Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego do Stowarzyszenia wkładu w kwocie 250.000 Euro na realizację Przedsięwzięcia, oraz prawa do odli... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.283.2022.2.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.283.2022.2.JK

Temat interpretacji

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego do Stowarzyszenia wkładu w kwocie 250.000 Euro na realizację Przedsięwzięcia, oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją Przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego do Stowarzyszenia wkładu w kwocie 250.000 Euro na realizację Przedsięwzięcia, oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją Przedsięwzięcia. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 26 sierpnia 2022 r. (wpływ 24 sierpnia 2022 r.) oraz z 17 października 2022 r. (wpływ 17 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – Fundacja X. (dalej również jako: „Fundacja”) jest fundacją działającą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami, jej siedzibą jest miasto X. Fundacja posiada osobowość prawną. Zgodnie z postanowieniami Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju społeczności lokalnej, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, kulturalnej, naukowej i oświatowej na rzecz rozwoju demokracji lokalnej oraz zbliżenia społeczności lokalnych państw Europy, w szczególności regionu Morza (...) i miast (...). Celem Fundacji jest również działanie na rzecz koordynacji działań lokalnych organizacji pozarządowych, wspieranie inicjatyw mających na celu zwiększenie atrakcyjności X. jako ośrodka gospodarczego, kulturalnego i społecznego, podejmowanie działań mających na celu ożywienie historycznego centrum X., wspieranie polityki morskiej Miasta X., prowadzenie działań mających na celu ochronę, gromadzenie i udostępnienie wartości społecznych, kulturalnych i przyrodniczych związanych z X.

29 czerwca 2021 r. Wnioskodawca – Fundacja X. (dalej jako: „Fundacja”) zawarła z belgijskim stowarzyszeniem „(...)” (dalej jako: „Stowarzyszenie”), zarejestrowanym w Belgii, jako podatnik VAT czynny, umowę o współorganizacji Przedsięwzięcia(dalej: „Przedsięwzięcie”), które odbędzie się w dniach 18-20 października 20xx r., (…).

Fundacja i Stowarzyszenie występują łącznie jako organizatorzy Przedsięwzięcia, tj. współpracują przy wspólnej organizacji Przedsięwzięcia. Jednocześnie jednak, żadna ze stron nie organizuje Przedsięwzięcia dla drugiej strony. Innymi słowy, Fundacja nie wykonuje usługi polegającej na zorganizowaniu Przedsięwzięcia dla współorganizatora, ani też współorganizator nie wykonuje usługi polegającej na organizacji Przedsięwzięcia dla Fundacji.

Organizacja Przedsięwzięcia zakłada podjęcie przez strony różnorodnych działań zmierzających do osiągnięcia celu, jakim jest całościowe zorganizowanie Przedsięwzięcia. Podkreślenia wymaga, że Przedsięwzięcie ma z założenia mieć charakter zamknięty, tj. uczestnikami tej imprezy mają być wyłącznie podmioty, które uiszczą opłaty rejestracyjne.

Z postanowień umowy wynika, że Fundacja w ramach przydzielonych jej umownie obowiązków jest odpowiedzialna m.in. za wdrożenie (…), w tym logistykę, rejestrację, marketing, komunikację, administrację, transport i rezerwację hoteli dla prelegentów, catering, sprzedaż i zarządzanie biletami, organizację wydarzenia z uwzględnieniem atrakcji i muzyki, koordynację treści pod przewodnictwem i zgodą Przewodniczącego (…).

Fundacja w ramach swoich obowiązków zapewniać ma także rozsądne zarządzanie budżetem.

Strony oszacowały łączny budżet przedsięwzięcia na kwotę (...) Euro, przy czym wkład Stowarzyszenia w organizację przedsięwzięcia wynosi 250.000,00 Euro. Zgodnie z umową, lokalni partnerzy przedsięwzięcia (sponsorzy) mają uczestniczyć w kosztach przedsięwzięcia w kwocie 10.000,00 Euro. Brakujące środki, mające w założeniu pokryć koszty organizacji imprezy, pochodzić mają głównie z opłat za rejestrację uczestników i najem powierzchni wystawienniczej, pobieranych przez Fundację jako współorganizatora Przedsięwzięcia, odpowiedzialnego za te działania.

Współorganizatorzy przedsięwzięcia zakładają, że budżet imprezy się zbilansuje. Niemniej z umowy wynika, że gdyby organizacja imprezy okazała się deficytowa to ryzyko finansowe jest po stronie Fundacji. Z drugiej strony ewentualna nadwyżka przychodów ponad koszty organizacji imprezy przysługiwać ma Fundacji.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie sposobu rozliczenia organizacji Przedsięwzięcia na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Fundacja i Stowarzyszenie występują łącznie jako organizatorzy Przedsięwzięcia, tj. współpracują przy wspólnej organizacji Przedsięwzięcia. Jednocześnie jednak, żadna ze stron nie organizuje Przedsięwzięcia dla drugiej strony. Fundacja nie wykonuje usługi polegającej na zorganizowaniu Przedsięwzięcia dla współorganizatora, ani też współorganizator nie wykonuje usługi polegającej na organizacji Przedsięwzięcia dla Fundacji.

2.Przedsięwzięcia jest organizowane w celu zapewnienia możliwości spotkań i nawiązania kontaktów z: profesjonalistami z sektora technologicznego zainteresowanymi starzeniem się, dostawcami usług opieki społecznej i usług opiekuńczych, inwestorami poszukującymi nowych rozwiązań i innowacji, osobami i organizacjami zaangażowanymi w projekty finansowane w ramach programu A., decydentami unijnymi, krajowymi i regionalnymi w dziedzinie zdrowia, spraw społecznych technologii i innowacji, organizacjami pozarządowymi i organizacjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia i opieki społecznej. Organizacja Przedsięwzięcia zakłada podjęcie przez strony różnorodnych działań zmierzających do osiągnięcia celu, jakim jest całościowe zorganizowanie Przedsięwzięcia. Przedsięwzięcie ma z założenia mieć charakter zamknięty, tj. uczestnikami tej imprezy mają być wyłącznie podmioty, które uiszczą opłaty rejestracyjne oraz charakter non-profit.

3.W ramach realizacji Przedsięwzięcia Fundacja będzie świadczyć usługi, których bezpośrednimi beneficjentami będą uczestnicy Przedsięwzięcia. Wśród uczestników przedsięwzięcia będą dwie grupy podmiotów:

-Wystawcy, którzy będą prezentować produkty/usługi/świadczenia/działalność związane z przedmiotem Przedsięwzięcia; będą to zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jak i podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, jednakże prowadzące odpłatną bądź nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Świadczone przez Fundację na ich rzecz usługi są ściśle związane z samą organizacją Przedsięwzięcia i podejmowanymi przez Fundację działaniami w celu zwiększenia jego atrakcyjności (poprzez różnorodne działania o charakterze logistyczno-marketingowo-artystycznym), jak i związane działaniami adresowanymi wyłącznie do tych podmiotów (udostępnienie powierzchni wystawienniczej). Wszystkie te działania będą mieć charakter odpłatny (z tego tytułu Fundacja będzie pobierać opłaty rejestracyjne oraz za wynajem powierzchni wystawienniczej).

-    Pozostali Uczestnicy Przedsięwzięcia, tj. podmioty, które zamierzają wziąć udział w Przedsięwzięciu z uwagi na swoje zainteresowanie problematyką Przedsięwzięcia, w roli obserwatorów/gości/potencjalnych nabywców produktów/usług oferowanych przez Wystawców. W przypadku tych podmiotów świadczone przez Fundację usługi są ściśle związane z samą organizacją Przedsięwzięcia i podejmowanymi przez Fundację działaniami w celu zwiększenia jego atrakcyjności (poprzez różnorodne działania o charakterze logistyczno-marketingowo-artystycznym). Również w odniesieniu do tych podmiotów, usługi Fundacji mają charakter odpłatny, albowiem – jak już wskazano we wniosku – za dopuszczenie do udziału w imprezie Fundacja będzie pobierać opłaty rejestracyjne.

4.Organizacja Przedsięwzięcia nie jest nastawiona na uzyskanie korzyści w wymiarze ekonomicznym dla jego organizatorów. Korzyści płynące z organizowanego Przedsięwzięcia dla wystawców biorących w nim udział to możliwość zaprezentowania swoich usług podczas Przedsięwzięcia, pozyskanie nowych kontaktów biznesowych itp. Korzyści dla osób fizycznych biorących udział w Przedsięwzięciu to możliwość zapoznania się z usługami wystawców, kierunkami w rozwoju z zakresu opieki społecznej i opieki nad osobami starszymi itp. Przedsięwzięcie organizowane jest w ramach Programu A. (…), który jest programem badawczo-rozwojowym mającym na celu wsparcie projektów poprawiających jakość życia ludzi starszych.

5.Organizacja Przedsięwzięcia nie jest nastawiona na uzyskiwanie korzyści przez Fundację czy Stowarzyszenie. Na gruncie niniejszego stanu faktycznego nie ma mowy o wymiarze ekonomicznym, bowiem realizacja Przedsięwzięcia ma przede wszystkim wymiar społeczny, stanowi realizację celów statutowych Stowarzyszenia i Fundacji. Jakkolwiek Fundacja w związku z realizacją Przedsięwzięcia może uzyskać pewne przychody np. ze sprzedaży opłat rejestracyjnych umożliwiających wzięcie udziału w imprezie, czy wynajmu powierzchni wystawienniczej, to zgodnie ze statutem Fundacji wszelkie zyski zostaną w takim przypadku przeznaczone na cele statutowe Fundacji. Korzyści dla Fundacji – to wypełnienie jej statutowych celów. W przypadku sprzedaży nadwyżki usług dopuszczenia do udziałów w imprezie – przychód z ich sprzedaży.

Korzyści dla Stowarzyszenia stanowi spełnienie jego statutowych celów. W zawartej umowie Strony ustaliły, że Stowarzyszeniu będzie przysługiwała przestrzeń wystawiennicza o pow. 8 m2 oraz, że przedstawiciele Stowarzyszenia otrzymają bezpłatny wstęp na Przedsięwzięcie (łącznie 61).

6.Fundacja nie wykonuje na rzecz Stowarzyszenia usługi zorganizowania Przedsięwzięcia. Strony wspólnie są organizatorami Przedsięwzięcia, a umowa określa podział zadań pomiędzy nimi oraz budżet Przedsięwzięcia. Fundacja nie świadczy żadnej innej usługi na rzecz Stowarzyszenia.

7.Fundacja nie nabywa od Stowarzyszenia żadnej usługi.

8.Otrzymane od Stowarzyszenia środki finansowe w kwocie 250.000,00 Euro nie stanowią wynagrodzenia dla Fundacji za czynności usługi/dostawy towaru wykonywane w ramach realizacji Przedsięwzięcia.

9.Realizacja Przedsięwzięcia jest uzależniona od zawartej umowy o współorganizacji Przedsięwzięcia ze Stowarzyszeniem. To Stowarzyszenie zwróciło się do Fundacji X. w celu współorganizacji Przedsięwzięcia. Fundacja nie organizowałaby Przedsięwzięcia bez współorganizacji ze strony Stowarzyszenia niezależnie od środków finansowych. Jednocześnie należy podkreślić, że gdyby Stowarzyszenie nie wniosło umówionego wkładu w kwocie 250.000,00 Euro to Przedsięwzięcia nie udałoby się zorganizować.

10.W ramach zawartej umowy Strony ustaliły, że: identyfikacja graficzna strony internetowej powinna uwzględniać oznaczenia graficzne Programu A. Fundacja nie jest zobowiązana do umieszczania zapisu „dofinansowano ze środków...”. Strony ustaliły, że Przedsięwzięcie będzie miało własne oznaczenie graficzne, które będzie ustalone wspólnie pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem. Oznaczenie graficzne będzie wykorzystywane na wszystkich materiałach promocyjnych.

11.Strony ustaliły, że identyfikacja graficzna Przedsięwzięcia powinna odpowiadać zasadom stanowiącym załącznik do umowy – „(…)” Stowarzyszenia. Ponadto, Stowarzyszenie udzieliło Fundacji bezpłatnej licencji na wykorzystywanie materiałów zawierających grafiki i logo.

12.Otrzymane przez Fundację od Stowarzyszenia środki przeznaczone są wyłącznie na realizację Przedsięwzięcia. Fundacja nie może przeznaczyć tych środków na jakikolwiek inny cel.

13.Środki finansowe otrzymane od Stowarzyszenia będą przeznaczone na zakup usług i towarów związanych z organizacją Przedsięwzięcia, które należą do zadań Fundacji w ramach zawartej umowy o współorganizacji Przedsięwzięcia, przy czym umowa nie określa, na które konkretnie czynności/usługi/towary środki te mają zostać wydatkowane. Fundacja przeznaczy środki finansowe m.in. na usługi hotelowe dla gości i prelegentów Przedsięwzięcia, usługi transportowe, usługi techników i organizacje wystawy, organizację cateringu podczas Przedsięwzięcia, organizację pakietów uczestników; marketing i materiały promocyjne.

14.Strony ustaliły harmonogram działań, które Fundacja ma podjąć w celu organizacji Przedsięwzięcia. 250.000,00 Euro stanowiące udział Stowarzyszenia w organizacji Przedsięwzięcia będzie wypłacone Fundacji w czterech transzach, zgodnie z harmonogramem. Zatem Fundacja musi działać zgodnie z ustalonym harmonogramem weryfikowanym przez Stowarzyszenie w celu wypłaty kolejnych transz środków na pokrycie kosztów organizacji Przedsięwzięcia. W przypadku przekroczenia ustalonego budżetu, całkowite ryzyko ponosi Fundacja.

15.Stowarzyszenie, oprócz wniesienia wkładu pieniężnego, będzie m.in. zatwierdzało treści znajdujące się na stronie internetowej Przedsięwzięcia; zapewni część materiałów promocyjnych Przedsięwzięcia. Stowarzyszenie udzieli również Fundacji nieodpłatnej licencji na wykorzystywanie materiałów zawierających grafiki i logo.

16.Pomieszczenia wystawiennicze będą wynajmowane przedsiębiorcom (lub osobom prawnym nie prowadzącym działalności gospodarczej jednakże prowadzącym odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego), których wolą jest zaprezentowanie swoich produktów, usług, działalności, rozwiązań pozostałym uczestnikom Przedsięwzięcia.

17.Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 9, Fundacja nie organizowałaby Przedsięwzięcia samodzielnie. Organizacja Przedsięwzięcia stanowi inicjatywę Stowarzyszenia, a współorganizacja Fundacji uzasadniona jest jej celami statutowymi oraz lokalizacją. Wysokości opłaty rejestracyjnej została ustalona na etapie tworzenia budżetu Przedsięwzięcia, w taki sposób, aby mógł on się zbilansować. Wkład Stowarzyszenia nie miał bezpośredniego przełożenia na wysokość tej opłaty, jednakże wpłynął na to, że Fundacja podjęła się współorganizacji Przedsięwzięcia.

18.Opłata rejestracyjna dla uczestników obejmuje jednocześnie wstęp dla uczestnika na Przedsięwzięcie. Opłaty rejestracyjne pobierane będą przy rejestracji uczestników.

19.W celu realizacji Przedsięwzięcia Fundacja będzie dokonywała zakupów różnorodnych towarów i usług, takich jak wydatki na marketing, zakwaterowanie i transport prelegentów, catering, na oprawę artystyczną, najem sali ekspozycyjnych. Celem wszystkich tych zakupów/wydatków jest organizacja Przedsięwzięcia i zwiększenie jego atrakcyjności. Wszystkie te wydatki są niezbędne, aby Przedsięwzięcie mogło zostać zrealizowane, co w rezultacie umożliwi Fundacji uzyskanie dochodów z tytułu opłat rejestracyjnych, pobieranych od uczestników za dopuszczenie do udziału w imprezie (za które pobierane będą opłaty rejestracyjne) oraz od wystawców za wynajem powierzchni wystawienniczej.

20.Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia, które nabywać będzie Fundacja będą wystawione na Fundację.

21.Nabywane w związku z realizacją Przedsięwzięcia towary i usługi będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją przedsięwzięcia Fundacja nie planuje świadczyć usług zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że:

I.W zakresie Programu A.:

1.Program A. (…) jest programem badawczo-rozwojowym, który wspiera (również w aspekcie finansowym) projekty wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne w celu poprawy jakości życia osób starszych.

2.Stowarzyszenie zostało powołane/utworzone jako instytucja mająca zarządzać Programem A..

3.Fundacja uczestniczy w Programie A. jedynie poprzez występowanie łącznie ze Stowarzyszeniem jako organizatorzy Przedsięwzięcia (…).

4.Program A. jest realizowany wspólnie przez państwa członkowskie UE i kraje stowarzyszone z programem (...) i współfinansowany przez Komisję Europejską z szacowanym całkowitym budżetem w wysokości 700 mln euro. Aktualnie w programie uczestniczy 20 krajów.

II.W zakresie Stowarzyszenia A.A:

1.Stowarzyszenie zostało założone przez Państwa – członków Programu A.. Aktualnie członkami Stowarzyszenia są organizacje (Ministerstwa lub Agencje finansujące) pochodzące z rozwiniętych krajów z całego świata, uczestniczących w Programie A.. Lista tych organizacji jest dostępna na stronie (…). Zadaniem Stowarzyszenia jest zarządzanie programem A., który ma na celu stworzenie lepszej jakości życia dla osób starszych oraz wzmocnienie możliwości przemysłowych w dziedzinie technologii i innowacji w zakresie zdrowego starzenia się. Celem głównym programu jest stymulacja generowania innowacyjnych produktów, usług i systemów opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych (ICT), by zapewnić komfortowe funkcjonowanie ludzi starszych poprzez:

a)przedłużenie okresu, w którym ludzie starsi mogą żyć w lepszych warunkach poprzez zwiększenie ich samodzielności, pewności siebie oraz mobilności,

b)pomoc w zachowaniu dobrego stanu zdrowia i samodzielnego funkcjonowania osób starzejących się,

c)promocję lepszego i zdrowszego trybu życia osób starszych,

d)pomoc opiekunom, rodzinom i organizacjom opiekuńczym,

e)pobudzanie efektywności i produktywności wykorzystywanych zasobów w starzejących się społecznościach.

2.Stowarzyszenie finansuje projekty, których celem jest tworzenie gotowych do wprowadzenia na rynek produktów i usług dla osób starszych.

3.Stowarzyszenie działa w oparciu o statut oraz przepisy prawa Unii Europejskiej odnoszące się do celów działania Programu A..

4.Środki finansowe na działalność Stowarzyszenia pochodzą ze składek członkowskich oraz innych źródeł.

5.Z informacji dostępnych w internecie wynika, że udział w Stowarzyszeniu poszczególnych organizacji ma charakter odpłatny.

6.Wnioskodawca nie jest członkiem Stowarzyszenia. Polskę w Stowarzyszeniu reprezentuje (...).

7.Wpłacona przez Stowarzyszenie kwota 250.000 Euro została uzgodniona przez Wnioskodawcę i Stowarzyszenie jako kwota niezbędna do realizacji Przedsięwzięcia. Ustalenie wysokości tej kwoty nastąpiło przy uwzględnieniu planowanego budżetu Przedsięwzięcia.

III.W zakresie współpracy pomiędzy Stowarzyszeniem A.A a Fundacją X.:

1.Organizacja Przedsięwzięcia spełnia statutowe cele Fundacji. Ponadto, istotne znaczenie ma lokalizacja organizacji Przedsięwzięcia, która jest tożsama z siedzibą Fundacji.

2.Działalność Fundacji określa jej statut. Jak wskazano we wniosku, celem Fundacji jest m.in. popieranie wszechstronnego rozwoju społeczności lokalnej, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, kulturalnej, naukowej i oświatowej na rzecz rozwoju demokracji lokalnej oraz zbliżenia społeczności lokalnych państw Europy, w szczególności regionu Morza (...) i miast (...). Zatem organizacja Przedsięwzięcia mieści się w celach statutowych Fundacji.

3.Fundacja zgłosiła chęć organizacji Przedsięwzięcia w odpowiedzi na informację z (...) o poszukiwaniu podmiotu/miasta zainteresowanego organizacją Przedsięwzięcia. Przedstawiona przez Fundację koncepcja organizacji imprezy, jak i atrakcyjność lokalizacji zdecydowały o wyborze Fundacji na współorganizatora Przedsięwzięcia.

4.Współorganizatorem Przedsięwzięcia mógłby być inny podmiot niż Wnioskodawca; takim podmiotem mógłby być przykładowo inny podmiot, którego statutowe cele pokrywają się z celem organizacji Przedsięwzięcia.

5.Nie występują żadne powiązania, w tym osobowe czy kapitałowe pomiędzy Stowarzyszeniem a Fundacją.

6.O wyborze miejsca decydowało zgromadzenie ogólne A.A.

7.Podstawę prawną do zawarcia umowy o współorganizacji Przedsięwzięcia między Fundacją a Stowarzyszeniem stanowiły ustalenia pomiędzy organami zarządzającymi tymi podmiotami, które następnie zostały spisane w formie przedmiotowej umowy o współorganizacji.

8.Fundacja jako współorganizator Przedsięwzięcia jest zobligowana do jego współorganizacji na zasadach określonych w umowie. Pewne kwestie, jak struktura wydarzenia (liczba dni, rodzaje sesji) są z góry narzucone przez Stowarzyszenie. Część kwestii związanych z organizacją wydarzenia jest ustalana/uzgadniana przez Komitet Organizacyjny, w skład którego wchodzą przedstawiciele tak Stowarzyszenia, jak i Fundacji. W pozostałym zakresie (m.in. wybór Prelegentów, zapewnienie oprawy artystycznej, organizację cateringu, kwestie techniczne) Fundacja ma sporą swobodę decyzyjną. Istotny jest tu końcowy efekt, a nie szczegółowy sposób realizacji poszczególnych zadań.

9.Fundacja jest odpowiedzialna za koordynację prelegentów oraz treści prezentowanych w trakcie Przedsięwzięcia.

10.Przedsięwzięcie nie ma charakteru badawczo-rozwojowego, tj. jego celem nie jest pozyskanie konkretnych informacji na potrzeby Stowarzyszenia lub innego podmiotu.

11.Weryfikacja przez Stowarzyszenie ustalonego harmonogramu działań w celu wypłaty kolejnych transz środków na pokrycie kosztów organizacji Przedsięwzięcia ma za zadanie pilnowanie ustalonego łącznego budżetu na organizację Przedsięwzięcia. W przypadku przekroczenia ustalonego budżetu, całkowite ryzyko ponosi Fundacja.

IV.W zakresie udziału N. w organizacji Przedsięwzięcia:

1.N. nie bierze udziału w rzeczywistej organizacji Przedsięwzięcia, natomiast:

a)występuje w charakterze Partnera Przedsięwzięcia,

b)nie wykonuje żadnych zadań związanych z realizacją Przedsięwzięcia,

c)nie udziela wsparcia finansowego dla organizowanego Przedsięwzięcia,

d)jego rolą jest występowanie w charakterze Partnera (Patrona) Przedsięwzięcia.

V.W zakresie opłat rejestracyjnych pobieranych od Uczestników Przedsięwzięcia:

1.Wysokość opłaty od Uczestników Przedsięwzięcia wynosi 250 Euro, a dla projektów współfinansowanych przez program A. wynosi 170 Euro. Opłata dla Wystawców wynosi 7 350 złotych, a dla Wystawców z Programu A. wynosi 2 940 zł.

2.Opłaty nie są w tych samych wysokościach. Bilety dostępne są pod adresem: (…)

3.Bilety sprzedawane są w formie elektronicznej poprzez wskazaną powyżej stronę internetową.

4.Możliwość rejestracji na Przedsięwzięcie istnieje poprzez stronę internetową: (…)

5.Zasady rejestracji są takie same dla Wystawców i Uczestników, jednakże różni się ona wysokością cen biletów.

VI.W zakresie uczestnictwa w Przedsięwzięciu Stowarzyszenia A.A:

1.Przedstawiciele Stowarzyszenia będą brali udział w Przedsięwzięciu w charakterze organizatora i uczestnika jednocześnie.

2.Przedstawiciele Stowarzyszenia mają zapewniony bezpłatny wstęp, gdyż tak stanowi zawarta między Stowarzyszeniem a Fundacją umowa. Przedstawicielom organizatora zapewnia się bezpłatny wstęp z uwagi na tak przyjęte założenie, które jest dość standardowym w przypadku organizacji tego typu Przedsięwzięć. Jako współorganizator Przedsięwzięcia Stowarzyszenie jest żywotnie zainteresowane promocją swojej działalności oraz propagowaniem działań, które leżą u podstaw celów Programu A..

3.Stowarzyszenie będzie prezentowało swoją działalność statutową.

4.Fundacja będzie prezentowała swoją działalność statutową.

VII.W pozostałym zakresie związanym z organizacją Przedsięwzięcia:

1.Fundacja podejmuje działania mające na celu promowanie Przedsięwzięcia, organizację logistyczną Przedsięwzięcia – zarówno organizację miejsca Przedsięwzięcia jak i jego wyposażenia, a także organizację elementów artystycznych Przedsięwzięcia co ma zwiększyć jego atrakcyjność. Przykładowo chodzi tu o wybór artystów, którzy będą występować w trakcie imprezy oraz zapewnienie oprawy artystycznej towarzyszącej ich występom.

2.Fundacja koordynuje treści pod przewodnictwem i zgodą Przewodniczącego Przedsięwzięcia oznacza, że zgodnie z zawartą umową ze Stowarzyszeniem, Fundacja odpowiedzialna jest za koordynację treści i prelegentów, co jest równoznaczne z ustaleniem jacy prelegenci wystąpią i jakie treści będą prezentować.

3.Funkcję Przewodniczącego Przedsięwzięcia pełni Pan NF – przewodniczący komitetu programowego. Wskazany został przez A.A.

4.Są to przedstawiciele władz publicznych, biorą udział bezpłatnie, na zaproszenie organizatorów.

5.Jest to zryczałtowana kwota w wysokości 7 350 zł dla wystawców niebędących realizatorami projektów A. i 2 940 zł dla wystawców będącymi realizatorami projektów A..

6.Pod pojęciem gościa/organizatora Wnioskodawca miał na myśli Uczestników/osoby trzecie biorące udział w Przedsięwzięciu z uwagi na swoje zainteresowanie problematyką poruszaną przez Przedsięwzięcie.

7.Nie przewidziano prowadzenia sprzedaży w trakcie wydarzenia.

8.Grafika Przedsięwzięcia powinna uwzględniać oznaczenia graficzne Programu A., a załącznik do umowy „(…)” określa szczegółową formę oznaczeń graficznych Programu A., tj. m.in. opis graficzny logo i zasady jego stosowania.

9.Udzielona Wnioskodawcy bezpłatna licencja odnosi się do wykorzystywania materiałów zawierających grafiki i logo Programu A.. Przedsięwzięcie ma na celu propagowanie Programu A., a nie samego Stowarzyszenia.

10.Fundacja będzie używała marki/logo Stowarzyszenia, jednak wyłącznie do celów związanych z organizacją wydarzenia.

Pytania

1.Czy otrzymana przez Fundację od Stowarzyszenia kwota 250.000,00 Euro stanowiąca wkład Stowarzyszenia w organizację Przedsięwzięcia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.W razie uznania, że otrzymana przez Fundację od Stowarzyszenia kwota jest opodatkowana VAT jako stanowiąca wynagrodzenie za świadczenie usługi, to czy miejsce świadczenia dla tej usługi należy wyznaczać zgodnie z art. 28g ustawy o VAT, czy też na zasadach ogólnych art. 28b ustawy o VAT, w miejscu siedziby usługobiorcy?

3.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT od całości wydatków poniesionych na organizację Przedsięwzięcia?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja we współpracy ze Stowarzyszeniem realizuje wspólne przedsięwzięcie, do którego Strony zobowiązały się podpisując umowę określającą prawa i obowiązki Stron. Świadczenia, jakie zobowiązały się wykonywać Strony, nie są świadczeniami wzajemnymi, a prowadzą do ostatecznego wykonania Przedsięwzięcia. Zatem kwota 250.000,00 Euro przeznaczona na realizację Przedsięwzięcia nie jest świadczeniem na rzecz Fundacji, tylko wypełnieniem zobowiązań umownych do jakich zobowiązało się Stowarzyszenie, i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości materialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Świadczeniem usług nie jest jednak każda czynność czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania bądź zaniechania innej strony. Utrwalone orzecznictwo w tym zakresie wskazuje, że przy ustalaniu jako przedmiotu opodatkowania – świadczenia usług o złożonym charakterze, w szczególności w przypadku umów o współpracy, należy uwzględnić podstawowy cel wynikający z takich porozumień gospodarczych a nie dokonywać wyodrębnienia na potrzeby podatkowe w sposób oderwany od ich sensu gospodarczego poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak też: wyrok NSA z 23 kwietnia 2008 r. sygn. I FSK 1788/07, wyrok NSA z 9 października 2008 r., z 23 kwietnia 2008 r. sygn. I FSK 291/08, wyrok NSA z 29 lutego 2012 r. sygn. I FSK 562/11). W orzecznictwie podkreśla się, że celem współpracy jest uzyskanie przez skoordynowane współdziałanie/działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Na gruncie podatku od towarów i usług nie można takich działań oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość. Na gruncie niniejszego stanu faktycznego nie ma mowy o wymiarze ekonomicznym, bowiem realizacja Przedsięwzięcia ma przede wszystkim wymiar społeczny, stanowi realizację celów statutowych Stowarzyszenia i Fundacji. Jakkolwiek Fundacja, w związku z realizacją Przedsięwzięcia może uzyskać pewne przychody, np. ze sprzedaży opłat rejestracyjnych umożliwiających wzięcie udziału w imprezie, czy wynajmu powierzchni wystawienniczej, to zgodnie ze statutem Fundacji wszelkie zyski zostaną w takim przypadku przeznaczone na cele statutowe Fundacji.

Ze względu na organizację Przedsięwzięcia w X. i z uwagi na tożsame miejsce siedziby Fundacji, Strony ustaliły, że większość obowiązków związanych z lokalną choćby sprzedażą biletów, organizacją hoteli, cateringu spoczywać będzie na Fundacji. Pomimo tego, w ocenie Wnioskodawcy, nadal nie można uznać, że Fundacja świadczy usługi na rzecz Stowarzyszenia, bowiem rzeczywistym beneficjentem działań Fundacji w ramach przedmiotowej umowy są osoby trzecie, uczestnicy Przedsięwzięcia, poprzez realizację umówionego celu społecznego.

Wnioskodawca wskazał, że z uregulowań ustawy o VAT wynika, że usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca odnosi z niego choćby potencjalną korzyść.

Trybunał Sprawiedliwość (w orzeczeniach m.in. C-498/99, LEX 83900, C-16/93, LEX nr 83886) wyraził pogląd, że świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności podlegające opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

1)istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

2)wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

3)istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

4)odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

5)istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym brak jest elementów typowych dla świadczenia usług za wynagrodzeniem, nie można ich w żaden sposób dostrzec w ramach wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem. Kwota 250.000,00 Euro zapewniona przez Stowarzyszenie stanowi bowiem jedynie źródło finansowania wspólnej inicjatywny, jaką jest organizacja Przedsięwzięcia.

Podobne stanowisko wyraził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 października 2014 r. w sprawie sygn. akt I FSK 1493/13 „Przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 u.p.t.u. jako przedmiotu opodatkowania – świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne lub konsorcjalne), należy uwzględniać podstawowy cel wynikający z takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania na potrzeby podatkowe w sposób oderwany od ich sensu gospodarczego poszczególnych czynności służących realizacji tego celu. Dychotomiczny podział na gruncie u.p.t.u. na świadczenie usług i dostawę towarów nie oznacza, że wypełnia on wszelkie przejawy aktywności podmiotów gospodarczych, a każdy przepływ środków finansowych, odbywający się w ramach relacji pomiędzy podatnikami VAT, musi być przyporządkowany świadczeniu usług lub dostawie towarów. Nie można przyjąć, że świadczeniem usług jest każda czynność czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania bądź zaniechania innej strony.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Natomiast art. 29a ust. 7 ustawy o VAT stanowi, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży,

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Należy wskazać, że opodatkowanie „dofinansowania” mającego postać dotacji czy darowizny stanowi wyjątek od ogólnych zasad podatku VAT, bowiem nie wszystkie dofinansowania stanowią elementy podstawy opodatkowania, a jedynie takie, które są związane bezpośrednio z ceną dostawy towarów, czy ceną świadczenia usług. Ścisła wykładnia powołanego przepisu doprowadzi do wniosku, że tylko dofinansowania bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu VAT. Natomiast inne nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu.

Brak jest ustawowej definicji pojęcia „dopłaty o podobnym charakterze”. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 9 sierpnia 2019 r. w sprawie sygn. 0115-KDIT1-2.4012.271.2019.3.AGW: „Dlatego należy uznać, że będzie to otrzymane przez podatnika dofinansowanie w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu VAT. W przypadku tych dopłat jak też dotacji nie ma znaczenia, przez kogo zostały przekazane, jaki jest status podmiotu przekazującego pieniądze (czy jest to organ administracji rządowej lub samorządowej czy podmiot prywatny). Jednak, aby istniał obowiązek opodatkowania tych dopłat, dofinansowanie musi stanowić dopłatę do ceny towaru lub usługi jako np. pokrycie części lub całości ceny. W tym przypadku dofinansowanie stanowi uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług”, a także „otrzymana kwota zwana przez Wnioskodawcę »darowizną« nie jest przeznaczona na ogólną działalność Stowarzyszenia, bowiem otrzymane środki finansowe mogą być wykorzystane na ściśle określone działanie – projekt (Stowarzyszenie może przeznaczyć otrzymane fundusze wyłącznie na cele wskazane w umowie, każda z przekazanych darowizn wskazuje docelową grupę, na rzecz której będą zorganizowane warsztaty). Ponadto, Stowarzyszenie nie może nimi dysponować wg własnej woli, a wyłącznie w zgodzie z ustaleniami z Fundacją i przeznaczyć na cele wskazane w umowie”. Na tle powołanej powyżej sprawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej doszedł do wniosku, że w sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci darowizny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Jednakże, darowizny mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 17 stycznia 2017 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Łd 938/16: „w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu, w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem”.

Na tle niniejszej sprawy przekazana przez Stowarzyszenie kwota 250.000,00 Euro nie będzie stanowiła wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na fakt, iż brak jest elementu ekwiwalentności świadczenia. Strony nie świadczą sobie wzajemnie usług, wszelkie czynności jakie wykonują są wykonywane w zasadzie na rzecz podmiotów trzecich uczestników Przedsięwzięcia zachowując przy tym społeczny cel Przedsięwzięcia. Ponadto, kwota 250.000,00 Euro nie wpływa na cenę świadczenia, zatem nie może być uznana jako „dotacja” lub „inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika” – nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi, nie zwiększa podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad 2.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Natomiast zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Fundacja stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku uznania przez Organ, że kwota 250.000,00 Euro stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez Fundację usługę na rzecz Stowarzyszenia, która jest obciążona podatkiem VAT, miejsce świadczenia tej usługi należy ustalić wg właściwości ogólnej, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Wskazać należy, że Stowarzyszenie partycypujące w organizacji Przedsięwzięcia ma siedzibę w Belgii, natomiast Fundacja ma siedzibę w Polsce. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności na terenie Polski. Bezsprzecznie przekazanie kwoty 250.000,00 Euro nie stanowi wynagrodzenia za „usługi wstępu”, o której mowa w art. 28g ust. 1 ustawy o VAT. Nie sposób również uznać, że mamy w tym przypadku do czynienia z „usługami pomocniczymi związanymi z usługami wstępu”. Jak podkreśla się bowiem w doktrynie, usługi pomocnicze, o których mowa powyżej obejmują usługi, które są bezpośrednio powiązane ze wstępem na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu za opłatą. Takie usługi pomocnicze obejmują w szczególności korzystanie z szatni lub urządzeń sanitarnych (por. A. Bartosiewicz – VAT Komentarz, wyd. XV. WKP 2021. Lex).

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, nie można zakwalifikować „usługi” partycypacji w budżecie Przedsięwzięcia przez Stowarzyszenie jako usługi, o której mowa w art. 28g ust. 2 ustawy o VAT, albowiem, jak już wskazano, w stanie faktycznym wniosku, Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Belgii jako podatnik VAT czynny. W konsekwencji. Fundacja stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku uznania przez Organ, że kwota 250.000,00 Euro podlega VAT, miejsce świadczenia usługi powinno zostać wyznaczone na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji usługa ta podlegałaby opodatkowaniu w Belgii, jako miejscu siedziby Stowarzyszenia.

Ad 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Fundamentalną zasadą podatku VAT jest prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej, co ma spowodować jego neutralność dla przedsiębiorcy.

W celu realizacji Przedsięwzięcia Fundacja będzie dokonywała zakupów towarów i usług, których rezultatem będą czynności podlegające opodatkowaniu, takie jak usługi dopuszczenia do udziału w imprezie (za które pobierane będą opłaty rejestracyjne), wynajem powierzchni wystawienniczej. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Fundacja ma prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi zakupione do realizacji Przedsięwzięcia zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy spełnione zostają określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponoszone przez Fundację wydatki wiążą się z całokształtem obowiązków wynikających z umowy o współorganizacji Przedsięwzięcia. Jednocześnie, pozostają one w ścisłym związku z działalnością opodatkowaną Fundacji. Jak już bowiem wskazano, w ramach organizacji przedsięwzięcia, Fundacja będzie pobierać od uczestników opłaty rejestracyjne oraz świadczyć usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej, które z jednej strony będą miały ścisły związek z podstawowym celem organizacji Przedsięwzięcia, a z drugiej zaś będą stanowić formę wynagrodzenia za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Nie ulega zarazem wątpliwości, że ponoszone przez Fundację wydatki takie jak: na marketing, zakwaterowanie i transport prelegentów, najem sal ekspozycyjnych są niezbędne, aby ww. usługi mogły zostać przez Fundację w ramach organizacji Przedsięwzięcia zrealizowane. Wszystkie te wydatki są zatem bezpośrednio związane z czynnościami objętymi opodatkowaniem, umożliwiając tym samym Fundacji odliczenie podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących te wydatki.

Jednocześnie Fundacja uważa, że dla zakresu prawa Fundacji do odliczenia VAT od tych wydatków nie ma znaczenia, że częściowym źródłem pokrycia ich wydatków będzie wkład otrzymany od Stowarzyszenia, jako współorganizatora przedsięwzięcia. Z przepisów ustawy o VAT nie wynika bowiem, aby prawo do odliczenia było zależne od źródła finansowania wydatku.

Prawo do odliczenia podatku ma służyć uwolnieniu podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku, przy czym nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków, w których zawarty był podatek obciążający podatnika. Znaczenie ma jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej. Take stanowisko wyraził również Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 6 października 2005 r. w sprawie C-204/03 stwierdzając, że nie można wprowadzić do regulacji krajowych przepisów, które ograniczałyby możliwość odliczenia VAT od zakupów finansowanych subwencjami. W konsekwencji, bez względu na źródło finansowania wydatku, podatek od towarów i usług może być od niego odliczony, gdy wydatek ten związany jest z działalnością opodatkowaną. Podobnie w zakresie subwencji wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-74/08, w którym wskazał, że przepisy unijne „należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które w przypadku nabycia towarów subwencjonowanych z funduszy publicznych, dopuszcza odliczenie związane z tym podatkiem od wartości dodanej jedynie do wysokości części nieobjętej subwencją”. Zatem, niezależnie od źródła finansowania (nie tylko subwencji), jedynym warunkiem odliczenia podatku VAT jest istnienie związku wydatku ze sprzedażą opodatkowaną.

Podsumowując, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje przy spełnieniu dwóch warunków

-odliczenia dokonuje podatnik VAT,

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją Przedsięwzięcia przez Wnioskodawcę będą związane z działalnością opodatkowaną podatnika VAT. Mając na uwadze powyższe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia VAT od całości wydatków poniesionych w związku z organizacją Przedsięwzięcia, bowiem przy rozpatrywaniu prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego należy brać pod uwagę wyłącznie sposób wykorzystania nabytych towarów i usług, a nie źródło ich finansowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Obydwa warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem, na gruncie utrwalonej praktyki, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (m.in. wyrok NSA z dnia 29 lutego 2012, sygn. akt I FSK 562/11, wyroki TSUE w sprawach: Town&Country Factor LTd C-498/99, Tolsma C-16/93, Hoge Raad C-154/80), wykształcono przesłanki warunkujące uznanie danych czynności za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Za takie czynności, zgodnie z ugruntowanymi tezami można uznać sytuacje, w których:

-istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

-otrzymane wynagrodzenie stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;

-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;

-odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;

-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W konsekwencji, dla uznania danego świadczenia za opodatkowane na gruncie ustawy o VAT, konieczne jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, w ramach którego istnieje świadczenie wzajemne. Usługa musi być świadczona za wynagrodzeniem, a odpłatność ta powinna pozostawać w bezpośrednim związku z czynnością opodatkowaną. Ponadto, po stronie usługodawcy, musi istnieć bezpośrednia i skonkretyzowana korzyść z tytułu świadczenia usługi.

W świetle powyższego, w celu zweryfikowania czy działania realizowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Stronami stanowią czynności opodatkowane należy przeanalizować, czy w przedmiotowej sprawie spełnione będą wyżej wspomniane przesłanki.

W analizowanej sprawie, w ramach działań podejmowanych przez Wnioskodawcę i Stowarzyszenie, zawarta została umowa o współorganizacji (...). Fundacja i Stowarzyszenie występują łącznie jako organizatorzy przedsięwzięcia, tj. współpracują przy wspólnej organizacji Przedsięwzięcia.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, aby pomiędzy Stronami, tj. pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem miało miejsce świadczenie usług czy dostawa towarów w zamian, za które należne byłoby wynagrodzenie. Fundacja i Stowarzyszenie występują łącznie jako organizatorzy Przedsięwzięcia, tj. współpracują przy wspólnej organizacji Przedsięwzięcia. Jednocześnie jednak – jak wynika z opisu sprawy – Fundacja nie wykonuje usługi polegającej na zorganizowaniu Przedsięwzięcia dla współorganizatora (Stowarzyszenia), ani też współorganizator nie wykonuje usługi polegającej na organizacji Przedsięwzięcia dla Fundacji, a otrzymane od Stowarzyszenia środki finansowe nie stanowią wynagrodzenia dla Fundacji za czynności usługi/dostawy towarów wykonywane w ramach realizacji Przedsięwzięcia.

W konsekwencji, jeżeli środki finansowe zostały wniesione przez Stowarzyszenie na organizację Przedsięwzięcia oraz nie dotyczą żadnych usług czy też dostaw towarów wykonywanych przez jednego z uczestników Przedsięwzięcia na rzecz drugiego, nie stanowią one wynagrodzenia, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie dochodzi do wzajemnego świadczenia usług pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem, gdyż nie taki jest cel wspólnego Przedsięwzięcia. Wnioskodawca wskazał, że Organizacja Przedsięwzięcia zakłada podjęcie przez strony różnorodnych działań zmierzających do osiągnięcia celu, jakim jest całościowe zorganizowanie Przedsięwzięcia. Z postanowień umowy zawartej między Fundacją a Stowarzyszeniem wynika, że w ramach przydzielonych umownie obowiązków Fundacja jest odpowiedzialna m.in. za wdrożenie (...), w tym logistykę, rejestrację, marketing, komunikację, administrację, transport i rezerwację hoteli dla prelegentów, catering, sprzedaż i zarządzanie biletami, organizację wydarzenia z uwzględnieniem atrakcji i muzyki, koordynację treści pod przewodnictwem i zgodą Przewodniczącego (...). W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca jest zobowiązany także zapewnić rozsądne zarządzanie budżetem.

Strony oszacowały łączny budżet przedsięwzięcia na kwotę (...) Euro, przy czym wkład Stowarzyszenia w organizację przedsięwzięcia wynosi 250.000,00 Euro. Zgodnie z umową, lokalni partnerzy przedsięwzięcia (sponsorzy) mają uczestniczyć w kosztach przedsięwzięcia w kwocie 10.000,00 Euro. Brakujące środki, mające w założeniu pokryć koszty organizacji imprezy, pochodzić mają głównie z opłat za rejestrację uczestników i najem powierzchni wystawienniczej, pobieranych przez Fundację jako współorganizatora Przedsięwzięcia, odpowiedzialnego za te działania.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że współorganizatorzy Przedsięwzięcia zakładają, że budżet imprezy się zbilansuje. Z umowy wynika jednak, że gdyby organizacja imprezy okazała się deficytowa to ryzyko finansowe jest po stronie Fundacji. Z drugiej strony ewentualna nadwyżka przychodów ponad koszty organizacji imprezy przysługiwać ma Fundacji. Ponadto, organizacja przedsięwzięcia nie jest nastawiona na uzyskiwanie korzyści o charakterze ekonomicznym przez Fundację czy Stowarzyszenie.

Wnioskodawca wskazał, że podstawą do zawarcia umowy o współorganizacji Przedsięwzięcia między Fundacją a Stowarzyszeniem stanowiły ustalenia pomiędzy organami zarządzającymi tymi podmiotami, które następnie zostały spisane w formie przedmiotowej umowy o współorganizacji.

Fundacja jako współorganizator Przedsięwzięcia jest zobligowana do jego współorganizacji na zasadach określonych w umowie. Pewne kwestie, jak struktura wydarzenia (liczba dni, rodzaje sesji) są z góry narzucone przez Stowarzyszenie. Część kwestii związanych z organizacją wydarzenia jest ustalana/uzgadniana przez Komitet Organizacyjny, w skład którego wchodzą przedstawiciele Stowarzyszenia i Fundacji. W pozostałym zakresie (m.in. wybór Prelegentów, zapewnienie oprawy artystycznej, organizację cateringu, kwestie techniczne) Fundacja ma sporą swobodę decyzyjną. Istotny jest tu końcowy efekt, a nie szczegółowy sposób realizacji poszczególnych zadań.

Wskazać należy również, że w trakcie Przedsięwzięcia nie przewidziano prowadzenia sprzedaży. Zarówno Wnioskodawca jak i Stowarzyszenie w trakcie Przedsięwzięcia będą prezentowali swoją działalność statutową. Ponadto, zasady rejestracji do udziału w Przedsięwzięciu są takie same zarówno dla Wystawców jak i Uczestników biorących w nim udział, jednakże różnią się one wysokością cen biletów. Wysokości opłaty rejestracyjnej została ustalona na etapie tworzenia budżetu Przedsięwzięcia, w taki sposób, aby mógł on się zbilansować. Wkład Stowarzyszenia nie miał bezpośredniego przełożenia na wysokość tej opłaty, jednakże wpłynął na to, że Fundacja podjęła się współorganizacji Przedsięwzięcia.

W analizowanej sprawie, środki finansowe będą przekazywane przez Stowarzyszenie celem współorganizacji ww. Przedsięwzięcia. Wkład finansowy wniesiony przez Stowarzyszenie finansuje samo Przedsięwzięcie, którego odbiorcą są Wystawcy oraz Uczestnicy, a Stowarzyszenie jest jego współorganizatorem. Wnoszony przez Stowarzyszenie wkład finansowy nie skutkuje koniecznością świadczenia ze strony Wnioskodawcy na rzecz Stowarzyszenia.

Zatem relacji występujących pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem, w ramach zawartej Umowy nie można traktować jako odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji przekazanie środków pieniężnych przez Stowarzyszenie na rzecz Wnioskodawcy będącego współorganizatorem Przedsięwzięcia nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, otrzymana przez Fundację od Stowarzyszenia kwota 250.000,00 Euro stanowiąca wkład Stowarzyszenia w organizację Przedsięwzięcia nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

W konsekwencji, odpowiedź na pytanie nr 2, uwarunkowana od nieprawidłowej oceny przez tutejszy organ stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, staje się bezprzedmiotowa.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od całości wydatków poniesionych na organizację Przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazuje, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z ww. prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)(uchylona)

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi).

Jak wynika z treści art. 88 ust. 3a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b)(uchylona)

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony)

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony)

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca (Fundacja) wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumenujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Przedsięwzięcia będą wystawiane na Fundację.

Z powołanych przepisów art. 86 i art. 88 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. I tak podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w celu realizacji Przedsięwzięcia będą Państwo dokonywać zakupów różnorodnych towarów i usług, takich jak wydatki na marketing, zakwaterowanie i transport prelegentów, catering, na oprawę artystyczną, najem sali ekspozycyjnych. Celem wszystkich tych zakupów/wydatków jest organizacja Przedsięwzięcia i zwiększenie jego atrakcyjności. Realizacja Przedsięwzięcia umożliwi Fundacji również uzyskanie dochodów z tytułu opłat rejestracyjnych pobieranych od uczestników za dopuszczenie do udziału w imprezie oraz z tytułu opłat pobieranych od wystawców za wynajem powierzchni wystawienniczej. Umowa zawarta pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem przewiduje, że ewentualna nadwyżka przychodów ponad koszty organizacji imprezy przysługiwać ma Fundacji.

Jak wskazał Wnioskodawca – Przedsięwzięcie ma mieć z założenia charakter zamknięty, tj. uczestnikami tej imprezy mają być wyłącznie podmioty, które uiszczą opłaty rejestracyjne (bilety). W ramach realizacji Przedsięwzięcia Fundacja będzie świadczyć usługi, których bezpośrednimi beneficjentami będą uczestnicy Przedsięwzięcia, tj. wystawcy oraz pozostali uczestnicy Przedsięwzięcia, w stosunku do których Fundacja będzie podejmować różnorodne działania o charakterze logistyczno-marketingowo-artystycznym oraz działania polegające na udostępnianiu powierzchni wystawienniczej wystawcom. Wszystkie te działania (usługi) będą miały charakter odpłatny. Jak bowiem wskazano we wniosku – z tego tytułu Fundacja będzie pobierać opłaty rejestracyjne za dopuszczenie do udziału w imprezie oraz za wynajem powierzchni wystawienniczej. Przedsięwzięcie jako całość ma charakter odpłatny, a wkład finansowy wniesiony przez Stowarzyszenie nie miał bezpośredniego przełożenia na wysokość pobieranych przez Fundację opłat. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabywane w związku z realizacją Przedsięwzięcia towary i usługi będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a w związku z realizacją przedsięwzięcia Fundacja nie planuje świadczyć usług zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do poniesionych przez Fundację wydatków związanych z realizacją Przedsięwzięcia, zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego Przedsięwzięcia będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na organizację Przedsięwzięcia.

Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca może zrealizować to prawo pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).