Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.14.2020.1.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.02.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.14.2020.1.RMA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto () jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada ono osobowość prawną oraz jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, w dniu 18 grudnia 2018 roku zawarł z Urzędem Marszałkowskim Województwa () umowę o przyznaniu pomocy Nr (). Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca miał zrealizować projekt pn. (). Umowa finansowana była ze środków unijnych, w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt był realizowany w okresie od marca 2019 do listopada 2019. Jednym z elementów kwalifikowalności podatku od towarów i usług w projekcie jest indywidualna interpretacja podatkowa, która jest niezbędna w procesie rozliczania wniosku. Wnioskodawca zrealizował projekt zgodnie z umową.

W ramach projektu miały miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

  • Zakup usług transportu - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%,
  • Zakup usług zajęć na basenie - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%,
  • Zakup usług zajęć gimnastycznych - rachunki nie objęte podatkiem od towarów i usług,
  • Zakup usług zajęć Nordic Walking - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

Wszystkie wyżej opisane zdarzenia gospodarcze stanowiły 100% realizowanego projektu.

Wnioskodawca, tj. Miasto (), zgodnie z umową o dofinansowanie udostępniał wskazane powyżej zajęcia i usługi dla seniorów mieszkańców () nieodpłatnie. Za udział w zajęciach od uczestników nie były pobierane żadne środki finansowe. Za wykonywane czynności na rzecz mieszkańców Miasto () nie pobiera opłat. Udział w zajęciach jest bezpłatny. Na rzecz mieszkańców nie są wystawiane faktury. Czynności na rzecz mieszkańców nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie usługi na rzecz mieszkańców realizowane w ramach projektu są zlecane przez Miasto i realizowane przez firmy zewnętrzne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku powyższym Miasto ()ma prawo ubiegać się o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług od faktur zakupowych w sytuacji, kiedy usługi świadczone w ramach projektu (...) dla mieszkańców były bezpłatne i nie wystąpił należny podatek od towarów i usług? Jeżeli Miasto () nie ma prawa ubiegać się o zwrot środków z Urzędu Skarbowego, wówczas zaistnieje przesłanka umożliwiająca uznanie podatku od towarów i usług jako koszt kwalifikowany w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Miasta () w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od faktur kosztowych (zakupowych) dotyczących realizacji projektu (...) nie ma prawnej

możliwości odliczenia podatku VAT.

Uzasadnienie stanowiska:

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT).

Zgodnie z definicją podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na gruncie ustawy VAT za działalność gospodarczą uznaje się natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle powyższego, aby czynność dokonywana przez dany podmiot była opodatkowana podatkiem VAT powinna być wykonana przez ten podmiot w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Wykonanie natomiast określnych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w odniesieniu do tych czynności. Również fakt rejestracji jako podatnika VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu.

W związku z tym wszystkie usługi świadczone na rzecz mieszkańców w ramach projektu (...) nie są przez Miasto świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługa przewozu osób, usługa zajęć na basenie, usługa zajęć gimnastycznych, usługa zajęć Nordic Walking są świadczone przez firmy zewnętrzne na podstawie umowy lub umowy zlecenia. Wszystkie te usługi nie są usługami, które Miasto () świadczy na rzecz mieszkańców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Miasto () zleca wykonanie określonych czynności podmiotom zewnętrznym (usługobiorcy lub zleceniobiorcy). Za wykonane czynności Miasto płaci wykonawcy wynagrodzenie z podatkiem VAT. Nie ma jednak prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż świadczone usługi nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Miasto () nie pobiera opłat od mieszkańców za usługi świadczone w ramach realizacji projektu (...). Za wszystkie te usługi de facto płaci instytucja finansująca (Urząd Marszałkowski Województwa ()). Po rozliczeniu realizacji projektu Miasto otrzyma zwrot zapłaconych kwot.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 maja 2012 r. sygn. I FSK 1010/11 nawet jeśli jakaś czynność jest dokonywana przez podmiot mający status podatnika podatku VAT, to będzie ona podlegała opodatkowaniu tym podatkiem jedynie wówczas, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Skład sędziowski podkreślił ponadto, że konieczność spełnienia tego warunku opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest mocno akcentowana w orzecznictwie ETS. Wynika z niego, że w przypadku osób fizycznych oraz prawnych, nawet jeśli są one podatnikami VAT, transakcje przez nich dokonywane podlegają opodatkowaniu wyłącznie wówczas, gdy dana czynność ma charakter działalności gospodarczej (por. wyroki ETS z 4 października 1995 r. w sprawie C-291/92 oraz wyrok z 8 marca 2001 r. w sprawie C-415/98).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Miasto - Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego, czynny podatnik VAT, w dniu 18 grudnia 2018 roku zawarł z Urzędem Marszałkowskim umowę o przyznaniu pomocy. Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca miał zrealizować projekt pn. (...). Umowa finansowana była ze środków unijnych, w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt był realizowany w okresie od marca 2019 do listopada 2019.

W ramach projektu miały miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

  • Zakup usług transportu - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%,
  • Zakup usług zajęć na basenie - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%,
  • Zakup usług zajęć gimnastycznych - rachunki nie objęte podatkiem od towarów i usług,
  • Zakup usług zajęć Nordic Walking - faktury kosztowe opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

Wnioskodawca, udostępniał wskazane powyżej zajęcia i usługi dla seniorów nieodpłatnie. Za udział w zajęciach od uczestników nie były pobierane żadne środki finansowe. Na rzecz mieszkańców nie są wystawiane faktury. Czynności na rzecz mieszkańców nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie usługi na rzecz mieszkańców realizowane w ramach projektu są zlecane przez Miasto i realizowane przez firmy zewnętrzne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w sytuacji, gdy usługi świadczone w ramach projektu były dla mieszkańców bezpłatne i nie wystąpił należny podatek.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego obniżenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W opisanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie zaistniał. Jak wskazano we wniosku, Miasto zgodnie z umową o dofinansowanie udostępniało wskazane zajęcia i usługi dla seniorów nieodpłatnie. Za udział w zajęciach od uczestników nie były pobierane żadne opłaty. Czynności wykonywane na rzecz mieszkańców nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie są wystawiane faktury na ich rzecz.

Usługi nabywane w ramach realizowanej operacji nie były zatem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie została spełniona.

Zatem Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. (...) w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.

Tym samym stanowisko Miasta należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej