w zakresie nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego i odpłatnego przekazania usług reklamowych - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.462.2020.1.IR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.462.2020.1.IR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego i odpłatnego przekazania usług reklamowych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania usług reklamowych jest prawidłowe.
  • nieopodatkowania podatkiem VAT odpłatnego przekazania usług reklamowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego i odpłatnego przekazania usług reklamowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został ustanowiony oświadczeniem fundatora złożonym w formie aktu notarialnego w dniu 3 czerwca 2020 r. sporządzonym przez D.., notariusza prowadzącego Kancelarię Notarialną w .. (Rep. A nr ../2020).

Zgodnie z oświadczeniem o ustanowieniu Wnioskodawcy, Wnioskodawca zgodnie z wolą fundatora nie może prowadzić działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem ... Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z tym, że zgodnie z wolą fundatora Wnioskodawca nie może prowadzić działalności gospodarczej, nie będzie składać zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, tj. nie będzie wnioskował o zarejestrowanie go jako tzw. czynnego podatnika podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT).

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania. W szczególności, cel statutowy Wnioskodawcy obejmuje: podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci, młodzieży i dorosłych, promocję i organizację wolontariatu, działalność na rzecz międzynarodowej integracji społeczno-kulturowej, wspomaganie działalności placówek oświatowych, wspieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, promocję kształcenia przez całe życie, zwiększanie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie kształcenia - rozwój kształcenia na odległość, rozwijanie u dzieci, młodzieży i dorosłych zdolności do przyszłego zatrudnienia, promocję przedsiębiorczości, w tym w zakresie wspomagania przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy, opracowywanie i rozpowszechnianie rozwiązań programowo-metodycznych oraz innowacyjnych programów nauczania, upowszechnianie dostępu do kształcenia, upowszechnianie dostępu do wiedzy, propagowanie wartościowego zagospodarowania czasu wolnego.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawca realizuje cele statutowe poprzez m.in.:

  • organizowanie, finansowanie lub dofinansowywanie konferencji, seminariów, warsztatów specjalistycznych, staży badawczych, obozów ogólnorozwojowych i naukowych, a także konkursów, wystaw, aukcji, koncertów, kampanii reklamowych, marketingowych i informacyjnych, w tym także na rzecz innych fundacji realizujących cele statutowe zbieżne z celem statutowym Wnioskodawcy oraz innych form zapewniających realizację celów statutowych Wnioskodawcy,
  • przyznawanie nagród i stypendiów,
  • powoływanie i finansowanie placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic,
  • finansowanie zakupów materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych,
  • przygotowywanie materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych w zakresie doradztwa edukacyjnego i psychologicznego,
  • współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Wnioskodawcy - w szczególności z innymi fundacjami i stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Wnioskodawcy.

Działalność statutowa Wnioskodawcy może być prowadzona wyłącznie jako nieodpłatna działalność pożytku publicznego i odpłatna działalności pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej Ustawa OPP).

Wnioskodawca nie będzie działał w celu osiągnięcia zysku. Przychód osiągany przez Wnioskodawcę z odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie służył wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

Realizacja celów statutowych Wnioskodawcy będzie polegała m.in. na finansowaniu zakupu usług reklamowych dotyczących promocji szkół dla dorosłych (dalej Reklama) prowadzonych przez inne fundacje realizujące cele statutowe zbieżne z celem statutowym Wnioskodawcy (dalej Fundacje S..), a następnie przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S.. bez wynagrodzenia w zakresie realizowania celów statutowych Wnioskodawcy w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Nie jest wykluczone, że Wnioskodawca będzie przekazywał Reklamę również w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, pobierając z tego tytułu wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Reklamy.

