zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy niezabudowanych działek - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.1077.2021.4.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.1077.2021.4.MSO

Temat interpretacji

zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy niezabudowanych działek

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy niezabudowanych działek nr (...) i (...) oraz jest prawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie ww. artykułu ustawy o VAT dostawy niezabudowanej działki nr (...).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 dostawy niezabudowanych działek nr (...), (...) i (...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 16 marca 2022 r. (data wpływu 21 marca 2022 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zawarł w dniu 06 września 2021 roku umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości należących do (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) – umowa w formie aktu notarialnego REP ... nr (...). Mocą umowy Wnioskodawca zobowiązał się nabyć od (...)o Sp. z o.o.:

-własność niezabudowanych działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi:

(...) (…) oraz

(...)(…), o łącznej powierzchni (...) ha

(…), położonych w (...), objętych księgą wieczystą (...) Sądu Rejonowego w (...) własność niezabudowanej działki oznaczonej numerem ewidencyjnym (...) (…) o powierzchni (...) ha (…), położonej w (...), objętej księgą wieczystą (...) Sądu Rejonowego w (...) pod warunkiem, że Skarb Państwa reprezentowany przez Lasy Państwowe – (...) nie wykona prawa pierwokupu z art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 28  września 1991 r. o lasach.

Zgodnie z informacją zawartą w Księdze wieczystej ww. nieruchomości:

1)Działka (...) o powierzchni (...) HA, oznaczona jest symbolem „Ł – ŁĄKI TRWAŁE”

2)Działka (...) o powierzchni (...) HA, oznaczona jest symbolem „L – LASY”

3)Działka (...) o powierzchni (...) HA, oznaczona jest symbolem „Ł – ŁĄKI TRWAŁE”

Zgodnie z wypisem i wyrysem z rejestru gruntów działki zawierają następujące oznaczenia:

WYPIS Z REJESTRU GRUNTÓW

Sporządzono dnia: 25-08-2021 12:58:25

Udział

Forma władania

Dane osoby fizycznej/instytucji

1/1 gr 15.1

Własność

(...)” SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

Siedziba: ul. (...)

Arkusz

Nr działki

Adres/ Położenie

Powierzchnia [ha]

Użytek i klasa bonitacyjna

Nr KW lub inne dokumenty

Użytek

Pow. [ha]

1

(...)

(...)

RVI

ŁIV

ŁV

ŁVI

PaV

PaVI

W-ŁIV

W-ŁV

W-PsV

W-PsVI

(...)

(...)

Identyfikator: (...)

1

(...)

(...)

ŁIV

W-ŁIV

LsV

(...)

(...)

Identyfikator: (…)

1

(...)

(...)

ŁIV

W-ŁIV

(...)

(...)

Identyfikator: (...)

Razem powierzchnia działek

(...) ha

Słownie

(...)

UWAGA: W jednostce znajdują się jeszcze inne działki.

Powierzchnia całej jednostki rejestrowej: (...) (…)

Nr działki

Informacja o danych ewidencyjnych, które nie spełniają wymogów rozporządzenia lub standardów technicznych

(...)

Nie spełnia wymogów technicznych: pole powierzchni działki

Oznaczenie użytków i klas

LsV - Lasy

ŁIV – Łąki trwałe

ŁV – Łąki trwałe

ŁVI – Łąki trwałe

PaV – Pastwiska trwałe

PaVI– Pastwiska trwałe

RVI- Grunty orne

W-ŁIV – Grunty pod rowami

W-ŁV – Grunty pod rowami

W-PsV– Grunty pod rowami

W-PsVI– Grunty pod rowami

Roszczenie o zawarcie umowy przyrzeczonej obejmującej ww. nieruchomości ujawnione jest w księdze wieczystej (...), zgodnie z załączonym wydrukiem z działów I-O i III.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż ww. nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności prawnych.

W uzupełnieniu z 16 marca 2022 r. (data wpływu 21 marca 2022 r.) wskazali Państwo m.in.  że:

1.Czy sprzedającej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu poszczególnych działek?

Odpowiedź: Według informacji uzyskanych od (...) sp. z o.o., Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu poszczególnych działek.

2.Czy działki na dzień sprzedaży miały przeznaczenie budowlane zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Odpowiedź: Obszar działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi, objętymi księgą wieczystą nr (...) prowadzoną przez Sąd Rejonowy w (...) tj.:

-(...), identyfikator działki (...).

-(...) identyfikator działki (...),

-(...) identyfikator działki (...),

został ujęty w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „(...)“ w (...), przyjętym Uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia 29 czerwca 2010 r. (dalej jako: MPZP (...)). Ponadto w przygotowaniu nie znajdują się aktualnie żadne projekty zmiany planu miejscowego dla obszaru ww. działek.

Zgodnie z rysunkiem MPZP (...) obszar wchodzący w skład działki nr (...) oznaczony został symbolami 1US, 2US oraz 8US, gdzie symbol literowy US – oznacza tereny sportu i rekreacji, gdzie na rysunku planu miejscowego umieszczone zostały linie oddzielające części przeznaczone pod zabudowę – 1 US oraz 2US od części nieprzeznaczonej pod zabudowę – 8US.

Obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 16ZL, gdzie symbol literowy ZL – oznacza tereny lasów.

Obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 8US gdzie symbol literowy US – oznacza tereny sportu i rekreacji.

Zgodnie z § 21 MPZP (...) dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami od 1US do 8US ustala się przeznaczenia pod tereny sportu, rekreacji i turystyki.

1)Dla fragmentów działki nr (...) oznaczonych symbolami 1US oraz 2US plan miejscowy ustala przeznaczenie budowlane terenu.

2)Dla fragmentów działki nr (...) oznaczonych symbolem 8US plan miejscowy w ocenie wnioskodawcy nie przewiduje budowlanego przeznaczenia terenu. Zgodnie z § 21 ust. 2 pkt 3 MPZP ... dla terenu oznaczonego na rysunku symbolem 8US ustala się zakaz lokalizacji obiektów budowlanych za wyjątkiem: budowli hydrotechnicznych, ciągów pieszych i rowerowych, dróg zapewniających bezpośrednią obsługę terenu, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, terenowych urządzeń sportowo-rekreacyjnych oraz obiektów malej architektury związanych z funkcją rekreacyjno-sportową. Ponadto plan miejscowy przewiduje dla tych fragmentów działki zakaz lokalizacji obiektów nie związanych z funkcją podstawową, budowy ogrodzeń z prefabrykowanych elementów betonowych (przęsła), blach i muru pełnego, stosowania jako materiałów elewacyjnych wszelkiego rodzaju listew plastikowych.

3)Cały obszar działki nr (...) oznaczony został symbolem 16ZL dla którego plan miejscowy w ocenie wnioskodawcy nie przewiduje budowlanego przeznaczenia terenu. Zgodnie z § 26 ust. 1 MPZP ... dla terenu oznaczonego na rysunku symbolem 16ZL ustala się przeznaczenie pod lasy z bezwzględnym nakazem utrzymania ich funkcji ochronnej, co wyklucza możliwość zabudowy. Ponadto plan miejscowy przewiduje dla działki nr (...) prowadzenie zagospodarowania i ochrony zgodnie z planami urządzenia lasu.

4)Cały obszar działki nr (...) oznaczony został symbolem 8US dla którego plan miejscowy w ocenie wnioskodawcy nie przewiduje budowlanego przeznaczenia terenu z uwagi na okoliczności opisane w pkt 2 powyżej.

3.Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą linie rozgraniczające na poszczególnych działkach oddzielające części przeznaczone pod zabudowę od części nieprzeznaczonych pod zabudowę.

Odpowiedź: Zgodnie z rysunkiem MPZP .... obszar wchodzący w skład działki nr (...) oznaczony został symbolami 1US, 2US oraz 8US, gdzie symbol literowy US – oznacza tereny sportu i rekreacji, gdzie na rysunku planu miejscowego umieszczone zostały linie oddzielające części przeznaczone pod zabudowę – 1US oraz 2US od części nieprzeznaczonej pod zabudowę – 8US.

Obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 16ZL, gdzie symbol literowy ZL – oznacza tereny lasów.

Obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 8US gdzie symbol literowy US – oznacza tereny sportu i rekreacji.

4.Czy działki były wykorzystywane przez sprzedającą Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Odpowiedź: Według informacji uzyskanych od (...) sp. z o.o. działki zostały nabyte na cele inwestycyjne i nie była prowadzona na nich żadna działalność gospodarcza.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości wymienionych w pozycji 61 podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w oparciu o art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i jest zwolniona z podatku VAT z uwagi na treść art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT) „zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż budowlane”.

W orzecznictwie wskazuje się, że oceniając, czy grunt jest terenem niezabudowanym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy mieć na względzie przede wszystkim stan faktyczny (vide wyrok NSA (N) z dnia 08 kwietnia 2021 r., sygn. akt I FSK 560/18).

Ponadto wskazuje się, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Z kolei dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług. Przyjmuje się, że pojęcie tereny budowlane obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy np. mieszkaniowej, zabudowy techniczno-produkcyjnej, zabudowy zagrodowej (vide wyrok WSA Łódź z dnia 19 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Łd 195/18).

Charakter przedmiotowych gruntów, które zamierza nabyć Wnioskodawca, wskazuje iż nie są to nieruchomości stanowiące tereny budowlane. Z tych względów transakcja powinna być zwolniona z podatku VAT i podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w części zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy niezabudowanych działek nr (...) i (...) oraz jest prawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie ww. artykułu ustawy o VAT dostawy niezabudowanej działki nr (...).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez  względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje bowiem dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z  decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o  planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r., poz. 503):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Tym samym, w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustala się na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Zatem, ustawa nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane:

Przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ww. ustawy:

Budowlą jest natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane:

Przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a)kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b)posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c)użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie czy przedmiotowe tereny oznaczone ww. symbolami planu zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym ustalono możliwość lokalizacji obiektów budowlanych. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania wskazanych obiektów oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że 6 września 2021 r. zawarli Państwo umowę przedwstępną sprzedaży niezabudowanych działek nr (...), (...) i (...). Na pytanie, czy sprzedającej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu poszczególnych działek, odpowiedzieli Państwo, że według uzyskanych informacji Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu poszczególnych działek. Zgodnie z MPZP obszar działki o numerze ewidencyjnym nr (...) został oznaczony symbolem 1US, 2US oraz 8US gdzie symbol literowy US – oznacza tereny sportu i rekreacji. Obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 16ZL, gdzie symbol literowy ZL oznacza tereny lasów. Z kolei obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 8US gdzie symbol literowy US oznacza tereny sportu i rekreacji.

Zatem dla fragmentów działki nr (...) oznaczonych symbolami 1US oraz 2US plan miejscowy ustala przeznaczenie budowalne terenu. Dla fragmentów działki nr (...) oznaczonych symbolem 8US zgodnie z miejscowym planem, ustalono zakaz lokalizacji obiektów budowlanych za wyjątkiem: budowli hydrotechnicznych, ciągów pieszych i rowerowych, dróg zapewniających bezpośrednią obsługę terenu, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, terenowych urządzeń sportowo-rekreacyjnych oraz obiektów malej architektury związanych z funkcją rekreacyjno-sportową. Ponadto plan miejscowy przewiduje dla tych fragmentów działki zakaz lokalizacji obiektów nie związanych z funkcją podstawową, budowy ogrodzeń z prefabrykowanych elementów betonowych (przęsła), blach i muru pełnego, stosowania jako materiałów elewacyjnych wszelkiego rodzaju listew plastikowych.

Cały obszar działki nr (...) oznaczony został symbolem 16ZL dla którego plan miejscowy nie przewiduje budowlanego przeznaczenia terenu. Dla terenu oznaczonego na rysunku symbolem 16ZL ustala się przeznaczenie pod lasy z bezwzględnym nakazem utrzymania ich funkcji ochronnej, co wyklucza możliwość zabudowy.

Z kolei obszar wchodzący w skład działki nr (...) w całości oznaczony został symbolem 8US  gdzie symbol US – oznacza tereny sporty i rekreacji.

Powyższe wskazuje więc, że teren oznaczony symbolem 8US dopuszcza zabudowę budowli hydrotechnicznych, ciągów pieszych i rowerowych, dróg zapewniających bezpośrednią obsługę terenu, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, terenowych urządzeń sportowo-rekreacyjnych oraz obiektów malej architektury związanych z funkcją rekreacyjno-sportową.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy i opis sprawy należy stwierdzić, że działki nr (...) i (...) znajdują się w całości na terenie, który jest terenem budowalnym, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Tym samym, planowana sprzedaż działek nr (…) i (…), w związku z jej przeznaczeniem w Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie, dostawa działek nr (…) i (…) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż z opisu sprawy nie wynika, że działki będące przedmiotem Państwa zapytania były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Zatem nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że dostawa przez Państwa działek nr (…) i (…) nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

W konsekwencji działki nr (…) i (…) stanowią teren budowlany w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, zatem w stosunku do planowanej sprzedaży tych działek nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy o VAT. Oznacza to, że sprzedaż ww. działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT dla terenu przeznaczonego pod zabudowę.

Podsumowując, Państwa stanowisko, w myśl którego sprzedaż działek nr (…) i (…) będzie korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do zwolnienia z podatku VAT dostawy działki nr (…) należy zwrócić uwagę na okoliczność, że jak wynika ze złożonego wniosku, cały obszar oferowanej do sprzedaży ww. działki oznaczony jest w MPZP symbolem 16ZL, dla którego ustala się przeznaczenie pod lasy z bezwzględnym nakazem utrzymania ich funkcji ochronnej, co wyklucza możliwość zabudowy.

W związku z tym na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy stwierdzić, że teren ten nie stanowi terenu budowlanego. W konsekwencji transakcja sprzedaży działki nr (…) podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w myśl którego dostawa działki o nr (…) podlega zwolnieniu jest prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć również, że na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłyną powołane przez Państwa wyroki sądów. Przytoczone wyroki są rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do wyroku się zawęża. Nie negując orzeczeń sądu, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy wyjaśnić, iż Wnioskodawca został uznany za podmiot zainteresowany w sprawie będącej przedmiotem wniosku dotyczącej możliwości zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy niezabudowanych działek będących przedmiotem zapytania, z uwagi na wystąpienie z wnioskiem w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla Sprzedającego.

Ponadto należy wyjaśnić, że w piśmie uzupełniającym z 16 marca 2022 r. (data wpływu 21 marca 2022 r.) na str. 3 w ppkt 4 wskazali Państwo cyt.: „Cały obszar działki nr (…)  oznaczony został symbolem 8US dla którego plan miejscowy w ocenie wnioskodawcy nie przewiduje budowlanego przeznaczenia terenu z uwagi na okoliczności opisane w pkt 2 powyżej”. Jak wynika natomiast z treści uzupełnienia powyższa informacja dotyczy działki nr (…). W związku z powyższym wskazanie w powyższym zdaniu, że informacje w nim zawarte dotyczą działki (…), a nie jak winno być (…), uznano za Państwa oczywistą omyłkę.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuję Państwa, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie  podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Państwa do wniosku załączniki, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Sytuacja Państwa musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).