
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku do dostawy zabudowanej działki na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT do dostawy działki nr ... na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lutego 2022 r. (wpływ 16 lutego 2022 r.) i pismem z 17 lutego 2022 r. (wpływ 17 lutego 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
I.
Działka nr … o pow. … ha położona w obrębie …, gm. …, powiat …stała się własnością Skarbu Państwa na mocy decyzji Naczelnika Gminy w … z dnia… maja 1976 r. nr … i weszła w skład gruntów przeznaczonych na funkcjonowanie Gospodarstwa przy Zespole Szkół Rolniczych … . Decyzją Wojewody z dnia …stycznia 2006 r. znak: … prawo własności tej działki nabył Powiat. Przedmiotowa nieruchomość była i jest użytkowana rolniczo. Od roku 2006 do 7 grudnia 2020 roku działka była przedmiotem umowy dzierżawy z osobą fizyczną. W dniu … września 2019 r. Wojewoda wydał decyzję nr … znak: … o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - budowy drogi ekspresowej ... Decyzja ta stała się ostateczna … grudnia 2020 r. Na mocy tej decyzji działka nr … została podzielona i jej część oznaczona jako działka nr … o pow. … ha została przejęta za odszkodowaniem na rzecz Skarbu Państwa na potrzeby realizacji ww. inwestycji. Ponadto informują Państwo, że:
1.Gmina, na której terenie znajduje się przedmiotowa nieruchomość nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2.Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
3.Dla działki nr … w … nie wydawano decyzji o warunkach zabudowy ani decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
II.
Działka nr … o pow. … ha położona w obrębie …, gm. …, powiat … była własnością Skarbu Państwa na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 roku o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. z 1950 r. Nr 14, poz. 130) jako mienie byłych jednostek samorządu terytorialnego i wchodziła w skład terenów drogi łączącej miejscowości … i …. Na podstawie decyzji Wojewody … z dnia … r. znak; … przedmiotowa działka stała się własnością Powiatu jako grunt zajęty pod drogę powiatową nr … relacji … - … - … . Decyzją Zarządu Powiatu z dnia … października 2017 r. znak: … działka nr … została przekazana w trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych. W dniu … września 2019 r. Wojewoda wydał decyzję nr … znak: … o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - budowy drogi ekspresowej … . Decyzja ta stała się ostateczna w dniu … grudnia 2020 r. Na mocy tej decyzji działka nr … została podzielona i jej część oznaczona jako działka nr … o pow. … ha została przejęta za odszkodowaniem na rzecz Skarbu Państwa na potrzeby realizacji ww. inwestycji. Odszkodowaniem objęto zarówno grunt jak i składnik budowlany, czyli bitumiczną nawierzchnię jezdni. Wypłata odszkodowania nastąpiła w roku 2020. Ponadto informują Państwo, że:
1.Gmina, na terenie której znajduje się przedmiotowa nieruchomość nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2.Dla działki nr … w … nie wydawano decyzji o warunkach zabudowy ani decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
3.Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
4.Obiekt budowlany znajdujący się na działce nr … (jezdnia drogi powiatowej nr …) jest obiektem użyteczności publicznej a w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.) nie stanowi budowli.
5.Zarząd Dróg Powiatowych nie posiada danych o wartości początkowej przedmiotowej drogi, ponieważ poprzedni zarządca tej drogi sprzed reformy administracyjnej w roku 1999 - Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych nie przekazał takich informacji. W roku 2009 w ramach inwestycji pn. „…” na obszarze działki nr … wykonane zostały prace budowlane związane z ułożeniem warstwy wzmacniająco-wyrównawczej, ułożeniem bitumicznej warstwy ścieralnej, utwardzeniem poboczy gruntowych tłuczniem kamiennym, renowacją rowów przydrożnych, przebudową istniejących przepustów drogowych i zjazdów oraz budowie nowych a wartość tych prac wyniosła … zł. Oddanie do użytku opisanej powyżej inwestycji nastąpiło w roku 2020 w związku z czym pomiędzy oddaniem obiektu do użytkowania a wypłatą odszkodowania upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Wnioskodawca informuje również, że nie dysponował prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków na modernizację drogi powiatowej … oraz, że Powiat ponosi koszty związane z zimowym utrzymaniem tej drogi, utrzymaniem pasa drogowego w stanie zapewniającym bezpieczeństwo ruchu drogowego (koszenie trawy, bieżące naprawy itp.).
6.Nabycie prawa własności działki nr … przez Powiat nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
7.Obecna działka nr … nie była przedmiotem umów najmu powierzchni lub elementów pasa drogowego, które generowałyby dochody.
W uzupełnieniu wskazali Państwo:
Obiekt budowlany znajdujący się na działce nr … w … - jezdnia drogi powiatowej nr … stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.)
W momencie uprawomocnienia się decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (budowy drogi ekspresowej) działka nr … oraz działka nr … w … nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
W momencie uprawomocnienia się decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (budowy drogi ekspresowej) dla działki nr … oraz dla działki nr … nie były wydane decyzje o warunkach zabudowy terenu oraz lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Wydatki poniesione na inwestycje pn. „…” to kwota … zł, wartość początkowa drogi to kwota … zł. Jak wynika z powyższych danych wydatki na ww. inwestycję przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu drogowego.
Obiekt, który powstał w ramach ww. inwestycji aktualnie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane stanowi budowlę.
Dodatkowo w uzupełnieniu z 17 lutego 2022 r. wskazali Państwo, że:
Działka nr … w … przed uprawomocnieniem się decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie była zabudowana. Omawiana nieruchomość nie była również zabudowana w okresie po uprawomocnieniu się niniejszej decyzji.
Pytanie oznaczone we wniosku nr 2
Czy wobec okoliczności opisanych w pkt II można zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Odszkodowanie za działkę nr … w … będzie podlegało zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (dla działek zabudowanych).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Przez towary – w oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:
Rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Z przywołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (nieruchomości) w zamian za odszkodowanie jest objęte podatkiem od towarów i usług (a więc także wówczas, gdy nie jest ono następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa).
W takiej sytuacji uznać należy, że ma miejsce dostawa towarów w zamian za odszkodowanie, zaś odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną – objętą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Wynagrodzenie musi mieć zatem konkretny wymiar, a więc być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu. Dostawę można uznać za dokonaną odpłatnie, dopiero gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru. Oznacza to, że przeniesienie z mocy prawa własności towarów nabiera odpłatnego charakteru dopiero w momencie przyznania odszkodowania i ustalenia jego wysokości.
Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.):
Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.
W myśl art. 128 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.
Z powołanych przepisów
wynika zatem, że istotą wywłaszczenia jest pozbawienie lub ograniczenie m.in.
prawa do nieruchomości. Dokonuje się tego za odszkodowaniem wypłaconym na rzecz
osoby (podmiotu) wywłaszczanego, co poprzedza wydanie aktu prawnego w randze
decyzji. Nieruchomość objęta taką procedurą staje się z mocy prawa
własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Decyzję
ustalającą wysokość odszkodowania wydaje organ administracji publicznej, który
wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Z tak
określonych zapisów ustawowych wynika, że podmiotem podejmującym cały katalog
czynności prawnych jest organ administracji. Nie wymaga się tu współdziałania,
czy jakiejkolwiek innej inicjatywy ze strony podmiotu wywłaszczanego.
Jeśli zatem wywłaszczenie lub przymusowa sprzedaż następuje za wynagrodzeniem, to wówczas stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Odszkodowanie w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle powyższego w sytuacji przeniesienia z mocy prawa własności działek na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie Wnioskodawca będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.
W treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział względem niektórych czynności zastosowanie zwolnienia od podatku.
W przypadku dostawy gruntu zabudowanego opodatkowanie gruntu jest uzależnione od opodatkowania budynków lub budowli znajdujących się na sprzedawanym gruncie, bowiem na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku VAT, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Z kolei zasady zwolnienia budynków i budowli wynikają z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy:
Rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a.wybudowaniu lub
b.ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a.w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b.dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy również zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działka nr … o pow. … ha na podstawie decyzji Wojewody z dnia … stycznia 2015 r. stała się własnością Powiatu jako grunt zajęty pod drogę powiatową nr … . W dniu … września 2019 r. Wojewoda wydał decyzję nr … znak: … o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - budowy drogi ekspresowej … . Decyzja ta stała się ostateczna w dniu … grudnia 2020 r. Na mocy tej decyzji działka nr … została podzielona i jej część oznaczona jako działka nr … o pow. … ha została przejęta za odszkodowaniem na rzecz Skarbu Państwa na potrzeby realizacji ww. inwestycji. Odszkodowaniem objęto zarówno grunt jak i składnik budowlany, czyli bitumiczną nawierzchnię jezdni. Wypłata odszkodowania nastąpiła w roku 2020. Obiekt budowlany znajdujący się na działce nr … (jezdnia drogi powiatowej nr …) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane stanowi budowlę. W roku 2009 w ramach inwestycji pn. „…” na obszarze działki nr … wykonane zostały prace budowlane związane z ułożeniem warstwy wzmacniająco-wyrównawczej, ułożeniem bitumicznej warstwy ścieralnej, utwardzeniem poboczy gruntowych tłuczniem kamiennym, renowacją rowów przydrożnych, przebudową istniejących przepustów drogowych i zjazdów oraz budowie nowych a wartość tych prac wyniosła … zł. Obiekt, który powstał w ramach ww. inwestycji aktualnie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane stanowi budowlę.
Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy odszkodowania za zabudowaną działkę nr … .
Należy zauważyć, że decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w przedmiotowej sprawie dla opisanej dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem budowli znajdującej się na ww. działce nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
W dniu … września 2019 r. Wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obiekt, który powstał w ramach ww. inwestycji aktualnie w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane stanowi budowlę. Oddanie do użytku jezdni drogi nastąpiło w roku 2020, w tym samym roku uprawomocniła się decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i przyjęto odszkodowanie.
Zatem od pierwszego zasiedlenia budowli – jezdni drogi powiatowej upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W konsekwencji należy stwierdzić, że dostawa na rzecz Skarbu Państwa budowli – jezdni drogi powiatowej nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej budowli upłynął okres krótszy niż 2 lata. Tym samym dostawa gruntu działki nr …, na której budowla – jezdnia drogi powiatowej jest posadowiona, również nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zatem należy stwierdzić, że dostawa zabudowanej działki nr … na rzecz Skarbu Państwa za ustalonym odszkodowaniem nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W związku z powyższym do dostawy zabudowanej działki nr … na rzecz Skarbu Państwa za ustalonym odszkodowaniem należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Z opisu sprawy wynika, że nabycie przez Powiat prawa własności działki nr …, z której została wydzielona działka … nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki poniesione na inwestycje pn. „…” jak wskazano we wniosku przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu drogowego. Wnioskodawca nie dysponował prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków na modernizację drogi powiatowej … .
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dostawa budowli – jezdni drogi powiatowej będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Wnioskodawcy bowiem nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację budowli – jezdni drogi powiatowej. Jednocześnie nabycie działki nr … nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym dostawa gruntu działki nr … będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
W konsekwencji należy stwierdzić, że dostawa na rzecz Skarbu Państwa zabudowanej działki nr …, za ustalonym odszkodowaniem, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
W związku z powyższym rozpatrywanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, stało się bezzasadne.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w tej kwestii oceniane całościowo jest nieprawidłowe. Wprawdzie wywodzicie Państwo prawidłowy skutek prawny w postaci zwolnienia od podatku jednak z błędnej podstawy prawnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do dostawy działki nr ... na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, tj. zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT do dostawy działki nr ... na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego dotyczy stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
