Zastosowanie stawki VAT 0% w stosunku do usług świadczonych na rzecz X - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.26.2022.2.RST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.26.2022.2.RST

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki VAT 0% w stosunku do usług świadczonych na rzecz X

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 stycznia 2022 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki VAT 0% w stosunku do usług świadczonych na rzecz X. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem przesłanym za pośrednictwem ePUAP z 1 kwietnia 2022 r.

Opis stanu faktycznego

Spółka jest osobą prawną utworzoną i zarejestrowaną zgodnie z prawem amerykańskim. Spółka prowadzi działalności gospodarczą i posiada siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych. Spółka jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie szerokiego wachlarza usług m.in. z dziedziny architektury, inżynierii, prac środowiskowych, usługi związane z nieruchomościami, planowaniem, zarządzaniem projektami.

Spółka zawarła z X (dalej również jako: „...”), z siedzibą w (…) (Niemcy), kilka kontraktów o świadczenie na jej rzecz usług architektonicznych, inżynieryjnych, projektowych i planowania. Każdy realizowany projekt w ramach kontraktu posiada odrębną specyfikację, tzw. Task Order. Kontrakty są realizowane na rzecz X znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z zawartymi kontraktami z X, cena sprzedaży usług jest ostateczną ceną i stanowi kwotę płatną przez X na rzecz Spółki, cena ta nie zawiera podatku VAT.

X jest podmiotem będącym „...”, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy(...); dalej: „Umowa”). Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone były do wyłącznego użytku służbowego X. Spółka, zanim przystąpiła do świadczenia usług w ramach danego Task Order każdorazowo pozyskała wcześniej świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w obecnie obowiązującym Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (dalej: „Rozporządzenie”) , wypełnione przez X Świadectwo zostało poświadczone przez X przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy obejmujący wykonanie usługi na rzecz X w ramach danego Task Order.

Pytanie Spółki dotyczy świadectwa, dotyczącego Task Order o numerze (…), wydanego 16 lutego 2018 roku (dalej: „Świadectwo”). Spółka pozyskała z Inspektoratu w (…) poświadczenie ww. świadectwa, posiadanego i podpisanego przez przedstawiciela X przed przystąpieniem do świadczenia usług w ramach Task Order (…), w październiku 2021 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Spółka wskazała, że świadczy usługi na rzecz X w wielu lokalizacjach w Europie, w tym w Polsce. Kontrakt jest zarządzany przez jednostkę X zlokalizowaną w (...) w Niemczech.

W ramach Task Order (...) Spółka przygotowywała na rzecz X dokumentację programową, w szczególności świadczyła następujące usługi:

mapowanie CAD/GIS oraz rozwój bazy danych,

migracja i konsolidacja danych CAD/GIS,

przygotowanie wszechstronnego planowania (przygotowanie ogólnej dokumentacji zgodnie z wymaganiami i zasadami określonymi przez X),

przygotowanie ogólnych planów w zakresie niezbędnych instalacji,

ocena infrastruktury (przygotowanie analiz oceniających ilość i jakość istniejących obiektów),

przygotowanie dokumentacji programowej włączając formularz (...),

przeprowadzenie warsztatów dla poszczególnych etapów planowania i projektowania,

przygotowanie analiz ekonomicznych i rynkowych.

Każda z wyżej wymienionych usług była przeprowadzona odrębnie jako część kontraktu i dostarczona do (...)  ramach czterech odrębnych rezultatów, po jednym dla każdej z czterech lokalizacji, których projekt dotyczył.

Przedmiotowy Task Order dotyczy czterech wojskowych projektów inwestycyjnych w różnych lokalizacjach w Polsce tj. w (...) 

Usługi w ramach Task Order o numerze (...) były świadczone w okresie od marca 2018 r. do września 2018 r.

Faktury dokumentujące wykonanie przedmiotowych usług zostały wystawione odpowiednio w dniach 21 marca 2018 r., 16 kwietnia 2018 r., 14 maja 2018 r., 15 czerwca 2018 r., 11 lipca 2018 r. i 13 września 2018 r.

Poświadczenie przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela świadectwa dotyczącego Task Order o numerze (...) wydanego 16 lutego 2018 r. nastąpiło w dniu 26 października 2021 r.

Przed upływem terminu do złożenia zeznania podatkowego Spółka (...) nie posiadała prawidłowo wypełnionego zaświadczenia dotyczącego wymienionych w pkt 1 usług, tj. wypełnionego, również w rubryce 4, zaświadczenia przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela. Poświadczenie przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela, jako uzupełnienie posiadanego świadectwa dotyczącego Task Order o numerze (...) wydanego 16 lutego 2018 r., nastąpiło w dniu 26 października 2021 r.

Spółka oświadczyła również, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej nie była w posiadaniu pojedynczego poświadczenia, zwalniającego z konieczności stemplowania i podpisywania świadectwa przez właściwy organ RP (oryginał/kopia dołączona do świadectwa zwolnienia), o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki (...)

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz X  jest posiadanie przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy świadectwa podpisanego przez X przed wykonaniem usług, mimo iż poświadczenie ww. świadectwa przez Inspektorat X w (…) nastąpiło już po wykonaniu usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz X jest posiadanie przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy świadectwa podpisanego przez X przed wykonaniem usług, mimo iż poświadczenie ww. świadectwa przez (...) w (…) nastąpiło już po wykonaniu usług.

Państwa zdaniem, w związku z posiadaniem poświadczenia świadectwa przez obie strony, tj. zarówno X, jak i Inspektorat (...) w (…), Spółka ma prawo do zastosowania obniżonej stawki 0% VAT dla usług świadczonych na rzecz X w ramach Task Order o numerze (…).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 tj.; dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. (...) stawka podatku VAT wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

W świetle powyższych przepisów, podatnicy po spełnieniu warunków, określonych w wydawanych przez Ministra Finansów rozporządzeniach, są uprawnieni do zastosowania dla niektórych czynności opodatkowanych obniżoną stawkę VAT lub zwolnienie z VAT.

Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia: „Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: (...) (...), przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez (...) lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych (...) lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli (...) takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych”.

Stosownie natomiast do § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 Rozporządzenia, warunkiem zastosowania stawki obniżonej 0% VAT do przedmiotowych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz (...), jest posiadanie przez podmiot świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy: wypełnionego odpowiednio świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki (...), dla tych towarów i usług oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. świadectwo.

Zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia, ww. świadectwo wypełniają (...), o których mowa w art. 2 lit. a Umowy (...), z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się. Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy Rozporządzenia, prawo do zastosowania stawki 0% VAT przysługuje po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1.usługi świadczone są dla "X, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy ..., przebywających na terytorium Polski lub na ich rzecz;

2.usługi te przeznaczone są dla wyłącznego użytku służbowego tych (...);

3.podatnik przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uzyska:

a.zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją) oraz

b.odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego dla tych usług.

W Państwa ocenie, Spółka spełnia wszystkie powyższe warunki dla zastosowania obniżonej stawki 0% VAT do świadczonych usług na rzecz X

W pierwszej kolejności wymaga wskazania, iż zgodnie z art. 2 lit. a Umowy: „Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie: ... - oznacza podmiot obejmujący członków C, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały X znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Natomiast jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, w ramach niniejszego wniosku X na rzecz której Spółka świadczyła usługi w ramach zawartych kontraktów i wydanych na ich podstawie Task Order, stanowi „...”, w rozumieniu przepisów art. 2 lit. a Umowy, zaś X znajduje się w Polsce.

W Państwa ocenie, nie ulega zatem wątpliwości, że warunek świadczenia usług na rzecz X- jako podmiotu określonego w art. 2 lit. a Umowy - jest przez Spółkę spełniony. Ponadto, również w stanie faktycznym niniejszego wniosku zostało wskazane, iż usługi świadczone przez Spółkę na rzecz X obejmujące przeznaczone były do wyłącznego użytku służbowego X.

Zatem również warunek dotyczący świadczenia usług na rzecz X wyłącznie dla jej służbowego użytku został przez Spółkę spełniony. Kolejnym warunkiem umożliwiającym zastosowanie obniżonej stawki 0% VAT dla świadczonych usług na rzecz Y jest posiadanie przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy:

·zamówienia dotyczącego usług (wraz z ich specyfikacją) oraz

·odpowiednio wypełnionego świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego dla tych usług, o którym mowa w przepisach Rozporządzenia.

Obowiązujące przepisy nie przewidują konkretnej formy w jakiej takie zamówienie powinno zostać sporządzone, powinno jedynie zawierać specyfikację świadczonych usług, tak aby na podstawie zamówienia było możliwe ustalenie rodzaju usługi świadczonej na rzecz X. W związku z powyższym, Spółka jest w posiadaniu zamówień zawierających specyfikacje świadczonych usług jeszcze przed rozpoczęciem ich świadczenia. Spółka zawarła bowiem z X kontrakty, a w ich oparciu zostały wystawione Task Order, z których wynika rodzaj świadczonej usługi. Ponadto, przepisy Rozporządzenia wymagają, aby podatnik posiadał wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. W ust. 3 Rozporządzenia wskazano, jak należy wypełnić takie świadectwo, aby uznać je za „odpowiednio wypełnione”, zgodnie z przepisem § 8 ust. 3 Rozporządzenia, świadectwo wypełniają ... z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

W opisanym stanie faktycznym Spółka posiada świadectwo poświadczone przez X oraz upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, tj. Inspektorat .... Zatem w ocenie Spółki, posiada ona odpowiednio wypełnione świadectwo wymagane do zastosowania obniżonej stawki 0% VAT dla usług świadczonych na rzecz X

Należy wyraźnie podkreślić, iż Spółka posiadała świadectwo poświadczone przez X przed wykonaniem usług w ramach Task Order o numerze (…), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy - nie mamy w analizowanej sprawie zatem do czynienia z tzw. „następczym” pozyskaniem świadectwa, tj. wystawieniem Świadectwa w terminie późniejszym. Jak zostało już bowiem powiedziane, Spółka jeszcze przed ww. terminem posiadała świadectwo poświadczone przez (...) co jest elementem kluczowym i fundamentalnym - bowiem przed wykonaniem przedmiotowych usług X potwierdziła formalnie, iż będą to usługi uprawnione do zastosowania stawki 0% na podstawie obowiązujących przepisów. Pozyskanie w terminie późniejszym poświadczenia z ramienia upoważnionego przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, tj. Inspektora X, stanowiło jedynie uzupełnienie posiadanych już świadectw.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy

Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,

Rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,

Rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy,

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146 aa ust. 1 pkt. 1 ustawy,

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4. wynosi 23%;

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 146d ust. 1 pkt. 1 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek;

I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1696):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz X, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy (...), zwanej dalej „Umową ...), przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez X lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych X lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 237) tej umowy, jeżeli X takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Natomiast stosowanie do § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 Rozporządzenia,

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

2. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy (...), dla tych towarów i usług;

3. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia,

Świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają X, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy(...), z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Na podstawie § 8 ust. 4 Rozporządzenia,

Wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy (...)

W myśl § 8 ust. 5 Rozporządzenia,

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 3.

Zatem z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi, poza tym, że mają być nabywane w imieniu i na rzecz X, są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych X. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego będące załącznikiem do Porozumienia oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją.

Według art. 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy (...)dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 817), zwanego dalej Porozumieniem,

Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez X lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez X przedstawionym dostawcy towarów lub usług (…).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 Porozumienia,

Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:

a)Przedstawiciel X wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.

b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej (...) lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie („poświadczenie”).

W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel X Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

(i)               wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy,

(ii)             zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. X przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

 c) Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest osobą prawną utworzoną i zarejestrowaną zgodnie z prawem amerykańskim. Spółka jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Spółka zawarła z X, z siedzibą w (…) (Niemcy), kilka kontraktów o świadczenie na jej rzecz usług architektonicznych, inżynieryjnych, projektowych i planowania. Kontrakty są realizowane na rzecz X znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. X jest podmiotem będącym X, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy (...)między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki X na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. („Umowa”). Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone były do wyłącznego użytku służbowego X. Każdy realizowany projekt w ramach kontraktu posiada odrębną specyfikację, tzw. Task Order. Usługi w ramach Task Order o numerze (…) były świadczone w okresie od marca 2018 r. do września 2018 r. Poświadczenie przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela świadectwa dotyczącego Task Order o numerze (…) wydanego 16 lutego 2018 r. nastąpiło 26 października 2021 r. Przed upływem terminu do złożenia zeznania podatkowego Spółka (…) nie posiadała wypełnionego w rubryce 4 zaświadczenia przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela. Ponadto Spółka nie była w posiadaniu pojedynczego poświadczenia, zwalniającego z konieczności stemplowania i podpisywania świadectwa przez właściwy organ RP (oryginał/kopia dołączona do świadectwa zwolnienia), o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy (...)

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w przedstawionym stanie faktycznym wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz X jest posiadanie przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy świadectwa podpisanego przez X przed wykonaniem usług, mimo iż poświadczenie ww. świadectwa przez Inspektorat  (…) nastąpiło już po wykonaniu usług.

Odnosząc się do przedstawionego problemu należy wskazać, że z powołanych przepisów § 8 rozporządzenia wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi, nabywane przez X są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych X. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego będące załącznikiem do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy (...) dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją.

Z praktycznego punktu widzenia podatnik będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez X lub na ich rzecz zakupów nieobciążonych podatkiem VAT. Na podstawie tych dokumentów podatnik wystawia fakturę na dostawę towarów/świadczenie usług ze stawką podatku VAT 0%.

Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.

Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez X lub na ich rzecz. 

W analizowanym przypadku Państwa Spółka zawarła z (...) znajdującą się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej kontrakt o świadczenie na jej rzecz usług. Realizowane w ramach kontraktu projekty posiadają odrębną specyfikację, tzw. Task Order o numerze (…). X jest podmiotem będącym „X”, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy. Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone były do wyłącznego użytku służbowego X. Przed upływem terminu do złożenia zeznania podatkowego Spółka posiadała świadectwo poświadczone przez X, natomiast świadectwo nie zawierało poświadczenia w polu nr 4 przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela. Ponadto Spółka nie była w posiadaniu pojedynczego poświadczenia, zwalniającego z konieczności stemplowania i podpisywania świadectwa przez właściwy organ RP.

W konsekwencji mimo, że Spółka świadczyła usługi na rzecz X, a nabywane przez X usługi przeznaczone były do wyłącznego celu służbowego tych X to Spółka nie miała prawa na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia do zastosowania obniżonej stawki 0% VAT dla przedmiotowych usług.  Zgodnie z cytowanymi przepisami aby Spółka miała prawo zastosować stawkę 0% VAT dla przedmiotowych usług świadczonych na rzecz (...) powinna posiadać dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy tj. nie później niż 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu (w przypadku rozliczeń miesięcznych) za który Spółka winna rozliczyć świadczone usługi. Skoro Spółka świadczyła usługi w okresie marzec 2018 - wrzesień 2018, zatem aby móc zastosować stawkę 0% VAT powinna posiadać odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia nie później niż 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który Spółka powinna rozliczyć podatek od świadczonych usług. Natomiast z wniosku wynika, że Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której winna rozliczyć świadczone usługi nie posiadała odpowiednio wypełnionego świadectwa zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia. Co prawda Państwa Spółka przed upływem terminu do złożenia zeznania podatkowego posiadała świadectwo poświadczone przez (...), natomiast świadectwo to nie zostało poświadczone w polu nr 4 przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważnionego przedstawiciela. Poświadczenie przez Inspektorat (...) w (…) nastąpiło dopiero 26 października 2021 r., a więc po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy dla usług świadczonych od marca 2018 r. do września 2018 r. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Spółka nie była w posiadaniu pojedynczego poświadczenia, zwalniającego z konieczności stemplowania i podpisywania świadectwa przez właściwy organ RP. Zatem należy uznać, że Państwa Spółka nie posiadała przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy prawidłowo wypełnionego świadectwa uprawniającego do zastosowania stawki VAT 0%.

Tym samym, w analizowanym przypadku, mimo posiadania przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej świadectwa poświadczonego przez (...) dotyczącego Task Order o numerze (…), o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, nie zostały spełnione warunki o których mowa w § 8 ust. 3 rozporządzenia. W konsekwencji Spółka nie była uprawniona do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług na rzecz (...) w Polsce.

W konsekwencji Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).