Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.115.2020.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.115.2020.1.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupów i usług w związku z realizacją operacji pod nazwą Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupów i usług w związku z realizacją operacji pod nazwą Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Klub () nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez Klub (), w ramach działalności statutowej, towary i usługi nie służą wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu. Jednym z celów statutowych Klubu jest prowadzenie działalności rekreacyjnej, sportowej i reprezentacyjnej oraz sportowo-wychowawczej młodzieży na terenie działania. Cele są realizowane przez organizację: ćwiczeń fizycznych i zajęć szkoleniowych w zakresie sportu i rekreacji a także zawodów i imprezowych oraz rekreacyjnych, prowadzenie działalności wychowawczej i propagandowej. Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne. W ramach wymienionej działalności statutowej Klub () otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych na zadanie pn. Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości (), w tym m.in. na wyposażenie w sprzęt treningowy służący doskonaleniu umiejętności piłkarskich członków klubu oraz podwyższenia ich technik sportowychh czy tablicę wyników, która pozwoli na rozgrywanie profesjonalnych meczy. Zadanie podlega dofinansowaniu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie 4.6. Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej.

Projekt skierowany jest do 2 lub więcej grup defaworyzowanych - dzieci, osób bezrobotnych, osób po 50 roku życia, mieszkańców miejscowości peryferyjnych, osób bezrobotnych oraz korzystających z ośrodków pomocy społecznej. Treningi piłkarskie przeznaczone są zarówno dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych. W ramach operacji zaplanowano przebudowę istniejącego boiska sportowego wraz z wyposażeniem w innowacyjny sprzęt treningowy w celu stworzenia obiektu sprzyjającego turystyce aktywnej i aktywnemu wypoczynkowi. W zakresie inwestycji przewiduje się przebudowę boiska piłkarskiego o nawierzchni naturalnej, zagospodarowanie terenów zielonych, utwardzenie terenu z kostki betonowej (chodnik), ogrodzenie trybun od boiska, ustawienie piłkochwytów, systemowe elementy wyposażenia sportowego (bramki do piłki nożnej, ławki dla zawodników rezerwowych, punkt medyczny). Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby społeczności lokalnej - niewystarczająca ilość ogólnodostępnych obiektów rekreacyjno- ch, niedostateczna infrastruktura turystyczno-rekreacyjna, niezagospodarowanie miejsca z potencjałem do rekreacji, nasilająca się izolacja mieszkańców (niska aktywność społeczna i słabnąca więź z miejscem zamieszkania). Wyposażenie - sprzęt treningowy będzie dostępny nieodpłatnie dla wszystkich osób z całego terenu LSR. Zakupiony sprzęt i przebudowa boiska przyczyni się do wzrostu funkcji rekreacyjnej i kulturalnej obszaru LSR, zaktywizuje mieszkańców i stworzy infrastrukturę społeczną integrującą środowisko lokalne, zwiększy liczbę i poprawi stan istniejących obiektów aktywizacji społecznej w odpowiedzi na problemy wynikające z rozluźnienia się i zanikania więzi międzyludzkich. Operacja jest ukierunkowana na upowszechnianie zdrowego trybu życia i popularyzację aktywności fizycznej poprzez bezpłatne zajęcia sportowe, treningi i rozgrywki piłkarskie dla osób z całego terenu .

W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowanymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku Klubu () tj. podmiotów, które nie mogą odliczać podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT od zapłaconych faktur do kosztów kwalifikowanych, o co Klub () wystąpił składając wniosek o dofinansowanie

W wyniku realizacji projektu powstanie przebudowane i wyposażone w innowacyjny sprzęt treningowy boisko o naturalnej nawierzchni, służące zwiększeniu oferty infrastruktury rekreacyjnej, sprzyjającej turystyce aktywnej, której głównym motywem jest sport, skierowany do szerokiej grupy odbiorców. Wszystko to będzie służyło lokalnej społeczności, a korzystanie będzie bezpłatne.

Nie ma możliwości odzyskania przez Klub () naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Klub () nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Klub (...) naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu i usług w związku z realizacją operacji pod nazwą: Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości ()?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma możliwości odzyskania przez Klub (...), naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu i usług w związku z realizacją operacji pod nazwą: Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości (), ponieważ Klub (...) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wole zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że jednym z celów statutowych Klubu (...) jest prowadzenie działalności rekreacyjnej, sportowej i reprezentacyjnej oraz sportowo-wychowawczej młodzieży na terenie działania. Cele są realizowane przez organizację: ćwiczeń fizycznych i zajęć szkoleniowych w zakresie sportu i rekreacji a także zawodów i imprez ch oraz rekreacyjnych, prowadzenie działalności wychowawczej i propagandowej. Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne. W ramach wymienionej działalności statutowej Klub (...) otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych na zadanie pn. Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości (), w tym m.in. na wyposażenie w sprzęt treningowy służący doskonaleniu umiejętności piłkarskich oraz podwyższeniu technik sportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106). Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dodatkowo, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, według powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu Wnioskodawcy wynika, że jednym z celów statutowych Klubu jest prowadzenie działalności rekreacyjnej, sportowej i reprezentacyjnej oraz sportowo-wychowawczej młodzieży na terenie działania. Cele są realizowane przez organizację: ćwiczeń fizycznych i zajęć szkoleniowych w zakresie sportu i rekreacji, a także zawodów i imprezowych ch oraz rekreacyjnych, prowadzenie działalności wychowawczej i propagandowej. Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne. Klub (...) otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych na zadanie pn. Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości (), m. in. na wyposażenie w sprzęt treningowy służący doskonaleniu umiejętności piłkarskich członków klubu oraz podwyższenia ich technik sportowych czy tablicę wyników, która pozwoli na rozgrywanie profesjonalnych meczy. Projekt skierowany jest do 2 lub więcej grup defaworyzowanych - dzieci, osób bezrobotnych, osób po 50 roku życia, mieszkańców miejscowości peryferyjnych, osób bezrobotnych oraz korzystających z ośrodków pomocy społecznej. Treningi piłkarskie przeznaczone są zarówno dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych. W ramach operacji zaplanowano przebudowę istniejącego boiska sportowego wraz z wyposażeniem w innowacyjny sprzęt treningowy w celu stworzenia obiektu sprzyjającego turystyce aktywnej i aktywnemu wypoczynkowi. W zakresie inwestycji przewiduje się przebudowę boiska piłkarskiego o nawierzchni naturalnej, zagospodarowanie terenów zielonych, utwardzenie terenu z kostki betonowej (chodnik), ogrodzenie trybun od boiska, ustawienie piłkochwytów, systemowe elementy wyposażenia sportowego (bramki do piłki nożnej, ławki dla zawodników rezerwowych, punkt medyczny). Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby społeczności lokalnej. Wyposażenie - sprzęt treningowy będzie dostępny nieodpłatnie dla wszystkich osób z całego terenu LSR. Zakupiony sprzęt i przebudowa boiska przyczyni się do wzrostu funkcji rekreacyjnej i kulturalnej obszaru LSR, zaktywizuje mieszkańców i stworzy infrastrukturę społeczną integrującą środowisko lokalne, zwiększy liczbę i poprawi stan istniejących obiektów aktywizacji społecznej w odpowiedzi na problemy wynikające z rozluźnienia się i zanikania więzi międzyludzkich. W wyniku realizacji projektu powstanie przebudowane i wyposażone w innowacyjny sprzęt treningowy boisko o naturalnej nawierzchni, służące zwiększeniu oferty infrastruktury rekreacyjnej, sprzyjającej turystyce aktywnej, której głównym motywem jest sport, skierowany do szerokiej grupy odbiorców. Wszystko to będzie służyło lokalnej społeczności, a korzystanie będzie bezpłatne.

Jak wskazuje Wnioskodawca, Klub (...) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi przepisami, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupów i usług w związku z realizacją operacji pod nazwą Przebudowa istniejącego boiska sportowego w miejscowości ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że analiza kosztów kwalifikowanych , o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie , ul. M.C. Skłodowskiej 40 20-029 Lublin, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej