prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu ponoszonych kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, w przypadku dzia... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.510.2020.2.ŻR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.510.2020.2.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu ponoszonych kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B, prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2020r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu ponoszonych kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B,
  • prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu ponoszonych kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B,
  • prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2020r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytań oraz o przedstawienie własnego stanowiska do nowo postawionych pytań.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Przedmiotem zapytania jest możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego z tytułu prowadzenia na terenie Portu Jachtowego w sezonowej działalności gospodarczej w zakresie obsługi ruchu żeglarskiego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu ponoszonych przez Gminę Miasta kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w okresie sezonowej obsługi ruchu żeglarskiego, jak i kosztów remontów, niezbędnych napraw infrastruktury Portu Jachtowego wykorzystywanej w prowadzonej sezonowo działalności gospodarczej.

Na dzień dzisiejszy na infrastrukturę Portu Jachtowego składają się następujące składniki:

  1. Nabrzeże Północno-Zachodnie o dł. całkowitej ok. 113 mb;
  2. Nabrzeże o dł. 33mb;
  3. Slip do wyciągania łodzi;
  4. Nabrzeże Północno-Wschodnie o dł. ok. 146 mb;
  5. Stały pomost cumowniczy nr 1 i nr 2;
  6. Pływające pomosty cumownicze;
  7. System oznakowania nawigacyjnego portu;
  8. Instalacja wod-kan.;
  9. Instalacji elektryczna;
  10. Deptak główny (kostka brukowa);
  11. Plac główny (kostka brukowa);
  12. Plac przy parkingu (kostka brukowa);
  13. Dojazd do slipu, krawężniki i obrzeża;
  14. Tereny zielone;
  15. Parking przy informacji turystycznej;
  16. Slip pływający z kratami o wymiarach 11,6x3.

Nowy Port Jachtowy w został oficjalnie otwarty i przekazany do użytkowania .2012 r., a w roku 2014 zakończono prace budowlane związane z realizacją przebudowy pomostu nr 3 wraz z ostrogą wejściową i boczną.

W ramach aktualnie realizowanego projektu (lata 2019-2021) pn. planowane są ponadto następujące prace wzmacniające potencjał Portu Jachtowego:

  1. Budynek obsługi portu jachtowego składa się z dwóch połączonych ze sobą części o zróżnicowanych funkcjach:
    • dwukondygnacyjnej części socjalno-biurowej, w której na parterze znajdować się będą umywalnie, natryski, pralnia podręczna oraz niewielka kuchnia, a także biuro bosmana oraz biuro trenera wraz z mieszkaniem służbowym, a na piętrze - pomieszczenia przeznaczone na prowadzenie szkoleń dla żeglarzy,
    • jednokondygnacyjnej części magazynowej, przeznaczonej głównie do przechowywania sprzętu pływającego poza sezonem.
      Część socjalno-biurowa, murowana, z dachem o profilu łukowym, składa się z części zasadniczej oraz jednokondygnacyjnej przybudówki z tarasem widokowym na stropie, przylegającej do budynku od strony placu postojowego jachtów.
  1. Budynek magazynowy, zlokalizowany na północ od budynku obsługi portu.
  2. Nawierzchnie utwardzone wokół budynków obejmują: plac manewrowy - pow. 724,4 m2, jezdnię - pow. 66,8 m2, chodniki - pow. 678,3 m2.
  3. Plac postojowy jachtów, o powierzchni 1325,3 m2, wykorzystywany będzie w sezonie żeglarskim do rozładunku i załadunku jachtów na środki transportu oraz przygotowania sprzętu załóg do startu w regatach, a poza sezonem żeglarskim - do postoju i zimowania jachtów.

Całość obecnej i nowopowstającej infrastruktury będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Do sezonu żeglarskiego 2019 podmiotem, który zarządzał Portem Jachtowym na rzecz Gminy i prowadził na jego terenie działalność gospodarczą, była Sp. z o.o. W związku z likwidacją tego podmiotu, Gmina Miasta stanęła przed wyborem jednego z możliwych modeli zarządzania Portem Jachtowym i prowadzenia w nim działalności gospodarczej, tj.:

  • Model A - Gmina Miasta samodzielnie prowadzić będzie działalność gospodarczą na terenie Portu z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich. Przychody z tytułu prowadzenia działalności, jak i koszty związane z działalnością gospodarczą będą księgowane bezpośrednio w Gminie.
  • Model B - Gmina Miasta zleci prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Portu zewnętrznemu podmiotowi - operatorowi. Operator będzie pobierał i ewidencjonował w swojej działalności gospodarczej płatności od żeglarzy za usługi dostarczane z wykorzystaniem infrastruktury Portu, zaś raz w miesiącu na podstawie prowadzonej przez operatora ewidencji Gmina obciąży go fakturą na kwotę odpowiadającą równowartości osiągniętych przez operatora w danym miesiącu przychodów z tytułu usług dostarczanych żeglarzom z wykorzystaniem infrastruktury Portu, tym samym Gmina osiągnie przychód z prowadzonej w Porcie działalności gospodarczej. Ryczałtowy koszt obsługi działalności gospodarczej w Porcie dla ruchu żeglarskiego przez Operatora, jak i pozostałe koszty funkcjonowania Portu w okresie sezonu żeglarskiego, będą księgowane bezpośrednio w Gminie.
  • Model C - Gmina Miasta powoła jednostkę budżetową dla celu prowadzenia działalności gospodarczej w Porcie, jak i zarządzania pozostałymi obiektami sportowo-rekreacyjnymi na terenie Gminy. Jednostka ponosiła będzie wydatki związane z utrzymaniem Portu, organizacją na jego terenie imprez i zawodów sportowych, generowała będzie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej z wykorzystaniem oddanej jej przez Gminę w trwały zarząd infrastruktury i niezbędnego majątku. Na podstawie wcześniejszej interpretacji tj. nr 0115-KDIT1-2.4012.66.2019.1. KK z dnia 13/03/2019r. Gmina dokonuje aktualnie obniżenia podatku VAT naliczonego o podatek VAT należny z tytułu wydatków inwestycyjnych ponoszonych w ramach inwestycji wymienionej powyżej, tj. .

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Kosztami sezonowymi działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym są m.in.:

  1. Energia elektryczna wykorzystywana do oświetlenia zewnętrza budynków na terenie Portu, jak i całości infrastruktury oraz terenów zielonych, nawierzchni, placów i parkingów składających się na Port Jachtowy,
  2. Energia elektryczna wykorzystywana do prowadzenia działalności wewnątrz budynków i obiektów infrastruktury Portu, jak i przez łodzie, jachty przebywające na terenie Portu.
  3. Woda i ścieki zużywana i odprowadzana z obiektów Portu,
  4. Ogrzewanie infrastruktury oraz wody bieżącej z wykorzystaniem np. pieców olejowych,
  5. Wynagrodzenie wybranego operatora Portu wypłacanego na zasadzie ryczałtu,
  6. Koszty bieżącego utrzymania w ruchu infrastruktury Portu i terenów zielonych (np. sprzątanie, koszenie trawy, wywóz śmieci),
  7. Monitoring i ochrona obiektu,
  8. Abonament internetowy (również wykorzystywany jako punkt hot-spot) i telefoniczny wykorzystywany bezpośrednio w działalności gospodarczej na terenie Portu.

Powyżej wymienione koszty są ponoszone w ciągu całego roku, jednakże kosztem prowadzonej działalności gospodarczej są one w opinii Gminy tylko w trakcie trwania sezonu żeglarskiego.

Kosztami ponoszonymi w ciągu całego roku, a dotyczącymi działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo w Porcie Jachtowym są, m.in.:

  1. remonty infrastruktury portowej (budynków, pomostów i nabrzeży, innej infrastruktury wykorzystywanej w sezonie żeglarskim),
  2. wydatki inwestycyjne na rozbudowę Portu oraz zakup niezbędnych urządzeń i instalacji wykorzystywanych do świadczenia usług w sezonie żeglarskim,
  3. prace przygotowawcze i kończące sezon (np. wodowanie i wyciąganie infrastruktury pływającej np. pomosty, odnogi cumownicze) wykonywane przed i po sezonie żeglarskim.

Powyżej wymienione koszty są ponoszone głównie poza sezonem żeglarskim, jednakże w opinii Gminy, są one bezpośrednim kosztem prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż ich poniesienie jest niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności w trakcie trwania sezonu żeglarskiego.

Wszystkie ww. wydatki, zarówno sezonowe, jak i całoroczne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a Operatorem zawarta została umowa na sezon żeglarski 27/04/2020 - 30/10/2020 zlecająca świadczenie usługi polegającej na kompleksowym zarządzaniu technicznym, eksploatacyjnym i komercyjnym w Porcie Jachtowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy Gmina w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B może dokonywać odliczeń całości podatku VAT należnego od kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, tj. od początku ostatniego tygodnia kwietnia danego roku do końca miesiąca października danego roku?
  2. Czy Gmina w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B może dokonywać odliczeń całości podatku VAT należnego od kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), przysługuje mu prawo odliczenia całości podatku VAT naliczonego od kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego, w trakcie sezonu żeglarskiego, jak i prawo odliczenia całości podatku VAT naliczonego od kosztów ponoszonych w ciągu całego roku kalendarzowego, związanych z prowadzoną sezonowo działalnością gospodarczą.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018r., poz. 2174 z poźn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługują prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Kosztami sezonowymi działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym są m.in.:

  1. Energia elektryczna wykorzystywana do oświetlenia zewnętrza budynków na terenie Portu, jak i całości infrastruktury oraz terenów zielonych, nawierzchni, placów i parkingów składających się na Port Jachtowy,
  2. Energia elektryczna wykorzystywana do prowadzenia działalności wewnątrz budynków i obiektów infrastruktury Portu, jak i przez łodzie, jachty przebywające na terenie Portu
  3. Woda i ścieki zużywana i odprowadzana z obiektów Portu,
  4. Ogrzewanie infrastruktury oraz wody bieżącej z wykorzystaniem np. pieców olejowych,
  5. Wynagrodzenie wybranego operatora Portu wypłacanego na zasadzie ryczałtu,
  6. Koszty bieżącego utrzymania w ruchu infrastruktury Portu i terenów zielonych (np. sprzątanie, koszenie trawy, wywóz śmieci),
  7. Monitoring i ochrona obiektu,
  8. Abonament internetowy (również wykorzystywany jako punkt hot-spot) i telefoniczny wykorzystywany bezpośrednio w działalności gospodarczej na terenie Portu.

Powyżej wymienione koszty są ponoszone w ciągu całego roku, jednakże kosztem prowadzonej działalności gospodarczej są one w opinii Gminy tylko w trakcie trwania sezonu żeglarskiego.

Kosztami ponoszonymi w ciągu całego roku, a dotyczącymi działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo w Porcie Jachtowym są m.in.:

  1. remonty infrastruktury portowej (budynków, pomostów i nabrzeży, innej infrastruktury wykorzystywanej w sezonie żeglarskim),
  2. wydatki inwestycyjne na rozbudowę Portu oraz zakup niezbędnych urządzeń i instalacji wykorzystywanych do świadczenia usług w sezonie żeglarskim,
  3. prace przygotowawcze i kończąca sezon (np. wodowanie i wyciąganie infrastruktury pływającej, np. pomosty, odnogi cumownicze) wykonywane przed i po sezonie żeglarskim.

Powyżej wymienione koszty są ponoszone głównie poza sezonem żeglarskim, jednakże w opinii Gminy, są one bezpośrednim kosztem prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż ich poniesienie jest niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności w trakcie trwania sezonu żeglarskiego.

Wszystkie ww. wydatki (w odniesieniu do obydwu pytań nr 1 i 2), zarówno sezonowe. jak i całoroczne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a Operatorem zawarta została umowa na sezon żeglarski ... zlecająca świadczenie usługi polegającej na kompleksowym zarządzaniu technicznym, eksploatacyjnym i komercyjnym w Porcie Jachtowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nowy Port Jachtowy w został oficjalnie otwarty i przekazany do użytkowania .2012 r., a w roku 2014 zakończono prace budowlane związane z realizacją przebudowy pomostu nr 3 wraz z ostrogą wejściową i boczną. W ramach aktualnie realizowanego projektu (lata 2019-2021) pn. planowane są prace wzmacniające potencjał Portu Jachtowego. Całość obecnej i nowopowstającej infrastruktury będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W celu zarządzania Portem Jachtowym i prowadzenia w nim działalności gospodarczej, Gmina dokona wyboru jednego z możliwych modeli, tj.:

  • Model A - Gmina samodzielnie prowadzić będzie działalność gospodarczą na terenie Portu z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich. Przychody z tytułu prowadzenia działalności, jak i koszty związane z działalnością gospodarczą będą księgowane bezpośrednio w Gminie.
  • Model B - Gmina zleci prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Portu zewnętrznemu podmiotowi - operatorowi. Operator będzie pobierał i ewidencjonował w swojej działalności gospodarczej płatności od żeglarzy za usługi dostarczane z wykorzystaniem infrastruktury Portu, zaś raz w miesiącu na podstawie prowadzonej przez operatora ewidencji Gmina obciąży go fakturą na kwotę odpowiadającą równowartości osiągniętych przez operatora w danym miesiącu przychodów z tytułu usług dostarczanych żeglarzom z wykorzystaniem infrastruktury Portu, tym samym Gmina osiągnie przychód z prowadzonej w Porcie działalności gospodarczej. Ryczałtowy koszt obsługi działalności gospodarczej w Porcie dla ruchu żeglarskiego przez Operatora, jak i pozostałe koszty funkcjonowania Portu w okresie sezonu żeglarskiego będą księgowane bezpośrednio w Gminie.

Z tytułu prowadzenia na terenie Portu Jachtowego działalności gospodarczej, Gmina ponosi koszty funkcjonowania Portu Jachtowego w okresie sezonowej obsługi ruchu żeglarskiego, jak i koszty remontów, niezbędnych napraw infrastruktury Portu Jachtowego wykorzystywanej w prowadzonej sezonowo działalności gospodarczej.

Kosztami sezonowymi działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym są m.in.:

  1. Energia elektryczna wykorzystywana do oświetlenia zewnętrza budynków na terenie Portu, jak i całości infrastruktury oraz terenów zielonych, nawierzchni, placów i parkingów składających się na Port Jachtowy,
  2. Energia elektryczna wykorzystywana do prowadzenia działalności wewnątrz budynków i obiektów infrastruktury Portu, jak i przez łodzie, jachty przebywające na terenie Portu.
  3. Woda i ścieki zużywana i odprowadzana z obiektów Portu,
  4. Ogrzewanie infrastruktury oraz wody bieżącej z wykorzystaniem np. pieców olejowych,
  5. Wynagrodzenie wybranego operatora Portu wypłacanego na zasadzie ryczałtu,
  6. Koszty bieżącego utrzymania w ruchu infrastruktury Portu i terenów zielonych (np. sprzątanie, koszenie trawy, wywóz śmieci),
  7. Monitoring i ochrona obiektu,
  8. Abonament internetowy (również wykorzystywany jako punkt hot-spot) i telefoniczny wykorzystywany bezpośrednio w działalności gospodarczej na terenie Portu.

Kosztami ponoszonymi w ciągu całego roku, a dotyczącymi działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo w Porcie Jachtowym są m.in.:

  1. remonty infrastruktury portowej (budynków, pomostów i nabrzeży, innej infrastruktury wykorzystywanej w sezonie żeglarskim),
  2. wydatki inwestycyjne na rozbudowę Portu oraz zakup niezbędnych urządzeń i instalacji wykorzystywanych do świadczenia usług w sezonie żeglarskim,
  3. prace przygotowawcze i kończące sezon (np. wodowanie i wyciąganie infrastruktury pływającej np. pomosty, odnogi cumownicze) wykonywane przed i po sezonie żeglarskim.

Wszystkie ww. wydatki, zarówno sezonowe, jak i całoroczne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Jak wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone w związku z funkcjonowania Portu Jachtowego w okresie sezonowej obsługi ruchu żeglarskiego, jak i koszty remontów, niezbędnych napraw infrastruktury Portu Jachtowego wykorzystywanej w prowadzonej sezonowo działalności gospodarczej wykorzystywane będą - jak wskazał Wnioskodawca - wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie przysługuje:

  • prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu ponoszonych kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B,
  • prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym, w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B.

Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że Wnioskodawca zadał pytania o treści:

  1. Czy Gmina w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B może dokonywać odliczeń całości podatku VAT należnego od kosztów funkcjonowania Portu Jachtowego w trakcie sezonu żeglarskiego, tj. od początku ostatniego tygodnia kwietnia danego roku do końca miesiąca października danego roku?
  2. Czy Gmina w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w modelu A i B może dokonywać odliczeń całości podatku VAT należnego od kosztów ponoszonych w ciągu całego roku obrotowego, a dotyczących sezonowej działalności gospodarczej prowadzonej w Porcie Jachtowym?

Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń, tutejszy Organ przyjął, że Wnioskodawca miał na uwadze prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego.

Ponadto należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, (Dz. U. z 2018r., poz. 2174 z poźn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację jako element opisanego stanu faktycznego Organ przyjął wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, iż Całość obecnej i nowopowstającej infrastruktury będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efektów projektu również do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej