Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.106.2022.1.MW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.106.2022.1.MW

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Szanowni  Państwo,

stwierdzam,  że  stanowisko  Państwa  Gminy  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  zdarzenia  przyszłego  w  podatku  od  towarów  i  usług  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

10  lutego  2022  r.  wpłynął  wniosek  Państwa  Gminy  z  8  lutego  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  braku  prawa  do  odzyskania  podatku  od  towarów  i  usług  w  związku  z  realizacją  zadania  pn.  „…”.  Uzupełnili  go  Państwo  18  marca  2022  r.

Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  zdarzenia  przyszłego

Gmina  …,  jako  jednostka  samorządu  terytorialnego,  jest  organem  podlegającym  prawu  publicznemu.  Jednocześnie  Gmina  działa  na  gruncie  prawa  prywatnego  zawierając  umowy  cywilnoprawne.  Z  tego  powodu  jest  zarejestrowanym  czynnym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  od  dnia  1  stycznia  2005  r.  ciąży  na  niej  obowiązek  składania  deklaracji  VAT  7.  Zarządzeniem  Wójta  Gminy  nr    z  dnia  21  listopada  2016  r.  wprowadzono,  z  dniem  1  stycznia  2017  r.,  centralizację  rozliczeń  podatku  od  towarów  i  usług.  NIP  Gminy    .

W  2022  roku  Gmina    zamierza  realizować  projekt  pn.  „…”  przy  udziale  m.in.  środków  pochodzących  z  Wojewódzkiego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  w    .  We  wniosku  o  dofinansowanie,  który  składany  jest  do  WFOŚiGW,  naliczony  w  ramach  inwestycji  podatek  VAT  traktowany  jest  jako  koszt  kwalifikowany,  gdyż  Gmina  nie  będzie  miała  możliwości  jego  odliczenia.  Realizowane  w  ramach  projektu  zadanie  publiczne  Gmina  wykonywać  będzie  we  własnym  imieniu  i  na  własną  odpowiedzialność.  Projekt  należy  do  spraw  publicznych  o  znaczeniu  lokalnym,  natomiast  zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  w  zakresie  zieleni  gminnej  i  zadrzewień  należy  do  zadań  własnych  Gminy,  o  których  mowa  w  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (t.j.  Dz.U.2021.1372).

Wydatki  związane  z  realizacją  zadania  pn.  „…”  nie  będą  dotyczyć  wykonywania  czynności  podlegających  opodatkowaniu  podatkiem  towarów  i  usług.  Zakup  wszystkich  towarów  i  usług  nabywanych  w  ramach  projektu  jest  dokumentowany  fakturami  VAT  wystawionymi  na  rzecz  Gminy    .  Wnioskowane  dofinansowanie  ze  środków  WFOŚiGW  będzie  stanowiło  dopłatę  (w  formie  dotacji  i  pożyczki)  na  rzecz  poszczególnych  uczestników  zadania.  W  przypadku  niezrealizowania  zadania  stanowiącego  przedmiot  projektu,  Gmina    nie  będzie  musiała  zwracać  dofinansowania,  ponieważ  otrzymanie  środków  finansowych  następuje  dopiero  w  momencie  przedstawienia  rachunków  opłaconych  z  własnych  środków  (refundacja).

Efekt  przedmiotowego  zadania  oraz  zakupione  przez  Gminę    w  trakcie  jego  realizacji  usługi  i  towary  -  Zagospodarowania  zieleni  Parku  w    wraz  z  bazami  ekologicznymi  -  nie  będzie  wykorzystywany  do  czynności  opodatkowanych.  Gmina  nie  będzie  mogła  przeznaczyć  otrzymanego  dofinansowania  na  cel  inny,  niż  wskazany  we  wniosku  składanym  do  Wojewódzkiego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  w  ….  W  przypadku  otrzymania  dofinansowania,  mieszkańcy  nie  będą  dokonywać  żadnych  opłat  związanych  z  inwestycją.

Pytanie

Czy  Gmina    ma  możliwość  odzyskania  podatku  od  towarów  i  usług,  skoro  efekty  realizowanego  zadania  nie  będą  miały  związku  z  czynnościami  opodatkowanymi?

Państwa  stanowisko  w  sprawie

Gmina    uważa,  że  nie  ma  możliwości  odzyskania  podatku  od  towarów  i  usług  naliczonego  w  związku  z  realizacją  powyższego  zadania,  ponieważ  jego  efekty  nie  będą  miały  związku  z  czynnościami  opodatkowanymi  wykonywanymi  przez  Gminę    .

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  Państwa  Gmina  przedstawił  we  wniosku  jest  prawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  przepisem  art.  86  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  685,  z  późn.  zm.),  zwanej  dalej  ustawą: 

W  zakresie,  w  jakim  towary  i  usługi    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  podatnikowi,  o  którym  mowa  w  art.  15,  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego,  z  zastrzeżeniem  art.  114,  art.  119  ust.  4,  art.  120  ust.  17  i  19  oraz  art.  124.

W  myśl  art.  86  ust.  2  pkt  1  lit.  a)  ustawy: 

Kwotę  podatku  naliczonego  stanowi  suma  kwot  podatku  wynikających  z  faktur  otrzymanych  przez  podatnika  z  tytułu  nabycia  towarów  i  usług. 

Z  art.  87  ust.  1  ustawy  wynika,  że:

W  przypadku,  gdy  kwota  podatku  naliczonego,  o  której  mowa  w  art.  86  ust.  2,  jest  w  okresie  rozliczeniowym  wyższa  od  kwoty  podatku  należnego,  podatnik  ma  prawo  do  obniżenia  o    różnicę  kwoty  podatku  należnego  za  następne  okresy  lub  do  zwrotu  różnicy  na  rachunek  bankowy. 

W  świetle  art.  88  ust.  4  ustawy:

Obniżenia  kwoty  lub  zwrotu  różnicy  podatku  należnego  nie  stosuje  się  również  do  podatników,  którzy  nie    zarejestrowani  jako  podatnicy  VAT  czynni,  zgodnie  z  art.  96,  z  wyłączeniem  przypadków,  o  których  mowa  w  art.  86  ust.  2  pkt  7. 

Prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  przysługuje  wówczas,  gdy  zostaną  spełnione  określone  warunki,  tzn.  odliczenia  tego  dokonuje  zarejestrowany,  czynny  podatnik  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  gdy  towary  i  usługi,  z  których  nabyciem  podatek  został  naliczony,    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych.  Warunkiem  umożliwiającym  podatnikowi  skorzystanie  z  prawa  do  odliczenia  podatku  naliczonego  jest  związek  zakupów  z  wykonywanymi  czynnościami  opodatkowanymi. 

Przedstawiona  wyżej  zasada  wyklucza  zatem  możliwość  dokonania  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  związanego  z  usługami  i  towarami,  które  nie    w  ogóle  wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych,  czyli  w  przypadku  ich  wykorzystywania  do  czynności  zwolnionych  od  podatku  VAT  oraz  niepodlegających  temu  podatkowi.

Według  zapisu  art.  15  ust.  1  ustawy:

Podatnikami    osoby  prawne,  jednostki  organizacyjne  niemające  osobowości  prawnej  oraz  osoby  fizyczne,  wykonujące  samodzielnie  działalność  gospodarczą,  o  której  mowa  w  ust.  2,  bez  względu  na  cel  lub  rezultat  takiej  działalności. 

Zgodnie  z  art.  15  ust.  2  ustawy:

Działalność  gospodarcza  obejmuje  wszelką  działalność  producentów,  handlowców  lub  usługodawców,  w  tym  podmiotów  pozyskujących  zasoby  naturalne  oraz  rolników,  a  także  działalność  osób  wykonujących  wolne  zawody.  Działalność  gospodarcza  obejmuje  w  szczególności  czynności  polegające  na  wykorzystywaniu  towarów  lub  wartości  niematerialnych  i  prawnych  w  sposób  ciągły  dla  celów  zarobkowych.

Jak  stanowi  art.  15  ust.  6  ustawy:

Nie  uznaje  się  za  podatnika  organów  władzy  publicznej  oraz  urzędów  obsługujących  te  organy  w  zakresie  realizowanych  zadań  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  one  powołane,  z  wyłączeniem  czynności  wykonywanych  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych.

Z  powołanych  regulacji  wynika,  że  organy  władzy  publicznej    wyłączone  z  kręgu  podatników  podatku  od  towarów  i  usług,  wyłącznie  przy  wykonywaniu  czynności  nałożonych  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  powołane.  Jest  to  wyłączenie  podmiotowo-przedmiotowe.  Organy  te    natomiast  podatnikami  podatku  od  towarów  i  usług  w  przypadku  wykonywania  czynności  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych.  Kryterium  podziału,  stanowi  więc  charakter  wykonywanych  czynności:  czynności  o  charakterze  publicznoprawnym  wyłączają  te  podmioty  z  kategorii  podatników,  natomiast  czynności  o  charakterze  cywilnoprawnym  skutkują  uznaniem  tych  podmiotów  za  podatników  podatku  od  towarów  i  usług,  a  realizowane  przez  nie  odpłatne  dostawy  towarów  i  świadczenia  usług  podlegają  opodatkowaniu  tym  podatkiem. 

Wyłączenie  z  opodatkowania  podatkiem  VAT  jednostek  samorządu  terytorialnego  jest  możliwe  tylko  wtedy,  gdy  wykonują  one  czynności  w  ramach  przypisanych  im  specyficznych  zadań  i  funkcji  samorządowych  (publicznych)  i  tylko  w  odniesieniu  do  tych  czynności,  które  nie    wykonywane  na  podstawie  zawartych  przez  gminę  umów  cywilnoprawnych. 

W  myśl  art.  2  ust.  1  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  559):

Gmina  wykonuje  zadania  publiczne  w  imieniu  własnym  i  na  własną  odpowiedzialność. 

Stosownie  do  art.  6  ust.  1  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Do  zakresu  działania  gminy  należą  wszystkie  sprawy  publiczne  o  znaczeniu  lokalnym,  niezastrzeżone  ustawami  na  rzecz  innych  podmiotów. 

Zgodnie  z  art.  7  ust.  1  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  należy  do  zadań  własnych  gminy. 

Jednostki  samorządu  terytorialnego    podatnikami  podatku  od  towarów  i  usług  jedynie  w  zakresie  wszelkich  czynności,  które  mają  charakter  cywilnoprawny,  tzn.    przez  nie  realizowane  na  podstawie  umów  cywilnoprawnych.  Będą  to  zatem  wszystkie  realizowane  przez  te  jednostki  (urzędy)  czynności  w  sferze  ich  aktywności  cywilnoprawnej,  np.  czynności  sprzedaży,  zamiany  (nieruchomości  i  ruchomości),  wynajmu,  dzierżawy,  umów  prawa  cywilnego  (nazwanych  i  nienazwanych). 

Rozliczenie  podatku  naliczonego  na  zasadach  określonych  w  art.  86  ust.  1  ustawy  uwarunkowane  jest  tym,  aby  nabywane  towary  i  usługi  były  wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  podatkiem  od  towarów  i  usług. 

W  omawianej  sprawie  warunek  uprawniający  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  nie  zostanie  spełniony,  ponieważ    jak  wskazała  Państwa  Gmina    efekty  ww.  zadania  nie  będą  wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych  podatkiem.  W  związku  z  powyższym,  Państwa  Gmina  nie  będzie  miała  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  od  wydatków  ponoszonych  z  tytułu  realizacji  ww.  zadania.  Tym  samym,  z  tego  tytułu  Państwa  Gminie  nie  będzie  przysługiwało  prawo  do  zwrotu  różnicy  podatku,  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  1  ustawy.

Reasumując,  Państwa  Gmina  nie  będzie  miała  prawa  do  odzyskania  podatku  od  towarów  i  usług  w  związku  z  realizacją  zadania  pn.  „…”,  ponieważ  efekty  zrealizowanego  zadania  nie  będą  wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych  podatkiem  VAT.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzenia  przyszłego,  które  przedstawiła  Państwa  Gmina  i  stanu  prawnego,  który  obowiązuje  w  dniu  wydania  interpretacji.

Należy  zauważyć,    pojęcie  „kosztu  kwalifikowalnego”  nie  jest  pojęciem  podatkowym  i  organy  podatkowe  nie    właściwe  do  rozstrzygania  wątpliwości  podatników  odnośnie  możliwości  zaliczania  wartości  podatku  od  towarów  i  usług  do  kosztów  kwalifikowalnych.  Kwestię    rozstrzygają  bowiem  przepisy  regulujące  zasady  korzystania  ze  środków  pomocowych.  Zasady  i  przepisy  podatkowe  przywołane  w  uzasadnieniu  niniejszej  interpretacji  mogą  być  jedynie  pomocne  przy  dokonywaniu  oceny,  czy  podatek  VAT  w  tej  sytuacji  powinien  być  kosztem  kwalifikowalnym.  W  związku  z  powyższym  nie  zajęto  stanowiska  w  tej  sprawie.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Abyinterpretacjamogłapełnićfunkcjęochronną:sytuacjaPaństwaGminymusibyćzgodna(tożsama)zopisemzdarzeniaprzyszłegoiPaństwaGminamusisięzastosowaćdointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Mają  Państwo  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego. Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).