Na datę niniejszego wniosku Wnioskodawca nie zatrudnia żadnych osób fizycznych na potrzeby realizacji celów statutowych. Wnioskodawca nie wyklucza jednak zatrudnienia osób fizycznych, przy czym w razie zatrudnienia, przeciętne miesięczne wynagrodzenie żadnej z osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu działalności statutowej, w tym statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, nie przekroczy 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Działalność statutowa Wnioskodawcy będzie finansowana z dochodów Wnioskodawcy pochodzących z: funduszu założycielskiego, zbiórek i innych społecznych akcji organizowanych przez lub na rzecz Wnioskodawcy, darowizn, spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Wnioskodawcy przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych, dywidend z tytułu uczestnictwa Wnioskodawcy w spółkach prawa handlowego, subwencji, dotacji, krajowych i zagranicznych, dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz z praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynkach kapitałowych, zarówno w obrocie publicznym, jak i poza nim oraz dochodów z prowadzenia placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a Fundacjami S., jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie będą zachodzić powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie będzie łączyć funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych u Wnioskodawcy oraz w Fundacjach S..

Fundatorem Fundacji S.. nie jest i nie będzie fundator Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S. bez wynagrodzenia w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności pożytku publicznego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

  • Czy przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S.. za wynagrodzeniem w wysokości nie wyższej niż koszty nabycia Reklamy w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1)

    Przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S. bez wynagrodzenia w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności pożytku publicznego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Odpowiednio do przepisu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Jednocześnie, odpowiednio do przepisu art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
    2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

    1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
    2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
    3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
    4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
    5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
    6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
    7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

    Definicja towaru na gruncie Ustawy VAT zawarta jest w przepisie art. 2 pkt 6 tejże, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego ewentualność powstania obowiązku opodatkowania przekazania Reklamy może być rozważana wyłącznie w kontekście przepisu art. 8 Ustawy VAT z racji tego, że Reklama nie jest towarem w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, a tym samym przepis art. 7 tejże nie może mieć zastosowania.

    Analizując przepis art. 8 ust. 2 Ustawy VAT należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy tego przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

    W ocenie Wnioskodawcy nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 Ustawy VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby konkretna czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być wykonana przez podatnika.

    Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 Ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Odpowiednio do przepisu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Z przywołanych przepisów wynika zatem, że dla uznania, że dany podmiot jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, konieczne jest każdorazowe ustalenie, czy w związku z konkretną czynnością działa on w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, w tym podmiotu pozyskującego zasoby naturalne, rolnika albo osoby wykonującej wolny zawód.

    Tak przykładowo orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z dnia 29 października 2007r. (I FPS 3/07) Z brzmienia bowiem przepisu art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy, jak również art. 15 ust. 1 i 2 p.t.u. wynika nader wyraźnie, że warunkiem niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika VAT jest ustalenie, że działa on niezależnie jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód.

    Innymi słowy, jeśli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonującego wolny zawód, to w świetle art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy z tytułu wykonania takiej czynności dany podmiot nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług, i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, czy też wielokrotnie. (...) W świetle powyższego uprawniona jest teza, że przepisy art. 15 ust. 1 i 2 p.t.u. powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem sine ąua non uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód.

    Ani więc formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do tej konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług..

    W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy przy ustalaniu, czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego powstanie po jego stronie obowiązek opodatkowania podatkiem VAT przekazania Reklamy koniecznym jest ustalenie czy tego rodzaju aktywność jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. W tym zakresie należy uwzględnić przepisy Ustawy OPP.

    Odpowiednio do przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy OPP działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.

    Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 Ustawy OPP działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

    1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
    2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
    3. spółdzielnie socjalne;
    4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

    Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 Ustawy OPP sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 tejże, obejmuje zadania w zakresie:

    1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
      1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
      1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
    1. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
    2. działalności charytatywnej;
    3. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
    4. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
      5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
    1. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567);
    2. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
    3. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
    4. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
    5. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
    6. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
    7. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
    8. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
    9. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
    10. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
    11. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
    12. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
    13. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
    14. turystyki i krajoznawstwa;
    15. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
    16. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
    17. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
      22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
    1. ratownictwa i ochrony ludności;
    2. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
    3. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
    4. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
    5. promocji i organizacji wolontariatu;
    6. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
    7. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
      29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1569 i 1726);
    1. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
    2. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
    3. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
      32a) rewitalizacji;
    1. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt l-32a.

    Wnioskodawca jest osobą prawną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz Ustawy OPP, celem której jest realizacja celów statutowych w zakresie zadań pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy OPP. Wnioskodawca jest zatem podmiotem, który zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 Ustawy OPP może prowadzić działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tejże Ustawy.

    Odpowiednio do przepisu art. 6 Ustawy OPP działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

    Zgodnie z przepisem art. 7 Ustawy OPP działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tejże, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 Ustawy OPP, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

    Uwzględniając powołaną definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT oraz przepisy Ustawy OPP należy stwierdzić, że przekazanie Reklamy na rzecz Fundacji S. bez wynagrodzenia nie będzie następowało w ramach działalności gospodarczej, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2020 r. (znak: 0113-KDIPT1-3.4012.803.2019.1.MWJ) zgodnie z którą: Dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Ponadto, z powyższego wynika, że opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma żądnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

    Analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w ceł prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności są odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

    Przy czym za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy unać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

    Natomiast, przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

    W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że czynności wynikające z zadań własnych (statutowych), nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał wpływów, będzie pozostawać poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Będą one bowiem realizowane przez Wnioskodawcę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca realizując te czynności nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie Wnioskodawca będzie wykonywał działalność kulturalną, której prowadzenie jest podstawowym celem statutowym..

    Tak samo orzekł przykładowo:

      i. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2016 r. (znak: IPPP3/4512-547/16-2/ISZ) Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związane z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jego statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie - nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Wnioskodawca we wniosku jednoznacznie wskazał, że wymienione we wniosku czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednocześnie Wnioskodawca podniósł, że otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarcza, z której dochód przeznaczony jest na cele działalności statutowej. Zatem z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w zakresie w jakim Fundacja wykonuje nieodpłatne czynności w ramach działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa wart. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a Jego działalność w tym zakresie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.,
      ii. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2013 r. (znak: IPPP2/443-458/13-2/MM) - W ramach realizowanych przez Fundację projektów, organizacja świadczy nieodpłatne usługi na rzecz swoich Beneficjentów (np. doradztwo prawne, psychologiczne, szkolenia itp.). W związku z tym realizacja projektów, o których mowa we wniosku jest związana z profilem działalności statutowej prowadzone przez Fundację. Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie w ramach prowadzonej działalności statutowej nie stanowią świadczenia usług, o których mowa wart. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność statutowa nieodpłatna pożytku publicznego, która obejmuje również realizacje projektów unijnych nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.,
      iii. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 201 Ir. (znak: IBPP4/443-135/11/EJ) Fundacja prowadzi działalność w zakresie m.in. organizowania i prowadzenia warsztatów terapii artystycznej, pomocy rzeczowej i finansowej, wspierania i utrzymywania kontaktu z osobami niepełnosprawnymi i ich rodzinami, ułatwiania aktywności społecznej osób niepełnosprawnych, organizacji festiwali, festynów i konkursów, przyznawania stypendiów umożliwiających naukę osób niepełnosprawnych. Czynności te realizowane są w ramach nieodpłatnej działalności w oparciu o ww. przypisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że świadczenia realizowane przez Fundację w ramach statutowej nieodpłatnej działalności pożytku publicznego otrzymywane są przez osoby niepełnosprawne, które nie finansują jej działalności. Świadczenia te są sfinansowane z wpłat osób fizycznych i prawnych na prowadzoną działalność dobroczynną i nie występuje element ekwiwalentności, który przesądza o odpłatności tych świadczeń. Beneficjentem świadczenia Fundacji są inne osoby a pomiędzy wpłatą a świadczeniem nie ma bezpośredniego związku. Mając powyższe na uwadze tut. organ stwierdza, iż w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług usługi świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie, w ramach prowadzonej działalności statutowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę nieodpłatna działalność statutowa nie podlega ustawie o VAT. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe..

    Z powołanych interpretacji wynika, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S.. bez wynagrodzenia w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności pożytku publicznego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Ad. 2)

    Zdaniem Wnioskodawcy przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S.. za wynagrodzeniem w wysokości nie wyższej niż koszty nabycia Reklamy w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę odpłatnej działalności pożytku publicznego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności łub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    W ocenie Wnioskodawcy dla ustalenia czy przekazanie Reklamy na rzecz Fundacji S. w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, koniecznym jest - tak jak zostało to wskazane w stanowisku Wnioskodawcy złożonym w zakresie pytania nr 1 - ustalenie, czy tego rodzaju czynność jest dokonywana w warunkach pozwalających na uznanie, że jest dokonywane przez podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, tj. czy stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 tejże ustawy.

    W powyższym zakresie Wnioskodawca przywołuje swoje stanowisko zaprezentowane powyżej na gruncie przepisu art. 15 ust. 1 i ust. 2 Ustawy VAT w zakresie pytania nr 1.

    Odpłatną działalnością pożytku publicznego zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy OPP jest:

    1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
    2. sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
      1. rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub
      2. integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006r. o spółdzielniach socjalnych;
    3. sprzedaż przedmiotów darowizny.

    Relacja pomiędzy odpłatną działalnością pożytku publicznego a działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców zdefiniowana jest w przepisie art. 9 ust. 1 Ustawy OPP. Odpowiednio do powołanego przepisu odpłatna działalność pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy OPP stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców, jeżeli:

    1. wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy OPP, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
    2. przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3- krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

    Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 2 Ustawy OPP przez wynagrodzenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 tejże, rozumie się wynagrodzenie z tytułu świadczenia pracy lub usług, niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy lub rodzaju i treści umowy cywilnoprawnej z osobą fizyczną.

    W świetle powołanych przepisów przekazywanie Reklamy przez Wnioskodawcę Fundacjom S.. za wynagrodzeniem w wysokości nie wyższej niż koszty nabycia Reklamy będzie stanowić odpłatną działalność pożytku publicznego niebędącą działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców.

    Jednocześnie odpłatna działalność pożytku publicznego ww. zakresie nie będzie mogła również być uznana na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 pkt 2 Ustawy OPP za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców.

    Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przeciętne miesięczne wynagrodzenie żadnej z osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, nie przekroczy 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

    Konsekwentnie okoliczność pobierania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia od Fundacji S.. z tytułu przekazania Reklamy nie będzie stanowić przesłanki do uznania, że przekazanie Reklamy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli pobierane wynagrodzenie będzie w wysokości nie wyższej niż koszty nabycia Reklamy przez Wnioskodawcę.

    Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S za wynagrodzeniem w wysokości nie wyższej niż koszty nabycia Reklamy w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę odpłatnej działalności pożytku publicznego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

    • nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania usług reklamowych jest prawidłowe.
    • nieopodatkowania podatkiem VAT odpłatnego przekazania usług reklamowych jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

    Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

    Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

    • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
    • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

    Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

    Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

    Jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
    2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Wskazać w tym miejscu również należy, iż w cytowanym wyżej przepisie art. 8 ust. 1 ustawy przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    Jednakże zauważyć należy, iż nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

    Jednocześnie wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    W świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

    1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
    2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
      1. transakcji związanych z nieruchomościami,
      2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 3841,
      3. usług ubezpieczeniowych
        jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
    3. (uchylony)

    W myśl art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

    Z kolei według art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

    1. dokonujących dostaw:
      1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
      2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (CN 2716 00 00), wyrobów tytoniowych, samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
      3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
      4. terenów budowlanych,
      5. nowych środków transportu,
      6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
        • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
        • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
        • urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
        • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
      7. hurtowych i detalicznych części do:
        • pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
        • motocykli (PKWiU 45.4);
    2. świadczących usługi:
      1. prawnicze,
      2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
      3. jubilerskie, ściągania długów, w tym factoringu;
    3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

    Z przedstawionego we wniosku opus sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Fundacja) jest zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca realizuje cele statutowe poprzez m.in.:

    • organizowanie, finansowanie lub dofinansowywanie konferencji, seminariów, warsztatów specjalistycznych, staży badawczych, obozów ogólnorozwojowych i naukowych, a także konkursów, wystaw, aukcji, koncertów, kampanii reklamowych, marketingowych i informacyjnych, w tym także na rzecz innych fundacji realizujących cele statutowe zbieżne z celem statutowym Wnioskodawcy oraz innych form zapewniających realizację celów statutowych Wnioskodawcy,
    • przyznawanie nagród i stypendiów,
    • powoływanie i finansowanie placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic,
    • finansowanie zakupów materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych,
    • przygotowywanie materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych w zakresie doradztwa edukacyjnego i psychologicznego,
    • współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Wnioskodawcy - w szczególności z innymi fundacjami i stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Wnioskodawcy.

    Działalność statutowa Wnioskodawcy może być prowadzona wyłącznie jako nieodpłatna działalność pożytku publicznego i odpłatna działalności pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej Ustawa OPP). Wnioskodawca nie będzie działał w celu osiągnięcia zysku. Przychód osiągany przez Wnioskodawcę z odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie służył wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

    Realizacja celów statutowych Wnioskodawcy będzie polegała m.in. na finansowaniu zakupu usług reklamowych dotyczących promocji szkół dla dorosłych (dalej Reklama) prowadzonych przez inne fundacje realizujące cele statutowe zbieżne z celem statutowym Wnioskodawcy (dalej Fundacje S.), a następnie przekazywanie Reklamy na rzecz Fundacji S. bez wynagrodzenia w zakresie realizowania celów statutowych Wnioskodawcy w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Nie jest wykluczone, że Wnioskodawca będzie przekazywał Reklamę również w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, pobierając z tego tytułu wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Reklamy.

    Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionych we wniosku pytań wskazać należy, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1491, z późn. zm.).

    Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

    W myśl art. 4 ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu.

    Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

    Z kolei zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057), ustawa reguluje zasady:

    1. prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
    2. uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

    W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

    Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).

    Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

    Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).

    Natomiast, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

    1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
    2. sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
      1. rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875), lub
      2. integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 176) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1205, z 2019 r. poz. 2020 oraz z 2020 r. poz. 875);
    3. sprzedaż przedmiotów darowizny.

    Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego pod warunkiem, iż działalność o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 prowadzona jest nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata.

    W świetle art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

    Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Ponadto wskazać należy, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

    Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być co do zasady prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

    Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jej statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

    Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim Fundacja wykonuje nieodpłatnie czynności w ramach działalności statutowej organizacji pożytku publicznego to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Czynności wynikające z zadań statutowych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach działalności pożytku publicznego, z tytułu których Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał wpływów, będą pozostawać poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Będą one bowiem realizowane przez Wnioskodawcę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca realizując te czynności nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

    W konsekwencji należy uznać, że przekazanie Reklamy na rzecz Fundacji S. bez wynagrodzenia w ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, tj. w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę nieodpłatnej działalności pożytku publicznego nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie w tym przypadku podatnikiem podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a działalność Wnioskodawcy w tym zakresie nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

    Należy jednak mieć na uwadze, że dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, jeżeli mają charakter odpłatny.

    Jak wynika bowiem z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

    Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy Fundacja przekazując Reklamę na rzecz Fundacji S. za wynagrodzeniem w ramach prowadzonej odpłatnej działalności pożytku publicznego świadczy usługi stanowiące realizację istniejących pomiędzy stronami stosunków. Stosunki te składają się z dwustronnych zobowiązań stron transakcji do wykonania skonkretyzowanych świadczeń - z jednej strony świadczenia Fundacji, a z drugiej strony świadczenia usługobiorcy tj. zapłaty wynagrodzenia za wyświadczoną przez Zainteresowanego usługę.

    Tym samym uznać należy, iż Wnioskodawca, nabywając we własnym imieniu usługi reklamowe, które zostaną odpłatnie przekazane rzeczywistemu beneficjentowi, będzie usługodawcą i mieścił się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wynika bowiem z definicji określonej w art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Bez znaczenia zatem jest fakt, że Wnioskodawca nie będzie działał w celu osiągnięcia zysku. Brak bowiem charakteru zarobkowego odpłatnych czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.

    W konsekwencji, w ocenie tut. Organu, w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy świadcząc ww. odpłatne usługi, podlegające zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Przy czym zaznaczyć należy, że Fundacja świadcząc odpłatne usługi, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku do momentu przekroczenia limitu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, a w roku 2020 z uwzględnieniem art. 113 ust. 9 ustawy, pod warunkiem niewykonywania czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

    W związku z powyższym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie pytania oznaczonego nr 2 za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej