Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.37.2020.2.TK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2020, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.37.2020.2.TK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r. oraz z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r. oraz z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od stycznia do września 2020 r. Stowarzyszenie (dalej: Stowarzyszenie, Wnioskodawca) realizuje projekt.

Projekt finansowany jest w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wydatkowane środki będą podlegały refundacji.

Celem projektu jest poprawa warunków życia i wypoczynku na terenie LGD (), w tym wzmocnienia kapitału społecznego oraz poprawy oferty spędzania czasu wspólnego dla mieszkańców poprzez aktywizację lokalnej społeczności, w tym czynne zaangażowanie partnerów społecznych, gospodarczych i publicznych. Operacja zakłada doposażenie w gabloty 8 sztuk oraz pakiet/zbiór replik zabytkowych przedmiotów czterech grup docelowych, tj. cennych historycznie miejsc i izb pamięci odgrywających istotną rolę w życiu kulturalno-społecznym. Mając na uwadze korzyści środowiskowe planuje się zakup replik, z których część wykonana będzie z materiałów pochodzących z odzysku i recyklingu. W ramach realizacji operacji zostanie doposażona we flagi, a Baszta w stałą ekspozycję elementów uzbrojenia i wyposażenia oraz w repliki zbroi rycerskich. Zamontowane oświetlenie gablot uwzględniać będzie aspekt energooszczędności. Miejscowość, w której realizowana będzie operacja, dysponuje zasobami historycznymi w postaci XIV wiecznej Baszty odrestaurowanej w czerwcu 2014 r. oraz Zespołem Murów Miejskich. Stowarzyszenie od 5 lat prowadzi i zarządza zasobami zgromadzonymi Baszcie, prowadzi Punkt Informacji Turystycznej, Centrum Edukacji i Informacji Ekologicznej, Centrum Produktu Lokalnego, a także Centrum Historii Regionu. Baszta jest chętnie odwiedzana przez społeczność lokalną oraz turystów, którzy sugerują potrzebę wzbogacenia jej o stałą ekspozycję historyczną nie tylko ze średniowiecznych replik, która mogłaby wypełnić ostatni niezagospodarowany poziom obiektu. Zakup gablot pozwoli na organizację w Baszcie wystaw okazjonalnych, udostępnianych przez inne muzea. Stworzy możliwość, szczególnie młodzieży i seniorom na skorzystanie z oferty edukacyjnej (w ramach zajęć szkolnych i pozaszkolnych), a także aktywnego zagospodarowania czasu wolnego oraz skorzystania z dóbr kultury niejednokrotnie znacznie oddalonych od miejscowości. Inicjatywą samorządu lokalnego jest utworzenie w Zespole Murów Miejskich rekonstrukcji. Budowla fortyfikacyjna wyposażona w ramach operacji w repliki historycznych proporców, bander i flag stanie się kolejną atrakcją historyczną.

Kolejnym cennym miejscem doposażonym w ramach operacji będzie Muzeum utworzone w 2015 r. Oryginalne, cenne eksponaty wykorzystywane w cukiernictwie i piekarnictwie stare sprzęty, kamionki, dzieżę, formy piekarnicze nie są odpowiednio wyeksponowane. Zakup gablot pozwoli na uporządkowanie i odpowiednie wyeksponowanie tych cennych zbiorów.

Najmłodszym miejscem jest utworzona w 2018 r. Izba Tradycji wyposażona w modele samolotów z różnych okresów historii i krajów, kolekcję replik, medali i odznaczeń wojskowych oraz ponad tysięczny zbiór woluminów literatury lotniczej wzbogaci się o kolejne podświetlone gabloty, w których wyeksponowana zostanie kolekcja replik, oryginalne egzemplarze odznaczeń państwowych i wojska polskiego.

Powyższy projekt jest realizowany w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Wszyscy potencjalni beneficjenci tego programu będą uczestniczyli w nim bezpłatnie. W związku z realizacją tego działania Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpi sprzedaż opodatkowana. W związku z powyższym jednostka nie dokona odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 25 marca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób fakturowane. Zakup związany będzie wyłącznie z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością statutową i będzie polegał na wyposażeniu miejsc i izb pamięci na terenie.

W uzupełnieniu z dnia 6 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej dotyczącej wynajmu biur, wynajmu sal, usług biurowych itp., oraz że nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu będą nabyte na podstawie faktur.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu, projektu finansowanego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu, projektu finansowanego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie projekt ten realizować będzie w ramach działalności statutowej. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 jedynie w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od stycznia do września 2020 r. realizuje projekt. Projekt finansowany jest w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wydatkowane środki będą podlegały refundacji. Operacja zakłada doposażenie w gabloty 8 sztuk oraz pakiet/zbiór replik zabytkowych przedmiotów czterech grup docelowych, tj. cennych historycznie miejsc i izb pamięci odgrywających istotną rolę w życiu kulturalno-społecznym. Planuje się zakup replik, z których część wykonana będzie z materiałów pochodzących z odzysku i recyklingu. W ramach realizacji operacji zostanie doposażona we flagi, a Baszta w stałą ekspozycję elementów uzbrojenia i wyposażenia oraz w repliki zbroi rycerskich. Zamontowane oświetlenie gablot uwzględniać będzie aspekt energooszczędności. Miejscowość, w której realizowana będzie operacja dysponuje zasobami historycznymi w postaci XIV wiecznej Baszty odrestaurowanej w czerwcu 2014 r. oraz Zespołem Murów Miejskich. Zakup gablot pozwoli na organizację w Baszcie wystaw okazjonalnych, udostępnianych przez inne muzea. Kolejnym cennym miejscem doposażonym w ramach operacji będzie Muzeum utworzone w 2015 r. Oryginalne, cenne eksponaty wykorzystywane w cukiernictwie i piekarnictwie stare sprzęty, kamionki, dzieżę, formy piekarnicze nie są odpowiednio wyeksponowane. Zakup gablot pozwoli na uporządkowanie i odpowiednie wyeksponowanie tych cennych zbiorów. Najmłodszym miejscem jest utworzona w 2018 r. Izba Tradycji wyposażona w modele samolotów z różnych okresów historii i krajów, kolekcję replik, medali i odznaczeń wojskowych oraz ponad tysięczny zbiór woluminów literatury lotniczej wzbogaci się o kolejne podświetlone gabloty, w których wyeksponowana zostanie kolekcja replik, oryginalne egzemplarze odznaczeń państwowych i wojska polskiego. Powyższy projekt jest realizowany w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Wszyscy potencjalni beneficjenci tego programu będą uczestniczyli w nim bezpłatnie. W związku z realizacją tego działania Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpi sprzedaż opodatkowana. W związku z powyższym jednostka nie dokona odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zakup związany będzie wyłącznie z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością statutową i będzie polegał na wyposażeniu miejsc i izb pamięci na terenie. Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu będą nabyte na podstawie faktur.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy ma on możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakup związany będzie wyłącznie z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością statutową i będzie polegał na wyposażeniu miejsc i izb pamięci na terenie. Wszyscy potencjalni beneficjenci tego programu uczestniczą w nim bezpłatnie. W związku z realizacją tego działania Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów.

W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu, projektu finansowanego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.)).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej