
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych usług związanych z organizacją Akademii dla młodych artystów
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług związanych z organizacją Akademii dla młodych artystów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 marca 2022 r. (data wpływu 14 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (dalej jako: „Stowarzyszenie”) jest organizacją pozarządową i działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach.
Zgodnie ze statutem, Stowarzyszenie działa w następujących celach:
1)Promocja muzyki klasycznej;
2)Upowszechnianie wiedzy o muzyce klasycznej i jej autorach;
3)Ochrona muzycznego dziedzictwa narodowego;
4)Promowanie muzyki jako narzędzia integracji społeczeństw i narodów Europy oraz Świata w tym w szczególności propagowanie działań na rzecz promocji kultury na arenie Europy m.in. w kontekście integracji europejskiej;
5)Prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie kultury, w tym w szczególności kształcenie młodzieży uzdolnionej muzycznie;
6)Wspieranie działalności (...);
7)Wspomaganie działalności artystycznej młodych talentów i osób szczególnie uzdolnionych;
8)Wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych; organizowanie wolontariatu.
Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i co kwartał składa deklarację VAT-7 oraz odprowadza należny podatek VAT. Wszelkie ewentualne dochody, stowarzyszenie przeznacza na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie wraz z (...) oraz (...) współprowadzi (...). W ramach powyższej działalności Stowarzyszenie organizuje m.in. koncerty i recitale organizowane na terenie (...). Stowarzyszenie jest odpowiedzialne za organizację i biletowanie tego rodzaju wydarzeń artystycznych.
W ramach realizacji swoich celów statutowych, polegających m.in. na:
a)prowadzeniu działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie kultury, w tym w szczególności kształceniu młodzieży uzdolnionej muzycznie;
b)wspomaganiu działalności artystycznej młodych talentów i osób szczególnie uzdolnionych
Stowarzyszenie wspólnie z narodową instytucją kultury: (...), organizuje (...).
Celem (...) (dalej jako: „Akademia”) jest edukacja młodzieży, popularyzacja twórczości muzycznej, kształtowanie wrażliwości artystycznej i kulturalnej oraz stworzenie możliwości doskonalenia warsztatu instrumentalnego.
Do udziału w Akademii zapraszani są uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia oraz osoby będące w ostatniej klasie szkoły średniej, a przed rozpoczęciem studiów na kierunkach artystycznych.
Szacowana liczba uczestników wynosi 300 osób. Każdy z uczestników zobowiązany jest do opłacenia udziału w Akademii w zryczałtowanej kwocie 1.400,00 złotych.
Akademia obejmuje (...)
Zajęcia w ramach Akademii będą prowadzone przez znanych instrumentalistów - artystów i artystów pedagogów. Dodatkowo do realizacji przedsięwzięcia zaangażowani będą akompaniatorzy (pianiści), którzy to będą ćwiczyć razem z dziećmi i młodzieżą. Do opieki dzieci i młodzieży zatrudnieni zostaną wychowawcy i kierownicy turnusów (osoby posiadające wymagane ustawowo uprawnienia pedagogiczne związane z opieką nad małoletnimi). Z wychowawcami i kierownikami zawierane będą umowy zlecenia.
Z artystami pedagogami, zawierane będą umowy o dzieło z przeniesieniem praw do wykonywanych autorskich prezentacji i know how. Umowy zawierane będą bezpośrednio z artystami lub ich agencjami artystycznymi.
Przedmiotem zawieranych z artystami umów będą m.in.:
a)w zakresie edukacji artystycznej: artystyczne wykonanie, a także przygotowanie i przeprowadzenie autorskiego mistrzowskiego kursu interpretacji (o charakterze niestandardowym, niepowtarzalnym, wypełniającym kryteria twórczego i indywidualnego dzieła);
b)w zakresie usług o charakterze kulturalnym: udział w koncercie i jego wykonanie, a także udział w przygotowaniach do koncertu, w tym w szczególności w próbach z młodymi artystami - uczestnikami Akademii, wraz z przeniesieniem powstałych praw autorskich.
Z artystami - akompaniatorami zawierane będą umowy o dzieło w zakresie artystycznego i autorskiego akompaniamentu. Usługi powyższe będą wykonywane wyłącznie przez artystów muzyków.
Co istotne, uczniowie - uczestnicy Akademii, biorą udział w przedsięwzięciu ze względu na prowadzenie zajęć przez wybitnych muzyków oraz z powodu autorskich koncepcji pedagoga, a nie zajęć edukacyjnych jako takich.
W ramach Akademii Uczestnicy będą mieli zapewniony:
a)pobyt (zakwaterowanie w 2-osobowych pokojach z łazienkami w siedzibie (...));
b)pełne wyżywienie (3 posiłki dziennie oraz dostęp do napojów przez całą dobę);
c)udział w zajęciach edukacji artystycznej (4 lekcje indywidualne);
d)dostęp do sal ćwiczeniowych;
e)zajęcia i atrakcje w wolnym czasie (spotkania, gry i zabawy, projekcje filmów, rekreacja);
f)całodobową opiekę wykwalifikowanej kadry oraz dostęp do pomocy medycznej w razie zaistniałej potrzeby;
g)dodatkowe ubezpieczenie NNW;
h)zgodne z obowiązującymi wytycznymi, środki ograniczające ryzyko zakażenia wirusem COVID-19.
Akademia będzie odbywała się pod kontrolą Kuratorium oświaty, tj. zostanie zgłoszona do ww. jednostki, a także spełnione będą wszelkie wymogi dotyczące wypoczynku/organizacji czasu dzieci (ppoż, sanepid, bhp, itp.).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) (dalej jako: Stowarzyszenie) nie jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Stowarzyszenie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury.
Stowarzyszenie jest podmiotem uznanym za instytucję o charakterze kulturalnym.
Na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiujące pojęcie działalności kulturalnej, jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić. Działalność kulturalna w rozumieniu art. 1 niniejszej ustawy, polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Zgodnie z art. 2 tejże ustawy formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Jednocześnie na mocy art. 3 ust. 1 działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek. Egzemplifikacyjny charakter wyliczeń zawartych powyżej wyklucza możliwość definiowania tego katalogu jedynie w oparciu o przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Mając na uwadze powyższe, uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Stowarzyszenie osiąga zysk z działalności polegającej na organizacji Akademii dla młodych artystów, jednakże zysk ten nie ma charakteru systematycznego. Środki uzyskiwane z ww. działalności przeznaczone są na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług polegających na organizacji przedsięwzięć, w tym Akademii dla młodych artystów, a także na prowadzenie (...). Stowarzyszenie wówczas działa jako organ współprowadzący z (...) oraz (...), Narodową Instytucją Kultury.
Usługi polegające na organizacji Akademii dla młodych artystów, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług.
Akademia jest przedsięwzięciem nie tylko o charakterze edukacyjnym, lecz także o charakterze kulturalnym. Oferta Akademii skierowana jest do osób pragnących rozwijać swe zainteresowania i umiejętności w zakresie gry na instrumencie; jest dobrowolną inicjatywą każdego z Uczestników analogiczną jak skorzystanie z innych form uczestnictwa w życiu kulturalnym. Będąc ofertą kompatybilną z systemem edukacji muzycznej, stanowi jednak propozycję odrębną i jednorazową, podobnie jak w przypadku wszelkich innych ofert kulturalnych, takich jak spektakle, wystawy, warsztaty etc. Udział w Akademii stanowi inwestycję w kompetencje kulturalne każdego z Uczestników w równym bądź nawet większym stopniu niż w przypadku odbiorcy oferty kulturalnej w klasycznym rozumieniu - jest to bowiem formuła znacznie bardziej interaktywna. W efekcie, kolejne roczniki i pokolenia Uczestników Akademii, ugruntowują swe postawy aktywnego udziału w życiu kulturalnym. Poza aspektem czysto edukacyjnym (doskonalenie umiejętności wykonawczych muzycznych i interpretacyjnych - czytanie nut i gra na instrumencie), Akademia przyczynia się do kształtowania postawy uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej poprzez:
a)integrację środowisk szkolnych z całej polski (ponad 300 uczestników z całego kraju na przestrzeni jednej edycji Akademii);
b)integrację środowiska muzycznego pedagogicznego (ponad 50 wybitnych pedagogów - instrumentalistów (skrzypek, wiolonczelista etc.) z różnych ośrodków akademickich i szkolnych w Polsce);
c)wzmacnianie kompetencji młodych muzyków (znaczącą część Uczestników stanowi grono muzyków aktywnie koncertujących pomimo młodego wieku; uczestniczących w ogólnopolskich i międzynarodowych przeglądach i konkursach).
Edukacja artystyczna realizowana w ramach (...) w głównej mierze opiera się na oferowaniu mistrzowskich lekcji indywidualnych z największymi autorytetami z dziedziny instrumentalistyki. Ich celem jest wsparcie (poprzez indywidualne wskazówki; monitorowanie postępu; przekazywanie prawidłowych praktyk) procesu doskonalenia umiejętności wykonawczych i interpretacyjnych Uczestników Akademii. W ramach udziału w Akademii, każdy z Uczestników odbywa cykl zajęć z pedagogiem prowadzącym (przy wsparciu pedagoga-pianisty) dostosowanych do jego indywidualnego poziomu, jego potrzeb i możliwości oraz do repertuaru, nad którym Uczestnik pracuje w danym okresie. Częścią stałą Akademii jest także element doskonalenia prezentacji scenicznej. Efektem kompetencyjnym Akademii jest wzrost umiejętności, świadomości właściwych praktyk, a także motywacji młodych muzyków.
Jako dodatkowe rezultaty zadania można wymienić także:
a)wzmacnianie postaw kulturowych i poszerzanie wiedzy na temat polskiej muzyki najnowszej wśród młodych instrumentalistów;
b)synergię działań edukacyjnych, m.in. poprzez uczestnictwo w lekcjach innych Uczestników, współpracę ze znakomitymi pianistami, wymianę doświadczeń;
c)promocję młodych instrumentalistów poprzez ich prezentację w ramach finałowych koncertów Uczestników na zakończenie poszczególnych turnusów - nierzadko będących debiutami scenicznymi młodych, świetnie zapowiadających się muzyków.
Oferta (...) jest dostępna dla wszystkich uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, którzy wezmą udział w rekrutacji. Wartym zauważenia jest fakt, iż wpisowe wpłacane przez Uczestników Akademii pokrywa jedynie część kosztów ponoszonych w ramach jej organizacji. Akademia stanowi atrakcyjną cenowo ofertę wziąwszy pod uwagę zakres oferowanych działań, jej wysoki poziom merytoryczny i organizacyjny oraz dostępne zaplecze - co potwierdza niezwykle wysoka frekwencja kandydatów. Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż wartością nadrzędną jest szersze spektrum potencjalnych beneficjentów programu (dzięki stosunkowo niewysokiej cenie), tym samym podkreślając zasadność niniejszego wniosku, który przyczynić miałby się do realizacji Akademii na najwyższym poziomie.
Wobec powyższego z jednej strony Akademia ma doskonalić proces edukacji młodych adeptów, pogłębiać ich poczucie tożsamości kulturowej oraz z drugiej strony promować wszelkie formy otwarcia ich na nowoczesne technologie oraz innowacyjne metody działania przygotowujące do aktywnego funkcjonowania w procesach dynamicznych przemian, jakim podlega współczesna kultura.
Założenia Akademii:
a)Wzmacnianie twórczego i innowacyjnego potencjału polskiego szkolnictwa artystycznego oraz znaczenie Akademii dla dziedziny sztuki, której dotyczy;
b)Umożliwianie kontaktu adeptów z wybitnymi artystami, specjalistami i uznanymi autorytetami w danej dziedzinie sztuki;
c)Efektywne promowanie dokonań młodych artystów zarówno w środowiskach branżowych, jak i wśród szerokiej publiczności;
d)Zadanie utrwala tożsamość kulturową i narodową, w szczególności w twórczy sposób;
e)Projekt Akademii wpisuje się w nurt współczesnego życia kulturalnego, pomaga w kształtowaniu własnej osobowości artystycznej, otwiera jego odbiorców na indywidualną aktywność zawodową.
Akademia w (…) jest projektem dedykowanym młodym, uzdolnionym instrumentalistom wyróżniającym się uczniom szkół muzycznych I oraz II stopnia z całej Polski.
Projekt skierowany jest do uczniów szkół muzycznych(...)
Program Akademii składa się z zajęć indywidualnych, dając szansę na rozwój artystyczny młodym adeptom sztuki w zakresie gry na instrumencie. Projekt uzupełniony jest zajęciami rekreacyjnymi i udziałem w koncertach oraz nagraniach odbywających się w tym czasie w (…) Centrum.
Celem (...) jest edukacja młodzieży, popularyzacja twórczości muzycznej, kształtowanie wrażliwości artystycznej i kulturalnej oraz stworzenie możliwości doskonalenia warsztatu instrumentalnego.
Akademia obejmuje (...)
W ramach Akademii, Stowarzyszenie zapewnia Uczestnikom:
a)udział w zajęciach edukacji artystycznej (lekcje indywidualne),
b)dostęp do sal ćwiczeniowych,
c)pobyt (w siedzibie Narodowej Instytucji Kultury),
d)pełne wyżywienie (3 posiłki dziennie oraz dostęp do napojów przez całą dobę) - umowa z firmą cateringową,
e)zajęcia wspólne (muzyczne) i atrakcje w wolnym czasie (spotkania, gry i zabawy, projekcje filmów, rekreacja),
f)całodobową opiekę wykwalifikowanej kadry oraz dostęp do pomocy medycznej w razie zaistniałej potrzeby,
g)dodatkowe ubezpieczenie NNW,
h)zgodne z obowiązującymi wytycznymi środki ograniczające ryzyko zakażenia wirusem COVID-19.
Głównym świadczeniem organizacji Akademii jest realizacja indywidualnych lekcji mistrzowskich z artystami-pedagogami. Zajęcia te polegają na wspólnym muzykowaniu, koncertowaniu oraz przekazywaniu specjalistycznej wiedzy artystycznej, indywidualnej i niepowtarzalnej dla każdego uczestnika kursu.
Koszt kursu dla uczestnika składa się więc de facto z dwóch głównych składowych: ok.50% to koszt zajęć artystycznych i ok. 50% to koszt organizacyjny (wyżywienie, opieka).
Prowadzącymi Akademię Muzyki są znani instrumentaliści - artyści (również artyści pedagodzy). Dodatkowo do realizacji przedsięwzięcia zaangażowani są akompaniatorzy (pianiści), którzy ćwiczą razem z dziećmi i młodzieżą. Do opieki dzieci i młodzieży zatrudnieni są wychowawcy i kierownicy turnusów (osoby posiadające wymagane ustawowo uprawnienia pedagogiczne związane z opieką nad małoletnimi).
Pytanie
Czy opisane powyżej usługi świadczone przez Wnioskodawcę, związane z organizacją Akademii dla młodych artystów, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT będą podlegały w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, związane z organizacją Akademii będą w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT zwolnieniem od podatku objęte są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Przepisy te są implementacją art. 132 ust. 1 lit. n dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - dalej dyrektywa 2006/112/WE, który stanowi podstawę do zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczenia niektórych usług kulturalnych, a także dostawy towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienie usług kulturalnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tym przepisie, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (przepis ten znajduje oparcie w art. 133 akapit 1 lit. a dyrektywy 2006/112/WE). Wskazane przepisy ustawy przewidują stosowanie zwolnienia również dla innego (niż podmiot prawa publicznego) podmiotu uznanego na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, pod warunkiem, że podmiot wykonuje usługi kulturalne i nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 584/13 orzekł, iż „przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a u.p.t.u. zawiera prawidłową implementację zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE [...]. Prawodawca unijny określając analizowane zwolnienie w zakresie świadczenia usług kulturalnych na równi traktuje podmioty prawa publicznego oraz pozostałe instytucje kultury. Celem wprowadzenia zwolnienia było wykonywanie czynności w interesie publicznym, a w konsekwencji obniżenie kosztów dostępu do dóbr kultury”.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT na wstępie należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić. Działalność kulturalna w rozumieniu art. 1 niniejszej ustawy, polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Zgodnie z art. 2 tejże ustawy formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Jednocześnie na mocy art. 3 ust. 1 działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Jak wynika z powyższego, ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie jest wystarczająca dla określenia wspomnianego katalogu podmiotów (por. ww. wyrok) - egzemplifikacyjny charakter wyliczeń w niej zawartych wyklucza możliwość definiowania tego katalogu jedynie w oparciu o jej przepisy.
Mając na uwadze powyższe uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Reasumując, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Stanowisko powyższe zostało wyrażone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 17 kwietnia 2015 roku o numerze: PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130.
Nie ulega zatem wątpliwości, że dla skorzystania ze zwolnienia Wnioskodawca musi spełnić trzy warunki:
a)być podmiotem o charakterze kulturalnym (instytucja kultury, stowarzyszenie, fundacja);
b)świadczyć usługi kulturalne;
c)nie osiągać systematycznych zysków z prowadzonej działalności lub przeznaczać je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zdaniem Wnioskodawcy z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że Stowarzyszenie jest podmiotem o charakterze kulturalnym. Ponadto szczególnie w ramach organizowanej Akademii, Stowarzyszenie świadczy usługi kulturalne, nie osiągając systematycznych zysków z prowadzonej działalności.
Powyższe oznacza, iż w okolicznościach podanych we wniosku, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, związane z organizacją Akademii, w tym w szczególności:
a)organizacja noclegu wraz z wyżywieniem;
b)udział w zajęciach edukacji artystycznej;
c)dostęp do sal ćwiczeniowych;
d)zajęcia i atrakcje w wolnym czasie (spotkania, gry i zabawy, projekcje filmów, rekreacja);
e)całodobowa opieka wykwalifikowanej kadry oraz dostęp do pomocy medycznej w razie zaistniałej potrzeby;
f)dodatkowe ubezpieczenie NNW;
g)zgodne z obowiązującymi wytycznymi, środki ograniczające ryzyko zakażenia wirusem COVID-19;
będą w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Przepisy te są implementacją art. 132 ust. 1 lit. n dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, który stanowi podstawę do zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczenia niektórych usług kulturalnych, a także dostawy towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W myśl art. 2. ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Wskazać należy, że ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kulturalnych przez inne podmioty.
Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzi do wniosku, że regulacja ta zgodna jest z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy, gdyż podobnie jak w przepisie Dyrektywy, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie polskiej ustawy wymaga spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwalnia się bowiem od podatku usługi kulturalne oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (przesłanka przedmiotowa) świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przesłanka podmiotowa). Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jeśli chodzi o drugą grupę podmiotów należy podkreślić, że analizowany przepis nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do trzeciej grupy podmiotów. Zatem te odrębne przepisy, które uznają dany podmiot za instytucje o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame z wspomnianą wyżej ustawą.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.
Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.
W rozpatrywanej sprawie Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową i działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Zgodnie ze statutem cele Stowarzyszenia to między innymi promocja muzyki klasycznej, upowszechnianie wiedzy o muzyce klasycznej i jej autorach, ochrona muzycznego dziedzictwa narodowego, promowanie muzyki jako narzędzia integracji społeczeństw i narodów Europy oraz Świata, w tym w szczególności propagowanie działań na rzecz promocji kultury na arenie Europy m.in. w kontekście integracji europejskiej, prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie kultury, w tym w szczególności kształcenie młodzieży uzdolnionej muzycznie, wspieranie działalności (...) oraz wspomaganie działalności artystycznej młodych talentów i osób szczególnie uzdolnionych. Ponadto, Stowarzyszenie wspólnie wraz z (...) oraz (...) współprowadzi (...). Zatem biorąc pod uwagę całokształt działalności statutowej Stowarzyszenia oraz jego działalność w ramach (...), Stowarzyszenie należy uznać za podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Jednocześnie, jak wskazano we wniosku, celem (...) jest edukacja młodzieży, popularyzacja twórczości muzycznej, kształtowanie wrażliwości artystycznej i kulturalnej oraz stworzenie możliwości doskonalenia warsztatu instrumentalnego. Do udziału w Akademii zapraszani są uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia oraz osoby będące w ostatniej klasie szkoły średniej, a przed rozpoczęciem studiów na kierunkach artystycznych. Uczestnicy Akademii, biorą udział w przedsięwzięciu ze względu na prowadzenie zajęć przez wybitnych muzyków oraz z powodu autorskich koncepcji pedagoga, a nie zajęć edukacyjnych jako takich. Akademia jest przedsięwzięciem nie tylko o charakterze edukacyjnym, lecz także o charakterze kulturalnym. Oferta Akademii skierowana jest do osób pragnących rozwijać swe zainteresowania i umiejętności w zakresie gry na instrumencie, jest dobrowolną inicjatywą każdego z Uczestników analogiczną jak skorzystanie z innych form uczestnictwa w życiu kulturalnym. Z jednej strony Akademia ma doskonalić proces edukacji młodych adeptów, pogłębiać ich poczucie tożsamości kulturowej oraz z drugiej strony promować wszelkie formy otwarcia ich na nowoczesne technologie oraz innowacyjne metody działania przygotowujące do aktywnego funkcjonowania w procesach dynamicznych przemian, jakim podlega współczesna kultura. Założenia Akademii to wzmacnianie twórczego i innowacyjnego potencjału polskiego szkolnictwa artystycznego oraz znaczenie Akademii dla dziedziny sztuki, której dotyczy, umożliwianie kontaktu adeptów z wybitnymi artystami, specjalistami i uznanymi autorytetami w danej dziedzinie sztuki, efektywne promowanie dokonań młodych artystów zarówno w środowiskach branżowych, jak i wśród szerokiej publiczności, utrwalanie tożsamości kulturowej i narodowej, w szczególności w twórczy sposób. Projekt Akademii wpisuje się w nurt współczesnego życia kulturalnego, pomaga w kształtowaniu własnej osobowości artystycznej, otwiera jego odbiorców na indywidualną aktywność zawodową. Głównym świadczeniem organizacji Akademii jest realizacja indywidualnych lekcji mistrzowskich z artystami-pedagogami. Zajęcia te polegają na wspólnym muzykowaniu, koncertowaniu oraz przekazywaniu specjalistycznej wiedzy artystycznej, indywidualnej i niepowtarzalnej dla każdego uczestnika kursu.
Zatem w świetle przedstawionych okoliczności sprawy świadczoną przez Stowarzyszenie usługę związanych z organizacją Akademii dla młodych artystów (...) należy uznać za usługę kulturalną w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Ponadto, z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie osiąga zysk z działalności polegającej na organizacji Akademii dla młodych artystów, jednakże zysk ten nie ma charakteru systematycznego. Środki uzyskiwane z ww. działalności przeznaczone są na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług polegających na organizacji przedsięwzięć, w tym Akademii dla młodych artystów, a także na prowadzenie (...). Stowarzyszenie wówczas działa jako organ współprowadzący z (...) oraz (...), Narodową Instytucją Kultury. Jednocześnie jak wskazano we wniosku, usługi polegające na organizacji Akademii dla młodych artystów, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Zatem stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie dla świadczonych przez Stowarzyszenie usług związanych z organizacją Akademii dla młodych artystów (...) znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
