Nieposiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Miejsce opodatkowania świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.470.2021.3.RM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.470.2021.3.RM

Temat interpretacji

Nieposiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Miejsce opodatkowania świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez Wnioskodawcę (pytanie nr 1) oraz jest nieprawidłowe w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych przez Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy (pytanie 3).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2021 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 16 września 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, opodatkowania usług świadczonych przez Zainteresowanego (…) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 grudnia 2021 r. (wpływ 28 grudnia 2021 r.) oraz pismem z 10 stycznia 2022 r. (wpływ 12 stycznia 2022 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania:

- (…) GmbH

2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

- (…) Sp. z o.o.

Wnioskodawca (sukcesor praw i obowiązków (…) Ltd. w rozumieniu art. 93 § 1 pkt 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. (...) Ltd. został przejęty przez Wnioskodawcę w drodze transgranicznego połączenia (...) oraz (...) Sp. z o.o. (Zainteresowany,...) [łącznie Zainteresowani]. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwo (…) jesteście podmiotem prawa niemieckiego zarejestrowanym w Polsce dla celów VAT na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy VAT. Państwo pozostaje jedynym wspólnikiem posiadającym całość udziałów w Zainteresowanym.

Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT prowadzącym w Polsce działalność produkcyjną w obszarze kompresorów do klimatyzacji samochodowych.

W ramach prowadzonej działalności nabywacie Państwo kompresory oraz systemy klimatyzacji (...) oraz komponenty i części zapasowe przeznaczonych do kompresorów (dalej: „Towary”) od Zainteresowanego oraz innych podmiotów powiązanych należących do tej samej grupy co Państwo. Nabyte Towary Państwo następnie sprzedajecie do swoich kontrahentów w ramach dostaw krajowych, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów lub eksportu. Państwo prowadzicie również handel innymi niż kompresory do klimatyzacji towarami (np. oleje smarowe do kompresorów). Sporadycznie Wnioskodawca nabywa urządzenia produkcyjne od swoich kontrahentów i sprzedaje je do Zainteresowanego lub też nabywa takie urządzenia od Zainteresowanego i sprzedaje je do swoich kontrahentów (tooling).

Państwo nie zatrudniacie w Polsce pracowników w ramach jakiegokolwiek stosunku prawnego (umowy o pracę, zlecenia, dzieła, tzw. umowy B2B z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą itp.). Ponadto, Państwo nie posiadacie w Polsce prawa do jakiejkolwiek nieruchomości, czy lokalu (na podstawie prawa własności, umowy najmu, dzierżawy, leasingu tp.).

W dniu 1 kwietnia 2019 r. Państwo zawarliście z Zainteresowanym umowę o usługi logistyczne, w ramach których Zainteresowany świadczy na rzecz Państwa usługi polegające w głównej mierze na magazynowaniu i dystrybucji Towarów wraz z pełną obsługą logistyczną (dalej: „Umowa").

W szczególności Umowa obejmuje swoim zakresem następujące czynności:

1)  magazynowanie i przechowywanie Towarów w czystym i suchym środowisku, w sposób odpowiadający właściwościom Towarów,

2)  wykonywanie odprawy celnej Towarów,

3)  odbiór Towarów oraz ich kontrola celna,

4)  kontrola wizualna palet i zestawów opakowań zwrotnych oraz kontenerów, a także niezwłoczne informowanie Państwo o wynikach dokonanej inspekcji,

5)  zarządzanie i kontrola gospodarką magazynową w oparciu o metodę FIFO, z uwzględnieniem przeprowadzania cyklicznych inwentaryzacji Towarów,

6)  przygotowywanie Towarów do wysyłki, zgodnie z wytycznymi Państwo i/lub Odbiorcy, w tym pakowanie, etykietowanie, paletyzowanie paczek, foliowanie palet, etc.,

7)  dystrybucja palet i paczek, kontakty z przewoźnikami w celu zapewnienia prawidłowej i punktualnej dystrybucji (wysyłki) Towarów, zgodnie z wytycznymi Wnioskodawcy i/lub Odbiorcy,

8)  załadunek Towarów na środki transportu Wnioskodawcy i/lub Odbiorcy, w sposób zapewniający transport w warunkach zabezpieczających Towar przed ewentualnym uszkodzeniami,

9)   zarządzanie zwrotami uprzednio zautoryzowanych Towarów z punktu dostawy do (…),

10) dostawa opakowań i innych materiałów niezbędnych do zapewnienia właściwego świadczenia usług przez Zainteresowanego, włączając w to m.in. korzystanie z systemu  informatycznego Wnioskodawcy poprzez stronę internetową Wnioskodawcy,

11)kontrola poszczególnych partii Towarów oraz palet w celu zapewnienia ich identyfikowalności („traceability”),

12)prowadzenie na bieżąco ewidencji stanu magazynowego oraz ruchu magazynowego,

13)raportowanie stanów magazynowych oraz ruchów Towarów na magazynie do Wnioskodawcy wg wymogów i harmonogramu ustalonego przez Państwa,

14)otrzymywanie i przetwarzanie w systemie magazynowym zamówień przekazanych przez Państwa i/lub Odbiorcę,

15)w zakresie towarów przeznaczonych na tzw. aftermarket (rozumiany jako rynek wtórny dla przemysłu motoryzacyjnego zajmujący się produkcją, regeneracją, dystrybucją i sprzedażą części zamiennych i akcesoriów do pojazdów, które zostały sprzedane klientowi finalnemu przez producenta oryginalnego wyposażenia): przepakowywanie i konfekcjonowanie, mechaniczne lub ręczne usuwanie fabrycznych numerów seryjnych, usuwanie tabliczek znamionowych i etykiet oraz umieszczanie na towarach nowych oznaczeń (etykiet), tworzenie zestawów części zamiennych oraz produktów (np. kompresorów) zgodnie z wymaganiami oraz zamówieniami Państwa i/lub Odbiorcy,

16) kompletacja i przechowywanie dokumentów dotyczących Towarów, zgodnie z wytycznymi Państwa i/lub Odbiorcy, w tym w zakresie przyjęcia Towarów na magazyn, wydania Towarów z magazynu, dostawy Towarów do Odbiorcy, etc.,

17)współpraca przy ustalaniu rocznego planowanego budżetu dla (…), raportowanie wskaźników związanych z realizacją budżetu (...) wg wymogów i harmonogramu ustalonych przez Państwa oraz przekazywanie informacji o zdarzeniach nieprzewidzianych w planowanym budżecie a mających wpływ na jego realizację,

18)wykonywanie innych czynności, niezbędnych dla prawidłowej realizacji usługi magazynowania Towarów.

Wyżej wymienione usługi są świadczone na terenie magazynu w (...) wynajmowanego przez Zainteresowanego (dalej: „Magazyn”).

Państwo pragniecie zauważyć, że na mocy przedmiotowej Umowy przysługuje Wam względem Zainteresowanego prawo do przekazywania wskazówek co do standardów jakości usług świadczonych w Magazynie (w tym w zakresie infrastruktury, narzędzi i innych zasobów Magazynu) oraz przekazywania wytycznych Państwa i/lub Odbiorcy związanych z poszczególnymi dostawami Towarów.

Wymaga zauważenia, że w ramach uprawnień przewidzianych przedmiotową Umową, Zainteresowany przyznał Państwu prawo do swobodnego dostępu i pomocy osobom upoważnionym przez Państwa do Magazynu, w którym świadczone są usługi logistyczne, celem przeprowadzenia przez Państwa okresowych kontroli ilości Towarów, warunków ich przechowywania oraz ksiąg z tym związanych.

Na gruncie przedmiotowej Umowy Zainteresowany został zobowiązany do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania magazynu, w którym będą świadczone usługi logistyczne poprzez zatrudnienie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, a także zapewnienie maszyn, narzędzi oraz urządzeń technicznych niezbędnych do obsługi Magazynu, jak również oprogramowania informatycznego służącego do zarządzania Magazynem.

Państwo pragniecie wskazać, że Zainteresowany zatrudnia dwóch pracowników w związku z usługami świadczonymi w ramach Umowy, których zakres obowiązków obejmuje również raportowanie bezpośrednio do Państwo.

Państwo wskazujecie, że poza wyżej opisanymi świadczeniami Zainteresowany został w razie potrzeby zobowiązany do zorganizowania transportu Towarów z Magazynu, w którym świadczone są usługi logistyczne do Odbiorcy zgodnie z wytycznymi Państwa i/lub Odbiorcy.

Państwo pragniecie zauważyć, że Zainteresowany uzyskał od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informację, iż kompleksowe wykonywanie powyższych działań mieści się w grupowaniu PKWiU 52.10.1 „Magazynowanie i przechowywanie towarów".

W kontekście świadczonych w ramach Umowy usług logistycznych istotnym pozostaje tytuł prawny Zainteresowanego do Magazynu, w którym świadczone są przedmiotowe usługi.

Zainteresowany na mocy odrębnej umowy wynajmuje Magazyn od (…) Sp. z o.o. (wcześniej: … sp. z o.o., dalej zwany: „Wynajmującym”). Budynek magazynowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego Zainteresowanego i jest z nim połączony tunelem, przez który transportowane są towary wyprodukowane przez Zainteresowanego. Zgodnie z umową najmu budynku magazynowego między Zainteresowanym a Wynajmującym, budynek magazynowy może być podnajmowany w całości bądź w części na rzecz spółek z grupy kapitałowej Zainteresowanego bez uprzedniej zgody Wynajmującego, a jedynie za jego zawiadomieniem. Jednakże, pomimo istniejących możliwości prawnych, Zainteresowany nie zawarł umowy podnajmu z Państwem, ani z żadną inną spółką z grupy kapitałowej (…). Magazyn stanowi pierwsze w Europie centrum logistyczne grupy (…). Usługi logistyczne świadczone są przez Zainteresowanego wyłącznie na rzecz Państwa i wyłącznie towary Państwa są w nim przechowywane. Magazyn w całości obsługiwany jest przez pracowników Zainteresowanego (lub osoby zatrudnione przez Zainteresowanego na podstawie innego stosunku prawnego), w tym pracowników Zainteresowanego, których zakres obowiązków obejmuje raportowanie bezpośrednio do pracowników Wnioskodawcy.

Końcowo, Strony pragną wskazać, że w przeszłości Zainteresowany wystąpiło do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wskazując w stanie faktycznym podobny do powyższego, aktualny na dzień wystąpienia z wnioskiem, zakres usług świadczonych przez Zainteresowanego na rzecz Państwa. W dniu 25 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.46.2019.2.PR, w której stwierdził, że Państwo posiadacie w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania na czym konkretnie polega, jakich konkretnie świadczeń dotyczy (jakie świadczenia obejmuje, w tym jakich towarów) działalność Państwa Spółki, tj. (…) GmbH w kraju siedziby działalności gospodarczej, wskazaliście Państwo, że podobnie jak w przypadku działalności prowadzonej w Polsce, prowadzicie w Niemczech działalność polegającą na nabywaniu kompresorów, systemów klimatyzacji (...) oraz komponentów i części zapasowych przeznaczonych do kompresorów od podmiotów powiązanych należących do tej samej grupy co Państwo, a następnie ich sprzedaży do kontrahentów. Państwo prowadzicie również handel innymi niż kompresory do klimatyzacji towarami (np. oleje smarowe do kompresorów). Sporadycznie Państwo nabywacie urządzenia produkcyjne od swoich kontrahentów i sprzedajecie je do innych spółek z grupy lub też nabywacie takie urządzenia od spółek z grupy i sprzedajecie je do swoich kontrahentów (tooling).

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania w jaki sposób jest realizowana/zorganizowana działalności gospodarcza Państwa Spółki w kraju siedziby działalności gospodarczej (należało ogólnie bez wskazywania szczegółów lecz w sposób niebudzący wątpliwości wskazać jak Państwa Spółka prowadzi działalność w Niemczech np. czy działalność w kraju siedziby ogranicza się tylko do posiadania biura, czy w kraju siedziby Państwa Spółka korzysta z jakichś magazynów, czy w kraju siedziby odbywa się produkcja i sprzedaż towarów, w sposób ogólny jakie zasoby osobowe i techniczne posiada w kraju siedziby itp.), wskazaliście Państwo, że Państwo posiadacie w Niemczech biuro, w którym zarząd Spółki wykonuje swoje obowiązki, a także w którym świadczą pracę pracownicy działu sprzedaży oraz działu badań i rozwoju. Państwo nie prowadzicie produkcji na terenie Niemiec oraz nie posiadacie magazynu w kraju swojej siedziby. Profil działalności polega na sprzedaży towarów zakupionych od innych spółek z Grupy (…) do producentów samochodów oraz przedsiębiorców działających na rynku wtórym (części zapasowych).

Odnosząc się do pytania dotyczącego wskazania gdzie i przez kogo podejmowane są wszelkie decyzje zarządcze dotyczące działalności Państwa Spółki, wskazaliście Państwo, że decyzje zarządcze dotyczące działalności Państwo są podejmowane w siedzibie głównej Spółki w (…) w Niemczech.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy Państwa Spółka posiada na terytorium Polski spółkę zależną/spółki zależne, która jest/są kontrolowane przez Państwa, jeśli tak to należało wskazać czy Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest spółką zależną Państwa Spółki, wskazaliście Państwo, że posiadacie na terytorium Polski jedną spółkę zależną - jest nią Zainteresowany (… Sp. z o.o., w której Państwo posiadacie 100% udziałów).

Odpowiadając na pytanie dotyczące wskazania w jaki sposób przebiega proces sprzedaży towarów przez Państwa Spółkę i jakie zasoby osobowe oraz techniczne/rzeczowe są w tym procesie niezbędne, wskazaliście Państwo, że proces sprzedaży jest organizowany we współpracy managerów klientów kluczowych (zespół sprzedaży) oraz inżynierów sprzedaży, którzy łączą sprzedaż samą w sobie z jej technicznymi zagadnieniami. Zamówienia od klientów są przesyłane elektronicznie (EDI) lub manualnie w ujęciu dłuższym niż tygodniowe. W oparciu o złożone zamówienia zespół sprzedaży ustala cenę zamówionych towarów. W dalszym kroku zamówienia są przekazywane do podmiotów z grupy odpowiedzialnych za produkcję, które znajdują się w Polsce (Zainteresowany), Francji i Japonii. Wyprodukowane towary są przechowywane w magazynach do czasu ich odbioru przez klientów (większość klientów samodzielnie organizuje transport zamówionych towarów).

Odnosząc się do pytania dotyczącego wskazania przez jaki okres czasu (w przybliżeniu/około) Państwa Spółka planuje nabywać usługi logistyczne od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, tj. (…) Sp. z o.o., wskazaliście Państwo, że Umowa o usługi logistyczne pomiędzy Wnioskodawcą a Zainteresowanym (dalej: „Umowa”), w ramach których Zainteresowany świadczy na rzecz Państwa usługi polegające w głównej mierze na magazynowaniu i dystrybucji Towarów wraz z pełną obsługą logistyczną została zawarta na czas nieokreślony. Zarówno Wnioskodawca, jak i Zainteresowany nie planują przerwania stosunku i zaprzestania świadczenia usług wynikających z przedmiotowej umowy.

Odpowiadając na pytanie dotyczące wskazania czy Zainteresowany świadczy usługi logistyczne na rzecz Państwa Spółki zgodnie z wytycznymi/oczekiwaniami wskazanymi/określonymi przez Państwa Spółkę, wskazaliście Państwo, że jak zostało wskazane we Wniosku, na mocy zawartej Umowy przysługuje Państwu prawo do przekazywania wskazówek co do standardów jakości usług świadczonych w Magazynie (w tym w zakresie infrastruktury, narzędzi i innych zasobów Magazynu) oraz przekazywania wytycznych Państwa i/lub Odbiorcy związanych z poszczególnymi dostawami Towarów. Zatem odpowiedź na postawione przez Organ pytanie jest twierdząca.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy Zainteresowany świadczy usługi logistyczne także dla innych spółek, czy będzie działał tylko w ramach wyłączności dla Państwa Spółki, wskazaliście Państwo, że Zainteresowany prowadzi w Polsce działalność produkcyjną, poza którą świadczy również usługi logistyczne, których wyłącznym odbiorcą jesteście Państwo.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy przestrzeń w Magazynie, w którym świadczone są usługi logistyczne, jest określona, znana Państwa Spółce i przydzielona wyłącznie w celu zaspokojenia potrzeb Państwa Spółki przez okres obowiązywania umowy, wskazaliście Państwo, że jak zostało wskazane we Wniosku, usługi logistyczne świadczone są przez Zainteresowanego wyłącznie na rzecz Państwa i wyłącznie towary Państwa są w nim przechowywane - cała przestrzeń magazynowa jest przeznaczona do świadczenia usług przez Zainteresowanego na rzecz Państwa.

Odnosząc się do pytania dotyczącego wskazania czy Państwa Spółka decyduje o rozmieszczeniu towarów w Magazynie w którym świadczone są usługi logistyczne, wskazaliście Państwo, że przysługuje Państwu względem Zainteresowanego prawo do przekazywania wskazówek co do standardów jakości usług świadczonych w Magazynie (w tym w zakresie infrastruktury, narzędzi i innych zasobów Magazynu) wyznaczając tym samym ogólne wytyczne w zakresie składowania towarów w magazynie, natomiast kompetencje w zakresie szczegółowego rozmieszczenia towarów w magazynie pozostawiło Zainteresowanemu.

Odpowiadając na pytanie dotyczące wskazania czy Państwa Spółka posiada bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi Zainteresowanego w tym należało wskazać/opisać na czym ta kontrola polega i w jaki sposób jest realizowana, wskazaliście Państwo, że jak zostało wskazane we Wniosku, Zainteresowany został zobowiązany do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania magazynu, w którym będą świadczone usługi logistyczne poprzez zatrudnienie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Część pracowników Zainteresowanego wykonujących swoje zadania w związku ze świadczeniem usług logistycznych przez Zainteresowanego raportuje bezpośrednio do pracowników Wnioskodawcy w ramach swoich obowiązków, jednak Państwo nie posiadacie bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi Zainteresowanego.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy Państwa Spółka posiada bezpośrednią kontrolę nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Zainteresowanego, w tym należało wskazać/opisać na czym ta kontrola polega i w jaki sposób jest realizowana, wskazaliście Państwo, że jak zostało wskazane we Wniosku, Zainteresowany został zobowiązany do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania magazynu, w którym będą świadczone usługi logistyczne poprzez zapewnienie maszyn, narzędzi oraz urządzeń technicznych niezbędnych do obsługi Magazynu, jednak Wnioskodawca nie posiada bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Zainteresowanego.

Odnosząc się do pytania dotyczącego wskazania czy Państwa Spółka ma wpływ jaka część zasobów technicznych/rzeczowych Zainteresowanego ma zostać wykorzystana do świadczenia usług w tym należało wskazać/opisać na czym ten wpływ będzie polegał i w jaki sposób będzie realizowany, wskazaliście Państwo, że nie macie bezpośredniego wpływu na to jaką cześć zasobów technicznych/rzeczowych Zainteresowanego ma zostać wykorzystana do świadczenia usług. W ramach Umowy Zainteresowany został zobowiązany do prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania Magazynu, co wyznacza jedynie ogólny kierunek działań podejmowanych przez Zainteresowanego w celu realizacji przedmiotu Umowy. Ponadto, zgodnie z opisem stanu faktycznego, usługi logistyczne są świadczone wyłącznie na rzecz Państwa, a w Magazynie są przechowywane wyłącznie towary Państwa. Tym samym cała infrastruktura jest przeznaczona do świadczenia usług na rzecz Państwa.

Odpowiadając na pytanie dotyczące wskazania czy Państwa Spółka ma wpływ jaka część zasobów osobowych Zainteresowanego ma świadczyć usługi na rzecz Państwa Spółki, czy Państwa Spółka ma wpływ na czas pracy zasobów osobowych Zainteresowanego, czy Państwa Spółka ma wpływ, które zasoby osobowe Zainteresowanego mają realizować usługi, wskazaliście Państwo, że nie macie wpływu jaka cześć zasobów osobowych Zainteresowanego ma świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy, Państwo nie macie również wpływu na czas pracy zasobów osobowych Zainteresowanego, ani na to, które zasoby osobowe Zainteresowanego mają realizować usługi. Jak zostało wskazane powyżej, Zainteresowany został zobowiązany do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania magazynu, w którym będą świadczone usługi logistyczne poprzez zatrudnienie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Część pracowników Zainteresowanego wykonujących swoje zadania w związku ze świadczeniem usług logistycznych przez Zainteresowanego raportuje bezpośrednio do pracowników Wnioskodawcy w ramach swoich obowiązków.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy Państwa Spółka udostępnia, jakiemuś podmiotowi na terytorium Polski jakiekolwiek zasoby (np. osobowe, urządzenia/sprzęt) jeśli tak należało wskazać któremu podmiotowi i jakie), wskazaliście Państwo, że nie udostępniacie żadnemu podmiotowi na terytorium Polski jakichkolwiek zasobów (czy to osobowych, czy też urządzeń/sprzętu).

Odnosząc się do pytania dotyczącego wskazania czy poza usługami logistycznymi nabywanymi od Zainteresowanego Państwa Spółka będzie nabywała na terytorium Polski jakieś usługi bądź towary, wskazaliście Państwo, że jak zostało wskazane w złożonym Wniosku, poza usługami logistycznymi Państwo nabywa od Zainteresowanego kompresory oraz systemy klimatyzacji (...) oraz komponenty i części zapasowe przeznaczone do kompresorów, a także preparaty smarowe. Państwo nabywacie również urządzenia produkcyjne (toolingi), panele sterowania układem ogrzewania/klimatyzacji od kontrahentów spoza grupy. Wymienione powyżej towary służą działalności handlowej prowadzonej przez Państwa. Z kolei nabywane od podmiotów spoza grupy usługi transportowe pozwalają na dostarczanie towarów pod adresy wskazane przez kontrahentów Państwa.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy usługi logistyczne świadczone przez Zainteresowanego na rzecz Państwa Spółki stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy o VAT (tj. są to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n), wskazaliście Państwo, że zdaniem Państwa i Zainteresowanego usługi logistyczne świadczone przez Zainteresowanego na rzecz Państwa stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b Ustawy VAT, tj. nie należą do żadnego z rodzajów usług wymienionych w przepisach modyfikujących zasadę, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług jest miejsce/w którym usługobiorca ma siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1)  Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, aktywność Spółki na terytorium RP determinuje obowiązek rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy VAT?

2)  Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w przypadku uznania, że Spółka ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania usług logistycznych na terytorium kraju?

3)  Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, sprzedaż usług logistycznych przez Zainteresowanego na rzecz Państwa powinna zostać opodatkowana VAT na terenie kraju?

Państwa stanowisko w sprawie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku

1)  Zdaniem Stron, aktywność Wnioskodawcy na terytorium RP determinuje obowiązek rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy VAT.

2)  Zdaniem Stron, w przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że Spółka posiada stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania usług logistycznych na terytorium kraju.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy i Zainteresowanego.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n Ustawy VAT.

Na podstawie zaś art. 28b ust. 2 Ustawy VAT, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ustawa VAT nie definiuje jednak pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Definicja tego pojęcia znajduje się w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej  (Dz. U. UE L nr 77 z 23.03.2011, dalej: „Rozporządzenie Rady”).

Art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady stanowi, że na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej" oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Przytoczony przepis posługuje się pojęciami niedookreślonymi, dlatego aby prawidłowo odkodować ich znaczenie, należy odwołać się do dorobku orzeczniczego TSUE w tym zakresie.

Odwołując się do wyroków TSUE (m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg- Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease BV, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS AIS, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory Sp. z o.o.) o stałym miejscu prowadzenia działalności możemy mówić, jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa.

Z powyższego dorobku czerpie również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych. NSA w wyroku z dnia 16 lutego 2015 r. sygn. akt I FSK 2004/13, odwołując się do wyroku TSUE w sprawie ARO Lease BV, C-260/95 stwierdził, że wszelkie zasoby wykorzystywane przez potencjalne stałe miejsce prowadzenia działalności, w tym również zasoby techniczne, nie muszą być własnością podatnika. W ocenie NSA, podatnik może więc „stworzyć" wymaganą strukturę, opierając się na wynajmie, dzierżawie i innych podobnych formach.

Ponadto dla zaistnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie UE nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, o ile dostępność innego zaplecza jest porównywalna do dostępności zaplecza własnego.

Podsumowując, na potrzeby ustalenia, czy dany podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w państwie innym niż miejsce siedziby, potrzebne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1)  posiadanie odpowiedniego zaplecza personalnego,

2)  posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego (infrastruktura),

3)  oba wskazane powyżej uwarunkowania, muszą charakteryzować się wystarczającą stałością oraz samodzielnością, niezbędną do podejmowania decyzji dotyczących świadczenia usług z tego miejsca bądź dla potrzeb tego miejsca.

Ad. 1 Posiadanie odpowiedniego zaplecza personalnego.

Odpowiednie zaplecze personalne oznacza, że na potrzeby ustalania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik powinien posiadać zasoby ludzkie w danym kraju wystarczające do wykonywania działalności gospodarczej w danej branży.

W przedstawionym stanie faktycznym usługi logistyczne związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą będą wykonywane przez pracowników zatrudnianych przez Zainteresowanego. W tym kontekście należy przytoczyć postanowienia Umowy, zgodnie z którą Państwu przysługuje prawo do przekazywania wskazówek co do standardów jakości usług świadczonych przez Zainteresowanego (w tym w zakresie infrastruktury, narzędzi i innych zasobów magazynu) oraz prawo przekazywania wytycznych związanych z poszczególnymi dostawami Towarów. Ponadto, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że Zainteresowany zatrudnia dwóch pracowników, których zakres obowiązków obejmuje również bezpośrednie raportowanie do Wnioskodawcy. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Państwo posiadacie możliwość zarządzania zapleczem personalnym świadczącym usługi na jego rzecz na równi jak własnym.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane powyżej uprawnienie Państwa do przekazywania wytycznych i wskazówek w zakresie świadczonych usług oraz raportowanie przez pracowników wykonujących swoje zadania w Magazynie w związku ze świadczonym usługami logistycznym pracownikom Państwa, przemawia za uznaniem, iż Wnioskodawca posiada odpowiednie zaplecze personalne.

Ad. 2 Posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego.

Zdaniem organów podatkowych rozpoznanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej determinuje również przesłanka posiadania zaplecza technicznego, którego charakter i rozmiar pozwoli podatnikowi wykonywać działalność gospodarczą w danej branży.

W ramach łączącej Zainteresowanych Umowy, Zainteresowany został zobowiązany do zapewnienia niezbędnych maszyn, narzędzi urządzeń technicznych oraz oprogramowania informatycznego koniecznego do prawidłowego funkcjonowania Magazynu.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z prezentowanym przez organy podatkowe stanowiskiem nie jest niezbędnym, aby zaplecze techniczne służące wykonywaniu przez podatnika działalności gospodarczej stanowiło jego własność - jak bowiem wskazują organy podatkowe, wystarczającym jest aby podatnik „stworzył” możliwość prowadzania działalności przy pomocy wynajmowanego, dzierżawionego lub wynikającego z innego tytułu prawnego zaplecza technicznego. Tym samym, wynikający z Umowy stosunek łączący Państwa z Zainteresowanym uprawnia Wnioskodawcę do uznania, że posiada on w (...) odpowiednie zaplecze techniczne, które pozwala mu na prowadzenie działalności gospodarczej.

Ad. 3 Stałość i samodzielność oparta o wcześniejsze przesłanki.

Jak zostało wykazane powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, Państwo posiadacie na terenie Polski zaplecze techniczne i personalne niezbędne dla powstania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Analizując stanowiska organów podatkowych, wskazać można na wypracowany w dorobku interpretacyjnym pogląd o konieczności posiadania przez zaplecze personalne i techniczne również przymiotów stałości i samodzielności w celu rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, przez które rozumie się pewien określony stopnień zaangażowania, który pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w określonym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Ponadto, w orzeczeniach dotyczących stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wskazuje się na przesłankę posiadania minimalnej skali działalności, która stanowiłaby zewnętrzną oznakę, że działalność w określonym miejscu prowadzona jest stale. Z kolei zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Jednocześnie należy przypomnieć, że nieistotnym pozostaje fakt posiadania własnego zaplecza personalno-technicznego - wystarczającym jest wykazywanie pośredniego związku (wynikającego np. z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym skutku) w stosunku do zaplecza personalno-technicznego, przy pomocy którego podatnik wykonuje swoją działalność gospodarczą.

W odniesieniu do powyższych uwag, Wnioskodawca pragnie wskazać, że miejsce świadczenia na jego rzecz usług logistycznych wynikających z Umowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie hali produkcyjnej, w której Zainteresowany wytwarza Towary stanowiące przedmiot jego sprzedaży. Występujące pomiędzy Zainteresowanymi powiązania kapitałowe oraz fakt, iż główny przedmiot działalności Państwa polega na odsprzedaży Towarów wytworzonych przez Zainteresowanego sprawia, że Państwo będziecie korzystali z usług logistycznych Zainteresowanego tak długo, jak Zainteresowany będzie produkował na jego rzecz Towary. Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać, że współpraca Zainteresowanych trwa nieprzerwanie od (…) 2017 roku.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż posiadane przez niego zaplecze personalno- techniczne wykazuje się samodzielnością, pozwala ono bowiem na niezależne prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży Towarów. O powyższym świadczy zakres wykonywanych w ramach Umowy usług, które poza czynnościami związanymi z magazynowaniem, przygotowywaniem do wysyłki Towarów przejawia się również w wykonywaniu odprawy celnej Towarów, kompletacji i przechowywaniu dokumentacji dotyczącej Towarów oraz prowadzenie na bieżąco ewidencji stanu magazynowego oraz ruchu magazynowego.

W odniesieniu do drugiego zadanego przez Strony pytania, Strony pragną wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy przy tym zauważyć, że związek pomiędzy dokonanymi zakupami, a sprzedażą nie musi być tego rodzaju, by można było przypisać bezpośrednio dany wydatek do konkretnej transakcji opodatkowanej. Związek ten w kontekście możliwości zastosowania odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT powinien być oceniany tylko na gruncie indywidualnie analizowanego przypadku.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Państwo nabywacie w Polsce usługi logistyczne w celu umożliwienia prowadzenia przez Was działalności polegającej na nabywaniu Towarów w celu ich dalszej sprzedaży w ramach dostaw krajowych, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów lub eksportu, dla których zgodnie z zaprezentowaną powyżej argumentacją, na podstawie art. 28b ust. 2 Ustawy VAT miejscem opodatkowania jest terytorium kraju. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Państwu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług na podstawie otrzymanych dokumentów.

Reasumując, zdaniem Stron, Państwo nabywający usługi logistyczne dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, macie prawo do dokonania odliczenia tego podatku w terminie i trybie określonym w art. 86 ustawy VAT, w zakresie jakim nie dotyczą one wyłączeń wskazanych w art. 88 ustawy VAT. Powyższe twierdzenia znajdują potwierdzenie w linii rozstrzygnięć organów podatkowych:

  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 września 2019 r., znak 0115-KDIT1-2.4012.353.2019.2. KK,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lipca 2019 r., znak 0114-KD1P1-2.4012.184.2019.5.JŻ,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 października 2018 r., znak 0114-KDIP 1-2.4012.500.2018.1.JŻ,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2018 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.236.2018.1.KT.

Mając na uwadze powyższą argumentację, jak również w/w rozstrzygnięcia organów podatkowych zasadnym jest przyjęcie, że aktywność Wnioskodawcy na terytorium RP determinuje obowiązek rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy VAT.

Ad. 3

Zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, podatek od towarów i usług jest podatkiem terytorialnym, co oznacza, że zasadniczo poszczególne transakcje podlegają opodatkowaniu w miejscu, w którym są wykonane.

Kwestia ustalenia miejsca świadczenia usług została unormowana w przepisach zamieszczonych w Dziale V Rozdziale 3 Ustawy VAT.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zatem w przypadku ziszczenia się przesłanek z przepisów wskazanych powyżej, miejsce świadczenia określone jako siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy doznaje modyfikacji. Wobec uznania na podstawie powyższych ustaleń, że Państwo posiadacie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w (...) oraz świadczenie przedmiotowych usług jest związane z tym stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej, należy wskazać, że miejsce świadczenia usług logistycznych powinno zostać określone jako miejsce, w którym Państwo posiadacie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Tym samym świadczenie usług logistycznych przez Zainteresowanego na rzecz Państwa powinno zostać rozpoznane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przez co będzie podlegało opodatkowaniu VAT na terytorium kraju.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie pytań nr 1 i 3.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jednocześnie, jak stanowi art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwo członkowskie - rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)  ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.  podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.  osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)  podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podmiotem prawa niemieckiego zarejestrowanym w Polsce dla celów VAT.

W Polsce posiadacie Państwo spółkę zależną (Zainteresowany), w której posiadacie 100% udziałów.

Zainteresowany prowadzi w Polsce działalność produkcyjną w obszarze kompresorów do klimatyzacji samochodowych, jest podatnikiem podatku VAT.

W Niemczech, podobnie jak w przypadku działalności prowadzonej w Polsce, nabywacie Państwo kompresory, systemy klimatyzacji HVAC oraz komponenty i części zapasowe przeznaczonych do kompresorów od podmiotów powiązanych należących do tej samej grupy co Państwo. Nabyte Towary sprzedajecie Państwo kontrahentom w ramach dostaw krajowych, wewnątrzwspólnotowych lub eksportu towarów. Sporadycznie nabywacie Państwo urządzenia produkcyjne i sprzedajecie je Zainteresowanemu lub nabywacie takie urządzenia od Zainteresowanego i sprzedajecie swoim kontrahentom (tooling).

Na terenie Niemiec nie prowadzicie Państwo produkcji i nie posiadacie magazynu. W Niemczech posiadacie Państwo biuro, w którym swoje obowiązki wykonuje zarząd Spółki, i w którym świadczą pracę pracownicy działu sprzedaży oraz działu badań i rozwoju.

