usługi wykonywane na rzecz kontrahenta: zarządzanie Komercjalizacją (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych będących własnością (…) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów i prowadzenie negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, tj. w szczególności do najmu, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości stanowiących własność (…) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością (…) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, oraz prowadzenie negocjacji i podejmowanie innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży w/w gruntów, planowanie strategii rozwoju, komercjalizacji lub sprzedaży dla poszczególnych nieruchomości, badania rynku, analiza potencjału projektów Spółki, ocena konkurencji, współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami, są usługami w zakresie doradztwa, które podlegają podatkowi VAT i nie mogą korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT?

Pana zdaniem:

Usługi wykonywane przez Pana w zakresie: zarządzanie Komercjalizacją (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów i prowadzenie negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, tj. w szczególności do najmu, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości stanowiących własność (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, oraz prowadzenie negocjacji i podejmowanie innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży ww. gruntów, planowanie strategii rozwoju, komercjalizacji lub sprzedaży dla poszczególnych nieruchomości, badania rynku, analiza potencjału projektów Spółki, ocena konkurencji, współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami, są objęte podatkiem VAT i jako usługi z zakresu nie mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT do kwoty 150.000 zł; natomiast brak rozliczenia i deklaracji składanych przez Pana do Urzędu Skarbowego powoduje jedynie odpowiedzialność karno skarbową względem organu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że stan faktyczny przedstawiony we wniosku odnosi się do sytuacji z lat 2014-2017, w związku z tym treść przepisów powałanych w niniejszej interpretacji dotyczy tego okresu, tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm.), (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) i (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2016 r.,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.,

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.,

podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.,

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.,

jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei art. 113 ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. wskazuje, że:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

  wyrobów tytoniowych,

  samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, stwierdzić należy, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi w zakresie m.in. doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Należy w tym miejscu wskazać, że porada nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa nieruchomościami. Od początku prowadzenia działalności był Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wartość sprzedaży wykonywanych przez Pana usług nie przekroczyła 150.000 zł. W roku 2014 podpisał Pan stałą umowę o współpracy z kontrahentem i na jej podstawie co miesiąc wystawiał fakturę VAT za usługi wraz z podatkiem VAT. W roku 2014 Urząd Skarbowy wyrejestrował Pana jako podatnika VAT. Zakres usług jakie wykonywał Pan dla kontrahenta to: zarządzanie Komercjalizacją (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów i prowadzenie negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, tj. w szczególności do najmu, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości stanowiących własność (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością (...) S.A. oraz spółek z nią powiązanych, oraz prowadzenie negocjacji i podejmowanie innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży w/w gruntów, planowanie strategii rozwoju, komercjalizacji lub sprzedaży dla poszczególnych nieruchomości, badania rynku, analiza potencjału projektów Spółki, ocena konkurencji, współpraca z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami. Czynności wykonywane w ramach ww. zadań obejmowały również sporządzanie zestawień, opinii, podsumowań, porównań, wyjaśnień, interpretacji danych, negocjacje, preferowanie rozwiązań.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu ww. usług doradczych jest zwolniona z art. 113 ust. 13 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi m.in. w zakresie doradztwa.

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy świadczone przez Pana usługi można uznać za usługi w zakresie doradztwa.

Z opisu analizowanej sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczył Pan usługi związane z zarządzaniem (wynajmem) obiektów biurowo-usługowych, pozyskiwaniem klientów i prowadzeniem negocjacji, prowadzących do komercjalizacji obiektów, pozyskiwaniem klientów zainteresowanych zakupem gruntów będących własnością kontrahenta, a także prowadzeniem negocjacji i podejmowaniem innych czynności, których celem będzie zawarcie umów sprzedaży gruntów, badaniem rynku, analizą potencjału projektów Spółki, oceną konkurencji, współpracą z biurami architektonicznymi, generalnymi wykonawcami.

Zatem, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi nie były usługami doradztwa, gdyż jak wcześniej wskazano doradztwem jest udzielanie fachowych zaleceń, porad oraz sposobu postępowania w danej sprawie. Jak z wniosku wynika, na rzecz kontrachenta świadczył Pan usługi związane z zarządzaniem nieruchomościami, prowadził Pan negocjacje, zawierał umowy, powyższe czynności nie mieszczą się więc w kategorii usług doradztwa, nie wskazywał Pan kontrahentowi sposobu postępowania w danej sprawie ekonomicznej, prawnej czy finansowej, nie udzielał Pan porad prawnych ani finansowych.

W konsekwencji, w przedstawionych okolicznościach sprawy, nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, z którego wynika, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 wskazanego artykułu, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, których jak powyżej wskazano Pan nie wykonywał. Wskazał Pan ponadto, że wartość sprzedaży wykonywanych przez Pana usług od maja 2014 r. do lutego 2017 r. nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Zatem w odniesieniu do opisanych we wniosku usług, które wykonywał Pan na rzecz kontrahenta miał  Pan prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy, wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy nie znalazło w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Dodatkowe informacje

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 (dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).