Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokali biurowych oraz boksu garażowego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.546.2022.1.AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.546.2022.1.AB

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokali biurowych oraz boksu garażowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokali biurowych oraz boksu garażowego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokali biurowych oraz boksu garażowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo Spółdzielnią zarejestrowaną w KRS (…)  jako (…) i prowadzą Państwo działalność gospodarczą.

W roku 1994 dostali Państwo od (…) przydział lokalu użytkowego w postaci całego piętra w ośmiopiętrowym budynku tj. pok. (…) o łącznej powierzchni (…) oraz 2 boksy garażowo-magazynowe o pow. (…) na warunkach własnościowego prawa do lokalu w budynku przy ul. (…), z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej między innymi zastępstwo inwestorskie, nadzory inspektorskie budów.

(…) jako osoba prawna zarejestrowana w Sądzie z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 1.01.1991 r., na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego spisanego dnia 31.12.1990 r. z Likwidatorem (…) (w likwidacji) i umowy spisanej 15.12.1990r., zajęła pokoje i boksy garażowe oraz zawarła umowy najmu i opłacała czynsz z tego tytułu.

W oparciu o Uchwałę Walnego Zgromadzenia z dnia 1.06.1994 r. rozdysponującą majątek likwidowanego (…) a (…) która przejęła nieodpłatnie na własność budynek wybudowany w latach 1982/83 przy ul. (…), przyznane zostało Państwu własnościowe prawo do lokali użytkowych oraz boksów garażowych w zamian za przejęcie przez Państwa Spółdzielnię zobowiązań (…).

Po złożeniu przez Państwa wniosku dnia 8.09.1994 r o przyjęcie w poczet Członków Spółdzielni i wpłacenie wpisowego i udziałów członkowskich (nr członkowski (…)) w dniu 14.10.1994 r., Spółdzielnia (…) wydała Państwu przydział nr (…) przydzielający (…) lokale użytkowe na warunkach własnościowego prawa do lokalu w budynku przy ul. (…), z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. W przydziale zaznaczono, że z przyznanym prawem związany jest wkład budowlany.

Dla boksów garażowych wydany został Państwu przydział (…) z dnia 14.10.1994 - przydział boksów garażowych na warunkach własnościowego prawa do lokalu w budynku z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Z przyznanym prawem związany jest wkład budowlany.

Od spółdzielczego własnościowego prawa do lokali dokonują Państwo odpisów amortyzacyjnych wg stawki 2,5% w skali roku. W związku z użytkowaniem i przeznaczeniem na działalność gospodarczą ponoszą Państwo koszty użytkowania w/wym. lokali w postaci opłaty eksploatacyjnej naliczanej przez Spółdzielnię .

Spółdzielnia (…) przeprowadziła modernizację budynku centralne ogrzewanie, docieplenie, wymiana okien, na którą to zaciągnęła kredyt. W związku z powyższym spłata kredytu przypadająca na zajmowaną przez (…) powierzchnię, została powiększona o opłatę eksploatacyjną od m-ca czerwca 2002 do września 2006 r. Opłatę eksploatacyjną regulowana była na podstawie faktur VAT wystawionych przez Spółdzielnię. Z faktur odliczany był podatek VAT. Od 2010 r. dokonali Państwo sprzedaży lokali niemieszkalnych od (…) do (…), oraz (…) o łącznej powierzchni (…). Ponadto sprzedany został 1 boks garażowy o pow. (…).

Na powyższe lokale otrzymali Państwo Indywidualną Interpretację w zakresie zwolnienia od podatku VAT dotyczącą lokali biurowych oraz boksu garażowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.

- Ministra Finansów Dyrektora Izby skarbowej w Katowicach 43-300 Bielsko Biała ul. Traugutta 2a - 24.04.2009 r. IBPP3/443-151/09/AB,

- Dyrektora Krajowej Informacji skarbowej 43-300 Bielsko Biała ul. Teodora Sixta 17 z 13 września 2017 znak 0111-KDIB3- 1.4012.233.2017.3.AB.

W związku z przewidywanym zamknięciem działalności Państwa Spółdzielni z uwagi na podeszły wiek Członków Spółdzielni i niemożnością prowadzenia przez nich nadzorów inspektorskich przygotowują się Państwo do sprzedaży pozostałej powierzchni biurowej tj. (…) tj. pok. 1 o pow. (…) i pokój 2 o pow. (…) zajmowane przez Państwa na prowadzenie działalności statutowej oraz boks garażowy o pow. (…).

Oświadczają Państwo, że lokale na III piętrze (…) oraz boks garażowy nie były przez Państwa modernizowane i z tego tytułu Państwa spółdzielnia nie ponosiła kosztów.

Lokale (…) oraz boks garażowy były przedmiotem najmu przez Państwa Spółdzielnię od daty podjęcia przez Państwa działalności gospodarczej tj. 1.01.1991 r. od (…) do daty otrzymania praw własności. Działalność gospodarcza (…) jest opodatkowana podatkiem VAT 23%.

Działalność Państwa z tytułu prowadzenia zastępstwa inwestorskiego i nadzoru inwestorskiego nie jest zwolniona z podatku VAT.

(…) nie ponosiła wydatków na ulepszenie pokoi nr (…) oraz boksu garażowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, będących przedmiotem sprzedaży. Przy nabyciu w/w lokali i garażu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przeznaczone do sprzedaży lokale (…) oraz boks garażowy nie były ulepszane stąd nie były wykorzystywane przez naszą Spółdzielnię do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Pytanie

Czy sprzedaż lokali biurowych pokój nr (…) oraz boksu garażowego podlega zwolnieniu z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W świetle obowiązujących przepisów sprzedając lokale biurowe oraz garaż można zastosować „stawkę VAT zwolnioną”.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT lokale oraz garaż spełniają warunki do zwolnienia, tzn. dostawa lokali oraz garażu będzie odbywać się po ich pierwszym zasiedleniu i po upływie okresu dłuższego niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Wszystkie lokale tj. (…) oraz boks garażowy, które są przeznaczone do sprzedaży opisane w niniejszym wniosku zostały oddane do użytkowania 01.01.1991 r. a następnie otrzymali Państwo przydziały nr (…) (lokale biurowe) o nr (…) (boks garażowy), w postaci własnościowego prawa do lokalu w budynku przy ul. (…) od (…) w 1994 r., z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej.

Przy nabyciu w/w lokali i garażu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nie wykonywali Państwo w tych lokalach oraz boksie garażowym żadnej modernizacji oraz ulepszeń, których wydatki stanowiłyby co najmniej 30 % wartości początkowej.

Podsumowując uważają Państwo, że sprzedaż lokali biurowych jak również boksu garażowego jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

Towarami – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do

rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na  potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na  potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w  najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do  których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na  podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub  ich  części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać lokale biurowe - pokoje nr (…) oraz boks garażowy. Lokale (…) oraz boks garażowy były przedmiotem najmu przez Państwa od daty podjęcia przez Państwa działalności gospodarczej tj. 1.01.1991 r. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie pokoi nr (…) oraz boksu garażowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, będących przedmiotem sprzedaży.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT sprzedaży ww. lokali biurowych oraz boksu garażowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali do pierwszego zajęcia lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego doszło w momencie ich wynajmu przez Państwa w dniu 1 stycznia 1991 r. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym ww. lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego.

Zatem z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie ww. lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego, to w odniesieniu do ww. lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z tym, dostawa lokali biurowych - pokoi nr (…) oraz boksu garażowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).