Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.657.2020.1.DK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.657.2020.1.DK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 28 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących realizacji projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 28 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących realizacji projektu pn. ().

We wniosku uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 28 sierpnia 2020 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ż. działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia.

Podatnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i stosuje do nich stawkę podatku zwolnioną na podstawie art. 43 pkt 1 ust. 18, 20 ustawy o podatku od towarów i usług. W niewielkim stopniu świadczy również usługi dotyczące dzierżawy pomieszczeń. Usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z ogłoszeniem epidemii stanu na terenie kraju samodzielny publiczny zespół zakładów opieki zdrowotnej ubiegał się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu sprzętu.

Podpisano umowę o dofinansowanie projektu: ().

Projekt współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Oś Priorytetowa X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna. Rolę instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata
2014-2020 jest Województwo reprezentowane przez Zarząd Województwa.

W ramach wspomnianego projektu Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ż. zakupi m.in.:

  1. ambulanse wraz z wyposażeniem,
  2. sprzęt medyczny służący do optymalizacji możliwości terapii pacjentów na bazie OIOM,
  3. sprzęt do diagnostyki laboratoryjnej,
  4. środki i urządzenia dezynfekcyjne,
  5. testy i odczynniki do badania próbek w diagnostyce laboratoryjnej pacjentów w kierunku obecności COVID-19.

Wkład własny ZZOZ w Ż. stanowi 5% wartości projektu.

Wyżej wymieniony sprzęt będzie służył wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 20 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej wykonywanej przez podmioty lecznicze.

Uważamy, że ZZOZ w ... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących w/w projektu, ponieważ środki te będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 sierpnia 2020 r.:
Czy ZZOZ w Ż. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 sierpnia 2020 r.:

Wnioskodawca uważa, że ZZOZ w Ż. nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących w/w projektu, ponieważ środki te będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy przyznano środki w formie dotacji w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna na realizację projektu: ().

Pozyskane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczy m.in. na:

  1. ambulanse wraz z wyposażeniem,
  2. sprzęt medyczny służący do optymalizacji możliwości terapii pacjentów na bazie OIOM,
  3. sprzęt do diagnostyki laboratoryjnej,
  4. środki i urządzenia dezynfekcyjne,
  5. testy i odczynniki do badania próbek w diagnostyce laboratoryjnej pacjentów w kierunku obecności COVID-19.

Wnioskodawca podał, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i stosuje do nich stawkę podatku zwolnioną na podstawie art. 43 pkt 1 ust. 18, 20 ustawy o podatku od towarów i usług. W niewielkim stopniu wykonuje również usługi opodatkowane podatkiem VAT dotyczące dzierżawy pomieszczeń.

W nawiązaniu do realizowanego projektu wskazał także, iż nabywany sprzęt będzie służył wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 20 ustawy, czyli usługom w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanym, wykonywanym w ramach działalności leczniczej wykonywanej przez podmioty lecznicze.

W niniejszych okolicznościach wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących projektu pn. ().

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generują podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc powyższą zasadę do opis sprawy należy stwierdzić, że warunki uprawniające do odliczenia w zaistniałych okolicznościach nie będą spełnione, gdyż jak wynika treści wniosku, wszystkie towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu, będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Zatem w konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących zakupu dokonanego w ramach realizacji projektu pn() nie podlega odliczeniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w myśl, którego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że wszystkie towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile stan sprawy pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej