Brak możliwości odzyskania podatku VAT z faktur w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.608.2020.1.JJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.608.2020.1.JJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku VAT z faktur w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest też płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych oraz promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. () będzie realizować operację pn. (). W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Umożliwienie wzmocnienia kapitału społecznego poprzez udostępnienie zakupionego sprzętu przez okres min. 5 lat od dnia przyznania pomocy oraz promowanie obszaru LSR poprzez organizację konkursu wokalnego () do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, poprzez realizację następujących wskaźników: liczba podmiotów wspartych w ramach operacji obejmujących wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego - 1 szt. oraz liczba operacji obejmujących wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury i organizację wydarzeń kulturalnych w ramach LSR - 1 szt.

Planowana realizacja przedmiotowej operacji przyczyni się do doposażenia () oraz planowane jest zorganizowanie jednego wydarzenia, jakim będzie konkurs wokalny (). Wnioskodawca, realizuje swoje cele na terenie więcej niż jednej gminy oraz posiada doświadczenie w organizacji wydarzeń związanych z upowszechnianiem kultury, aktywnego spędzania czasu wolnego, dlatego doposażenie nowoczesnym sprzętem, jakim jest oświetlenie, które po zamontowaniu wzbogaci wizualnie oraz akustycznie wydarzenia organizowane przez Wnioskodawcę, co przełoży się na lepszy efekt świetlny. Da również szansę na stworzenie warunków do rozwoju artystycznego mieszkańców LSR. Operacja zakłada również zakup projektora oraz ekranu elektrycznego, którego wysoki poziom zaawansowania technologicznego pozwoli na projekcje filmów w wysokiej jakości, będzie również służył jako sprzęt do prowadzenia różnego rodzaju szkoleń, warsztatów edukacyjnych oraz pokazów multimedialnych. Wysokiej jakości sprzęt multimedialny będzie udogodnieniem dla mieszkańców pobliskich gmin, wsparciem organizacji wydarzeń, oferty edukacyjnej, kulturalnej oraz rekreacyjnej w nowej formie. Zwiększy liczbę osób biorących udział w wydarzeniach organizowanych przez Wnioskodawcę. Poprzez specyfikę sprzętu będzie stanowił atrakcję dla każdej grupy wiekowej. Użytkowanie sprzętu będzie nieodpłatne oraz udostępniane co najmniej 5 lat dla mieszkańców obszaru LSR.

Wnioskodawca w ramach operacji zakłada organizację wydarzenia - konkursu wokalnego (), którego realizacja planowana jest w (). Organizacja wydarzenia odbędzie się po zakupie oświetlenia, ekranu elektrycznego oraz projektora, które stanowią niezbędny sprzęt do zorganizowania wydarzenia. W początkowej fazie Wnioskodawca planuje promocję wydarzenia na portalach społecznościowych, stronach partnerów, aby informacja dotarła do jak największej liczby potencjalnych odbiorców wydarzenia. Wydarzenie będzie miało nieodpłatny charakter oraz będzie ogólnodostępne, przewidywana liczba uczestników to 100 osób. Projekt zakłada ich aktywizację na polu społecznym, pobudza możliwości aktywnego funkcjonowania społecznego. Podczas wydarzenia będą miały miejsce występy artystyczne uczestników, którzy będą zgłaszali się na podstawie wcześniej udostępnionego regulaminu. Występy będą okazją do integracji społeczności lokalnej z całego obszaru. Za stronę techniczną, promocję, obsługę porządkową będą odpowiadali wolontariusze. Wolontariusze zadbają również o animację czasu uczestników imprezy, zapoznanie uczestników z programem wydarzenia. Wnioskodawca przewiduje również drobne upominki dla uczestników jak i zwycięzców konkursu wokalnego. Projekt zakłada również partnerstwo z trzema podmiotami z dwóch sektorów, którzy posiadają doświadczenie oraz działają w obszarze kultury: ().

W ramach projektu planuje się:

  • zakup projektora wydatek niezbędny do realizacji projektu w ramach wydatku zostanie zakupiony projektor, który doposaży (). Posłuży do realizacji wydarzenia konkursu wokalnego () oraz kolejnych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. W skład kompletu wchodzi: (),
  • zakup oświetlenia wydatek niezbędny do realizacji projektu w ramach wydatku zostanie zakupione oświetlenie, które doposaży (). Posłuży do realizacji wydarzenia konkursu wokalnego () oraz kolejnych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. W skład kompletu wchodzi: (),
  • w ramach wydatku zostanie zakupiony ekran elektryczny, który doposaży (). Posłuży on do realizacji wydarzenia konkursu wokalnego () oraz kolejnych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. W skład kompletu wchodzi: (),
  • przygotowanie i przeprowadzenie konkursu wokalnego () wydatek niezbędny w celu przygotowania i przeprowadzenia konkursu wokalnego (). Wolontariusze zaangażowani zostaną podczas przygotowania i przeprowadzenia konkursu wokalnego (). 13 osób po 8 godzin co daje 104 godziny oraz 1 osoba po 6 godzin co daje 6 godzin. Łącznie potrzebne będzie 110 godzin pracy wolontariackiej po 24,09 zł. Uwzględniając, że wolontariusze będą potrzebni zarówno przed konkursem jak i po, Wnioskodawca w trakcie realizacji zadania będzie prowadził kartę pracy zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do wniosku o płatność.

Ww. sprzęt będzie przechowywany w ().

Celem operacji jest wzmacnianie kapitału społecznego poprzez udostępnianie zakupionego sprzętu zgodnie z regulaminem przez okres min. 5 lat od dnia przyznania pomocy, promowanie obszaru LSR poprzez organizację konkursu wokalnego () do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.

() chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji stowarzyszenie będzie realizowało nieodpłatną działalność statutową. Zgodnie z zapisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy () ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu () współfinansowanego w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych oraz promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) () nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych oraz promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. () będzie realizować operację pn. (). W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Umożliwienie wzmocnienia kapitału społecznego poprzez udostępnienie zakupionego sprzętu przez okres min. 5 lat od dnia przyznania pomocy oraz promowanie obszaru LSR poprzez organizację konkursu wokalnego () do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, poprzez realizację następujących wskaźników: liczba podmiotów wspartych w ramach operacji obejmujących wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego - 1 szt. oraz liczba operacji obejmujących wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury i organizację wydarzeń kulturalnych w ramach LSR - 1 szt.

Wnioskodawca w ramach operacji zakłada organizację wydarzenia - konkursu wokalnego (), którego realizacja planowana jest w (). Organizacja wydarzenia odbędzie się po zakupie oświetlenia, ekranu elektrycznego oraz projektora, które stanowią niezbędny sprzęt do zorganizowania wydarzenia. W początkowej fazie Wnioskodawca planuje promocję wydarzenia na portalach społecznościowych, stronach partnerów, aby informacja dotarła do jak największej liczby potencjalnych odbiorców wydarzenia. Wydarzenie będzie miało nieodpłatny charakter oraz będzie ogólnodostępne, przewidywana liczba uczestników to 100 osób. Projekt zakłada ich aktywizację na polu społecznym, pobudza możliwości aktywnego funkcjonowania społecznego. Podczas wydarzenia będą miały miejsce występy artystyczne uczestników, którzy będą zgłaszali się na podstawie wcześniej udostępnionego regulaminu. Występy będą okazją do integracji społeczności lokalnej z całego obszaru. Za stronę techniczną, promocję, obsługę porządkową będą odpowiadali wolontariusze. Wolontariusze zadbają również o animację czasu uczestników imprezy, zapoznanie uczestników z programem wydarzenia. Wnioskodawca przewiduje również drobne upominki dla uczestników jak i zwycięzców konkursu wokalnego. Projekt zakłada również partnerstwo z trzema podmiotami z dwóch sektorów, którzy posiadają doświadczenie oraz działają w obszarze kultury: (). Partnerzy będą zaangażowani w projekt w obszarze promocji, pomocy technicznej i organizacyjnej.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji stowarzyszenie będzie realizowało nieodpłat

ną działalność statutową.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Równocześnie należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej