Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.62.2019.1.MC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.62.2019.1.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja jest zrzeszeniem osób fizycznych, o celach niezarobkowych działającym na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późniejszymi zmianami, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r., poz. 1118).

Fundacja jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez Fundację towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie rejestrowała się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1.

Fundacja realizuje cele statutowe m.in. poprzez: organizowanie pomocy dla osób wykluczonych ze względów zdrowotnych i społecznych, upowszechnianie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród społeczeństwa instytucji wolontariatu, poprzez organizowanie szkoleń dla przyszłych wolontariuszy, zachęcanie młodzieży i dorosłych do czynnego uczestnictwa w akcjach organizowanych przez Fundację, organizowanie i prowadzenie szkoleń związanych z realizacja celów Fundacji, finansowanie leczenia i rehabilitacji osób dotkniętych przewlekłą chorobą, działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą, organizowanie i udział w finansowaniu akcji mających promować ochronę zdrowia dzieci i młodzieży, organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów, kursów, szkoleń i wystaw, organizowanie akcji medialnych (kampanii promocyjnych, akcji społecznych promujących cele Fundacji).

Fundacja występuje w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu realizowanego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację którego Fundacja w dniu 23 stycznia 2019 r. zawarła z Województwem umowę o przyznanie pomocy nr.... Projekt o tytule ma na celu przeprowadzenie dwudniowych bezpłatnych warsztatów dla 18 kobiet. Warsztaty skierowane były do chcących się dokształcić przedsiębiorczych kobiet, które prowadzą własny biznes, lub planują go rozpocząć. Warsztaty były okazją do nawiązania nowych kontaktów, wymiany doświadczeń i poszerzenia swojej wiedzy. W ramach warsztatów odbyły się zajęcia: doradztwo prawne, doradztwo psychologiczne, zajęcia z księgowości, zajęcia z trenerem biznesu, spotkanie z wizażystą i stylistą. Trenerzy mówili o pomysłach na własną działalność gospodarczą, kreowaniu wizerunku w biznesie, jak radzić sobie ze stresem, problemami w życiu zawodowym, skąd czerpać motywację i na czym polega mądre przywództwo.

Warsztaty przygotowane zostały dla 18 kobiet i dostosowane były do potrzeb uczestniczek. Rekrutacja uczestniczek miała charakter otwarty i odbywała się zgodnie z opracowanym regulaminem rekrutacji. Fundacja nie pobierała żadnych opłat od uczestników. Warsztaty były całkowicie bezpłatne. Zatem usługi związane z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury były wystawiane na Fundację. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Fundacja nie uzyskała żadnych przychodów.

Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Fundację podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Fundacja nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym Fundacja nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie Fundacja nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych. Fundacja jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT, nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT, gdyż nabywane przez Fundację towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy. Fundacja realizuje cele statutowe m.in. poprzez: organizowanie pomocy dla osób wykluczonych ze względów zdrowotnych i społecznych, upowszechnianie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród społeczeństwa instytucji wolontariatu, poprzez organizowanie szkoleń dla przyszłych wolontariuszy, zachęcanie młodzieży i dorosłych do czynnego uczestnictwa w akcjach organizowanych przez Fundację, organizowanie i prowadzenie szkoleń związanych z realizacja celów Fundacji, finansowanie leczenia i rehabilitacji osób dotkniętych przewlekłą chorobą, działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą, organizowanie i udział w finansowaniu akcji mających promować ochronę zdrowia dzieci i młodzieży, organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów, kursów, szkoleń i wystaw, organizowanie akcji medialnych (kampanii promocyjnych, akcji społecznych promujących cele Fundacji). Fundacja realizuje projekt.... Realizowany projekt ma na celu przeprowadzenie dwudniowych bezpłatnych warsztatów dla 18 kobiet. Warsztaty skierowane były do chcących się dokształcić przedsiębiorczych kobiet, które prowadzą własny biznes, lub planują go rozpocząć. Warsztaty były okazją do nawiązania nowych kontaktów, wymiany doświadczeń i poszerzenia swojej wiedzy. W ramach warsztatów odbyły się zajęcia doradztwo prawne, doradztwo psychologiczne, zajęcia z księgowości, zajęcia z trenerem biznesu, spotkanie z wizażystą i stylistą. Trenerzy mówili o pomysłach na własną działalność gospodarczą, kreowaniu wizerunku w biznesie, jak radzić sobie ze stresem, problemami w życiu zawodowym, skąd czerpać motywację i na czym polega mądre przywództwo. Warsztaty przygotowane zostały dla 18 kobiet i dostosowane były do potrzeb uczestniczek. Rekrutacja uczestniczek miała charakter otwarty i odbywała się zgodnie z opracowanym regulaminem rekrutacji. Fundacja nie pobierała żadnych opłat od uczestników. Warsztaty były całkowicie bezpłatne. Usługi związane z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury były wystawiane na Fundację. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Fundacja nie uzyskała żadnych przychodów.

Analiza stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a usługi związane z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej