brak obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.878.2020.2.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.05.2021, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.878.2020.2.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz członkami rodziny ww. podmiotów, brak obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a pracownikami Urzędu Gminy niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami rodzin ww. pracowników

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z 18 stycznia 2021r. (data wpływu 20 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz członkami rodziny ww. podmiotów – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a pracownikami Urzędu Gminy niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami rodzin ww. pracowników – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

24 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy, pracownikami Urzędu Gminy oraz członkami rodzin ww. podmiotów.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 18 stycznia 2021r. (data wpływu 20 stycznia 2021r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (dalej również: Wnioskodawca, Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r., poz. 713, t.j. z dnia 21.04.2020.). Kierownictwo Gminy składa się z: wójta, zastępcy wójta, sekretarza, skarbnika. Ponadto, jednostkę decydującą o działaniach Wnioskodawcy stanowi Rada Gminy, w której skład wchodzą przewodniczący, zastępca oraz pozostali jej członkowie. Na dodatek, z Wnioskodawcą związane są samorządowe jednostki organizacyjne powoływane na podstawie prawa - ustawy o finansach publicznych lub innych aktów prawnych, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe instytucje kultury, których funkcjonują wyznaczeni przez Wnioskodawcę kierownicy jednostek.

Wnioskodawca zgodnie z dyspozycją art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej (Dz. U. 2020r., poz. 1325 t.j. z dnia 31.07.2020.) jest zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej. Zgodnie z tym, Wnioskodawca co miesiąc wysyła plik JPK_VA7 do organu podatkowego.

Od rozliczenia za październik 2020 r. Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny jest zobowiązany złożyć w wersji elektronicznej JPK_VAT obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną uwzględniając regulacje określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2019r., poz. 1988 z dnia 18.10.2019).

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, podatnicy VAT czynni zostali zobowiązani do oznaczania w ewidencjach sprzedaży znacznika „TP”, który raportuje fakt występowania istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca realizuje zadania własne przewidziane przepisami ustawy o samorządzie gminnym polegające na m.in. działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Wskazana działalność jest prowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę w ramach wydzielonego w Urzędzie Gminy Referatu Wodociągów i Kanalizacji. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi najem lokali gminnych, np. świetlic wiejskich znajdujących się na terenie Gminy. Z powyżej wskazanych tytułów Wnioskodawca wystawia faktury na mieszkańców Gminy, w tym na osoby wchodzące w skład kierownictwa Gminy, Rady Gminy, samorządowych jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Gminy oraz członków rodzin wymienionych podmiotów.

W związku z pełnionymi funkcjami publicznymi przez podmioty wskazane w niniejszym wniosku o interpretację, w Gminie powstają powiązania pomiędzy Wnioskodawcą a tymi podmiotami wynikające z wywierania znaczącego wpływu na kształt realizowanych zadań publicznych przez Wnioskodawcę, np. w zakresie podziału wydatków budżetowych na określone zadania gminne. Powiązania te nie mogą mieć charakteru gospodarczego, nastawionego na maksymalizację zysku, bowiem powstały wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy.

Uwzględniając powyższe, zgodnie z 11a ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz.U.2020.1406 tj. z dnia 18.08.2020., dalej: ustawa o CIT) należy uznać, że pomiędzy Wnioskodawcą, a:

  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • sekretarzem Gminy,
  • skarbnikiem Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • pracownikami Urzędu Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,

występuje powiązanie wynikające z wywierania znaczącego wpływu tj. dotyczące faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych (w tym przypadku o charakterze publicznym) przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Wobec tego, członkowie rodziny tych podmiotów spełniający warunek art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, tj. pozostający w związku małżeńskim albo u których występuje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia w stosunku do tych ww. wymienionych podmiotów są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą. Nie mniej jednak, należy zaznaczyć, iż powiązania te nie są powiązaniami ukierunkowanymi na maksymalizację zysku Gminy, ani na żadną korzyść podatkową. Powiązania te wynikają wyłącznie z obowiązku realizacji zadań publicznych, tym samym zawsze i w każdym przypadku muszą spełniać zasadę rynkową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Wnioskodawca ma obowiązek oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a:

  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • sekretarzem Gminy,
  • skarbnikiem Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • pracownikami Urzędu Gminy,
  • członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), w świetle powyższego, należy uznać, że w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Wnioskodawca nie ma obowiązku oznaczenia TP transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a:

  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • sekretarzem Gminy,
  • skarbnikiem Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • pracownikami Urzędu Gminy,
  • członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz członkami rodziny ww. podmiotów,
  • prawidłowe – w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a pracownikami Urzędu Gminy niepełniącymi funkcji kierowniczych oraz członkami rodzin ww. pracowników.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.

Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami, co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia – ewidencja zawiera dodatkowe oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Jak stanowi art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Przez podmioty powiązane – zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy – należy rozumieć:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez -wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie. Kierownictwo Gminy składa się z: wójta, zastępcy wójta, sekretarza, skarbnika. Wnioskodawca realizuje zadania własne przewidziane przepisami ustawy o samorządzie gminnym polegające na m.in. działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Wskazana działalność jest prowadzona bezpośrednio przez Wnioskodawcę w ramach wydzielonego w Urzędzie Gminy Referatu Wodociągów i Kanalizacji. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi najem lokali gminnych, np. świetlic wiejskich znajdujących się na terenie Gminy. Z powyżej wskazanych tytułów Wnioskodawca wystawia faktury na mieszkańców Gminy, w tym na osoby wchodzące w skład kierownictwa Gminy, Rady Gminy, samorządowych jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Gminy oraz członków rodzin wymienionych podmiotów. W związku z pełnionymi funkcjami publicznymi przez podmioty wskazane w niniejszym wniosku o interpretację, w Gminie powstają powiązania pomiędzy Wnioskodawcą, a tymi podmiotami wynikające z wywierania znaczącego wpływu na kształt realizowanych zadań publicznych przez Wnioskodawcę, np. w zakresie podziału wydatków budżetowych na określone zadania gminne. Uwzględniając powyższe, zgodnie z 11a ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać, że pomiędzy Wnioskodawcą, a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, pracownikami Urzędu Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy, występuje powiązanie wynikające z wywierania znaczącego wpływu tj. dotyczące faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych (w tym przypadku o charakterze publicznym) przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Wobec tego, członkowie rodziny tych podmiotów spełniający warunek art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, tj. pozostający w związku małżeńskim albo u których występuje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia w stosunku do tych ww. wymienionych podmiotów są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Do wyłącznej właściwości rady gminy, należy m. in. uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek (art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Tym samym, rada gminy poprzez swoich członków (w tym przewodniczącego rady gminy, który jest wybierany spośród radnych) wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy. Można zatem uznać, iż pozycja członków rady gminy, z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio ustawy o PIT), tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań wójta zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;
  • 1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  1. określanie sposobu wykonywania uchwał;
  2. gospodarowanie mieniem komunalnym;
  3. wykonywanie budżetu;
  4. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, wójt gminy, działając na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu (art. 33 ust. 4 ww. ustawy).

Wójt Gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m. in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca, przedstawiając opis sprawy, wskazał na wójta i jego zastępcę jako „kierownictwo Gminy” oraz na radę gminy jako jednostkę decydującą o działaniach Wnioskodawcy.

Relacje między gminą a wójtem/zastępcą wójta, członkami rady gminy to relacje między gminą a jej organami (organem wykonawczym - wójtem/ zastępcą wójta i organem stanowiącym i kontrolnym - radą gminy składającą się z członków rady gminy - radnych i wybranego spośród nich przewodniczącego rady gminy). Taka relacja powoduje, że występuje podstawa, aby uznać, że jest to relacja, jaka ma miejsce między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.

Należy zatem uznać, że sprawowane przez wójta i jego zastępcę oraz członków rady gminy opisane powyżej funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), czyli występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (wójta/zastępcy wójta/członków rady gminy) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Gminę). Gmina zatem jest zobowiązana w pliku JPK_VAT z deklaracją stosować oznaczenie „TP” w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz tych podmiotów. Bez znaczenia dla stosowania tego oznaczenia pozostaje, czy występujące pomiędzy Gminą, a ww. osobami fizycznymi powiązania wpływają na cenę konkretnych świadczonych przez Gminę usług w zakresie dostarczenia wody/odprowadzania ścieków oraz najmu lokali gminnych.

Tak samo należy przyjąć w stosunku do usług wykonywanych przez Gminę na rzecz sekretarza i skarbnika Gminy, którzy zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy również stanowią „kierownictwo Gminy”, jak wynika bowiem z obowiązujących przepisów prawa skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), natomiast sekretarz Gminy to swoisty „pomocnik” wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019r., poz. 1282, z późn. zm.), w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej „sekretarzem”.

Wójt może bowiem powierzyć w trybie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu nie tylko swojemu zastępcy, ale też sekretarzowi gminy.

Ponadto, w art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że wójt może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

W świetle powyższego należy również w tym przypadku przyjąć, że ww. podmioty posiadają, z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne, faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę.

Również usługi wykonywane przez Gminę na rzecz kierowników jednostek organizacyjnych, za pośrednictwem których Gmina realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, powinny być w pliku JPK_VAT z deklaracją oznaczane znacznikiem „TP”. Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy chodzi o kierowników takich samorządowych jednostek organizacyjnych, jak funkcjonujące wewnątrz Gminy jednostki budżetowe oraz odrębne od Gminy samorządowe instytucje kultury, w odniesieniu do których Gmina jako organizator ma realny wpływ na kształt ich funkcjonowania.

Jak wynika z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Natomiast, w myśl przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), samorządowa instytucja kultury może zostać utworzona i jej statut wydany wyłącznie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku gminy - radę gminy). Statut określa istotne elementy funkcjonowania samorządowej instytucji kultury, w tym zakres działalności, organy zarządzające, sposób finansowania jednostki. Zatem relacja między gminą, której organem stanowiącym jest rada gminy będąca organizatorem samorządowych instytucji kultury, a gminnymi instytucjami kultury, jest relacją występującą między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Gmina poprzez swoje uprawnienia wywiera znaczący wpływ na wskazane jednostki organizacyjne - funkcjonujące wewnątrz Gminy jednostki budżetowe oraz samorządowe instytucje kultury, tj. ma faktyczną zdolność do wpływania na podejmowane przez nie kluczowe decyzje gospodarcze. Warte podkreślenia jest to, że ustawodawca wskazuje na „decyzje gospodarcze”, co oznacza, że wpływ, o którym mowa w przepisie, nie powinien się wiązać jedynie z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem relacje występujące pomiędzy Gminą oraz kierownikami jednostek budżetowych Gminy i samorządowych (gminnych) instytucji kultury mają charakter powiązań, o których mowa w przepisach o cenach transferowych.

Natomiast powiązań obligujących do stosowania oznaczenia „TP” nie można dostrzec w relacjach pomiędzy Gminą, a pracownikami Urzędu Gminy. Urząd Gminy stanowi jednostkę organizacyjną Gminy, będącą aparatem pomocniczym wójta Gminy (który jest kierownikiem urzędu wykonującym uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników tego urzędu - zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym). Trudno w tej sytuacji przyjąć, że pracownicy, którzy nie pełnią funkcji kierowniczych, mają znaczący wpływ na funkcjonowanie Gminy i podejmowane przez nią decyzje gospodarcze.

Zatem w tym przypadku nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP”. Tym bardziej, że ustawodawca w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. wskazuje w kontekście stosowania oznaczenia „TP” na powiązania między dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, natomiast o powiązaniach wynikających ze stosunku pracy jest mowa w art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy. Ponadto. przepisy ustaw o podatku dochodowym, do których odwołuje się art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, nie wskazują na powiązania wynikające ze stosunku pracy.

Kolejna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest kwestia określenia relacji pomiędzy Gminą a członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów, (tj. członkami rodziny wójta Gminy i jego zastępcy, skarbnika i sekretarza Gminy, radnych Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy i pracowników Urzędu Gminy). Trzeba wziąć pod uwagę, że powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy obligujące do oznaczania transakcji sprzedaży kodem „TP”, to również powiązania pomiędzy osobami fizycznymi pozostającymi w związku małżeńskim albo między którymi istnieje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia - o czym stanowi art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, aby usługa wykonana przez Gminę na rzecz członka rodziny ww. podmiotów podlegała oznaczeniu „TP”, to muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • muszą istnieć powiązania pomiędzy Gminą, a ww. podmiotami, a jak wykazano wyżej występują one pomiędzy Gminą a wójtem/zastępcą wójta Gminy, skarbnikiem i sekretarzem Gminy, radnymi Gminy oraz kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz
  • pomiędzy tymi podmiotami, a członkami ich rodzin występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, tj. osoby te pozostają w związku małżeńskim albo występuje pomiędzy nimi stosunek pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Spełnienie tych warunków powoduje bowiem, że mamy do czynienia z dwoma podmiotami, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot, a zatem zachodzą powiązania, do których odwołuje się art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).

Mając zatem na uwadze rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na występujące powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, pomiędzy Gminą a wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, sekretarzem Gminy, skarbnikiem Gminy, członkami Rady Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz członkami rodzin ww. podmiotów, tj. małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia, Wnioskodawca ma obowiązek stosowania oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a ww. podmiotami. Natomiast nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 dla sprzedaży dokonywanej na rzecz pozostałych członków rodzin ww. osób.

Z uwagi na brak powiązań, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, pomiędzy Gminą a pracownikami Urzędu Gminy niepełniącymi funkcji kierowniczych, Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w ewidencji sprzedaży w JPK_V7, dla sprzedaży dokonywanej na rzecz pracowników niepełniących funkcji kierowniczych oraz członków rodzin ww. pracowników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

w części prawidłowe