Proces sprzedaży jest organizowany we współpracy managerów klientów kluczowych (zespół sprzedaży) oraz inżynierów sprzedaży. W oparciu o złożone zamówienia zespół sprzedaży ustala cenę zamówionych towarów. Zamówienia są przekazywane do odpowiedzialnych za produkcję podmiotów z grupy, zlokalizowanych w Polsce (Zainteresowany), Francji i Japonii. Wyprodukowane towary są przechowywane w magazynach do czasu ich odbioru przez klientów.

1 kwietnia 2019 r. zawarliście Państwo z Zainteresowanym umowę, w ramach której Zainteresowany świadczy na Waszą rzecz usługi polegające głównie na magazynowaniu i dystrybucji Towarów wraz z pełną obsługą logistyczną (Umowa). Umowa obejmuje m.in. magazynowanie i przechowywanie Towarów, odprawę celną, odbiór Towarów oraz ich kontrolę celną, zarządzanie i kontrolę gospodarką magazynową, przygotowywanie Towarów do wysyłki (m.in. pakowanie, etykietowanie, paletyzowanie paczek, foliowanie palet, etc.), kontakty z przewoźnikami, załadunek Towarów, zarządzanie zwrotami uprzednio zautoryzowanych Towarów z punktu dostawy do (...), dostawę opakowań i innych materiałów niezbędnych do zapewnienia właściwego świadczenia usług przez Zainteresowany, w tym m.in. korzystanie z Waszego systemu informatycznego poprzez Państwa stronę internetową. Zainteresowany zobowiązany jest do zapewnienia kontroli poszczególnych partii Towarów oraz palet w celu zapewnienia ich identyfikowalności („traceability”), prowadzenia bieżącej ewidencji i raportowania stanu magazynowego oraz ruchu magazynowego. Zainteresowany otrzymuje i przetwarza zamówienia przekazane przez Państwa i/lub Odbiorcę w systemie magazynowym. Natomiast w zakresie towarów przeznaczonych na tzw. aftermarket do zadań Zainteresowanego należy przepakowywanie i konfekcjonowanie towarów, usuwanie fabrycznych numerów seryjnych, tabliczek znamionowych i etykiet oraz umieszczanie na towarach nowych oznaczeń (etykiet), tworzenie zestawów części zamiennych oraz produktów (np. kompresorów), kompletacja i przechowywanie dokumentów dotyczących Towarów, a także współpraca przy ustalaniu rocznego planowanego budżetu dla (...), raportowanie wskaźników związanych z realizacją budżetu (...) wg wymogów i harmonogramu ustalonych przez Państwo oraz wykonywanie innych czynności, niezbędnych dla prawidłowej realizacji usługi magazynowania Towarów.

Wymienione usługi są świadczone na terenie magazynu (Magazyn) wynajmowanego na mocy odrębnej umowy przez Zainteresowanego od (…) Sp. z o.o. (Wynajmujący).

Ad. 1

Wątpliwości wyrażone w pytaniu 1 dotyczą ustalenia czy posiadacie Państwo w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Odnosząc się do przedstawionej kwestii należy wskazać, że dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011.

Z części wstępnej (preambuły) - punkt (4) wynika, że podstawowym celem niniejszego rozporządzenia 282/2011 jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Natomiast w punkcie (14) stwierdzono, że:

Aby zapewnić jednolite stosowanie zasad dotyczących miejsca dokonania transakcji podlegających opodatkowaniu, należy wyjaśnić pojęcia, takie jak: siedziba działalności gospodarczej podatnika, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu. Stosowanie możliwie jak najbardziej precyzyjnych i obiektywnych kryteriów powinno ułatwić stosowanie tych pojęć w praktyce; należy przy tym uwzględniać orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania następujących artykułów stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

a.  art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;

b.  począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;

c.  do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;

d.  art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.

Jak stanowi art. 11 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika jest brane pod uwagę wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Przy wykładni pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, odwołując się do orzeczeń TSUE, należy wskazać, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. W tym zakresie aktualne jest orzecznictwo TSUE m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease By, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory Sp. z o.o.

Z uwagi na definicję stałego miejsca prowadzenia działalności wynikającą z rozporządzenia 282/2011, jak również utrwalone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwo polskich sądów administracyjnych w powyższym zakresie, wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności nie sposób również rozpatrywać w oderwaniu od definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na wskazane w powołanym wyżej przepisie kryteria, stwierdzić należy, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przyjąć zatem należy, że infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem koniecznym jest dla uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności aby to miejsce nie tylko wykorzystywało towary i usługi, lecz także samo mogło wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Przy czym, nie jest konieczne dla uznania działalności podmiotu za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, aby przy wykorzystaniu wystarczających środków sam podmiot świadczył usługi czy też dokonywał dostaw towarów. Ważne również aby stworzona struktura działalności podmiotu miała możliwość odbioru i korzystania z usług dostarczonych na własne potrzeby.

Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym.

Na podstawie wymienionych przesłanek można uznać, że jeżeli dany podmiot posiada w danym miejscu personel oraz strukturę (w tym infrastrukturę techniczną), cechującą się odpowiednią stałością, to posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w tym państwie, w którym znajduje się to miejsce. Bez znaczenia pozostaje natomiast - co należy podkreślić - czy są to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez ten podmiot, czy też „własna” infrastruktura. Orzecznictwo TSUE wskazuje bowiem, że także korzystanie z zasobów ludzkich i technicznych innego podmiotu może prowadzić do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju.

Ponadto, w orzecznictwie TSUE przewija się także kwestia samodzielności i niezależności podmiotów, a w konsekwencji także fakt występowania stosunku prawnego pomiędzy dwoma podmiotami. Przykład stanowią wyroki w sprawach C-210/04 FCE Bank plc, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise DFDS A/S, oraz w sprawach łączonych C-318/11 i C-319/11 Daimler AG Widex A/S.

Z powołanych rozstrzygnięć wynika, że wyjątkowo duży nacisk należy położyć na przesłankę racjonalności w określaniu miejsca opodatkowania. Sąd dopuścił uznanie spółki zależnej – odrębnego podmiotu prawa – za stałe miejsce działalności spółki matki, w sytuacji gdy spółka córka jest w dużej mierze pozbawiona samodzielności w działaniu i nie ponosi ryzyka gospodarczego. W rezultacie z ekonomicznego punktu widzenia, spółka córka jest jednostką pomocniczą stanowiącą część spółki matki. Sąd uznał, że przesłanką warunkującą istnienie stałego miejsca prowadzenia działalności był zupełny brak niezależności ekonomicznej spółki (również w zakresie decyzji biznesowych) zależnej od spółki matki.

Podobnie w innym wyroku Sąd stwierdził, że jeżeli oddział spółki będącej nierezydentem pozbawiony jest niezależności oraz w konsekwencji nie może istnieć żaden stosunek prawny pomiędzy tymi dwoma podmiotami należy je uznać za jednego i tego samego podatnika w rozumieniu art. 4 ust. 1 szóstej dyrektywy. Jedna Spółka jest jedynie częścią składową drugiej Spółki.

Ponadto, zgodnie z wyrokiem TSUE C-547/18 Dong Yang Electronics Sp. z o.o. sam fakt utworzenia Spółki zależnej w Polsce nie może powodować automatycznego uznania, że istnieje na terytorium kraju stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W takim przypadku istotna jest analiza stosunków umownych między rzeczoną spółką, a jej spółką zależną w celu określania czy pierwsza z nich posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w tym państwie członkowskim. Należy więc uwzględnić szereg kryteriów w celu ustalenia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy. Obejmuje to przede wszystkim analizę charakteru i zastosowania świadczonej usługi na rzecz podatnika-usługobiorcy czy też badanie stosunków umownych między spółką dominującą oraz spółką zależną.

Istotna jest analiza wszystkich przesłanek, przede wszystkim ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym nr 282/2011 i jego art. 11. Przesłanki te należy oceniać w kontekście rzeczywistości gospodarczej i handlowej, gdyż uwzględnienie rzeczywistości gospodarczej i handlowej stanowi podstawowe kryterium dla stosowania wspólnego systemu VAT. Jednakże powiązania kapitałowe nie oznaczają, same w sobie, że zaplecze polskiego podmiotu zależnego, tj. polskiej spółki powiązanej kapitałowo z zagranicznym usługobiorcą, jest bezpośrednio zależne od tego usługobiorcy, nawet wówczas, gdy podmiot ten świadczy usługi niezbędne dla wykonywania przez usługobiorcę czynności opodatkowanych w Polsce.

Ponadto orzeczenie NSA z 3 października 2019 r. (I FSK 980/17) porusza kwestię „samowystarczalności” stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej: „To, czy posiadane w danym miejscu siły i środki są odpowiednie, powinno być oceniane każdorazowo w kontekście konkretnych usług. Pamiętać bowiem należy, że owe siły i środki mają być odpowiednie do tego, aby umożliwić albo odbiór i wykorzystanie nabywanych usług, albo świadczenie usług. Innymi słowy, powinno być tak, że to ta właśnie struktura faktycznie konsumuje, zużywa usługi. Jeśli nie jest możliwe, aby dana struktura (z uwagi na swoje zaplecze personalne i techniczne) była w stanie skonsumować nabywane usługi, to należy ją uznać za niebędącą w tym przypadku stałym miejscem prowadzenia działalności. Odpowiednio - stałe miejsce prowadzenia działalności powinno mieć w dyspozycji takie siły i środki, aby było w stanie wyświadczyć usługi, które sprzedaje. Tylko wówczas w odniesieniu do sprzedawanych usług może być ono uznane za stałe miejsce prowadzenia działalności”.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz okoliczności rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że Państwa Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spółka nie zorganizowała bowiem na terytorium kraju w sposób stały odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych umożliwiających samodzielne prowadzenie działalności. Jak wynika z treści wniosku, jesteście Państwo spółką, której siedziba działalności gospodarczej znajduje się w Niemczech. Decyzje zarządcze dotyczące działalności Państwo są podejmowane w siedzibie głównej Spółki w Niemczech.

Nabywacie Państwo Towary (kompresory, systemy klimatyzacji HVAC oraz komponenty i części zapasowe przeznaczonych do kompresorów) od Zainteresowanego i innych podmiotów powiązanych należących do tej samej grupy co Państwo, a następnie sprzedajecie je kontrahentom w ramach dostaw krajowych, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów lub eksportu. Sporadycznie nabywacie Państwo urządzenia produkcyjne od swoich kontrahentów i sprzedajecie je do Zainteresowany lub też nabywacie ww. urządzenia od Zainteresowany i sprzedajecie je swoim kontrahentom (tooling). Proces sprzedaży jest organizowany we współpracy managerów klientów kluczowych (zespół sprzedaży) oraz inżynierów sprzedaży, którzy łączą sprzedaż samą w sobie z jej technicznymi zagadnieniami. Zamówienia od klientów są przesyłane w ujęciu dłuższym niż tygodniowe (elektronicznie (EDI) lub manualnie). Na podstawie złożonych zamówień zespół sprzedaży ustala cenę zamówionych towarów. Następnie zamówienia są przekazywane do podmiotów z grupy odpowiedzialnych za produkcję, zlokalizowanych w Polsce (Zainteresowany), Francji i Japonii. Wyprodukowane towary są przechowywane w magazynach do czasu ich odbioru przez klientów. Przy czym większość klientów samodzielnie organizuje transport zamówionych towarów.

W Polsce posiadacie Państwo jedną spółkę zależną (Zainteresowany), w której posiadacie 100% udziałów. Zawarliście Państwo ze spółką zależną umowę dotyczącą świadczenia usług logistycznych (magazynowanie i dystrybucja Towarów wraz z obsługą logistyczną). Zainteresowany prowadzi w Polsce działalność produkcyjną, a poza tym świadczy wyłącznie na Państwa rzecz usługi logistyczne. Pomimo istniejących możliwości prawnych, Zainteresowany nie zawarł umowy podnajmu Magazynu z Państwem, ani z żadną inną spółką z grupy kapitałowej (...) (Magazyn stanowi pierwsze w Europie centrum logistyczne grupy (...)) i przechowuje w Magazynie wyłącznie Państwa Towary. Zainteresowany przyznał Państwu prawo do swobodnego dostępu (i pomocy osobom przez Państwa upoważnionym) do Magazynu, w celu przeprowadzenia okresowych kontroli ilości Towarów, warunków ich przechowywania oraz ksiąg z tym związanych. Państwo wyznaczacie jedynie ogólny kierunek działań podejmowanych przez Zainteresowanego w celu realizacji przedmiotu Umowy i ogólne wytyczne w zakresie składowania towarów w magazynie. Macie Państwo prawo do przekazywania wskazówek co do standardów jakości usług świadczonych w Magazynie (w tym w zakresie infrastruktury, narzędzi i innych zasobów Magazynu) oraz przekazywania Zainteresowanemu swoich wytycznych (i/lub Odbiorcy) związanych z poszczególnymi dostawami Towarów. Niemniej jednak kompetencje w zakresie szczegółowego rozmieszczenia towarów w magazynie pozostają po stronie Zainteresowanego.

Co istotne, w Polsce nie zatrudniacie Państwo własnych pracowników w ramach jakiegokolwiek stosunku prawnego (umowy o pracę, zlecenia, dzieła, tzw. umowy B2B z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą itp.). Pracownicy działu sprzedaży oraz działu badań i rozwoju świadczą pracę w biurze na terytorium Niemiec. Nie udostępniacie Państwo żadnemu podmiotowi na terytorium Polski jakichkolwiek zasobów (czy to osobowych, czy też urządzeń/sprzętu).

Do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania Magazynu, w którym będą świadczone usługi logistyczne zobowiązany jest Zainteresowany, który zatrudnia pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Magazyn w całości obsługiwany jest przez pracowników Zainteresowanego (lub osoby zatrudnione przez Zainteresowany na podstawie innego stosunku prawnego), w tym pracowników, których zakres obowiązków obejmuje raportowanie bezpośrednio do pracowników Wnioskodawcy. Niemniej jednak Państwo nie posiadacie bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi Zainteresowanego. Jak Państwo wskazujecie, nie macie wpływu na to jaka cześć zasobów osobowych Zainteresowanego ma świadczyć usługi na Państwa rzecz, nie macie również wpływu na czas pracy zasobów osobowych Zainteresowanego, ani na to, które zasoby osobowe Zainteresowanego mają realizować usługi. Ponadto, nie udostępniacie Państwo żadnemu podmiotowi na terytorium Polski jakichkolwiek zasobów osobowych, urządzeń ani sprzętu, nie posiadacie w Polsce prawa do jakiejkolwiek nieruchomości, czy lokalu (na podstawie prawa własności, umowy najmu, dzierżawy, leasingu itp.). Jednocześnie nie posiadacie Państwo bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Zainteresowanego. Poza usługami logistycznymi nabywanymi od spółki zależnej, nabywacie Państwo od podmiotów spoza grupy usługi transportowe, które pozwalają na dostarczanie towarów pod adresy wskazane przez Waszych kontrahentów.

Zatem pomimo, że nawiązaliście Państwo współpracę ze spółką zależną (Zainteresowanym) w zakresie usług logistycznych, nie można uznać, że na terytorium Polski niezależnie od działalności prowadzonej w Niemczech prowadzicie Państwo w sposób stały działalność gospodarczą. Co prawda dla istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego oraz technicznego. Kryterium to może być spełnione również w przypadku korzystania z personelu i infrastruktury technicznej usługobiorcy. Jednak dla przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym kraju, podatnik musi posiadać porównywalną kontrolę nad zapleczem personalnym i technicznym, co nie ma miejsca w analizowanej sprawie. Korzystanie przez Państwa z usług Zainteresowanego nie powoduje, że jego zaplecze personalne i techniczne pozostaje w bezpośredniej zależności od Państwa i stanowi Wasze stałe miejsce prowadzenia działalności. W analizowanej sprawie, nie zorganizowaliście Państwo w Polsce zaplecza traktowanego jak własne, świadczącego o prowadzeniu części działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Zlecenie Zainteresowanemu wykonania usług logistycznych nie wiąże się z przeniesieniem/oddelegowaniem Państwa pracowników do Polski. Przy tym, nie macie Państwo kontroli nad zasobami osobowymi oraz technicznymi i rzeczowymi Zainteresowanego, jak również nie macie wpływu jaka część tych zasobów ma zostać wykorzystana do świadczenia usług na Waszą rzecz. Jednocześnie nie dysponujecie Państwo żadnym prawem do ruchomości bądź nieruchomości zlokalizowanych na terytorium Polski. Zatem, nie posiadacie Państwo na terytorium Polski wystarczającego zaplecza personalnego i technicznego. Tym samym nie jest spełniona podstawowa przesłanka do uznania, że na terytorium Polski posiadacie Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W tym konkretnym przypadku mimo, że nie macie sprecyzowanej daty zakończenia współpracy z Zainteresowanym (umowa zawarta na czas nieokreślony), z uwagi na fakt, że nie macie bezpośredniej kontroli nad zasobami Zainteresowanego należy stwierdzić, że nie są spełnione przesłanki do uznania, że na terytorium Polski posiadacie Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W konsekwencji należy uznać, że Państwa aktywność na terytorium Polski nie determinuje obowiązku rozpoznania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia czy sprzedaż usług logistycznych na rzecz Państwa powinna zostać opodatkowana VAT na terenie kraju.

Z okoliczności sprawy wynika, że Zainteresowany świadczy usługi logistyczne na rzecz Państwo, tj. na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy (spółka z siedzibą na terytorium Niemiec). Jednocześnie spółka wskazała, że usługi logistyczne świadczone przez Zainteresowanego na rzecz na Jej rzecz stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy. Przy tym, Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech oraz jak wskazano w interpretacji nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem, w tym przypadku w celu określenia miejsca świadczenia usług zastosowanie znajduje zasada ogólna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia oraz opodatkowania przedmiotowej usługi znajduje się w kraju siedziby Państwa (Niemcy).

Tym samym stanowisko w zakresie pytania 3, z którego wynika, że świadczenie usług logistycznych przez Zainteresowanego na rzecz Państwa powinno zostać rozpoznane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przez co będzie podlegało opodatkowaniu VAT na terytorium kraju jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie z uwagi na to, że odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 jest negatywna, tj. nie posiadacie Państwo na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie udzielamy odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż oczekiwaliście Państwo odpowiedzi na ww. pytanie wyłącznie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe.

Przy tym, zwracamy uwagę, że interpretacje indywidualne oraz wyroki są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej należy oceniać bowiem przez pryzmat konkretnego przypadku. Przy rozstrzyganiu posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności niezbędna „struktura organizacyjna” różni się w zależności od sektora gospodarczego, którego sprawa dotyczy. Inne jest zaplecze techniczne i organizacyjne niezbędne np. dla świadczenia usług, a inne dla dystrybucji towarów, w tym różnego rodzaju towarów.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków wskazujemy, że nie mogą być one podstawą do zaakceptowania stanowiska, że posiadacie Państwo w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wyjaśniamy, że sposób rozumienia pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej ewoluował w kolejnych orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego. Z analizy orzecznictwa wynika, że wszelkie zasoby wykorzystywane przez potencjalne stałe miejsce prowadzenia działalności, w tym zasoby osobowe i techniczne, nie muszą być własnością podatnika. Aktualnie, kryterium posiadania odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych dla celów istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności jest spełnione również w przypadku, gdy podatnik korzysta z personelu i infrastruktury technicznej usługobiorcy, ale co istotne korzystając z ww. zasobów, podatnik musi posiadać porównywalną kontrolę nad zapleczem personalnym i technicznym.

Powołana przez Państwa interpretacja indywidualna z 25 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.46.2019.2.PR, została wydana w stanie faktycznym, w którym wskazaliście Państwo, że nabywacie w Polsce usługi magazynowania, oraz że nie zatrudniacie pracowników w Polsce i nie posiadacie w Polsce prawa do jakiejkolwiek nieruchomości. Niemniej jednak nie wskazywaliście Państwo - tak jak ma to miejsce w analizowanej sprawie, że nie posiadacie bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi, technicznymi/rzeczowymi usługobiorcy. Zatem stan faktyczny w sprawie 0112-KDIL1-3.4012.46.2019.2.PR oraz we wniosku z 16 września 2021 r. nie są tożsame. W analizowanej sprawie jednoznacznie wskazaliście Państwo, że nie posiadacie bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi, technicznymi/rzeczowymi Zainteresowanego. Z uwagi na to, nie mogliśmy zgodzić się z tezą, że posiadacie Państwo w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. GmbH (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.